Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Jaha okej. får man fråga varför den stått?

Ajdå vadå för sjuk? skönt att hon blivit frisk igen då

Han hade en infektion i kroppen så efter penicillin så gick han upp i vikt igen och fick fina blodvärden. Som sagt grund konditionen finns kvar men tänkte min plan som ett bra sätt att träna upp honom i lagom takt. Fd galoppör är han också om det nu kan vara bra att veta

Hej, jag har ett halvblodssto på sju år som har stått i ett halvår nu och ska sättas igång. Jag fick hem henne i november 2009 och då var hon ohalt. Har tidigare under hösten blivit över ansträngd i bakknäna och koterna. Har av olika anledningar inte kommit igång än, först och främst pga av vintern. Vad ska jag tänka på när jag sätter igång henne :confused: Hon är pigg och glad och har ganska mkt muskler kvar över ryggen men är lite tunn över rumpan ( dåligt musklad). Vi har ridbana 30 min skrittväg hemmifrån och bra ridvägar med möjlighet att klättra och lyfta på fötterna. Tack på förhand

Det spelar för mig ingen roll. Om hästen varit i vila finns det en anledning till det. Hästen har helt enkelt varit så pass dålig att den måste vila. Hästen har stått under en längre period och sen redan första veckan ut på 1-2 timmarsturer? Det går absolut inte ihop för mig. 20 -30 min skritt första veckan på lång tygel låter rimligare. Ev första veckorna för hand 10 min prommenad.

Än om det är lågintensivt är det ansträngande! Skulle åtminstonde dubbla tiden på det du skrivit. Allafall om du vill ha en hållbar häst.

Ta det lugnt! Och öka succesivt.

Men han har ju sin grundkondition kvar ? Det enda som han saknar är muskler.

Det tvivlar jag på... Hästarna tappar konditionen fort och på fem dagar klarar den inte av att gå från vila till 2 timmar prommenad. Om musklerna blir trötta sliter det mycket mer på senor, leder och ligament, kan leda till skada där.

Förs tränas konditionen upp, enkelt och fort.
Sen kommer musklerna att bildas.
Sist senor och ligament, en bra tid efter resten. Om man går för fort fram är det framförallt senor och ligament som tar stryk. Tar lång tid att stärka och tar lång tid att rehabelitera efter skada. Bara för att hästen inte flåsar, svettas eller liknande kan den ha utmattade muskler.

Det spelar för mig ingen roll. Om hästen varit i vila finns det en anledning till det. Hästen har helt enkelt varit så pass dålig att den måste vila. Hästen har stått under en längre period och sen redan första veckan ut på 1-2 timmarsturer? Det går absolut inte ihop för mig. 20 -30 min skritt första veckan på lång tygel låter rimligare. Ev första veckorna för hand 10 min prommenad.

Än om det är lågintensivt är det ansträngande! Skulle åtminstonde dubbla tiden på det du skrivit. Allafall om du vill ha en hållbar häst.

Dagarna ska det självklart stå! Upptäckte det nu...

Konstigt då vet tyckte att det lät bra. och min kompis som är travtränare. Han stod för att han inte var pigg nog att ridas, att han var sjuk men han var aldrig skadad. När han sattes på vila var han i bra kondition och i bra form inte topp men i bra form och han har inte tappat allt det på så kort tid. Men kommer som sagt ta det väldigt lugnt och snacka med ägaren såklart. Jag skrev väl varierande skritt arbete och skritt på lång tygel första veckan ? skritt 1 timma max har jag för mig annars har jag virrat ihop det. Då tanken var att skritta honom ca 2-3 veckor innan jag började lägga in trav. Dessutom grundkonditionen går aldrig ur en fd galopp eller travhäst helt om man inte ger dem helt fel mat eller helt fel träning då eller ställer av och sätter dem i hage i flera år...

Men som sagt kommer ta det lugnt och succesivt, blir tvungen att lyssna på vad hästen vill med annars kommer jag nog flyga av *fniss*

Det tvivlar jag på... Hästarna tappar konditionen fort och på fem dagar klarar den inte av att gå från vila till 2 timmar prommenad. Om musklerna blir trötta sliter det mycket mer på senor, leder och ligament, kan leda till skada där.

Förs tränas konditionen upp, enkelt och fort.
Sen kommer musklerna att bildas.
Sist senor och ligament, en bra tid efter resten. Om man går för fort fram är det framförallt senor och ligament som tar stryk. Tar lång tid att stärka och tar lång tid att rehabelitera efter skada. Bara för att hästen inte flåsar, svettas eller liknande kan den ha utmattade muskler.

Kondition tränar man inte fram enkelt och fort :cool:
Det tar lång tid att få en bra grundkondition och när den väl är satt då gäller det bara att ge rätt mat och bra underlag. Under tiden hästen stod gick den i stor kuperad hage ,med andra ord har den ju ändå inte stått helt eftersom den går genom hagen till maten och busar ibland med dem andra och så.

Konstigt för kan man sätta igånng halta hästar fortare än friska?
kan man nog sätta igång en fullt frisk häst i benen på 3 veckor skritt och sedan trav och sedan galopp med rätt underlag, med rätt träning och rätt mat..

Som sagt virrade ihop det lite . skulle var aca 3 v skrittandes.

Jag har samma dilemma med min häst som har haft en kraftig virusinfektion som sen övergick till en bakterie infektion.

Tror faktiskt att det är "lättare" att sätta igång en häst som har stått för hälta etc än en som har haft en kraftig infektion

Med lättare menar jag att kroppen har inte blivit lika nersatt som vid en infektion.Sen är det ju jobbigt med en häst som har varit halt och som har mkt energi etc

Har dom haft en infektion så är ju alla system i kroppen påverkade på ett annat sätt.
Märker på min häst som var i toppentrim innan hon blev sjuk att hon har tappat inte bara muskler utan även orken och energin.
Hon blir trött efter bara en halvtimmes promenerande, inte flåsig, men man märker att energin avtar fort på henne.
Jag har gått med henne 20-30 min/dag första veckan. 2:a veckan har vi gått två gånger om dagen 20-30 minuter/gång.
Nu har jag skrittat uppsutten ca 15-20 minuter och lett henne sista 15-20 minuterna

Man får väl helt enkelt försöka se på hur dom verkar och om energin avtar.
Det är inte lätt men man kan ju inte göra mer än sitt bästa!

Det tar lång tid att få en bra grundkondition och när den väl är satt då gäller det bara att ge rätt mat och bra underlag. Under tiden hästen stod gick den i stor kuperad hage ,med andra ord har den ju ändå inte stått helt eftersom den går genom hagen till maten och busar ibland med dem andra och så.

kan man nog sätta igång en fullt frisk häst i benen på 3 veckor skritt och sedan trav och sedan galopp med rätt underlag, med rätt träning och rätt mat..

Jo, konditionen bildas fort jämfört med muskler, senor och ligament. Veterinärer kan enl mig ha en heel del olika uppfattningar, likadant som alla hästägare.

En halt häst sätts igång LÅNGSAMMARE än det du skrev. Sen beror det på VARFÖR hästen varit borta. Efter vanlig vintervila skrittade jag de tre första veckorna. Första dagarna 15 min på lång tygel. Sen ökades det upp till 45 på kort tygel och arbete i skritt. Sen började jag trava och bygga på arbetet LÅNGSAMT. Det är MITT sätt att sätta igång en häst, och det funkar för oss.

Du bad om våra åsikter, jag svarade och du kritiserar mina svar. Varför frågar du då??

Man får ju tänka på vad cigge har vart för sjuk oxå, han fick ju stå för att han blev sjuk, en bakterie i kroppen som gjorde så att han tappa all fett han hade på kroppen.. så jag tror inte att bakterien tänkte- jag tar bort all fett men låter musklerna vara kvar. allt är ju borta på han så man får ju börja försiktigt. Så jag måste nog faktiskt hålla med "Lundatorp".
Jag vill gärna ha en frisk, hållbar häst som kommer hem till mig sen;P

Cinora, lär dig att ta "kritik" på rätt sätt, ta åt dig av vad andra skriver och ta lärdom av det. För det är inga personliga påhopp.
Jag är säker att du och Cigge kommer att komma igång snart igen, men du måste låte det ge de tid:laugh:

Man får ju tänka på vad cigge har vart för sjuk oxå, han fick ju stå för att han blev sjuk, en bakterie i kroppen som gjorde så att han tappa all fett han hade på kroppen.. så jag tror inte att bakterien tänkte- jag tar bort all fett men låter musklerna vara kvar. allt är ju borta på han så man får ju börja försiktigt. Så jag måste nog faktiskt hålla med "Lundatorp".
Jag vill gärna ha en frisk, hållbar häst som kommer hem till mig sen;P

Som sagt jag skrev fel , menade verkligen inte att skritta i 1-2 timmar första veckan ;s har som sagt tänkt att skritta 30 minuterspass i taget.

Ja vi får ju höras på telefon och göra upp..
Men du skriver att skrittarbete tex börjar redan första veckan??!
Visst kan man skriva fel men tror inte att man skriver fel så mkt;)
Menar inget illa, utan ta lärdom bara:)

alltså typ lägga in skänkelvikningar efter skogsvägen i skritt. Inte hårt arbete bara skritt

så här då

V 1
Måndag: skritt 15 min lång tygel
Tisdag: Vila
Onsdag: Tömkörning 15 min
Torsdag: Skritt 15 min lång tygel
Fredag: skritt 20 min lång tygel
Lördag : skritt 20 min lång tygel
Söndag: skritt 20 min lång tygel

V 2
Måndag: Skritt 25-30 minuter,lång tygel
Onsdag: Tömköra 25 minuter
Torsdag: Skritt 25 minuter
Fredag: skritt 30 minuter lång tygel
Lördag: skritt 30 minuter lång tygel
Söndag : skritt 30 minuter lång tygel

Vecka 3

Månag : skritt 45 minuter lång tygel
Onsdag: Tömkörning 45 minuter
Torsdag : skritt 45 minuter lång tygel
Fredag: Skritt 45 minuter lång tygel
Lördag :45 minuter lång tygel skritt
Söndag : 45 minuter lång tygel skritt

Vecka 3

Måndag : skritt lång tygel 1 h
Tisdag : vila
Onsdag: Tömkörning max 1 h inkluderas ca 20 min uppvärmning, 10 minuter arbete, 20 minuter nedvarvning.
Torsdag: Skritt lång tygel 1 h
Fredag : skritta 1 h lång tygel
Lördag : skritta 1 h lång tygel
Söndag : skritta 1 h lång tygel (öva skritt till halt övergångar på ngt kortare tygel)

Vecka 4

Måndag : Skritt ca 1 h . ( öva skritt- halt - skritt -trav (bara några steg)
Onsdag: Tömkörning
Torsdag: skritt ut i skogen , lägga in korta travpass ( ca 20 meter max)
Fredag : skritt ut i skogen , lägga in korta travpass (ca 20 meter max
Söndag : skritt lång tygel 45 minuter.

Vecka 5:
Måndag: arbete ( skänkelvikningar i skritt,övergångar mellan skritt-trav-halt)
Tisdag : vila
Onsdag: tömkörningspass
Torsdag: ut i skogen och trava liiite mera
Fredag : skogsritt ,skrittuppvärmning i ca 20 minuter, trava 5 min, skritt 10 minuter , nedvarvning.
Lördag : skogsritt , skrittuppvärmning ca 20 minuter lång tygel halva tiden. trava 10 min , nedvarvning sedan.
Söndag : skritt-trav övergångar

Vecka 6

Måndag : Dressyr ( skänkelvikningar, jobba lite grann)
Tisdag:vila
Onsdag : Tömkörning
Torsdag: Dressyr( rida serpentinbågar, åttvolter med fokus på böja och ställa)
Fredag: Skogsritt
Lördag : Rida över bommar i skritt och trav .Endast bommar direkt på marken.
Söndag : skogsritt

Vecka 7

Måndag ; Dressyr ( med fokus på ridvägarna serpentin och rakställning)
Tisdag: vila
Onsdag: Tömkörningspass
Torsdag: Dressyr (voltarbete och halter)
Fredag:skogsritt
Lördag:skogsritt
Söndag: mysig promenad till fots

Vecka 8

Måndag: Dressyr ( Jobba lite på banan så han bär sig rätt och följer mina skänkelhjälper bra)
Onsdag : Tömkörningspass
Torsdag: Dressyr (öppna och sluta, 3 fattningar med 5 steg i varje galoppfattning så blir max ca 5 minuter)
Fredag: Skogsritt
Lördag:skogsritt (med liiite galopp ca 5 minuter)
Söndag : löshoppning? annars rida över bommar på marken och även upphöjda ca 10 cm)

Vecka 9

Måndag : Dressyr (med fokus på LC:1 2008 programmet men endast några galoppfattningar (max 20 meter)
Onsdag: Tömkörningspass
Torsdag: Dressyr( med fokus på galoppfattningar och övergångar mellan skritt-trav-galopp)
Fredag: Rida över cavaletti i trav och en banan med koner.
Lördag: skogsritt ( galoppfattningar , max 25 meter)
Söndag : skogsritt (galoppfattningar , max 25 meter)

Vecka 10¨

Måndag : Dressyr (LC:1 och LC:2 programmet)
Onsdag: Cavaletti och upphöjda bommar,nåt kryss på 30 cm med.
Torsdag: Dressyr ( förvänd galopp 2 ggr annars övergångar)
Fredag:skogsritt med ca 10 minutersgalopp,= ca 30 meter)
Lördag: skogsritt med ca 10 minutersgalopp = ca 30 meter)
Söndag: skogsritt med förvänd galopp 5 minuter, vanligt 5 minuter)

Vecka 11
Måndag: Dressyrpass ( delar ur LB programmen)
Tisdag:vila
Onsdag: Låga kryss och bommar,cavaletti
Torsdag: Dressyr ( det jag inte tränade på måndagen tar jag här)
Fredag : skogsritt med alla gångarter
Lördag : skogsritt med fokus på bra galoppfattningar utan att han rusar eller så )
Söndag: Dressyr ute på skogsvägen . skänelvikningar, öppna,sluta osv)

Vecka 12:
Måndag:Dressyr (LB programmet 2003)
Tisdag : Vila
Onsdag: låga hinder( 50 cm kryss och något räcke på 50 cm)
Torsdag: Dressyr ( LB:0 programmet 2006)
Fredag: skogsritt alla gångarter
Lördag : skogsritt alla gångarter
Söndag : skogstur med dressyr efter vägarna

Vecka 13
Måndag : Dressyr ( med fokus på skänkelvikningar i trav och skritt även galopp på volt)
Tisdag:Vila
Onsdag: Hoppning (låga studs)¨
Torsdag: Dressyr ( med fokus på halvhalter och övergångar)
Fredag: skogsritt ,alla gångarter
Lördag: skogsritt,alla gångarter
Söndag : Mysdag !mest pyssel och en lugn tur i skritt och lite trav och lite galopp.

Vecka 14
Måndag : Dressyr med fokus på galopp(förvänd/fattningar/voltarbete osv)
Onsdag: Hoppning ( gymnastikhoppning,övning på volt låga hinder bla)
Torsdag:Dressyr med fokus på mellantrav,arbetstrav och ökad trav)
Fredag: skogsritt alla gångarter
Lördag: En lugn galopp intervall
Söndag:mystur,i alla gångarter

Vecka 15
Måndag: Dressyrpass för tränare
Onsdag: Hoppning ( banhoppning)
Torsdag: Dressyr hemma
Fredag: lugna galoppintervaller
Lördag:mystur i skogen, alla gångarter.
Söndag: Skogsritt med dressyr.

Vecka 16
Måndag: Hoppning för tränare
Onsdag: Dressyr för tränare
Torsdag: träna på läxan (dressyr)
Fredag: skogsritt,alla gångarter
Lördag: lugn galoppintervall
Söndag : mystur

Nu då? nu tkr jag att det är långsam igångsättning.

Tycker det låter som ett bra upplägg nu. Om jag får vara riktigt, riktigt petig skulle jag gjort (de första veckorna) så att istället för att öka en kvart skritt från ena dagen till en annan är att tex rida 15 min på lördagen, 20 på söndagen och 30 på måndagen. De tre första veckorna skulle du kunna korta lite, någon dag. Ev låta hästen vila 2 dagar i veckan. Rid ut och klättra i små backar. Du kan korta tygeln och "arbeta" lite under ett par steg, för omväxlings skull. Att bara skritta på lång tygel i ett ridhus eller på banan kan trötta ut hästen psykiskt. Aja, nu ska jag inte peta mer :) För övrigt lät det som ett bra upplägg!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka