Idiotiska annonser och annonssvar

Angel

Trådstartare
Blir mer och mer förvånad över hur dålig koll många verkar ha på vad de försöker sälja (alternativt hur naiva dom tror att de som vill köpa sakerna är). Har i min mångåriga sadeljakt kommit i kontakt med allt ifrån folk som ihärdigt hävdar att den indiska skräpsadeln dom vill sälja är en "kvalitetssadel", till folk som försöker lura en att köpa begagnade grejer till högt över nypriset. Ofta motiverat med att "det kostade mycket mer i inköp". Lite svårt att veta om de som säger sånt bara gjort en fruktansvärt dålig affär själva eller om de medvetet försöker luras.

Vem har egentligen ansvar för att kolla att det man vill köpa faktiskt är det man tror att det är, köparen eller säljaren?

Är det fler än jag som har fått riktiga idiotförslag på "saker som motsvarar vad jag söker" men som sen visar sig vara nåt helt annat?

Sv: Idiotiska annonser och annonssvar

Det är ju klart att det inte är okej att som säljare medvetet lura någon annan. Men som köpare av begagnade grejor har man väl alltid undersökningsplikt, om jag har förstått det hela rätt.

Och, oh ja - jag har fått konstiga förslag.

Jag sålde en C-ponny och begärde 25 000. En person trodde att hen skulle få henne för 5000. En person undrade om hon klarar att gå ute i hage! :eek: Och så ska vi inte tala om alla dessa som inte förstår att "lånas ej ut" betyder just det. :grin:

Jag letade dressyrsadel, fick erbjudande att köpa en galoppsadel riktigt billigt! :idea: ...

Kommer inte på mer just nu så jag får väl återkomma...

Blir mer och mer förvånad över hur dålig koll många verkar ha på vad de försöker sälja (alternativt hur naiva dom tror att de som vill köpa sakerna är). Har i min mångåriga sadeljakt kommit i kontakt med allt ifrån folk som ihärdigt hävdar att den indiska skräpsadeln dom vill sälja är en "kvalitetssadel", till folk som försöker lura en att köpa begagnade grejer till högt över nypriset. Ofta motiverat med att "det kostade mycket mer i inköp". Lite svårt att veta om de som säger sånt bara gjort en fruktansvärt dålig affär själva eller om de medvetet försöker luras.

Vem har egentligen ansvar för att kolla att det man vill köpa faktiskt är det man tror att det är, köparen eller säljaren?

Är det fler än jag som har fått riktiga idiotförslag på "saker som motsvarar vad jag söker" men som sen visar sig vara nåt helt annat?

Finns folk till det mesta:devil:
Sedan är inte alla köpare särskilt seriösa heller.Mailar ett antal gånger med frågor och vill ha bilder mm.Självklart fixar jag det som säljare,men är det för mkt begärt att maila tillbaks att man inte är intresserad?

Dessutom finns det ju dem som ger riktiga skambud på märkessadlar...
Sedan finns det givetvis superköpare också!

Min erfarenhet är att det finns alla sorter. Dock så är det faktiskt vanligare än vad man tror att folk inte vet vad det är de säljer.
Och folk som luras kommer det alltid finnas så länge det går att tjäna på att göra affärer :)

Jag ser inga fel alls i att pruta. Jag har själv prutat en hel del och även sålt saker till folk som har prutat.

Tror mest att det finns en del mindre smarta människor som har noll koll på vad de säljer och skriver vad de tror och vad de tycker låter bra... Finns säkert några som försöker luras med ett högt nypris (dock är ju vissa affärer mkt dyrare än andra!) men man kan ju ofta utläsa från resten av annonstexten hur kunnig personen är.

Det är köparens ansvar att undersöka varan, ingen tvingar dig ju att köpa. Men givetvis är det olagligt att ljuga om varans skick etc. Som köpare tror jag dock inte att man har något att säga till om eftersom man har undersökningsplikt.

Ang pruta, så visst, oftast finns det alltid en prutmån. Men det är skillnad på att pruta kanske 10-20% och att bjuda hälften av priset! Om jag tex lägger ut en sadel för 20.000 är den förmodligen värd 25.000, och när någon bjuder 10.000 blir jag riktigt irriterad och svarar inte ens. Då är man så dum och fräck att man inte ens förtjänar något svar....

Jag ser inga fel alls i att pruta. Jag har själv prutat en hel del och även sålt saker till folk som har prutat.

Pruta är en sak,skambud ett helt annat!
Lägger jag ut en märkessadel som har nypris på 25000:-,begär 7000:- (nästan nyskick) och får ett bud på 2000:- tycker jag att man missat något...
Då hänger den bra hemma hos mig!:D

Det finns väl ingen som säger något om att pruta. Men att missbjuda - då får man gå utan.

Hade annons ute, halva priset på artikeln mot nypris (oanvänd). Fick bud på 5 % av nypriset. Nä, då är man inte ens välkommen till det begärda priset.

Mig stör det inte alls att få såna bud. Jag säger bara tack men nej tack. Jag förstår mig över huvud taget inte varför man stör sig på folk som försöker göra sig en bra deal.

För att det är så fruktansvärt respektlöst? Att det finns viss prutmån kan väl antas i flera fall, men att man praktiskt taget ska skänka bort grejorna?

För några år sedan hade jag en sadel till salu då, en T4 tror jag det var, nypriset låg på runt 5000 och den var i stort sett provad och såldes då med tillbehör ( tillhörande läder gick nog på en femhundring tex). La in den för 4000 och fick massor av svar, en av tjejerna idiotförklarade min prissättning totalt, hon kunde ju lika gärna köpa en ny sadel till det priset och jag skulle aldrig få sålt!

Sadeln var såld inom en vecka, nemas problemas på den tiden:)

Men snälla nån bara för att någon ger budet så betyder det ju inte att du måste sälja.

Men vi kan ju lika gärna ta bort yttrandefrihet och tryckfrihet bara för att folk inte ska få skriva vad de vill i mail.

Det är väl ändå att dra en överväxel på det?
Jag vill inte förbjuda dumhet, men jag kommer alltid att irritera mig på det.

KL
Så mycket dumma svar på persedelannonser har jag inte fått. Något enstaka skambud. När man säljer häst däremot får man förvänta sig diverse tanklösa förslag har jag fått inse! Likaså när man kollar på säljes-annonser. Senast idag såg jag en häst som var utvecklingsbar inom dressyren. Över 20 år var den också...

Du tycker inte det är otrevligt att totalt missbjuda på något som helt uppenbart är värt betydligt mycket mer än utgångspriset?

Jag tycker det är fruktansvärt otrevligt.

Håller med om att det är lite fräckt att ge skambud på något som redan är utannonserat till långt under vad det är värt men rätt ofta ser man saker som ligger ute till överpris och fortfarande inte är sålda efter x antal månader. På en sån annons (där säljaren tror sig kunna få nästan nypris på en begagnad sadel ex) ser jag inget fel med att bjuda ordentligt under det utannonserade priset och hoppas på att säljaren börjar bli desperat.

Tycker även det börjat krylla av medelmåttor ryttare som letar "foderhästar" med ordentlig talang som de kan tävla och träna med men vill att hästens ägare ska stå för alla utgifter för hästen. Eventuellt att "fodervärden" kan stå för träningarna. Får man verkligen svar på en sådan annons om man inte redan har tonvis med referenser och ett visst rykte som utbildare/tävlingsryttare?
Får en känsla av ett curlat barn när jag läser såna annonser (om dom inte är från någon med seriös tillridningsverksamhet eller liknande), dvs bara jag frågar snällt så får jag allting gratis för det har min mamma/pappa lärt mig...

Jag kan faktiskt inte se varför DU skulle bli stött utav det, det är väl så fall varan i fråga som skulle bli det. Och de har ju inga känslor.

Det är inte alla som vet vad saker och ting är värda och senast jag kollade så sköttes priser av tillgång och efterfrågan och därför är saker värda vad folk vill betala för dem.

sassabrassa Nej jag tycker verkligen inte det är att dra överväxel. Börjar man reglera en sak så blir det lätt fler saker. Jag förstår verkligen inte varför någon tar illa upp om en annan person tycker att varan inte är värd samma värde som säljaren.

Jag fick ett svar på min sadelannons som löd så här:

"hej kan jag få sadeln för 500kr då han måste ha en och annars går han till slakt...
Förnamn Efternamn"

Nypris på sadeln är ca 10' och priset i annonsen ca 6'. Jag vill inte påstå att jag blev stött av svaret, jag tyckte det förgyllde min dag. :D Men något svar fick personen inte av mig.

Tycker det är mer regel än undantag med konstiga annonssvar :D
Skriver oftast inte ut telefonnr i annonsen, pga jobbigare med konstiga människor som ringer än ett mail man bara kan ignorera. (ger telnr via mailkontakt om dom verkar seriösa).

Konstiga, lustiga mail tycker jag bara är att ignorera, men tex när jag sålde mitt halvblod och tydligt hade skrivit i annonsen LÅNAS EJ UT, så ringde det en mamma som sa att hennes 11-åriga dotter SKA ha med sig min häst på ridläger!! Jag sa trevligt nej tack och fick då en riktig UTSKÄLLNING om hur otacksam jag var, att jag inte förstog hur stor tjänst dom erbjöd sig att göra, hur duktig hennes dotter var osv...:eek:...(jag la på)

Jag kan faktiskt inte se varför DU skulle bli stött utav det, det är väl så fall varan i fråga som skulle bli det. Och de har ju inga känslor.

Det är inte alla som vet vad saker och ting är värda och senast jag kollade så sköttes priser av tillgång och efterfrågan och därför är saker värda vad folk vill betala för dem.

sassabrassa Nej jag tycker verkligen inte det är att dra överväxel. Börjar man reglera en sak så blir det lätt fler saker. Jag förstår verkligen inte varför någon tar illa upp om en annan person tycker att varan inte är värd samma värde som säljaren.

Den enda som talat om reglering är du. Det jag menade var att bara för att någon ogillar dumhet/prutning/vuxna män i rosa sparkdräkt, så innebär det inte att den personen per automatik vill förbjuda det.

Och för att ta till dagisretorik - blir det inte lite paradoxalt för dig att störa dig på folk som stör sig på folk som prutar? Varför slutar inte du störa dig? Vill du förbjuda folk från att uttrycka sin aversion mot skambud? Då kan vi ju lika gärna ta bort yttrandefrihet och tryckfrihet. ;)
(För att vara övertydlig, så ska det sista stycket läsas med en stor glimt i ögat.)

Ja du har rätt det blir knasigt att jag gör det men jag försöker bara förstå varför man skulle tycka att det är otrevligt/ bli stött.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka