Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ska börja rida igång en häst som är helt avställd. Har gått i stora hagar iofs men inte riden eller arbetad på annat sätt på ett år ungefär. Hästen har för ett par år sedan haft kotledsinflammationer.
Hur skulle DU lägga upp igångsättningen och varför.
Tillgång till långa grusvägar, lite skog med klättringsmöjligheter samt stor ridbana.
Hej! Har en halvblodsvalack som innan varit skadad i båda bakbenen men har vilat ca 1 år.. håller nu på att sätta igång honom lite smått.. Hur tycker ni att jag ska göra??
ok.. skrittade du uppsuttet eller för hand??
Nu har jag skrittat honom för hand i över 6 veckor och dom senaste veckorna även börjat tömköra ute i natur..
Förra veckan fick han trava ngt varv för att bli av med energin... och även denna veckan ska jag trava honom..
Jag har nämligen ingen sadel till honom så kan inte sitta upp förrän han är hyfsat igång så jag kan prova ut en..
finns det några övningar som man kan gör ute i naturen som gör så att han bygger muskler och samtidigt få tänka....??
När du satte igång efter ditt schema, red du bara ut då eller var det även vanligt dressyrarbete där du utökade trav och galoppassens längd?
Sen min fråga:
Min medryttarhäst stod i ca 7mån delvis pga dålig rygg, nu har jag satt igång honom de senaste två månaderna och fokuserat på att ändra min ridstil så han går i en bättre form. Eftersom jag haft dåliga uterittsmöjligheter har vi hållt oss till skrittarbete i paddocken, första tiden runt 30min, nu är vi uppe i ca 45min med inslag av trav, max 5min per pass (i 45min är fram och avskrittning inkluderat). Vi har varvat med lite klättring för hand någon dag per vecka och promenader. Totalt ca 4dagar per vecka.
Nu ska han på sommarbete och det finns äntligen jättebra ridvägar
Så hur går jag vidare?
Vill såklart fokusera mer på konditionen nu men samtidigt så är han väldigt svår att rida i rätt form i annat än skritt och korta travsträckor, hur mycket ska man bry sig om formen? Är det ok att låta honom trava med hjorthals (känns ju inte bra pga ryggen) eller ska jag testa med ett kimblewickbett som jag upplever att han tar mer stöd på och som han gått bra på innan vilan. Eller helt enkelt bara fortsätta med samma utrustning och bara låta honom trava när han bär sig rätt
Hur långa pass är lagom?