Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Hur skulle ni rekommendera att sätta igång häst som gått på bete i åtta veckor och gjort ingenting?

Min tanke är skritt några dagar och sedan börja jogga och gradvis öka med vila i form av fri skritt varannan dag.

Hästen behöver både muskler och kondition.

*kl*

Känns som jag har fastnat totalt, har hjärnsläpp & tar tacksamt emot tips :D
Har en haflingerpåg på 7 år som stått i 3 månader (köpte honom för två~tre veckor sedan)
pga att ägaren inte hade tid/inte klarade av honom. Så, han är ur kondis & inte särskilt välmusklad.
Jag vill gärna ha alla möjliga tips & råd på hur jag ska få igång det.
Har skummat igenom tråden & ser att det är mycket skritt,
men han är så himla het så att enbart skritta känns nästan omöjligt :eek:
Finns det några riktiga (då menar jag riktiga som i svettdrypande :D) övningar som har galopp i sig?
Herrn har en förmåga att bralla av sig rätt ofta...

Vi har bra ridvägar utomhus, en väg bl.a. är en gammal järnväg från år nittonhundrafrost,
som nu är jättebra underlag & rakt fram en bra bit, och nästan avslutas med en bra klätterbacke.
Det känns ju som om att det kan göra det hela lite roligare (för hans skull)
men hur lägger man upp det då för att göra det varierande?

Jag funderar på hur jag ska lägga upp igångsättningen av min häst när det är dags.
Bakgrund:
Inriden sent (5,5-6 år), haft lite rörelsestörningar men inga stora grejer (behandlad av ET och massör).
Fick sen en kotledsinflammation i november. Blev bra och skulle sättas igång enligt schema från veterinären (45 min skritt och sen trav i intervaller X antal minuter). Hon kändes ok! Jag hann rida igång henne en månad eller så, sen fick hon en hovböld. Vilade en vecka eller så av det, fortsatte igångsättningen och sen fick hon en hovbensfraktur (kan ha varit den då samtidigt med hovbölden).
Det var i mitten av maj. Gipsad några veckor sen ringsko. Vila i hage med kompis (gick inte att ha still i box/sjukhage).
Vid åb så såg de inte sprickan (samma gång som hon skoddes), men blev lite sämre i rörelserna efter skoningen (rörde sig lite för mkt då också). Blev bättre och bättre och innan senaste åb så såg hon nästan helt fräsch ut.
Då var hon ohalt på löpargången, men lite "omjuk" och stel vid longeringen. Eftersom hon inte blev så mkt bättre vid skoningen först, tror både vet och jag att det finns risk att ligament kan ha varit påverkat också, så 4-6 månaders mer vila och sen skritta igång sa vet (inte samma vet sista gången).
Då fick hon åka till Inte_ung och busa med unghästarna, jag tror att det är en bra övergång mellan vanlig hagvila och igångsättning (pratade med vet. om det).

Men frågan är hur man sätter igång henne sen.. En månad skritt trodde vet, och sen smyga in lite trav. Jag kommer tömköra och träna longreining ibland, och så skritta uppsuttet. Det blir från årsskiftet eller lite senare..

började sätta i gång min 16 åriga valack i mars med att bara skritta för hand och sen även börja tömköra...
Har nu hållt på så i några månader och vågar väl inte sätta igång honom helt..Men känner nu att det börjar bli lite tråkigt att bara skritta för hand och sen även att hästen börjar bli stel.. Märkte det speciellt idag när jag tömkörde honom på volt(som jag inte gjort nu på säkert 2 månader) att han tyckte det var jobbigt i vänster varv och bockade mkt i början...

När tycker ni det är dax att börja sitta upp??

Han har innan stått ett år pga skada i bakknät men det är mest ena hasen som börjar oroa mig då han har pålagringar som kan bli värre om jag inte sätter igång honom snart.....
Har än så länge ingen sadel så hade tänkt att rida barbacka...

Hur länge kan man skritta uppsuttet innan man börjar trava??

jag har en fullblodsvalack på 7år som gick galopp när jag köpte honom (sista loppet sprang han i maj och jag köpte han juli.) Jag har tänkt skola om han till hopp/fälttavlan. första två-tre vekorna tog jag det lugnt trav/skritt ca 4-5 ggr i veckan. nu rider jag två dressyr/markarb i veckan, 1-2dagar longering, en dag vila och en eller två dagar lång uteritt så han får sträcka på sig osv. vad tycker ni om detta ?:laugh:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka