Idag ska man ta ett Farväl

T

Toktjejen

Idag är det en stor dag som är både jobbig och lessamt och hemskt. Min vän ska få avsluta sitt liv. Har aldrig varit med dom detta förut och jag vet inte om jag ska vara med eller om ja ska låta killen ta min häst. Kadaver ska komma ut. :cry: :cry:

Hur gjorde ni med eran häst / hästar ? Fick dom somna in eller tog ni bulten och va fick ni betala för detta kalas ? Jag ska få betala 4600:- vilket jag tycker
känns lite väl mkt.

Men jag vill bara hästens bästa och jag hoppas att jag har fattat rätt beslut och han slipper lida och ha ont och jag vill inte att han ska behöva gå på smärtis hela sitt liv. Tårarna bara rinner hela tiden och man har värsta klumpen i magen.

Min fina vän må du vila i frid och nu slipper du att ha ont !

Han går till ängarna efter 12 tiden någon gång och allt känns som en evighet!

:cry: :cry:

Sv: Idag ska man ta ett Farväl

Ledsen för din skull.
Har du någon som kan hjälpa dig så ta den hjälpen, kan vara jättejobbigt att se sin häst dö, det är väldigt sällan stillsamt.
Jag har både haft nödslakt ute samt avlivat på klinik, och båda gångerna hade jag vänner som var med hästen när den dog.
Priset är vad det är, jag betalade ungefär samma både på gården och kliniken.

Du gör det bästa för din vän, kom ihåg det:bow:

Ja fy det är hemskt !!
Jag ska höra med killen sen va han tycker är bäst att göra.. och va som känns bäst för hästens del. :cry:

Då ja själv inte mår så bra utan är så lessen hela tiden.

Vi är alla olika personlighetstyper. Själv skulle jag inte kunna stå ut med att lämna min häst till någon annan hennes sista ögonblick i livet. Då skulle jag få utrymme för en massa fantasier om vad som egentligen hände och hur hon reagerade och det skulle få mig att må ännu sämre än att vara med.

Okej ja jag drömde i natt något hemskt !!

Jag va med hästen hela vägen, men kruxet var den att han dog inte, han satte minst 3 skott i pannan men det bet inte, men efter en stund så reste han sig upp och började gå mot mig o ropade efter mig. Jag trodde jag skulle dö alltså... den gubben på kadaver fick höra att han levde, då sa han... vi tömmer han på blod så dör han... så han tömde hästen på blod när han levde.

Hur fasiken kan man få sådana här hemska drömmar natten inan liksom :cry:
:crazy: :cry:

Jag säger som flera, huruvida man skall vara med in det sista är ett val endast man själv kan göra. Personligen har jag med mina egna hästar varit med och tagit farväl och sen lämnat hästen i en vän eller familjemedlem när skottet ska sättas och gått bort runt knuten och väntat. Jag har varit den som stått där med kompisars hästar hela vägen, och det är fruktansvärt jobbigt. Det du skall vara medveten om om du väljer att vara med hela vägen är att det är den bilden du kommer ha med dig sen för all framtid, den tar överhanden över andra minnen du har av hästen.

Jag har aldrig varit med när ngn häst har avlivats. Vi har än så länge inte behövt göra det men den dagen kommer väl.

Men jag har varit med när många andra djur har avlivats och tycker inte längre att det är obehagligt.

Alla är vi olika. Jag är än idag osäker på om jag vill vara med när det är dags för just min egen häst, tror kanske inte det.

Jag tycker att du ska välja det som du känner känns bäst för dig själv. För hästens del så tror jag inte att det spelar ngn som helst roll. Det är för de egna tankarna (och samvetet kanske på ngt sätt) som det kan vara av betydelse. Om du aldrig har varit med vid en avlivning ska du kanske välja att inte göra det.

Det kommer nog att kännas bättre på ngt sätt när det är över. Att ha ett kort av den man mist och lite blommor eller ljus eller liknande tycker jag kan vara lite tröstande (men inte mkt tyvärr).

Tänker på er !
Min Lilla ponny fick min kompis ta hand om, men när det är dags för de andra, så TROR jag att jag ska vara med .

Hej från Hambo

Jag är med mina hästar in i slutet. Det är det enda rätt för mig. Min fantasi är värre än vilken verklighet som helst.

Har inte betalt något för de senaste eftersom vi tagit bort dem på slakteri, tvärtom har vi fått runt 5000 kr. Allt har gått lugnt och fint till, på slakteri tror jag det är sällsynt att de missar med bulten.

Har hört många som är missnöjda med att spruta ihjäl sina hästar, så jag väljer bult.

Det du skall vara medveten om om du väljer att vara med hela vägen är att det är den bilden du kommer ha med dig sen för all framtid, den tar överhanden över andra minnen du har av hästen.

Det är din upplevelse. :)
Min upplevelse av är inta alls lik din, och det tror jag är jätteviktigt.
Att man i sådana här lägen är tydlig med att så här blev det för mig.
Det behöver ju inte bli så för någon annan! :)

Beklagar!

Tog bort min häst i februari i år efter 5 år tillsammans.Jag var inte med, utan min mamma var med istället som hästen också kände mkt väl. Tror det gick på runt 7'..

Håller med dig. Alla måste få känna vad som är bäst för dem själva. Jag har aldrig avlivat någon häst men andra djur och minnet av dem som döda är absolut inte den bild jag bär med mig av dem.

Håller med dig. Alla måste få känna vad som är bäst för dem själva. Jag har aldrig avlivat någon häst men andra djur och minnet av dem som döda är absolut inte den bild jag bär med mig av dem.

Det är en väldig skillnad, i alla fall upplever jag det så, mellan vad man minns av en avlivning om man jämför katt/hund och häst(bult), smådjur är ju rofyllt hur hemskt det än är, men det är ju inte det tyvärr med häst därför har det ju en mkt större förmåga att etsa sig fast på hornhinnan som andra hemska saker man ser.

Jag har faktiskt många vänner som ångrat sig djupt över att de var med så man skall nog verkligen ransaka sig själv om man är stark nog innan för efter är det försent och man får leva med minnesbilderna.
Jag tycker nästan det blir lite farligt med vissa av dessa trådar som varit här innan (denna är mer nyanserad) där alla proppsar på att det är självklart att vara med, det är inte en lätt upplevelse att vara med om och jag tycker faktiskt att man definitivt inte skall vara med om sin första avlivning med sin egen häst utan se till om man känner att man vill vara det på sin egen att först få vara med på någon annans hästs avlivning då vet man hur man hanterar det och kan sen i lugn och ro besluta sig om sin egen när den tiden kommer.

Jag kan som motpol till alla som säger att det är självklart att vara med säga att det är många stora rutinerade hästägare/ryttare med många hästar som inte klarar/vill vara med. Så det är inget som "alla" måste vara är man minsta tveksam så är det mkt bättre att avstå och låta någon annan som känner hästen, men inte har lika starka band vara den som håller.

Hej alla !!

Nu är allt över och kadavern kom vid 12.15 och allt gick på 10 min. Jag valde att inte vara med vid skottet då jag kände mig knäsvag och ville mer el mindre svimma kändes de som. Så stallägaren hjälpte mig.

MEN jag gick med han till den plats han skulle vara på och sen lämna jag över till killen o stallägaren, sen så gick ja in te stalle o grät... Hästen va så fokuserad på havrehinken så han brydde sig inte om någonting....

Sen när de va över så gick ja fram te killen och fråga om jag fick ta ett sista farväl och det fick ja i min takt. Ja klappa han lite sen så gick ja där ifrån.

Men nu vet ja att han har inte ont längre. :cry: :cry:

Farväl mitt fina hjärta...

Ett bra och värdigt slut. Tufft och jobbigt för oss som är kvar. Kramar till dig!

Jag vet att det är jobbigt att se men ändå så ger det en ro att se dom när allt är klart. Det är som du säger, han har inte ont längre.

Kramar

Jag kände att jag ville ta ett sista farväl själv med honom och få känna hans mjuka hud en sista gång och musklerna va så avslappnade och hans ögon va så stela och suddiga.. Hans själ fanns inte längre... Han såg endå nöjd ut. Jag tog ett foto när han låg där som ett litet minne. Kanske fel av mig att göra de, men jag ville göra det. :cry: :cry:

Och? det är väl självklart att upplevelsen kan variera. Om man råder någon som undrar och aldrig varit med tidigare, så är det väl en vettig påpekan att det kan bli så, eftersom det annars är en otrolig chock om man inte är förberedd på den möjligheten.

Jag håller med Gylle!

Tack så mycket :cry:

Allt gick så lugnt till, men jag själv kände mig knäsvag och darrig och skakar som en gris... men ja va endå lugn enda in i det sista :cry:

Liknande trådar

Gnägg Jag behöver bara få skriva av mig och hoppas det är okej. Jag ska snart ta farväl av min älskade häst som fått bedömningen av veterinär...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Senast: Twihard
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 425
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 163
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 873
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka