Igångsättning med lugnande...

Sv: Igångsättning med lugnande...

Fast Cornelia, det handlar om hästar som av en eller annan anledning är konvalescenter, som har vilat, haft begränsad rörelse/motion, och som oftast för sin skada måste sättas igång LUGNT och kontrollerat.

Och det är väldigt svårt förklara för en häst med uppdämd energi att 'Jag förstååår att du är pigg, men du MÅSTE skritta lugnt och fint för skadans skull vet du'.

Vissa hästar går kanonfint att skritta ut på lång tygel efter 3 månader på box. Andra är knappt hanterbara i friska luften efter 3 veckor på box. Det är otroligt individuellt.

Vet att domesedan är rätt vanligt utomlands, man ger en mycket liten mängd för att få bort toppen på buset för att få en mer trygg häst vid ridning. Ges endast om hästen börjar bocka, busa eller liknande under ett ridpass, inte bara för att hästen brukar busa.

Nu talar vi om stora hoppstall där hästarna går höga klasser, så de vet vad de håller på med.

Nyfiken Sorbe, men avbryter de ridpasset och ger domo då?

För dte är ju viktigt med de orala sederingsmedlen att hästen har lugn och ro under anslagstiden, och att det ges INNAN hästen är 'upptrissad'. Så blev nyfiken.

Eller menade du att om hästen visar sig vara för taggad under igångsättning t ex, så avbryts det passet och sen ges domo inför nästa?

Mamma mia, vad är det för hästar ni har?! Lugnande för att kunna rida dem?? Eller är tråden inte på allvar? Hoppas det, om inte verkar det ju mer än bedrövligt ...

:bow: håller med... låter som en stor brist på kommunikationen med hästen. Man vill ju bara gråta när man hör det här! :cry: Vet ni vilken underbar kommunikation man kan ha med sin häst om man bara lär sig hästens språk. Då lär sig hästen att lyssna och lita på dig och man kan sätta igång hästen lugnt utan att behöva lugnade och riskera att flyga av...

Fast menar du på fullt allvar att en ung häst som stått månader på box t ex, att den i rena glädjen busar och brallar är pga bristande tillit??

Ja, om hästen t.ex. börjar bocka stannar man, sitter av, leder in hästen i boxen, den får stå en stund och sen tas den ut och rids igen.

Okej, då är jag med. Lär ju funka utmärkt, under förutsättning givetvis att det inte är en skada där de absolut inte får bralla alls - men alla skador är ju inte så. Och möjligen då att de inte med den där enda bocken drar igång en rodeoserie och skickar ryttaren i omloppsbana då kanske (tack och lov aldrig haft någon sådan, utan just de som i rena glädjen brallat till det)

Ok, allvarligt, lite reality check här. Det som diskuteras i tråden är hästar som under längre tid haft boxvila, och måste börja röra på sig under ordnade former för att bygga upp kroppen. Ägarna kan inte riskera att hästarna "får flipp" av glädje att äntligen komma ut, då skador slås upp på nytt och man är tillbaka på ruta ett... Att inbilla sig att en häst som inte fått röra sig fritt på flera veckor skulle lyssna på en liten människa bara för att "man kan deras språk" är otroligt naivt. Alla hästar är olika, men gemensamt för de flesta är att boxvila under en längre period leder till uppdämd energi som hästen gärna "brallar" ur sig, oavsett hur man "pratar" med den... Jag säger: ge lugnande så länge det behövs, det finns inget mer frustrerande för både häst och ryttare än om en konvalecens förlängs/startar om pga för mycket studs och bus.

Fast menar du på fullt allvar att en ung häst som stått månader på box t ex, att den i rena glädjen busar och brallar är pga bristande tillit??

Ja, men det vet du väl att väluppfostrade hästar får aldrig överskottsenergi....och ska dom busa i hagen så frågar dom matte om lov först :angel:.

Måste missat det ;) Och jag som anser min vara både snäll och väluppfostrad. Han går så snällt så, och när det blir för mycket och han exploderar så ser han till att hålla sig ur vägen för matte och inte rycka i grimskaftet mer än nödvändigt.

Fast det hjälper ju inte mycket när det är skutta runt han inte får. Alls.

Men han litar väl inte på mig kanske ;)

Jag menar iaf på att jag kanske skulle avstå från att RIDA en häst som fått lugnande och sköta rehabiliteringen på andra möjliga vis, med eller utan lugnande. Att ge den lugnande för att kunna hantera från backen har jag inga som helst förbehåll mot, bara brådskan att komma upp i sadeln igen trots uppenbar risk...

Jag måste säga att jag är lite förvånad över hur vissa resonerar här...

Hästar är djur...oavsett komm eller tillit-en pigg levnadsglad häst som inte fått röra på sig en längre tid blir en tidsinställd bomb.

Hade jag suttit i den sisten som vissa här gör, så hade jag också satt igång med lugnande.

Den kvinnan jag stött på som red sin häst dagligen med lugnande gör alltid så.
Var en val som vart helt tokig utan.
Jag skulle morgonfodra en dag och han stog o reste sig, slickade öron och försökte bryta sig ut!

Fick då veta att de glömt att ge han kvällen innan.

Vart mkt disk om henne då alla andra rådde henne att ta bort honom, men hon tyckte att det funkade bra som det var. ???

Själv hade jag tagit bort en häst som inte funkar öht men det är jag.
Det finns ju människor till allt...

Alla ni som sätter igång era "skruttisar", lycka till, och hoppas de blir bättre!!!

Mamma mia, vad är det för hästar ni har?! Lugnande för att kunna rida dem?? Eller är tråden inte på allvar? Hoppas det, om inte verkar det ju mer än bedrövligt ...

Jodå, den är säkert på allvar...har satt igång min ena pålle ett antal ggr efter ledinflammationsbehandlingar och då får de boxvila + sjukhage där de definitivt INTE får/kan bralla runt. Och följdaktligen blir han väldigt glad i hatten när han sen slipper detta och ser sin chans att få energin ur kroppen..
och ja...han får INGET kraftfoder alls i dessa lägen (och rids normalt ute i princip varje dag året om)... men si det hjälper inte när det killar i benen..

Har provat lugnande men tyckte det var antingen ingen reaktion alls eller jättereaktion och då var det obehagligt att sitta på (han kändes nästan onykter om ni förstår vad jag menar..)

+ Cornelia
Det handlar ju om de första gångerna man sitter på en häst efter veckor av i princip stillastående. En häst som är helt lugn då skulle jag anse vara något stort fel på, eller vara helt avtrubbad.
Normala hästar har ett rörelsebehov, får de inte det tillgodosett så "samlas det på hög" och de blir överladdade. Inget konstigt med det.

Ok, allvarligt, lite reality check här. Det som diskuteras i tråden är hästar som under längre tid haft boxvila, och måste börja röra på sig under ordnade former för att bygga upp kroppen. Ägarna kan inte riskera att hästarna "får flipp" av glädje att äntligen komma ut, då skador slås upp på nytt och man är tillbaka på ruta ett... Att inbilla sig att en häst som inte fått röra sig fritt på flera veckor skulle lyssna på en liten människa bara för att "man kan deras språk" är otroligt naivt. Alla hästar är olika, men gemensamt för de flesta är att boxvila under en längre period leder till uppdämd energi som hästen gärna "brallar" ur sig, oavsett hur man "pratar" med den... Jag säger: ge lugnande så länge det behövs, det finns inget mer frustrerande för både häst och ryttare än om en konvalecens förlängs/startar om pga för mycket studs och bus.

:bow::bow:

Jag menar iaf på att jag kanske skulle avstå från att RIDA en häst som fått lugnande och sköta rehabiliteringen på andra möjliga vis, med eller utan lugnande. Att ge den lugnande för att kunna hantera från backen har jag inga som helst förbehåll mot, bara brådskan att komma upp i sadeln igen trots uppenbar risk...

Fast, nu vet jag inte alls hur det är i TS fall, men min t ex kommer att - om allt går som det ska - sättas igång under ryttare sederad.

Grejen är att innan han får komma ut i hage och busa och bralla, så bör han vara fullt igångsatt. Dvs i skritt, trav och galopp. Rakt fram på fast underlag.

Och JAG kan i alla fall inte tömköra på något vettigt vis i trav och galopp efter väg. Dessvärre.

Jag har ingen som helst brådska komma upp på ryggen på honom, tvärtom faktiskt för det kommer mest troligt bli mer livat än jag är förtjust i, jag får ju 'slutföra inridningen' under konvalescensen. Jättekul, eller nåt... Men just för att han ska vara kontrollerat och succesivt igångsatt helt innan han kommer ut i hage igen, så kommer man inte riktigt undan att komma upp i sadeln igen.

Om det är DEN hästen igen, så skulle jag inte sitta på den- om jag vore du.

Lugnande till den får röra sig mer o tömkör den för att snabbt kunna hålla den marken.

har nu ingen aning om skadans art, men...

Nej, det är klart att jag förstår att den är pigg och glad om den har stått på boxvila flera månader! Vem skulle inte vara det?! Men med en bra kommunikation brukar detta kunna vara hanterbart utan större problem.

Personligen undviker jag boxvila in i det sista och om den nu absolut måste ha boxvila skulle jag så fort som möjligt släppa ut den i sjukhage och börja gå promenader med hästen om skadan tillåter. Jag tycker att det verkar konstigt att sätta igång en häst direkt från boxvila... nog borde man väl ha gått lite promenader med den innan och att den iaf har fått varit ute i sjukhage på dagarna... eller? Jag skulle aldrig börja rida en häst som kommer direkt från boxvila i flera månader, utan då skulle jag först börja med promenader m.m, just för att det inte är så roligt att åka av... och att det känns tryggt att veta att man har en bra kommunikation från marken innan man hoppar upp på hästen. Lugnande skulle jag aldrig ge hästen för att kunna rida på den...

Nej, det är klart att jag förstår att den är pigg och glad om den har stått på boxvila flera månader! Vem skulle inte vara det?! Men med en bra kommunikation brukar detta kunna vara hanterbart utan större problem.

Personligen undviker jag boxvila in i det sista och om den nu absolut måste ha boxvila skulle jag så fort som möjligt släppa ut den i sjukhage och börja gå promenader med hästen om skadan tillåter. Jag tycker att det verkar konstigt att sätta igång en häst direkt från boxvila... nog borde man väl ha gått lite promenader med den innan och att den iaf har fått varit ute i sjukhage på dagarna... eller? Jag skulle aldrig börja rida en häst som kommer direkt från boxvila i flera månader, utan då skulle jag först börja med promenader m.m, just för att det inte är så roligt att åka av... och att det känns tryggt att veta att man har en bra kommunikation från marken innan man hoppar upp på hästen. Lugnande skulle jag aldrig ge hästen för att kunna rida på den...

Vänta lite.. för det första..om boxvila ordineras av veterinär pga vissa skador, ska man nog följa det om man vill att hästen ska bli frisk :)

För det andra sjukhage = boxstorlek = inget som hästen ska kunna skutta runt i heller..;)

För det tredje..när du väl kommer så långt som till att börja skritta hästen så kan det vara så att vissa hästar sköter sig bättre under ryttare och vissa vid hand. Det VIKTIGA är att man löser det så att hästen INTE skuttar runt och slår upp sin skada..om det så krävs lugnande så får det bli så..:idea:

Ibland blir jag så trött på det här "har du god kommunikation med din häst kan du dansa balett på huvudet på den utan att den rör sig"-mentaliteten som jag tyvärr tror härstammar från diverse NH-clinics och att man hanterar hästar som inte är speciellt högt i blod.. inse att alla hästar INTE går att göra vadsomhelst med...:devil:

Du verkar ha lite svårt att greppa vad det handlar om. En stallmodig häst går man inte på promenader med, den kommer att bocka, bralla, sticka - OCH DRA UPP SKADAN. Det är därför man sederar den under igångsättning. För att den på ett vettigt sätt ska kunna bygga upp sig från sin skada, utan att förivra sig och ta sönder sig igen.

Själv väljer jag att inte sitta på, utan t ex tömköra (longera är ju rena döden för en konvalcent!!) för att börja komma igång. Rider gör jag inte förrän hästen kan gå i hage och rasta sig normalt där, har man en skarp och pigg häst kan det medföra allt för stor skaderisk att hoppa upp om de inte har möjlighet att rasta sig själva vettigt.

Alla har inte små lugna raggsockor och myshamstrar, utan djur som står lite högre i blod. Och de talar du inte tillrätta, de har du förståelse för och respekterar för de djur de faktiskt är. Med den personlighet det innebär.

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 470
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka