Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Har den bara vilat fyra veckor skulle ajg smyga igång lite i trav och galopp redan första eller andra veckan. Nu har den ju inte hunnit tappa så mkt, så om du fångar upp konditionen på ett mjukt och försiktigt sätt nu så skulle jag rida varierade vanliga pass redan efter 2 veckor. Leder och ligament är fortfarande lika starka som innan vilan, musklerna har inte heller tappat jättemkt.

Att bara skritta flera veckor nu kommer bara göra att hästen fortsätter tappa kondition jämfört med hur den var innan vilan. Rid lite varierade lugna pass i alla gångarter ett par veckor framåt, sedan är det bara att rida på tycker jag. Vill du förlänga vilan lite kan du skritta ett tag till, har den vilat klart och ska igång kan du göra det rätt snabbt efter så kort vila. :) Inga jättetuffa pass första veckorna förstås.

javet :D

jo jag har jättebra tillgång till olika slags underlad, både helt nertrampade vägar (hårt jämnt snölager på marken som bara ger efter lite), helt nerplogade vägar, djupsnövägar, "is"vägar osv..

testade själv att gå en bit på en av våra populära ridvägar, underlaget vad ganska ihopptryckt snö men den gav efter ca 4 cm iallafall, dessutom lite ojämn och *** va jobbigt de va att gå där tyckte jag! tyckte lite synd om pålle som måste gå där plus mej på ryggen så därför har det blivit mycket skritt på sådana vägar för oss, pålle lyckas ändå få upp ett bra flås, vilket e bra då jag inte kan träna upp konditionen från längre trav/galopp intervall/sträckor på hårdare underlag (lindrig hovbroskförbening)

älskar detta väder! nu håller det tyvärr på o försvinna! bara -1 idag :(

Senast ändrad:

Tack så mycket! :)
Jag travade faktiskt häromdagen lite för att testa konditionen osv, och han verkade precis som vanligt så jag fortsätter med trav och galopp men inget ansträngande jobb direkt som du skrev. :)

Hej!

Jag tänkte höra med Er andra, jag har en häst som stått väldigt länge, 2 år, som jag ska sätta igång.
Då jag själv är helt ur form, bla pga att jag är nybliven förälder till en liten på snart 7 månader, tänkte jag börja promenera med hästen.
Dels slipper hon bära mig med sin omusklade rygg och jag får upp kondisen själv. Nu när vädret ändå är så kallt, snöigt och halt, känns det som en bra idé, eller vad säger ni?
Tänkte om jag promenerar en månad, sen kan jag väl börja skritta på henne.

Vad tycker ni? :laugh:

När hästen vilat så länge hade jag nog börjat främst med att tömköra och promenera. :) Den har väl inga ryggmuskler direkt och då får den en chans att bygga lite innan den måste bära upp en ryttare också. Att pulsa i snön nu på promenader är ju perfekt, då får den lyfta på tassarna och ta i men det blir ingen hård belastning.

"Lånar en tråd"

Min häst har blivit "friskförklarad" nu för andra gången kanske man ska säga på ett år... Han har varit sne i korset men blev helt bra och rörde sig som han aldrig gjort förr... Dock va han helt omusklad och vid en trav (utan ryttare) Så knäckte han tillbaks det eller vad man ska säga..

Nu behandlad igen och enligt vetrinär ska jag nu skritta rakt fram, inte kräva för mkt utan halv långa tyglar..
Hästen är väldigt omusklad nu så ja har promenerat han minst varannan dag nu i två veckor.. ca 15 - 30 min... Varierat på hårt underlag samt djup snö... Även haft han på lina där han bara vandrat runt.. (ej på någon direkt volt ) utan bara för att han ska röra sig mer än jag ska behöva göra då mina stövlar slutar ca 20 cm längre ner än snön...

Har vissa dagar när han varit väldigt uppåt och inte kunnat skritta alls har ja haft på han inspänningstyglar dock ej spända utan han känner bara att dom är där och lugnar ner sig lite...

Men jag känner ändå att det är lättare att låta han gå i snön rakt fram när jag sitter på.. Få han mer koncentrerad utan att för den delen kräva något..

Men så känns det dumt att belasta han.. Hade bara tänkt korta skritt turer varvat med att jag går med honom..

Men det kanske är alldeles för tidigt... jag vet inte alls..

Han har stått sen 4 april. Och det känns som att detta på något sätt är sista försöket.. Och jag har ingen bråska.. utan känner bara att det kanske byggs mer muskler om man kan riiida lite..

Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Hej!

jag har en het häst som har stått i två år pga föl. har longerat och ridit korta ridturer nu i en månad. (har nyligen köpt henne)
Har bara vågat galoppera i ridhus. Sticker annars. Har ni något tips för understimulerade heta hästar? :)

Vad omständiga många här e! skritt 15 min hit och 20 min dit..?
När min häst återhämtade sig efter en kotledsinflammation skulle hon skrittas för han i ca 20-30 min per dag och hon var ju skadad!
Min nuvarande häst var ur kondis/muskler och övervikt när jag köpte henne i oktober,
jag skrittade långa rundor 1-1,5 tim med långa tyglar och tog några travsteg ibland för att hon skulle få ändra rörelse lite (mindre än en minut).
Efter några veckor började jag med enkla övningar i paddock, volter, serpentiner, övergångar men då red jag 10-20 min eftersom det är jobbigt för en otränad häst att arbeta!
Men skritta på långa tyglar är ingen fara och en uppvärmd häst kan även ta en avslappnad trav eller galopp, allt handlar om tempo, underlag, hur länge och vilka krav man sätter på hästen.
skritt på skogsstigar med mycket benlyft eller träning på ridbana är mycket mer ansträngande än avslappnat på grusväg med lång tygel!
Kräv inte att en otränad häst ska gå i form, det kommer av sig själv efterhand ;)

Hejsan alla!.
Tänkte höra med er hur ni tycker jag ska sätta igång min nya häst.(köpte henne förra veckan, & hon åker hem till mig ev. på lördag!:love:)
Är ett 18-årigt halvblodssto, stått ca.1 år, from. ca sep-okt har hon blivit riden då & då, även hoppad, verkar ha bra kondis, hon behöver bara bygga upp hullet & ryggmusklerna,

så hur ska jag göra för att kunna bygga upp ryggmusklerna bäst?:idea:

Hej, Jag tycker så här, Ut och skritta varje dag,(fri skritt) ca 20-30 min. Sen varanan dag 20 min framskritt ute (fri skritt) Sen gå in på ridbanan eller gör det¨på ett felt, Och gör volter och böj och sträckut hästen i ca max 10 min, Sen skritta (fri skritt) 5-10 min kan du göra på bana.. Gör så i runt en vecka, sen kan du lägga till tex en bom eller något så det blir lite ändringar i arbetet. Anledningen till varför du ska göra volter är för att böja och mjuka upp musklerna, Funkar bra med alla olika böjningar. Sen när du börjar känna att hästen fått lite kondis kn du börja intervall trava.. tex 1 varv trav 1/2 skritt och lite så, Hästen får bara bli varm vid de första 2-3 veckorna. Sen känner man hue mycket hästen klarar, det e olika för varje häst. Glöm inte att kolla så sadlen passar bra och inte klämmer :) Hoppas det blir bra med din häst =)

Hej

Skulle vilja ha lite tips på hur jag ska få min häst att sätta lite bättre muskler.
Han har inte stått, utan rids 5 dagar i veckan i alla gångarter, både ute och i ridhus. Vi tränar för instruktör ett par gånger i månaden.

Tidigare bodde vi där det var långa backar överallt och minst en brant backe varje ridtur, mycket skog så hästen fick lyfta på benen ordentligt.

Nu bor vi långt ifrån skogarna, det ska tydligen finnas 1 backe som man kan klättra i till våren, så gott som plan mark överallt.
Jag har försökt med lite cavaletti i ridhuset, men han bara snubblar. Han kan på sin höjd ta sig över 1 bom, och ändå snubblar han varannan gång.

Har ni några tips på hur jag ska träna honom på bästa sätt?

*kl*

Min underbara foderhäst Cigge, har stått sedan den 12e december, han blev sjuk.. Imorgon kommer veterinären och gör vetbesiktning för ny försäkran. När han har sin försäkring ska jag sätta igång honom. Jag villa göra det ordentligt så grundkonditionen blir befäst ordentligt. När han blev sjuk hade vi äntligen börjat komma någon vart , skulle anmäla till tävling till och med men det blev ju inte så utan vila i ca 3 månader istället. Så vad tycker ni om det här passet ?

Vecka 1

Måndag - Skritt på lång tygel ca 30 minuter
Tisdag - Vila
Onsdag - Tömkörningspass , troligen för tränare men annars lite lätt hemma i ca 20-30 minuter
Torsdag - Skritt på lång tygel ca 30 min
Fredag - Skritt med inslag av skänkelvikningar.
Lördag - Skritt 1-2 timme
Söndag -Skrittarbete ( dressyr)

Vecka 2

Måndag -Skrittarbete
Tisdag -Vila
Onsdag - Tömkörningspass
Torsdag - Skrittarbete
Fredag - Tömkörning eller promenad för hand.
Lördag - Skritta länge , ca 1-2 timme
Söndag - Skrittarbete

Vecka 3

Måndag - skritt med travpass inlagt mestadels lång tygel (inga krav)
Tisdag- Vila
Onsdag - Tömkörning , längre pass ca 30-40 min
Torsdag - lätt dressyrpass med mkt skritt men lite trav med.
Fredag - skritt och trav i skogen , utan krav.
Lördag - lång skritt tur ca 1-2 timmar , varav inslag i mitten med ca 10 min trav.
Söndag - Dressyrarbete med inslag av trav

Vecka 4

Måndag - Dressyr utan galopparbeten
Tisdag - Vila
Onsdag - Tömkörningspass
Torsdag - Dressyr med 5 min galopp.
Fredag - Alla gångarter i skogsslingan dock max 10 minuter galopp.
Lördag - skritt ca 1-2 timmar, inslag av några travpass och ett 5 minuters galopp.
Söndag - Dressyr med skritt,trav och galopp. Max 45 minuters pass

Vecka 5

Måndag - skritt,trav och lite längre galopparbete.
Tisdag - Vila
Onsdag - Tömkörningspass
Torsdag - Dressyrpass med insikt på fattningar och galopp på volt.
Fredag - Ut i skogen i alla gångarter.
Lördag - en tur på ca 1-2 timmar med mkt trav och galopp i . 20 minuters skritt uppvärmning och skrittpauser mellan trav och galopp.
Söndag - Skritta på lång tygel

Vecka 6
¨
Måndag - Vanligt dressyrpass
Tisdag - Vila
Onsdag - Tömkörning
Torsdag - Dressyrpass
Fredag - Skogsritt med mkt galopp.
Lördag - tur på ca 1-2 timmar med mestadels galopp och trav. skritt i uppvärmningen.
Söndag - Dressyr

Vecka 7

Måndag - Dressyr
Tisdag - Vila
Onsdag - intervallträning på travåkern.
Torsdag - lugnt dressyrpass med lite trav.
Fredag - Ut i skogen och en hel del galopparbete.
Lördag - Markarbete
Söndag - Dressyrpass

Vecka 8

Måndag - Galopp intervaller
Tisdag - Vila
Onsdag - tömkörning
Torsdag - Dressyrpass
Fredag - skogsritt med mkt galopp.
Lördag - tur på max 3 timmar. Mång trav och galopp pass med ordentligt skritt uppvärmning.
Söndag- Dressyr

