Återkommer till ett gammalt inlägg av den enkla anledningen att jag nyss uppbragt utbrast "diskussioner om otrohet på internet är helt galna!".
Min man sa något om att de "tenderar till att bli rätt polariserade, ja" och jag förklarade lite snabbt att de som inte tyckte att absoluta krav var en bra grund för ett förhållande och inte per automatik skulle göra slut om partnern varit otrogen fått frågan om hur de skulle gjort om partnern i stället visat sig vara barnamördare. Hans kommentar blev "är det en diskussion på Familjeliv, eller?".
Det ledde till ett snack om hur ingen av oss skulle tycka att otrohet skulle vara det värsta som kunde hända vårt förhållande(som alltså inte är öppet). Om någon av oss var otrogen skulle det snarast bli en diskussion om huruvida det var något som saknades i förhållandet och hur vi i så fall kunde lösa det.
Det ledde vidare till saker som vi skulle tycka vara värre än otrohet och exemplet om hur någon av oss snackade skit om den andra med kompisar/kollegor gav honom nästan tårar i ögonen. När jag tog upp att jag skulle tycka att det vore ett hemskt svek om han betedde sig som en misogyn mansgris på jobbet garvade vi mest.
Vi diskuterade även scenariot att han hade ett spelmissbruk som lett till stora skulder vilket också skulle påverka min situation ordentligt. Det skulle, utöver förstås många, långa och svåra diskussioner, leda till att jag skulle vilja ha en mycket större kontroll över vad han gör än om han varit otrogen.
Han hävdar dock att han brukar och inte missbrukar böcker och inte har gått så långt att han sniffar bokstäver. När jag generöst erbjöd honom att ha Thomas Pynchon som frikort var han skeptisk. När jag la till George R. R. Martin fick han ont i huvudet, så där avslutade vi diskussionen.