Idétråd - mera inkomster

Sv: Idétråd - mera inkomster

Jo tid men inte obegränsat:D

Problemet idag är att många "jobbar gratis" dvs tänker att det är ändå så roligt med hästar/hundar eller vad man än pysslar med att man tar för dåligt betalt eller lägger tid på saker som inte är speciellt lönsamt.

Givetvis är det inte ett 9-5 jobb att ha gård med hästar men det är inte meningen att man ska slita gratis.

Jag jobbar gärna, mycket, men det ska synas i plånboken:idea:

Jag har helt enkelt inte intresse att sitta i en traktor och ta in hö. Gör hellre något jag är bättre på!

Jag kanske är väldigt nedslående nu men hade du tänkt tjäna pengar på HÄSTAR? Visst det kanske är en fin tanke, men är du beredd att offra allt som krävs för att tjäna pengar på eller bli rik på hästar? Helt allvarligt alltså. Kan du tillräckligt mycke och är du tillräckligt seriös för det blir väldigt svårt att inte jobba ihjäl sig och tjäna pengar. Fråga alla som driver hästverksamhet om de ser i plånboken när de jobbar lite extra.

Redan från börja fungerar det inte så. Man blir rik på de små utgifterna inte de stora inkomsterna. Gårdar och hästar innebär ALLTID extra arbete och extra utgifter. Speciellt om det är din egna gård. Då har ingen annan ansvaret för att gårdsplanen blir plogad så inakorderingarna kan titta till sina hästar när snöstormen är i full gång och du måste ge hästarna vatten.

Lyckas du är det givetvis jätte roligt och bara att gratulera. Men tänk efter ordentligt både en två eller 100 gånger innan du ger dig in i något som är svårt att ta sig ur. Och dessutom har djur inblandade.

Jo tack vi ska tänka igenom det MÅNGA gånger, både framlänges & baklänges och på tvären och bredden:D

Blir ju inte något impulsköp utan det är aktuellt om kanske 1-2 år tidigast. Helt beroende på NÄR vi hittar en lämplig gård.

Allting ska vara analyserat, både marknaden, kostander, utvecklingsmöjligheter och framför allt VILJAN.

Jag är full medveten om att det inte handlar om att gå och pilla lite här och där och tycka att det är väldigt mysigt att bo på landet och ha hästar:angel:

Det ska byggas så lättskött och arbetsbesparande som möjligt.

Att jag blir rik har jag väl inte räknat med men det vore väl själva f*n om det inte skulle gå att driva ett hästföretag med lönsamhet:mad:

Vi har båda hyfsat betalad jobb idag så det är inte räknat att vi ska gå hemma och kunna försörja oss på detta dom närmaste åren men det ska gå att tjäna pengar på dom timmarna man lägger ut.
Annars vore det konstigt, det skulle ju i så fall betyda att alla som har inackorderingsstall jobbar gratis:o
Det vill inte jag göra!

Men som sagt, det gäller att känna av markanden och räkna, räkna och räkna.

KL
Vår Volvo 430 med ålölastare sålde vi för 50 000. Det var en 73:a om jag minns rätt. Det är en ganska lagom traktor till en lite mindre verksamhet. Den drar medelsmå verktyg och klarar ganska tunga lyft.

Personligen så kan jag inte förstå att en sådan traktor är så dyr men det är bara att gratulera till en god affär. Men gamla traktorer är ofta omotiverat dyra.

En 430 är för liten för ett lantbruk. För en mindre hästgård med några få hästar lär det väl räcka.

Annars vore det konstigt, det skulle ju i så fall betyda att alla som har inackorderingsstall jobbar gratis:o
Det är många som jobbar gratis och till och med betalar för att ha inackorderingar (kanske utan att veta om det, men räknar man på det inser man att det ofta ser ut så). Ofta har de inackorderingarna för att få sällskap, eller möjlighet till avlastning den enda helg om året man reser bort :grin:

Eftersom det är såna stall som sätter marknadspriserna är det SVÅRT att konkurrera om man driver vit verksamhet där man vill ha ut några kronor för arbetet...

Jag tycker att det är väldigt seriöst att faktiskt tänka och räkna ordentligt innan man startar hästföretag ( ja alla företag förstås, men det är så svårt att få lönsamhet på hästeriet )
Fortsätt planera och fråga, hur ska man annars kunna få grepp om olika marknader och möjligheter!!!! Värre med de som startar upp något på en höft...

Jag hejar på dig!!! Tror du kommer kunna hitta på något bra koncept - du har ju tiden på dig! :banana:

Många gånger är det svårt att få lönsamhet i själva hästarna. Det gäller att få fart på det runtikting. Kolla runt lite vad som det finns intresse för i dina trakter. Här är det ett populärt område för utländska turister från tyskland, holland osv så är man i sådana funderingar som ni o vill tjäna pengar på den egna gården bör man sikta in sig på boenden o hästaktiviteter som drar. Boendet ger pengarna men hästarna som mest bara kostar massa drar kunder...

Personligen så kan jag inte förstå att en sådan traktor är så dyr men det är bara att gratulera till en god affär. Men gamla traktorer är ofta omotiverat dyra.

En 430 är för liten för ett lantbruk. För en mindre hästgård med några få hästar lär det väl räcka.

Vi sålde den just för att den var för liten. Jag tror priserna har gått upp just för det du skriver, små gårdar med ett par hästar har ökat i antal. Tillgång och efterfrågan du vet. Nu för tiden kan man inte vara vanlig bonde, antingen är man småbonde med jobb vid sidan av eller jättestor.

Har du möjlighet så kontakta Maria Winberg här på forumet, hennes stall tycker jag är helt suveräna.

Det vet jag inte... Hon föder upp ridponnyer utanför Varberg. Hennes stall är inspirerat från då hon arbetade i Tyskland.

Kollade på Hippson, och ja, det är hon jag menar. Ett sånt stall ska jag och min man bygga då det borde fungera även till ungnöt.

Att bli rik, tjäna pengar och att kunna försörja sig är lite olika saker.

Visst finns det människor som driver lönsamma hästföretag som man försörjer sig på, driver själv med sambon ett sådant. Grundläggande är att man har bra kunskap, bra ideer och hittar marknad/kunder som är beredda att betala vad det kostar. Ska man lyckas tror jag man på något sätt (antingen själv eller genom andra) måste vara duktig på allt som rör företagande.

Inackordering har jag mycket svårt att tro på som lönsam affärside, annat än i centrala storstäder, där man kan ta ut vad det kostar. Kan man inte ta ut mer än en dryg tusenlapp-femtonhundra i kallhyra så är det omöjligt att få lönsamhet.

Det räcker inte att vara duktig på hästar.

Inackordering har jag mycket svårt att tro på som lönsam affärside, annat än i centrala storstäder, där man kan ta ut vad det kostar. Kan man inte ta ut mer än en dryg tusenlapp-femtonhundra i kallhyra så är det omöjligt att få lönsamhet.

I attraktiva lägen kan man visserligen ta ut högre hyror men det blir inte högre lönsamhet ändå om man räknar in inköp av gården och ränta på insatsen i kalkylen.

Jag tycker det är en konstig tanke att det inte ska gå att få lönsamhet i inackorderingsverksamhet. Säger inte att man blir rik:D

Det borde ju sluta med att det inte kommer finnas några seriösa anläggningar som har detta kvar utan att du alltid är hänvisad till en "svart" marknad.

Med tanke på att det hela tiden kommer nya regler borde det gynna dom som har ordning på saker och ting.

Jag skulle ju mycket hellre betala mera för att få allting rätt skött, bra foder, fräsch anläggning m.m. än att ha hästen i kollektivstall där det (tyvärr) för eller senare blir fel.
Tyvärr finns det inget sådant ställe i min närhet utan det är kolletivstall av varierande kvalité eller ridklubb med PYTTESMÅ sandfyrkanter och minimal utevistelse:mad:

Men visst, det kanske bara är jag som tycker det är värt att lägga ned pengar på att hästen "bor" bra. Dom flesta verkar tycka att det bara är ett nödvändigt ont och ju billigare destå bättre. Både vad gäller mat & stallplats:crazy:

Men jag fortsätter räkna och känna av marknaden, envisare än få:laugh:

Lönsamhet och försörjning är inte heller riktigt samma sak. Lönsamt är det så fort intäkterna överstiger kostnaderna. Oavsett arbetsinsats.

Den kostnadstäckningen tror jag man kan få ut.

Problemet brukar vara att få tillräckligt betalt för arbetsinsatsen och därmed kunna försörja sig på det. Vinsten (dvs intäkter - kostnader) bör hamna på ett par hundratusen om det ska gå att leva på det för de flesta av oss.

Ja det är viss skillnad. Men som jag skrivit tidigare är detta inget vi ska försörja oss på.

Både jag och min man har heltidsjobb som vi trivs med så detta är ett sätt att finansiera ett boende som vi vill ha.

Givetvis ska vi inte jobba gratis med det, men det är skillnad på att plocka ut en OK heltidslön och att ha det som inkomst från gården.

Det är många gånger svårt att orka med att driva ett inackorderingstall samtidigt som man jobbar heltid... så med andra ord bör inackorderingarna ge tillräckligt med pengar för att åtminstone en av er ska kunna gå ner på halvtid om ni ska orka med inackorderingarna nån längre tid - annars slutar det lätt med att du håller på så mycket med andras hästar att du inte orkar med dina egna :(.... då är det ju bättre att skippa inackorderingarna och då slipper man dessutom en hel del gnäll - hästfolk är extremt gnälliga människor, utom jag då förståss :angel:

Det ger mera att ha några får istället för inackorderingar, 500 får täcker en vit heltidslön + maskinkostnader + extra personal vid klippning och lammning.... en helt annan prisbild än på ett inackorderingstall.

då är det ju bättre att skippa inackorderingarna och då slipper man dessutom en hel del gnäll - hästfolk är extremt gnälliga människor, utom jag då förståss :angel:

Det kräver järnpsyke både att ha inackorderingar och att vara inackorderad.

Föreläsningar/ Clinics allt som har med hästen att göra!
Hästpratare, hovslagare... det finns en hel uppsjö med saker man kan ha som utfyllnad för en häst verksamhet.. Massage m.m.m.m:)

Vi har beteshästar på sommaren och får lite extra pengar för ganska lite jobb. Visst, lite pyssel är det och ett pass, men det är trevligt också och vi får marken avbetad ordentligt. Vad vi får in på sommaren täcker fodret till våra egna hästar på vintern.

Vi funderar på att hyra ut ett par boxar, men har ännu inte bestämt oss. Det kan bli bra om det fungerar, har själv varit inhyrd i stall där det funkat kanon, men det kan bli väldigt jobbigt om det strular. Någon större förtjänst räknar jag inte med, men att få lite avlastning då och då, samt sällskap. Det är mycket svårt att få ut vad det verkligen kostar att ha inhyrningar.

Vi har ett ganska stort hus och har vid några tillfällen hyrt ut rum, typ bo på bondgård. Det ger en ganska god förtjänst. Betydligt bättre än vad hästverksamheten ger iallafall.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar