Från verkligheten:
A och B har varit gifta många år och har flera barn.
B är sjuk en hel höst och mår dåligt. Får så småningom diagnosen hjärntumör, men läkarna säger att den är godartad och operabel.
En första operation planeras där hopp och oro är högst påtaglig i flera månader. Operationen går inget vidare och det visar sig att cancern redan spridit sig en del, dessutom satt tumören på ett sätt som gör att förlamning inträder (rullstolsbunden) och medvetandegraden sjunker. Fortfarande finns hopp om en andra operation, som ska få bort cancern och eventuellt kan rehab göra att rörelseförmågan återkommer till delar. Andra operationen går helt åt fanders (i förhållande till förhoppningar), B lider av en mycket låg medvetandegrad men existerar ändå vissa dagar med glatt humör ett par timmar. In och ut på sjukhus och hemmabesök. Men det finns inga mer operationer som planeras. Det handlar om en tid innan döden kommer att inträffa med palliativ vård och medicinering.
A som har tagit hand om barn och B på heltid under en lång jobbig tid bryter nästan ihop och känner att livet är mörkt, vännerna till A räcker inte till för att mota mörkret även om det beskrivs som att den insatsen också varit mer än nödvändig. I mörkret träffar A person C av en slump, som ser A och erbjuder attraktion, närhet, vuxensamtal. A och C har dessutom sex. De håller det snyggt, vare sig B eller barn får veta detaljer. A berättar bara för sina vänner, för samvetet lider. Men från att ha varit nära att falla ner i depressivt mörker, orkar A istället fortsätta ta hand om barn och B, månad efter månad, intill döden för B inträffar. Det är en påtaglig skillnad i mående.
Skulle då A ha berättat och frågat B innan om det är OK? Skulle A ha tilltvingat B att använda sina få timmar vid medvetande och klarhet, till att fundera över deras monogama förhållande och en otrohet? Istället för att B:s medvetna timmar kan ägnas åt samvaro med barnen och A? Som A sade vid ett tillfälle: "Det är mitt ok att bära, att jag inte kan vara starkare än så här och behöver den här närheten till C. Det kan jag aldrig lasta min partner (B) för. Jag KAN inte berätta, det är inte rätt."
Livet tar mörka vändningar ibland. Principer sätts på prov. Därför mår jag dåligt när folk dömer svartvitt i tråden. Det finns så många nyanser att beakta.