Vecka 9

Måndag - Dressyr
Tisdag - Vila
Onsdag - Galoppintervaller
Torsdag - Dressyr
Fredag - ut i skogen
Lördag - lång tur max 3 timmar.
Söndag - Dressyr

Vecka 10

Måndag - Hoppträning?
Tisdag - Vila
Onsdag - Dressyr
Torsdag - galoppintervaller
Fredag - ut i skogen och mysrida
Lördag - tur på max 3 timmar.
Söndag- Skritta

Vecka 11

Måndag - Hoppträning
Tisdag - Vila
onsdag - galoppintervaller
Torsdag dressyr
Fredag - skogsritt
Lördag - Dressyrpass
Söndag - Dressyr

Vecka 12

Måndag - Hoppträning
Tisdag - vila
Onsdag - Dressyr
Fredag - Dressyr
Lördag - skogsritt
Söndag - Dressyr

Vecka 13

Måndag - Hoppträning
Tisdag - Vila
Onsdag - Dressyrpass för tränare
Torsdag - Galoppintervaller
Fredag - mystur i skogen
Lördag - Dressyr
Söndag - Dressyr i skogen

Vecka 14¨

Måndag - hoppträning
Tisdag - Vila
Onsdag - Dressyrträning
Fredag - Markarbete med bommar
Lördag - lugn mystur
Söndag - Dressyr hemma

Vecka 15

Måndag - hoppträning
Tisdag - Vila
Onsdag - Dressyrträning
Torsdag - Galoppintervaller
Fredag - hoppning
Lördag - mystur i skogen
Söndag - dressyr hemma

Vecka 16
Måndag -Hoppträning
Tisdag - Vila
Onsdag - dressyrträning
Torsdag -Galoppintervaller
Fredag bomarbete i skritt och trav
Lördag - Lugn skritttur
Söndag - Lokal tävling

Så hade jag tänkt mig att göra honom redo , eller är det fel , för kort tid ??

Tycker du går alldeles för fört fram! Max 3 timmar lång ritt? Det tror jag inte en häst som varit i vila under 3 månader klarar av. Ta det mycket lugnare, om du vill ha en hållbar häst.

Oj jag som tyckte det var mycket skritt ;o han har ju inte varit halt på något vis.

Jag tycker det låter som att det går väldigt fort.
Redan första veckan en tur på 1-2 timmar. Spelar ingen roll om du skrittar, det är ju intensivt ändå.
Tycker du börjar bra med 30 min skritt, det känns ganska lagom, och därifrån öka försiktigt succesivt, och lyssna på hästen.

Men han har ju sin grundkondition kvar ? Det enda som han saknar är muskler.

Det är ju bara du som träffat hästen som kan bedömma hur konditionen är för dagen. Om det bara är muskler som behövs så hoppas jag du får bra svar, jag skulle också vilja ha lite tips för jag känner mig inte så kreativ på det planet.

Men i så fall förstår jag inte riktigt varför du har byggt upp i stort sett hela schemat på uthållinghetsövningar. Skritt och trav på lång tygel bygger ju inte så mycket muskler om hästen redan har bra grundkondition som du säger.
Du behöver inte träna längre, bara jobba mer under den tiden. Klättring, dressyrarbete, bommar, rid i skogen om du har möjlighet så att hästen får kliva på ordentligt.
Varva gärna med promenader för hand för att få in lite vila utan att låta hästen stå helt.

Alltså grundkondisen finns men han behöver ju en bra igångsättning för leder och senor med tanke på att han var sjuk och så. Det jag skrivit upp bygger både msukler och kondition beroende på vart jag rider.

Hejsan! ny här så får se om det blir rätt:D
Men som jag förstod det så är det din foderhäst, varför inte bara prata med ägaren om det? Den om någon måste väl veta bäst?:angel:

Jo men tänkte höra med andra också ^^

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka