Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Jag ska börja rida igång en häst som är helt avställd. Har gått i stora hagar iofs men inte riden eller arbetad på annat sätt på ett år ungefär. Hästen har för ett par år sedan haft kotledsinflammationer.

Hur skulle DU lägga upp igångsättningen och varför.

Tillgång till långa grusvägar, lite skog med klättringsmöjligheter samt stor ridbana.

Hej jag tycker du ska ta det väldigt lugnt i början och skritta nåra veckor innan du börjar trava.
Och när du börjar trava sen så ska det vara antingen trav 5 min skritt 10 min trav 5 min osv.
Eller trav 5 min skritt 5 min trav 5 min osv.

Lycka till...:)

Kl.
Kan någon vänlig själ hjälpa mig lite? Min häst har snart haft sin 8veckors vila, hur ska jag göra för att sätta igång henne allra bäst? Hela hon är rätt muskelfattig pga. väldigt dåligt sadel (less på sadlar :(). Får antagligen börja barbacka om jag inte hitta en passande sadel innan.

Men tips på igångsättning för kondition och muskler?

Zannaah

hejsan :)
Om jag vore dig så skulle jag börja med att skritta ca 20min varje dag i en vecka sen andra veckan ca 1h och kanske ställa och arbeta henne i skritt, du kan även tömköra henne det är super bra, kan ju säga att det hjälpte min lilla kille

sen så tredje veckan kan du trava små bitar kanske 5min varje dag och 4veckan kan du trava ca15min (med mellanrum)
sen skulle jag ha tagit 5veckan med att rida lite lätt dressyr i skritt och trav för att veta att hon inte är jätte stel för då kan galoppen bli jobbig.
kanske ha travbommar för det hjälper dom att länga på kroppen och höja ryggen så arbeta med det 5veckan och även rida ut för att inte trötta ut hästen du skulle även kunna longera en dag under den veckan men då longerar du bara 20min för det är super jobbigt.

den 6veckan skulle jag börja galoppera lite försiktigt om de va min häst, men på mjukmark och inte på en massa volter utan i skogen.typ om du rider en timme så kanske du galopperar 10min av 60och delar upp resten ¨på skritt och trav

och den 7veckan kan man göra samma sak fast öka till20min av en timme kanske eller nå det känner man ju själv

och den 8veckan kan du rida fullt normalt.

jag har fått lära mig att har en häst stått i 8veckor så tar det så länge att sätta igång den också :) hoppas du tycker mitt tips var bra

musklerna kan du bygga igenom att klättra i skogen rida upp för backar trampa på en plöjdåker (men bara i kanten) man bör bara skritta på dom för annars kan det bli farligt.
(fråga bonden så det är okej bara)
man kan longera fram en del muskler med inspänning och travbommar då höjer dom ryggen och börjar arbeta :) det finns en häst bok där det står en massa om muskelatur minns bara inte vad den heter just nu :(

och lycka till nu :) mvh ida

Satte igång min häst i början av augusti efter nästan ett års vila. (Gick lite lätt under mellandagarna och lite vid påsk, men blev halt, vrickning, och fick fortsatt vila.)
Den första veckan gick jag med honom på promenad varannan dag ungefär sen satt jag upp och skrittade uppsuttet. Tredje veckan blev det lite trav också.
I mitten på september flyttade vi och då började jag ta nått kort pass i ridhuset, lätt jogging bara, men mycket lösgörande.
I slutet på september var vi med på tömkörning, där "kusken" blev informerad om att han var under i gångsättning.
Några dagar efter tömkörningen fick han massage.
Red längre och mer vart efter och rider här i stort sett varje dag med enstaka vilodagar.
Vid en uteritt märkte jag att vi travade och galopperade lite för mkt samtidigt som han satt mkt päls och därför blev lite trött.
Andra helgen i okt tränade vi för första gången för tränare ett lättare pass med mkt skrittpauser, han orkade mer än mig. :p En vecka senare drygt så fick han sin andra massage.
Det är först nu sista veckan som jag har ridit längre pass med högre intensitet och färre och kortare skrittpauser. Så idag är han nästan helt igång, red ut (idag 1nov) i 2h med rätt så mkt trav och galopp och han var väldigt tillfreds efter det.
Om en vecka är det dags för tränare igen och då är det mer jag och min kondition som kommer sätta ribban för intensiteten i det passet än hästens kondition. :o

Kan ju också säga att han var i full tävlingskondition innan, och trots den långa vilan så hade han inte tappat speciellt mkt muskler utan var rund och fin över rygg och rumpa. Nu har han så klart satt än mer muskler, framför allt i halsen.
Nästa gång tränaren kommer är sista helgen i november och då kommer jag om det finns plats rida två dagar.

Slänger in denna här, råkade starta en ny tråd inna jag såg denna!På tisdag ska jag åka och prova ut en sadel till min arabvalack, och förhoppningsvis hitta en passande i rätt prisklass. Jag skrotade den andra sadeln i våras och sen har jag bara ridit periodvis i lånesadlar, sist han var igång var cirka en månad sedan. Han är omusklad över ryggen så det är det vi ska lägga fokus på under igång sättningen, muskelbygge.

Nu till frågan, hur skulle ni sätta igång en sån här häst? Konditiosnbygge, dressyrövningar, hoppövningar, uteritter, tömkörning osv för att få igång honom och bygga muskler! Under hur lång period bör man skritta, vilka övningar kan man börja med osv!

Alla tips & tankar mottages tacksamt

Knapplån (kanske?)
Anyway, jag har en 5årig arabkorsning på foder, som inte har speciellt mycket muskler.
Han är i relativt god kondition, rids ca. 5 dagar i veckan i alla gångarter, i rätt form, skänkelvikningar etc.etc.etc (vanliga "dressyrpass") både i ridhus, paddock och skogen.
Men musklerna uteblir ändå.

Han får 9kg hö om dagen samt 1 kg FiberGI (ägarens rekomendationer).

Hur skall denna stackars klenis bli musklig?

Protein rikt foder är jätteviktigt att hästen får för att kunna bygga muskler, proteiner är byggstenar för muskler. Jag kan starkt rekommendera lusern, har funkat bra på min grabb och även hört många andra som det funkat bra för :)

Protein rikt foder är jätteviktigt att hästen får för att kunna bygga muskler, proteiner är byggstenar för muskler. Jag kan starkt rekommendera lusern, har funkat bra på min grabb och även hört många andra som det funkat bra för :)

okej, hur mycket lusern per dag ska man ge då?
Har alltid gett hästar fibergi, och dom har satt sina muskler utan något annat foder, men det räcker inte riktigt för nuvarande hästen.
Har även fått tips om soja, 1/2 plastmugg per dag skulle tydligen räcka.
Kanske mer ekonomiskt ifall det skulle behövas mycket lusern?

okej, hur mycket lusern per dag ska man ge då?
Har alltid gett hästar fibergi, och dom har satt sina muskler utan något annat foder, men det räcker inte riktigt för nuvarande hästen.
Har även fått tips om soja, 1/2 plastmugg per dag skulle tydligen räcka.
Kanske mer ekonomiskt ifall det skulle behövas mycket lusern?

Lusern ligger emellan grov- och kraftfoder så hästarna kan äta ganska så mycket utav det. Min äter 2,5 L mätt i torrt tillstånd men jag vet de som ger betydligt mycket mer. Bör blötas i varmvatten för att lösas på bästa sätt!
Soja fungerar på samma vis och jag tänkte också fodra med det istället för lusern men blev rådd till lusern istället. Så jag rekommenderar lusern :)

*kl*

Jag skulle vilja ha mer ryggmuskler på min unghäst innan jag börjar rida henne igen. Har fått lära mig att klättring, cavalettijobb och longering i rätt form är det som bygger ryggmuskler. Då vi har obefintligt med backar, för tillfället fastfrusna (!) cavaletti och ännu inte fått till longering i rätt form undrar jag om det finns några fler tips kring hur man bygger just ryggmuskler.

ut och promenera över stock och sten, kuperad teräng så att pålle (och matte :D) får lyfta ordentligt på fötterna.

Du har så rätt! Off road-träningen har jag helt glömt bort. :o I och för sig har vi mest släta grusvägar häromkring, men det går ju faktiskt att vika av från vägen och ge sig in i vildmarken runt om. :laugh:

Igångsättning skall göras med hjärta och hjärna:)
Hästens muskler och senor skall ges tid att vänjas vid den extra påfrestningen. Det går inte helt att jämföra en hästs fysik med en människas men man sticker inte ut o sprintar, det första man gör om man själv börjar träna:p.
Skritt är tämligen underskattat: det bygger kondition och muskler. Börja med skrittpass gärna ut i skog och mark. Variera med att promenera eller tömköra i terräng. Hur långa "arbetspassen" beror på vilket utgångsläget är: har hästen varit sjuk, halt, gått på bete? Se på din häst, lyssna på andningen, blir den stel?
Trav och galopp varvas med skritt allt eftersom hästen orkar mer. Jag skulle inte börja något direkt arbete med hästen förrän den har kommit igång lite. Förutom cavaletti, terräng så är tempoväxlingar samt avsaktning och igångsättningar suveränt för att bygga hästen.Glöm inte att öka med fodret allteftersom, har själv använt både soja och lucern men det beror på vad hästen tål. Foderstaten skall ju vara väl sammansatt beroende på arbetet och hästens typ så det är jättesvårt med generella råd.
En mycket bra artikel i ämnethttp://www.horseandhuman.com/post/Hur-bygger-hasten-ryggmuskler.aspx

ut och promenera över stock och sten, kuperad teräng så att pålle (och matte :D) får lyfta ordentligt på fötterna.

weei offroad, -.- det borde jag oxå träna med min men jag har sååå bra kondis haha, och vill inte sitta ¨på så hästen får träna ryggen fritt..

men jag skulle bara fråga hur länge per pass av offroad tycker NI är passligt? och nu kan man väl passa på att utnyttja snön (30 cm högt har jag tillgång till) det tränar väl också bra? (:

hej, om din häst "vilat" i ett år, då får du ta det väldigt lugnt. skritta helst i 1-2 veckor. Raka spår, för en häst som måste ridas i volt/serpentiner och andra böjda spår kan lätt ta skada om den inte gjort det på länge. Och ju mer böjt spåret är, desto svårare blir det för hästen. När du ska trava, trava liten sträcka, skritta ungefär dubbelt så lång. och jobba inte hästen i form under perioden den sätts igång, för spänningar kan bildas i nacken. Lycka till! :D

Det beror nog helt på hur jobbig terräng det är. Om det är platt men mycket grenar och kanske mossa är det ju inte lika jobbigt som att gå upp och ner för backar hela tiden OCH lyfta på fötterna för grenar och nedfallna träd.

Jag brukar använda terrängen för att ta mig från A till B, rider sällan rakt ut i skogen hela passet. I början av en igångsättning är det perfekt att lyfta på fötterna lite eller hoppa över diken. Längre fram i igångsättningen/den dagliga träningen föredrar jag när det är mer backar och tuffare terräng så hästen både får ta i och tänka till lite!

Man får nog läsa sin häst lite och notera om den börjar snubbla, om den inte verkar orka lyfta på fötterna. Många tycker det är roligt och det är lätt att anstränga dem lite för mycket. Men kul är det ;)

*KL*

Skulle behöva lite tips från er hur jag ska sätta igång min häst. Han har vilat i 4 veckor, inte efter skada utan bara fått vila efter ett ganska tufft år med träning osv. Han har gått i en stor hage under hela viloperioden och han rör sig ganska mycket i hagen.

Jag är lite osäker på hur snabbt framåt man vågar gå. Han verkar inte ha tappat speciellt mycket muskler eller kondition. Men vill samtidigt inte överanstränga honom heller.

Har skrittat i snart en vecka ca 20-50 min. Både ute och inne i ridhus.
Tycker det är så fruktansvärt tråkigt att rida i ridhuset, och vill gärna ut i skogen, men så länge snön ligger kvar vågar jag inte ge mig ut o klättra. Jag hade tänkt skritta ett tag till för att sen lägga in kortare travpass. Men är som sagt lite fundersam över hur snabbt man ska gå vidare.
Han har som sagt inte varit halt.. men ändå.

Någon klok som kan komma med förslag? :)

tack för svar! :bow:

alltså hästen har börjat muskla sej mkt bättre! han har fått greenline som tillskott sen oktober och jag har kanske ridigt lite mer varierat än förr, dessutom har det blivit mycket träning (mest skritt) i djupare snö då vi har haft så bra vinter :d så han har verkligen fått jobba!

och nu senaste veckan så red jag på banan och han gick i en sån fin form! :love: kanske inte helt perfekt krök på nacken, men känslan är väl viktigare än huvvets ställning? kände hur hela ryggen jobbade! äntligen :D red inte på annat sätt eller nånting men han orkade nog bära upp sej själv mycket bättre nu så formen bara kom

jag tycker att du gott kan smyga in något travpass i veckan! variera bara lite med jobb utan ryttare också :)

Ja snön är absolut bra träning! I år har man verkligen fått mycket gratis, hästarna är trötta ibland bara av att gå i hagen ;) Då får man verkligen tänka på att inte överanstränga dem...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka