igelkott som husdjur?

lizan

Trådstartare
Moderator
har flera gånger på animal planets vetrinärprogram sett att folk kommer in med igelkottar som dom har som husdjur!

detta har vart på både amerikanska och brittiska program.

kan man ha igelkottar som husdjur?
är det hyffsat vanligt utomlands?
i sverige skulle väl det vara totalt otänkbart? eller har folk det här med?

dom är ju så söta :love:
men för mig är dom verkligen ett vilt djur som inte är husdjur, så jag vet inte om jag hade klarat av det...

Sv: igelkott som husdjur?

lizan skrev:
har flera gånger på animal planets vetrinärprogram sett att folk kommer in med igelkottar som dom har som husdjur!

detta har vart på både amerikanska och brittiska program.

kan man ha igelkottar som husdjur?
är det hyffsat vanligt utomlands?
i sverige skulle väl det vara totalt otänkbart? eller har folk det här med?

dom är ju så söta :love:
men för mig är dom verkligen ett vilt djur som inte är husdjur, så jag vet inte om jag hade klarat av det...

Visst får man ha igelkottar som husdjur i Sverige, men det är inte igelkottar som plockats utifrån. Kollar du på Blocket så finns där säkert några annonser.

såg en igelkott på en djuraffär i stan att dom hade en afrikansk igelkott i bur. såg ut som den svenska typ.. jag tyckte inte det var ett dugg "imponerande".. tyckte att det var hemskt att ha ett vilt djur sådär.. :( fast den var väl säkert född "inne" men igelkottar är utedjur ;). kostade f.ö tror jag typ nått vid 2500? om jag inte minns fel.

Senast ändrad av en moderator:

Ett år var et en igelkott som byggde sitt ide i en av boxarna inne i stallet.
Den hade bott med katterna hela sommaren, älskade kattmat.
Med tanke på att de sover hela vinten är de ju inte så lämpliga som husdjur. Inte särskilt sällskapliga heller under vintertid.

Afrikanska pygméigelkottar är nog vad som är vanligast här skulle jag tro, sen finns det ett fåtal långörade också.

Bra kottesida: http://www.horsfieldii.com/igelkott.html

Ska visst lämpa sig väldigt bra som husdjur och blir väldigt tillgivna och goa... Så jag själv ser iaf inget fel i det, så länge det inte är typ nån som bara har plockat in hur som helst.

Det är olagligt att hålla vilda svenska djur som tama, man får liksom inte bara "plocka hem dom" även om dom är skadade. men om det är utländska uppföda kottar så går det väl bra? :confused:

jo det måste det ju göra. jag visste inte att det fanns kottar som var "tamdjur"!

så det kanske blir en kotte sen istället för vad det nu hade kunnat bli annars! :D

Måste ju inte vara födda utomlands heller :P Finns uppfödare i sverige också, iaf av afrikanska pygméigelkottar. Är iaf nån på Zoonen som hade en kull nyligen, kan se om jag hittar vem det var om det är av intresse :-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 294
Senast: dobbis
·
Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: Gnapp
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
31 537
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar