Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Måste man verkligen skritta ute i TRE veckor? Jag håller på att sätta igång en häst och jag travar runt lite kravlöst nu efter tre dagar! Visserligen är hon i väldigt bra form trots lite vila och bete men jag tycker inte det är lönt att skritta runt i tre veckor..:)

Måste man verkligen skritta ute i TRE veckor? Jag håller på att sätta igång en häst och jag travar runt lite kravlöst nu efter tre dagar! Visserligen är hon i väldigt bra form trots lite vila och bete men jag tycker inte det är lönt att skritta runt i tre veckor..:)

Nej, man behöver inte skritta i 3 veckor, om hästen inte varit skadad/sjuk länge och vet. sagt 3veckor. Har hästen bara varit på vanlig sommarvila så travar jag på hästen redan första dagen.

Tränaren jag frågade om igångsättning (efter skada) sa att man skulle ta det så pass lugnt så om hästen tex varit skadad i 4 månader så ska det ta 4 månader igångsättning innan man rider den som vanligt.

Igångsättning efter lösbenbitsoperation

Jag skulle behöva lite hjälp, nu i mitten av augusti får jag börja sätta igång en 5-åring som nu vilat sen maj efter han opererat en lös benbit som satt i hovleden. Allt har gått jättebra på återbesöken och det har inte varit några komplikationer. Han var heller aldrig halt av benbiten men vi ansåg att det var lika bra att plocka ut den.

Är det någon som har erfarenhet av liknande situationer? och vet ungefär hur länge jag ska räkna med att få arbeta med att få igång innan jag börjar ta med honom på hopptävlingar. Jag har ingen brådska direkt men är nyfiken att veta...

Sv: Igångsättning efter lösbenbitsoperation

Har inte haft häst som opererats för lösa benbitar men väl en sparkskada. Hästen var konvalescent i ca 3 månader och jag räknade med att de skulle ta ungefär lika lång tid att komma tillbaka till samma nivå som vi var på innan skadan. Gick tillsammans med den behandlande veterinären igenom hur igångsättningen skulle läggas upp och det fungerade väldigt bra.

Sv: Igångsättning efter lösbenbitsoperation

*kl*

Efter att ha läst denna tråden blir jag lite fundersam. Det är STOR skillnad på att dra igång en häst som varit skadad och en häst som bara vilat utan skada. Om hästen har varit behandlad eller liknande ska den även kontrolleras kontinuerligt under igångsättningen för att kollas så att det håller sig fräsch.

Jag har tidigare berättat om min häst och hennes långa igångsättning efter skada (på typ första sidan). Nu håller jag på att sätta igång samma häst igen efter att hon vilat i ca nio månader eftersom hon varit dräktig och fått föl. Jag rider henne ca 4 dagar i veckan med ytterst korta pass, ca 15 minuter i hagen (har ingen ridbana och lillkillen måste ju vara med). Det är mest skrittarbete där jag tränar på att få henne rak, göra halter ha koll på bogarna osv. Sen travar jag och gör även lite galoppfattningar.

Galoppen är en skonsammare gångart än traven så det finns ingen anledning att trava i en evighet innan man börjar galoppera. För många år sen red jag igång en ponny som hade haft bekymmer med framkotorna och på veterinärs order fick den inte travas i början utan skulle gå från skritt till galopp. Galopp betyder faktiskt inte att fara fram som en furie.

Bild från första gången jag red henne i sommar:
34771_1422356290823_1590181870_941221_5269934_n.jpg

38733_1429193901759_1590181870_956191_5373799_n.jpg

Senast ändrad:

*KL*

Hej allihopa! Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men hoppas kunna få lite tips här.
Jag har ett halvblod, 10 år som stått sen i januari. Vi åkte in i slutet av jan månad för att han var halt på vä bak efter att ha halkat till. Det kom då fram att han var halt på alla 4 med inflammation i framknnä, bakknän och bakkotor. Blev behandlad och efter 4 besök på kliniken var han helt ren på longeringsprov och böjprov.
Röntgad + UL utan anmärkning.
Varför han var halt på alla 4 vet vi inte, vi kom aldrig fram till grundorsaken, men antar att han felbelastat på de andra benen för att kompensera efter att han vrickat sig. Det var ju mkt snö och halt då också. Han stod i sjukhage slutet av januari-slutet av mars, sen ut i vanliga hagen. Såg stor skillnad på honom i hur han rörde sig. Blev sen aldrig att han sattes igång pga min graviditet, utan han fick sen gå ut på bete i mitten på maj. Skor av.

Nu ska han igång igen, och jag funderar fram och tillbaka hur jag ska gå tillväga.
Funderar på att rida honom varannan dag de första 3 veckorna och då varva mellan gräsunderlag med lite backar samt grusväg och ridbana. Endast 15-20 min skritt.
Efter 3 v lägga in 5 min trav mitt i passet på ca 20-30 min i 3 v.
Därefter skritt 30-40 min med 5+5 min travpass i 2 v. (här kanske börja rida 5-6 dagar i veckan och inte varannan dag).
Därefter samma som innan fast börja lägga in lite galopp.
Någongång under denna tiden även ett besök hos veterinären för att kolla att allt är som det ska. När tycker ni jag ska göra det? Innan han kommer igång eller när han ridits några veckor?

Tanken är att han ska komma igång och börja hoppa. Men jag förväntar mig att det kommer ta tid och att vi kanske inte hoppar något förrän i vinter. Det gör inget det tar tid, bara han håller.

Hur låter det?

Svarar på min egen tråd :D Satt och försökte få ihop ett schema på 6 v för min häst. Ni kan ju säga om ni skulle ändrat på nåt?

v.32
Måndag Hovslagare
Tisdag Tömkörning 20 min grusväg
Onsdag Tömkörning 20 min gräs
Torsdag Vila
Fredag Skritt 20 min grusväg (lång tygel)
Lördag Skritt 20 min gräs (lång tygel)
Söndag Tömkörning 20 min ridbana

v.33
Måndag Vila
Tisdag Skritt 20 min grusväg (lång tygel)
Onsdag Skritt 20 min gräs (lång tygel)
Torsdag Skritt 20 ridbana (inga volter, gärna över bommar)
Fredag Vila
Lördag Tömkörning 20 min grusväg
Söndag Skritt 20 min grusväg

v.34
Måndag Skritt 30 min gräs (lägg in 10 min kort tygel i mitten, börja böja och ställa åt olika håll, flytta lite för skänkeln)
Tisdag Vila
Onsdag Skritt 30 min ridbana, cavalettibommar, stora volter.
Torsdag Skritt 30 min grusväg (10 min arbete på kort tygel, flytta för skänkeln, ställ höger och vänster)
Fredag Vila
Lördag Tömkörning 30 min ridbana, cavalettibommar
Söndag Skritt 30 min gräs, samma arb. som torsdag

v.35
Måndag Skritt 30 min + 5 min trav grusväg
Tisdag Skritt 30 min + 5 min trav ridbana
Onsdag Vila
Torsdag Skritt 30 min + 5 min trav gräs
Fredag Skritt 30 min + 5 min trav ridbana, cavalettibommar
Lördag Skritt 30 min + 5 min trav grusväg
Söndag Vila

v.36
Måndag Skritt 30 min + 5 +5 min trav gräs
Tisdag Skritt 30 min + 5 +5 min trav ridbana, cavalettibommar
Onsdag Skritt 30 min + 5 +5 min trav grusväg
Torsdag Vila
Fredag Skritt 30 min + 5 +5 min trav . Lägg in galoppfattningar. Gräs.
Lördag Skritt 30 min + 5 +5 min trav, lägg in galoppfattningar på mjukt underlag, grusväg.
Söndag vila

v.37
Måndag Endast skritt 45 min, lång tygel, grusväg
Tisdag Skritt 30 min + 10 min trav + 5 min galopp, ridbana
Onsdag Vila
Torsdag Skritt 30 min + 5 + 5 min trav + 5 min galopp, gräs
Fredag Skritt 30 min +5 +5 min trav + 5 min galopp, grusväg
Lördag Vila
Söndag Endast skritt 45 min lång tygel, grusväg

Jag vill försöka rida på så mycket olika underlag som möjligt, är inte så förtjust i grusväg, de är ju rätt torra och hårda nu på sommaren med. Vissa dagar kanske jag kör till ridhus istället.

Med den historiken på hästen hade jag börjat med att böja den för att se att den är helt ren samt att låta kiropraktor (gärna i samarbete med klinik) kolla igenom den så att den inte är sned och vind. I synnerhet efter en halkskada är det stor risk att den är sned och då kommer du rida på den nya hältor hur försiktig du än är.

kl

Ska jag tänka på något särskilt när jag börjar rida en häst som haft boxvila i fem dagar?
Kan jag inleda med ett lättare pass på ridbanan, säg 30-45 minuter, enbart i skritt, med lite volter, böjning och ställning? Jag är inte så pigg på att ge mig ut i skogen med henne nu (överskottsenergi), och att bara lalla runt på spåret på långa tyglar känns ju rätt... onödigt.

Om hon varit avställd men gått ute hade jag ju kört på som vanligt, men jag blir lite osäker när hon stått helt still.

Får den lov att gå i hagen nu? Isf hade jag ridit i 15-20 minuter lättare pass i alla gångarter:).

Svarar på min egen tråd :D Satt och försökte få ihop ett schema på 6 v för min häst. Ni kan ju säga om ni skulle ändrat på nåt?

Jag vill försöka rida på så mycket olika underlag som möjligt, är inte så förtjust i grusväg, de är ju rätt torra och hårda nu på sommaren med. Vissa dagar kanske jag kör till ridhus istället.

Vad är det för grund förutsättningar? Har den gått i hage/boxvila/utebox?
Får/har den gått/stått i utebox eller hage kan du börja med att skritta 30-60 min redan första dagen. Sen skritta tre veckor. Skritt på hårt underlag stärker och bygger upp betydligt bättre än att skritta på gräs. Vinsten sitter i att ledvätskan smörjs och hålls därmed i bättre skick än på mjukt underlag. Det spelar heller igen roll för benen (om det var hov/kot/knä som var orsak till vilan) om du skrittar på lång tygel eller jobbar hästen redan första dagen. Vill du ha hästen i bättre skick efter de tre första veckorna så jobba den på tygeln varje dag. Kanske inte hela tiden men delvis.

Resten tyckte jag såg bra ut.

*KL*

Hej allihopa! Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men hoppas kunna få lite tips här.

Nu ska han igång igen, och jag funderar fram och tillbaka hur jag ska gå tillväga.

Tanken är att han ska komma igång och börja hoppa. Men jag förväntar mig att det kommer ta tid och att vi kanske inte hoppar något förrän i vinter. Det gör inget det tar tid, bara han håller.

Hur låter det?

Såg nu att du hade ett inlägg till:p

Till min som hade stått 8 månader gjorde jag såhär och han går nu lätt fälttävlan utan problem....

När min ena varit ur arbete 9 månader inkl bete gjorde vi såhär:

3v skritt ca 30-90 min ca 6 dagar/vecka. Skritten har varierat mellan 30-90 min/dag hela igångsättningen med ökad trav/galopp.
3v skritt + 5 min trav
3v skritt + 5+5 min trav
3v skritt + 5 min trav + 5 min galopp
3v skritt + 10 min trav + 5 min galopp
4v skritt + 15 min trav + 5 min galopp
1v vila
2v skritt + 15 min trav + 5 min galopp
3v skritt + 15 min trav + 10 min galopp
3v skritt + 20 min trav + 10 min galopp
1v skritt + 20 min trav + 15 min galopp.

Efter det ansåg jag hästen fullt igång och började även hoppa lite som sedan också utökades.

Han har inte haft boxvila nånting, utan de första tre månaderna stod han i en rätt stor sjukhage, sen fick han komma ut till de andra i en vanlig rasthage för att i mitten på maj gå på bete i stor kuperad sommarhage med lite backar osv.
Enligt veterinären skulle han sättas igång i april när han friskförklarades, men eftersom jag var gravid vågade jag inte riktigt sätta igång honom när han stått så länge så då bestämde jag mig för att han skulle få sommarlov istället, vilket veterinären sa att även det var en bra idé.

Ja jag inser ju nu när jag tänkt lite på det att 20 min skritt är ju ingenting för en häst som går i flock på stort bete, det springs ju en hel del där med :)

Ska bara få hit hovslagaren med så han kan få på sig skor, han ömmar jättemycket utan, förutom på gräs.

Nu har min kompis skaffat häst. Det är ett sto på 20 år, varmblodig travare som aldrig gått på travet.
Dom som hon ska få hästen ifrån har haft henne i 12 år, och under den tiden har hon fått två föl, och blivit skogsriden.
Hon har nu stått i 5 år.
Och nu vill jag ha massor med tips om hur man ska sätta igång henne, bygga muskler och kondition.
Hon har gått i stora hagar och rört mycket på sig där, och är väldigt pigg för sin ålder.

Såhär ser hon ut nu
di.JPG

Variera mycket. Hellre många korta pass än få långa. Jag gillar varannandagsarbete under uppbyggnad. Det behöver inte innebära att hästen vilar helt varannan dag, men att man tar det väldigt lugnt. Tex arbetas från marken, går ut på promenad. Växla mellan ridning i skog, klättring, arbeta med bommar eller cavaletti, longera, tömkör osv. Med korta pass och mycket variation kommer hästen igång sakta men säkert. Ta det försiktigt. Var lyhörd för hästen. Ta gärna hjälp av en bra instruktör som kan vägleda.

Ska sätta igång min häst nu eftersom hon fick föl för 3 månader sedan.
Hon har inte ridits sedan december.
Hon har sprungit mycket i hagen och har inte ens "föl magen" kvar längre.
Har skrittat henne 3 gånger nu bara kanske 10 minuter barbacka med halv långa tyglar.
Hon är pigg och allert så jag tror verkligen inte att det blir några problem med att rida igång henne.
Någon som kan tipsa mig om hur jag kan lägga upp ridningen på henne?

Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

när jag köpte mitt sto från en ridskola, så var hon stel och ville inte få med sig baken. Tog ut equiterapeut, som såg att hon var övermusklad bak och framförallt på vänster sida.
Fick order om att enbart skritta i 3 månader, snälla backar och dålig terräng där hon måste lyfta på benen. Idag lyfter hon båda bak, rör sig ordentligt och har fått ett schvung i bogpartiet.
Så jag rekomenderar, klart o enkelt, tråkigt o trist, men att skritta ut i skogen. Hästen måste inte vara i form, men skritta skritta skritta. Sen fick jag rida från skritt till galopp, 1 dag i veckan i enbart snälla uppförsbackar, just för att få igång baken. Drygt, men det hjälpte. Idag är hon fräschare än någonsin. :)

hej :)
om jaghade varit du så hade jag börjat med korta skritt sträckor varje dag, på olika väglag så hon belastar bennen rätt, kanske i ca 2 veckor, sen kan du börja trava smått med henne men fortfarande skritt, och du ska absolut klättra men inte branta kullar för då belastar hon fel med ryggen och ben.
längre fram kommer hon att kunna gå som vanligt :P mvh//Alexandra Nilsson

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka