Idétråd - mera inkomster

Sv: Idétråd - mera inkomster

Det är klart att det ska vara så lönsamt man kräver - annars ska man ju låta bli! Då är vi helt överens.

Jag tolkade ditt inlägg som att du gärna ville ha inkomster - men inte var beredd att lägga ner någon tid och engagemang för att få det. Då blir det svårt med lantbruksverksamhet oavsett inriktning.

Jag tolkade ditt inlägg som att du gärna ville ha inkomster - men inte var beredd att lägga ner någon tid och engagemang för att få det. Då blir det svårt med lantbruksverksamhet oavsett inriktning.

:rofl:
Vem vill inte det?
Vore väl det ultimata, bara göra det som är riktigt roligt. Inte behöva gå upp klockan 4 på morgonen för att fodra & släppa ut hästar. Aldrig behöva rida i snöglopp och driv-is eller mocka massa boxar:angel:

Nä mycket jobb är det fast någonstans långt inne måste man ju tycka att det är lite roligt, annars hade jag inte haft häst.
Men man undrar ju vad det är för fel på en;)

:rofl:
Vem vill inte det?
Vore väl det ultimata, bara göra det som är riktigt roligt. Inte behöva gå upp klockan 4 på morgonen för att fodra & släppa ut hästar. Aldrig behöva rida i snöglopp och driv-is eller mocka massa boxar:angel:

Nä mycket jobb är det fast någonstans långt inne måste man ju tycka att det är lite roligt, annars hade jag inte haft häst.
Men man undrar ju vad det är för fel på en;)

Jag som tycker att det riktigt roliga inkluderar tidiga morgonfodringar, ridning i snöfall, ridning på blankis. Mockandet kan nog även jag exkludera om det inte hade behövts!

*kl*

:idea: Du kan göra naturgödsel och sälja till trädgårdsfolk. Gödsel lär det väl bli en hel del på en hästgård.

:laugh:

Svar på om traktor - vi har EN häst och traktorn är oumbärlig!

Vi skottar snö (vill man inte med fyrhjuling om man har stor stallbacke/gårdsplan/uppfart), tar reda på dyngan (går inte utan lastare) hämtar hö (spett eller vagn, funkar inte med fyrhjuling heller) Sköter underhåll på gården, dvs lyfter upp med skopa för att nå tak/klippa häckar/måla fönster. Nu ska vi lyfta några grundstenar som vält och det lyckas man aldrig med en fyrhjuling. Använder den till att planera gårdsplanen, skala undan skikt på marken, slänga skräp i skopan å frakta bort... ja listan kan göras milslång... Trycka ned stolp till hagen! Mkt värt att slippa stå med slägga på 40 trästolp...!

så fundera ett varv till på fyrhjuling vs traktor....
En ny fyrhjuling går loss på runt 70 så mitt heta tips är ändå att leta någon liten gammal lastare att använda till gården.

*kl*

:idea: Du kan göra naturgödsel och sälja till trädgårdsfolk. Gödsel lär det väl bli en hel del på en hästgård.

:laugh:

Detta har jag allvarligt övervägt. Ska ringa runt till alla handelsträdgårdar häromkring (finns massor) och alla grönsaksodlare.

Frågan är ju om man ska sattsa på ekologiskt, känns ju rätt i tiden men hur mycket hårdare krav och svårare blir det?

Senast ändrad:

Japp efter lite extra tänkande kom vi fram till att en traktor faktikst blir bättre.
Med tanke på att vi annars måste hyra in någon som putsar beten, mockar ur lösdrift m.m.

Och så är det ju som sagt massa annat som traktorn är bra till.

Nån som har ett hum om vad en traktor med frontlastare i hyfsat skick kostar?

Japp efter lite extra tänkande kom vi fram till att en traktor faktikst blir bättre.
Med tanke på att vi annars måste hyra in någon som putsar beten, mockar ur lösdrift m.m.

Det beror ju på vad du menar med hyfsat skick.

Vad jag anser vara en bra traktor kostar minst 100 000 kr + moms. kanske går det loss på ännu lite till. Då menar jag tex en fyrhjulsdriven Valmet med minst 70hk.

En hyfsad traktor kan du nog få för 50 000 kr + moms men då är det en äldre traktor som troligen bara är tvåhjulsdriven. Ni måste kunna göra vissa reparationer själva om det skall köpa en äldre traktor.

Om ni skall brukar över 40 ha skall ni absolut ha en bra traktor. Skall ni arrendera ut det mesta så kanske det räcker med en lite sämre traktor. Sen beror det på hur beroende ni är av traktorn. Tål er verksamhet att traktorn kanske inte startar en dag tex?

Ja allt är ju relativt.
Fast jag betalar ju hellre lite mera och får något som verkligen är bra än skit som inte håller.

Vi kommer inte att bruka marken själva. Till att börja med kommer stora delar att vara utarrenderat.

Själva verksamheten är inte jätteberoende av traktorn, men det ska samtidigt fungera.

Lite småpyssel klara vi själva.

hittade en på bl***et Volvo BM Bison 47 för 30 000. Bara slog en sökning och det var det första som dök upp.

Vi har ju oxå marken utarrenderad men använder traktor flera dagar i veckan!

hittade en på bl***et Volvo BM Bison 47 för 30 000. Bara slog en sökning och det var det första som dök upp.

Vi har ju oxå marken utarrenderad men använder traktor flera dagar i veckan!

Vi har ju alla olika krav men en sån traktor betraktar jag som gammalt skrot. :grin:

Om förutsättningarna är de rätta, så kanske du kan sätta upp ett vindkraftverk? Det kan ge ganska goda pengar.

Jag hörde mig för om detta för några år sen, det går även att arrendera ut marken till kraftbolag, då slipper du ta de ekonomiska riskerna själv. Kruxet är bara att det ska vara gott om vind, och att avståndet till närmsta granne skall vara - tror jag - 400 meter. Där föll det för oss.

Ring/maila runt och ta offert!

Ja det kanske vore en idé. Finns mycket vindkraftverk i närheten så läget passar nog för det. Men hur fungerar det?

Kan du berätta lite i stora drag. Är svårt och ring runt och höra när maninte ens vet vad man ska fråga:D

Nu var det ju ett tag sen, så jag får reservera mig... Man kan göra på olika sätt, här har du två ytterligheter:

Du köper ett kraftverk, projekterar bygge och sätter upp. Söker tillstånd osv. Sen säljer du el till kraftbolaget, via ett företag som du antagligen måste bilda. Du äger kraftverket och står med risker själv

Ett annat alternativ är att arrendera ut marken till någon som kan tänka sig sköta om bygge, drift, underhåll och försäljning. Då behöver du inte engagera dig så mycket, står inte med risker men å andra sidan kanske vinsten blir mindre.

Oftast står det på företagens hemsidor om de arrenderar eller bara säljer rakt av, eller gör på olika vis. Det är ju inga små manicker precis. Gyllenhammar jobbar med sånt nuförtiden vill jag minnas.

Sen fanns det mellanting också, men hoppas du får en någorlunda bild av hur det kan gå till.

En 4-hjulsdriven med frontlastare från mitten på 80-talet/tidigt 90-tal hamnar på 100-150 000 exklusive moms för klassiska jordbruksmärken typ John Deere, Massey Ferguson m.fl. - snäppet billigare på typ Zetor (rysk) och andra inte fullt lika "fina" märken.

En Fabriksny kellfri 4-hjulsdriven traktor 60-70 hkr från Fotonfabriken i Kina hamnar på ungefär samma pengar :confused:... personligen tror jag att dessa maskiner är likvärdiga då det är Perkinsmotorer i dessa traktorer precis som alla andra traktorer nuförtiden och det finns typ 2 st tillverkare av växellådor till traktor i hela världen.... köper du en New Holland för 500 000 så är det samma motor och växellåda - det som skiljer är att NH:n är byggd i Turkiet istället för i Kina :grin: Dessutom har man råd att köpa typ 2 traktorer för samma pris !

En 2-hjulsdriven kan du få hyffsad från ca 50 000 exkl.moms.
Då bör du köpa kedjor till alla 4 hjulen till vintern vilket hamnar på 10-20 000.

Tänk på att inte köpa för liten traktor, en liten traktor som arbetar på högvarv hela tiden drar ofta mer diesel än en lite större traktor på lägre varvtal. Se till att köpa en traktor på minst 60 hkr, på en liten gårdstraktor så är det ganska lagom med ca 60-100 hästars motor och hellre en 6-cylindrig än en 3 eller 4-cylindrig då man för det mesta får högre vridmoment från en lite större motor.

Ska du köra mycket lastarkörning (när man väl har mackapären så upptäcker man snart att den är fullständigt oumbärlig så det blir mer lastarkörnin än vad man tror från början) så bör du ha en 4-hjulsdriven traktor... och en lite större traktor är stadigare vid lastarkörning = mer lättkörd under besvärliga förhållanden.

Vad gäller arrenden... om du begär för högt arrende så kan arrendatorn gå till arrendenämnden (finns i varje län) och dom fasttäller då ett belopp som är rimligt och detta belopp måste du godta :eek:.

5 års arrenden är standard och om inget annat skrivs in kontraktet så löper detta på 5 år med ett års uppsägningstid.
Arrendatorn har "automatiskt" rätt till förlängning av arrendet under de 25 första åren... om du inte ett år innan utgången av arrendet kan visa att du ska och kan bruka marken själv och bevisbördan för detta ligger hos dig som markägare, det kan bli tal om en bedömning av om det är "obilligt" mot arrendatorn att du tar tillbaka din mark.

Du är skyldig att ersätta arrendatorn för investeringar som denne gör oavsett om du har godkännt byggnationer m.m. - i gengäld har du då rätt till att höja arrendeavgiften pga högre värde.

Innan du arrenderar ut en massa mark så föreslår jag att du läser igenom Jordabalken, det är en tvingande lag som i första hand är till för att skydda arrendatorn så den går inte att förhandla bort, så slipper du en del framtida överraskningar.

oj jäklar vad mycket grejer det var att tänka på när det gällde arrende:eek:

Men det var ju bra att jag fick reda på det nu, och inte sen när det är försent.
Är alltid krångligare än man tror.

Men detta med för högt arrende. Borde det ionte vara så att i och med att kontraket är påskrivet och betalningen överenskommen borde ju arrendatorn ha godkänt det.

Iåfs hade vi en helknäpp hyresgäst som efter att vi blivit osams så hotade hon med att gå till hyresnämnden och hävda att hon hade haft för hög hyra. Nu hade hon tvärtom haft en VÄLDIGT skälig hyra så dom bara sukcade på hyresnämnden men jag får kalla kårar längst ryggen när jag tänker på det.

Man vill ju undvika tjaffs och bråk så långt det går. Bättre att göra rätt från början!

Vart hittar man jordabalken?

Tipsen om traktor var bra:bow:

Är uppväxt i jordbrukarfamilj men intresset för maskin biten är verkligen NOLL.
Men allt går ju att lära sig:idea:

Senast ändrad:

Vad gäller arrenden... om du begär för högt arrende så kan arrendatorn gå till arrendenämnden (finns i varje län) och dom fasttäller då ett belopp som är rimligt och detta belopp måste du godta :eek:.

Hur vet man vad som är rimligt pris?

Finns det något registerer över vad arrendet är i just vårt område beroende på jordtyp m.m.

Eller måste man ringa runt och fråga?

hahaha jaa jo; men som jag skrev; det var den första som dök upp på annonsmarknaden när jag slog på "lastare" *skratt*
Men det är bättre än absolut ingenting! ;)

KL
Vår Volvo 430 med ålölastare sålde vi för 50 000. Det var en 73:a om jag minns rätt. Det är en ganska lagom traktor till en lite mindre verksamhet. Den drar medelsmå verktyg och klarar ganska tunga lyft.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar