P
plutt
Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?
Jaha okej. får man fråga varför den stått?
Jaha okej. får man fråga varför den stått?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men han har ju sin grundkondition kvar ? Det enda som han saknar är muskler.
Det spelar för mig ingen roll. Om hästen varit i vila finns det en anledning till det. Hästen har helt enkelt varit så pass dålig att den måste vila. Hästen har stått under en längre period och sen redan första veckan ut på 1-2 timmarsturer? Det går absolut inte ihop för mig. 20 -30 min skritt första veckan på lång tygel låter rimligare. Ev första veckorna för hand 10 min prommenad.
Än om det är lågintensivt är det ansträngande! Skulle åtminstonde dubbla tiden på det du skrivit. Allafall om du vill ha en hållbar häst.
Det tvivlar jag på... Hästarna tappar konditionen fort och på fem dagar klarar den inte av att gå från vila till 2 timmar prommenad. Om musklerna blir trötta sliter det mycket mer på senor, leder och ligament, kan leda till skada där.
Förs tränas konditionen upp, enkelt och fort.
Sen kommer musklerna att bildas.
Sist senor och ligament, en bra tid efter resten. Om man går för fort fram är det framförallt senor och ligament som tar stryk. Tar lång tid att stärka och tar lång tid att rehabelitera efter skada. Bara för att hästen inte flåsar, svettas eller liknande kan den ha utmattade muskler.
Kondition tränar man inte fram enkelt och fort
Det tar lång tid att få en bra grundkondition och när den väl är satt då gäller det bara att ge rätt mat och bra underlag. Under tiden hästen stod gick den i stor kuperad hage ,med andra ord har den ju ändå inte stått helt eftersom den går genom hagen till maten och busar ibland med dem andra och så.
Konstigt för kan man sätta igånng halta hästar fortare än friska?
kan man nog sätta igång en fullt frisk häst i benen på 3 veckor skritt och sedan trav och sedan galopp med rätt underlag, med rätt träning och rätt mat..
Som sagt virrade ihop det lite . skulle var aca 3 v skrittandes.
Kondition tränar man inte fram enkelt och fort
Det tar lång tid att få en bra grundkondition och när den väl är satt då gäller det bara att ge rätt mat och bra underlag. Under tiden hästen stod gick den i stor kuperad hage ,med andra ord har den ju ändå inte stått helt eftersom den går genom hagen till maten och busar ibland med dem andra och så.
Konstigt för kan man sätta igånng halta hästar fortare än friska?
kan man nog sätta igång en fullt frisk häst i benen på 3 veckor skritt och sedan trav och sedan galopp med rätt underlag, med rätt träning och rätt mat..
Som sagt virrade ihop det lite . skulle var aca 3 v skrittandes.
Man får ju tänka på vad cigge har vart för sjuk oxå, han fick ju stå för att han blev sjuk, en bakterie i kroppen som gjorde så att han tappa all fett han hade på kroppen.. så jag tror inte att bakterien tänkte- jag tar bort all fett men låter musklerna vara kvar. allt är ju borta på han så man får ju börja försiktigt. Så jag måste nog faktiskt hålla med "Lundatorp".
Jag vill gärna ha en frisk, hållbar häst som kommer hem till mig sen;P