Idétråd - mera inkomster

Sv: Idétråd - mera inkomster

Ja bo på lantgård verkar det ju vara viss efterfrågan på.

Vilket upplägg hade ni då?
Hur är det med alla miljö&hälsa lagar, får det ingå frukost?:confused:

Hur marknadsförde ni det?

Hade ni rum i samma hus som ni själva bor i?

Hur fungerar det, både för er och gästerna?

Om man nu bara ska ha hästverksamhet, så hade jag rekommenderat att inte jobba heltid på gården. Inte båda två iallafall. Det bästa är ju om det behövs renoveras/byggas nytt stall, så att man kan få det så praktiskt och ergonomiskt som möjligt. (även om det såklart kostar en del)
Jag hade då också satsat på full inackodering, som kanske är lite exklusivare? Med det menar jag rejäl paddock, 100 x 50 meter, och normalt ridhus istället, möjlighet till galoppslinga samt rida i skogen med diverse "naturhinder". Så att man kan ta betalt ordentligt för att det är ett bra stall. De finns ju sådana fall där man kan få dit en tävlingsryttare med x antal hästar osv. (de ska ju såklart vara skäligt pris). Och riktigt bra hagar, gärna vinter vs sommarhagar samt sommarbete.
Annars så tror jag också att lösdrift för ungston/hingstar kan vara en bra affärsidé, men satsa då på att göra en ordentlig ligghall som står för kvalité. Även ordentliga beten här, gärna så att man kan växla eller liknande, framför allt att man har kuperade beten.
Jag tror överlag att runt om i landet saknas riktigt bra stall och särskilt lösdrifter. Kanske (beroende på din kunskap) inridna? Då menar jag i princip att de kan skritta samt trava med ryttare på ryggen, inget mer.

Fast man ska nog vara medveten att många är inte särskilt intresserad av att lägga ännu mer pengar på sin häst än vad de redan kostar. Därför så tror jag att det kan vara bra att just ha en inkomst utöver detta. Så att man inte är allt för beroende innan man får ett bra rykte/ tillräckligt med kunder. Även om jag förstår att du hade fått en del bra tips. Annars så tror jag nog att det här med gödsel kan bli en bra idé, om man nu lyckas få till det. Att bli återförsäljare tror jag också är en bra idé, det finns ju foder, BOT mfl.

Vi har fått förfrågan genom vänner, alltså vänners vänner som kommit hit. Inte någon vi känt, men ej helt okända. De har bott på övervåningen, men vi har ätit frukost tillsammans. Vi har även gjort lunch vid några tillfällen. Vi har vad jag vet inte ansökt om något tillstånd, men skulle det bli en mer permanent verksamhet är det naturligtvis viktigt med sådant. Vi funderar på att bygga ett fristående hus för detta ändamål. Där vi bor är efterfrågan stor. Man kan eventuellt ha boende med stall/hage för gäster också. Naturen här är underbar och kanske skulle kunna vara lockande för någon som inte har den möjligheten vanligtvis. Dock tror jag fortfarande att rumsuthyrning för människor är mer lönsamt än hästverksamhet.

För oss har det fungerat bra att ha folk här, även om det på ett vis är påfrestande. När vi vetat att det varit för en kort tid är det inga problem. Som sagt, det är trevliga extrapengar och det är så vi tänker. Vi har gjort det några gånger per år, oftast över en helg men vid något tillfälle en hel vecka. Vi har träffat många trevliga människor!

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar