Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Har inger ridhus eller ridbana,bara en travbana på åker eller skogsväg :) eller en plan :p Okej :) Så bra då ska jag bara kika med hans ägare ;p

Jag ska börja rida igång en häst som är helt avställd. Har gått i stora hagar iofs men inte riden eller arbetad på annat sätt på ett år ungefär. Hästen har för ett par år sedan haft kotledsinflammationer.

Hur skulle DU lägga upp igångsättningen och varför.

Tillgång till långa grusvägar, lite skog med klättringsmöjligheter samt stor ridbana.

Har faktiskt tagit hand om häst som haft kotledsinflammation, för att ägaren inte hade tid för igångsättning av denne.

Red han bara i skritt till en början i tre-fyra veckor.
Efter detta började jag trava kortare sträckor och gå i lite brantare partier i skog och mark.:)

Jag har hållt på att sätta igång min pålle sen i mitten av Januari. Han hade stått som konvalescent i en månad pga komplikation med förstoppningskolik (fick sår i halsen av slangen när en dålig veterinär slangade) och bara fått äta gröt. Stackarn.

Första och andra veckan var det mest korta "lära känna"-promenader eller gå i hagen med unghästarna. Tredje veckan, efter min veterinär varit ute och bedömt hans fysik osv, så började jag skritta uppsuttet. Då gjorde jag helt enkelt så att jag red 15 min från stallet och hoppade sedan av för att leda tillbaka honom (inrådan av veterinär, han var i så pass bra skick ändå att 30min inte var några problem om jag hoppade av efter halva turen)

nu har det gått lite mer än 3 månader med lugn igångsättning och hästen har både slappnat av i huvudet och i kroppen. (han tog inte stöd i handen utan tvärstannade/hoppade på stället när jag kortade tyglarna, så vi har skrittat fler veckor mer än vad jag behövde egentligen för att få till stödet och taktmässig skritt.) Så nu ska jag börja med mer travintervaller och jobba som jag gjort i skritten (stöd, takt).

Jag har även börjat tömköra. Först var det bara rakt fram på grusvägen för att vänja in honom på tömmarna och nu är det ett pass i banan/vecka för att hjälpa till med form och stöd på ytter. Och sen har jag en terräng/skogsslinga som har kommit fram ur snön och torkat upp som jag tänkte rida en gång per vecka (underlag: samma som i hagen, gräs, mossa, lite sten och pinnar). Och löshoppning/löslongering över markbommar en gång per vecka eller varannan beroende på hur han känns (han leker som en tokig!).

Det jag, vet., tränare kommit fram till är att om jag rider hästen utifrån att han bara kan skritt, trav och galopp (fast knappt, han rusar in i galoppen = brist på muskler för en balanserad fattning?) och grundtränar på rakt spår, skogsvägar så kommer det gå att kräva mer allteftersom han lärts sig hur och musklat sig för det.

Nu har jag egentligen bara en fråga angående senor och leder, hur tränar man bäst upp styrkan/elastik? Det finns inte så mycket underlag att välja på, antingen hårda grusvägar, grusvägar med lite gräs i mitten och hagar, åkrar och terrängslingan.

är körning en bra "varierad träning" för en ridhäst?

Hej! Har en halvblodsvalack som innan varit skadad i båda bakbenen men har vilat ca 1 år.. håller nu på att sätta igång honom lite smått.. Hur tycker ni att jag ska göra??

började med att skritta honom för hand ca 3 veckor men det var inte så himla långa turer utan ca 10 min-20 sen nu har jag börjat tömköra honom lite smått i paddok och även går lite längre rundor med honom.. tränade även idag för tränare(tömkörning) och då tog hon med lite trav och galopp.. tycker det går lite väl för fort eller vad tycker ni???
hade ute en person som kollade han med värmekamera(hon sa att han var en av dom finaste häst hon sett och tyckte han var väldigt välbalanserad och stark för att ha vilat ca 1 år..) och även tömkörde honom då och även där trav och galopp... Är så rädd att han blir halt igen och ska nu börja gå långa runder med honom tills jag känner att han är redo för hådare arbete.. Men alla manar på mig att jag måste sätta igång honom fortare.. som sagt hur tycker ni att jag ska göra???

Sätta igång honom fortare? Du måste inget!

Vill du ta det lugnt med igångsättningen så gör det och låt ingen trampa på ditt tillvägagångsätt (eller vad det nu heter).

skadan i bakbenen, vad var det för något?

Säger som Cahs, vad är det för skada??

När du ändå är här, om jag har en smal häst med för lite muskler, ska jag satsa på mer intensiva muskelbyggande pass (tex. longering med inspänning + cavalletti, tömkörning) än långa skrittturer? Långa skritturer ska visst bränna fett och inte stärka muskleraturen på samma sätt som intensiva muskelbyggande pass.

Han är helt redo för att introduceras för mer muskelbyggande träning, kondition verkar vara på topp och inga tidigare skador mer än sår i matstrupen = gröt i en månad, föll ur helt. Friskförklarad för 3½ månader sen.

Han har inte rört sig i hull under 3 månader, eventuellt fått mindre benigare ben över rumpan. Så muskler och mja, 20kg fett så är han i topp sen.

(han behöver muskler och ny grundutbildning, han kan hitta form och lite stöd på tygeln uppsuttet men jobbar med bukmuskleratur men visar inga tendenser till att komma igång med ryggen ännu.)

Senast ändrad:

först fick han kotledsinflammation i höger bak och då visade det sig att han har pålagringar i hasen, men han hindras inte utav det utan har bara en liten rörelsestörning och måste hållas igång.. Sen när han precis blev friskförklarade från den så blev han halt vänster bak men ingen hittade felet men han blev sprutade 3 ggr med kortison och det hälpte.. Nu har han inte visat någon hälta på över 8 månader (cirka) Men vet trodde det var korsbandsskada och att han kanske inte kunde bli bra men det har han blivit...

Hej!
När jag satte igång min förre medryttarhäst (en gammal arab val), så gjorde jag och ägaren såhär;
I ca 2-3 veckor blev det skritt i skog (vi klättrade mkt och prövade nya vägar, vilket var jätte kul!). I början var det korta 30 minuters turer och sedan steg minuterna till ca 75 min.
Sedan blev det korta galopp snuttar (hans ägare påstod att hans ben inte klarade traven så bra, och att galoppen var lättare för honom....), men det var bara ca 6 meter på plan bra mark. Det här gjorde vi i ca 2 veckor (dock bara typ varannan dag, för att låta hans muskler vila sig från galoppen, men vi fortsatte skritta).
Sedan började vi ta korta pass i skogen i alla gångarter i ca 3 veckor och sedan blev det vanlig skogsridning :-)

Det beror ju helt på vilken häst man har. Araben var bara en skogsmulle häst, och behövde inte sättas igång som till exempel en tävlingshäst i samma stall ;-).

Hej! Har en halvblodsvalack som innan varit skadad i båda bakbenen men har vilat ca 1 år.. håller nu på att sätta igång honom lite smått.. Hur tycker ni att jag ska göra??

När min ena varit ur arbete 9 månader inkl bete gjorde vi såhär:

3v skritt ca 30-90 min ca 6 dagar/vecka. Skritten har varierat mellan 30-90 min/dag hela igångsättningen med ökad trav/galopp.
3v skritt + 5 min trav
3v skritt + 5+5 min trav
3v skritt + 5 min trav + 5 min galopp
3v skritt + 10 min trav + 5 min galopp
4v skritt + 15 min trav + 5 min galopp
1v vila
2v skritt + 15 min trav + 5 min galopp
3v skritt + 15 min trav + 10 min galopp
3v skritt + 20 min trav + 10 min galopp
1v skritt + 20 min trav + 15 min galopp.

Efter det ansåg jag hästen fullt igång och började även hoppa lite som sedan också utökades.

ok.. skrittade du uppsuttet eller för hand??

Nu har jag skrittat honom för hand i över 6 veckor och dom senaste veckorna även börjat tömköra ute i natur..
Förra veckan fick han trava ngt varv för att bli av med energin... och även denna veckan ska jag trava honom..
Jag har nämligen ingen sadel till honom så kan inte sitta upp förrän han är hyfsat igång så jag kan prova ut en..

finns det några övningar som man kan gör ute i naturen som gör så att han bygger muskler och samtidigt få tänka....??

När det kommer till tömkörning så finns det nästan inga gränser mer än påhittighet :D

Jag har en 30-40min tur som går i upp- och nerförsbackar som jag tömkör min häst (som är igång) och så har jag gjort en brukskörnings/bruksridningsbana som jag tömkör igenom då och då. Lite cavaletti, lite trånga gångar och en bro (EU-pallar med en spånskiva över). Han och jag är inte redo för att jobba på volt så vi får se till att hitta på annat :D Bruksbanan är skitbra för hans lilla hjärna.

Har du en trevlig häst som inte får panik så är det superbra att tömköra på skogstigar, då får han lyfta på benen och tänka till lite :)

När du satte igång efter ditt schema, red du bara ut då eller var det även vanligt dressyrarbete där du utökade trav och galoppassens längd?

Sen min fråga:
Min medryttarhäst stod i ca 7mån delvis pga dålig rygg, nu har jag satt igång honom de senaste två månaderna och fokuserat på att ändra min ridstil så han går i en bättre form. Eftersom jag haft dåliga uterittsmöjligheter har vi hållt oss till skrittarbete i paddocken, första tiden runt 30min, nu är vi uppe i ca 45min med inslag av trav, max 5min per pass (i 45min är fram och avskrittning inkluderat). Vi har varvat med lite klättring för hand någon dag per vecka och promenader. Totalt ca 4dagar per vecka.

Nu ska han på sommarbete och det finns äntligen jättebra ridvägar:d

Så hur går jag vidare?
Vill såklart fokusera mer på konditionen nu men samtidigt så är han väldigt svår att rida i rätt form i annat än skritt och korta travsträckor, hur mycket ska man bry sig om formen? Är det ok att låta honom trava med hjorthals (känns ju inte bra pga ryggen) eller ska jag testa med ett kimblewickbett som jag upplever att han tar mer stöd på och som han gått bra på innan vilan. Eller helt enkelt bara fortsätta med samma utrustning och bara låta honom trava när han bär sig rätt :confused:
Hur långa pass är lagom?

ok.. skrittade du uppsuttet eller för hand??

Nu har jag skrittat honom för hand i över 6 veckor och dom senaste veckorna även börjat tömköra ute i natur..
Förra veckan fick han trava ngt varv för att bli av med energin... och även denna veckan ska jag trava honom..
Jag har nämligen ingen sadel till honom så kan inte sitta upp förrän han är hyfsat igång så jag kan prova ut en..

finns det några övningar som man kan gör ute i naturen som gör så att han bygger muskler och samtidigt få tänka....??

Jag skrittade enbart uppsuttet.

Jag försökte jobba honom på tygeln och med skänkelvikningar och öppnor/slutor. Det är givetvis lättare uppsuttet men du kan ju träna stopp/start så hästen stannar/startar när du gör det. Du kan även flytta honom bredvid dig på vägen. Om du använder din ena hand som skänkel så går det göra skänkelvikningar för hand oxå. Då tränar du även på att leda från båda sidor:idea:

Jag började även klättra försiktigt det får dem att koncentrera sig lite.

När du satte igång efter ditt schema, red du bara ut då eller var det även vanligt dressyrarbete där du utökade trav och galoppassens längd?

Sen min fråga:
Min medryttarhäst stod i ca 7mån delvis pga dålig rygg, nu har jag satt igång honom de senaste två månaderna och fokuserat på att ändra min ridstil så han går i en bättre form. Eftersom jag haft dåliga uterittsmöjligheter har vi hållt oss till skrittarbete i paddocken, första tiden runt 30min, nu är vi uppe i ca 45min med inslag av trav, max 5min per pass (i 45min är fram och avskrittning inkluderat). Vi har varvat med lite klättring för hand någon dag per vecka och promenader. Totalt ca 4dagar per vecka.

Nu ska han på sommarbete och det finns äntligen jättebra ridvägar:d

Så hur går jag vidare?

Vill såklart fokusera mer på konditionen nu men samtidigt så är han väldigt svår att rida i rätt form i annat än skritt och korta travsträckor, hur mycket ska man bry sig om formen? Är det ok att låta honom trava med hjorthals (känns ju inte bra pga ryggen) eller ska jag testa med ett kimblewickbett som jag upplever att han tar mer stöd på och som han gått bra på innan vilan. Eller helt enkelt bara fortsätta med samma utrustning och bara låta honom trava när han bär sig rätt :confused:
Hur långa pass är lagom?

Första veckorna skrittade jag på asfalt och när jag började trava blev det på banan. Sen varierade jag mest. 3-5 dar i skogen och 1-3 på banan.

Min var också svår att rida i rätt form men det är jätte viktigt. Ska du få bra ryggmuskulatur måste hästen vara på tygeln. Dock går det att kombinera konditionsträningen med "på tygeln" Jag brukade tänka att hästen ska vara i rätt form varje dag så den förstår vad man vill, känner igen det och musklar sig på rätt sätt. Men är den inte i rätt form hela tiden gör det inget så länge utvecklingen går åt rätt håll. Så länge du har hästen på tygeln i skritt gör det inget om du inte har det i trav just nu. Du kan även utnyttja backar. Då måste hästen höja ryggen och det blir lättare för dig att sänka halsen. Sen när du kommit nästan hela vägen upp korta tygeln och försök hålla kvar formen även på plan mark eller nerför.

Så länge du varierar mellan vanligt bett och något annat gör det inget om du har andra bett. Bara hästen kommer till arbete på rätt sätt är det okej. Din häst är i en uppbyggnads fas just nu. Då är det viktigare att musklerna byggs upp på rätt sätt än vilket bett du använder. Målet är givetvis i rätt form hela passet med vanligt bett. Men du har inte kommit dit än. Ibland måste man tillåta sig att inte vara perfekt. Har hästen varit ifrån arbete är det inte konstigt om den tycker arbete är jobbigt. Det kommer bli lättare efterhand som hästen får bättre kondition och mer muskler.

Jag skulle tro att 5-10 min trav och om du får galoppera så något varv i galopp är lagom för din häst just nu. Utöver trav/galopp skulle jag utifrån det du skrivit ovan säga att du kan skritta i princip hur mycket du vill. Alltifrån 10 min före traven och 10 min efter upp till 60 min före och 60 min efter.

Jag antar att din häst går i normal hage? Och har ridits ett tag? Då kan de skritta mycket och länge, hästar är gjorda för att skritta. Dock ska man inte skritta mindre än 10 min före trav/galopp och 10 min efter för att ta hand om lederna och musklerna på bästa sätt.:idea:

Sen kan du öka mängden trav och galopp efter hand. Jag tyckte 5min ökning per 3v var ett smidigt system.

Min häst har nu vilat i 5-6 veckor, han är 4år, islandshäst och vart inriden för ca 8månader sen. Nu i sommar hade jag bara tänkt att ha roligt med honom.. Tänkte rida ut mycket, hoppa lite, rida lite barbacka (mest för att träna min egna balans, plus att jag märkt att han blivit mer lyhörd, antar att han känner mina hjälper bättre och lydnaden tar vi med till sadeln sen också), osv osv.

Började med honom igår, red då en liten stund i ridhuset, skrittade fram och travade ett varv åt båda hållen, samt en galoppfattning åt båda hållen, sen red jag ut ca 15min tillsammans med en annan ryttare och häst. Under den tiden travade vi hela tiden.
Läser nu att många börjar att promendera, sen tömköra, skritta första gångerna osv. Funderar då på om jag går för fort fram? När jag travade och galopperade första gången efter 6veckors vila.

Men samtidigt så går han på lösdrift året om, har många kompisar i hagen att leka med från 3-22år, stor och kuperad hage.. så han borde inte vara stel och helt ur kondition? Sen verkade han väldigt framåt och positiv när jag red honom.. han bjöd fram och verkade tycka att det var roligt att komma igång igen! Inte det minsta trött eller stel på något vis..

*kl*
Ska börja sätta igång min häst efter kotledsinflammation fram och knäledsinfammation bak. han har stått sedan slutet av mars (då hovböld) infammationerna märktes efter jag fick hem honom i maj och då sprutades även lederna på honom, + en gång i juni ( då mest för att va på den säkra sidan, makerade knappt alls då) och har nu fått klartecken att sätta igång honom.
Hur hade ni gjort med igångsättningen ? Fundera på göra så här:
mellan 4-6 pass/vecka inte mer än 1 dag vila på raken, 20-60 min långa pass
3 veckor skritt raktspår
ta ut kiropraktor (3-4 dagars vila)
3 veckor skritt börja svänga i skritt + inslag av trav på rakt spår
3 veckor skritt börja svänga i trav, trava upp 15-20 min
vila 3-4 dagar
3 veckor skritt, 15-20 min trav böjt spår skritt & trav, inslag av galopp på rakt spår
2 veckor skritt, trav runt 20 min, börja med galopp på böjt spår och galopp upp till 10-15 min pass,
där efter igång som vanligt.
Eller kommer jag gå för fort fram ?

*kl*

min häst har skrittat sedan mars i år pga ett griffelbensbrott som operationen på har strulat. han har tränat fullt ut till dess hos förra ägaren. kom till mig muskelfattig i april. nu har andra operationen utförts och han ska förhoppningsvis vara igång igen om 3 veckor för att börja skritta igen.

han har skrittats minst 5 dar i veckan i väldigt kuperad och jobbig terräng för att aktivera det opererade benet och det är viktigt för honom att få jobba med ryggen då han har svag rygg. han har under de månaderna jag haft honom och bara skrittat byggt väldigt mycket muskler och blivit fin. så han har snarare gått framåt under konvalescenten än bakåt.

hur tycker ni att man ska börja komma igen sen om 3 veckor? han har ju skrittat i flera månader så det känns inte som nån mening att skritta ihjäl honom. så fort han är haltfri tänkte jag försöka komma igång och trava lite smått.

saken är den att han har haft det jobbigt med galoppen hos tidigare ägare. har sett flertalet filmer. hamnar i otakt och svårt att bära.
jag ska försöka bygga upp han från grunden nu så galoppen blir stark och att han hittar takten innan jag tar in han i ridhuset.

bad har ni för förslag på hur man börjar att sätta igång och sen för att utveckla för att stärka galoppen väldigt mycket?

det är ett 8årigt halvblod :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka