Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Nej.
Två skäl: Det finns färsk forskning från Uppsala som visar att barn som inte har en pappa eller nära pappa-förebild lättare hamnar snett, har fler psykiska problem än andra. De behöver en far, helt enkelt. Det andra är anonymiteten. Anonyma givare är jag helt emot, då man fråntar barnet en del av sitt genetiska ursprung och identitet, något som ofta (enligt psykolog) leder till en identitetskris.

Hur ser denna forskning ut? Är detta fall där pappan rent ut sagt gett f-n i sitt barn?
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Det är inte alltid barnen har 2 fräldrar vid skilsmässa om en får enskild vårdnad tex, då kan det vara yterst sällan barnen träffat den förälder de inte bor hos.Har sett flera såna situationer.

Då finns det väl grundade skäl, får man hoppas! Men det gör väl inte att inseminationsbarn blir lyckligare eller får en bättre start i livet?
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Då finns det väl grundade skäl, får man hoppas! Men det gör väl inte att inseminationsbarn blir lyckligare eller får en bättre start i livet?

Jag tycker inte att man kan rakt av göra det sambandet, det kan mycket väl vara falskt. (Men jag utesluter inte att du har rätt, även om jag tror att du har fel:))
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Jag tycker inte att man kan rakt av göra det sambandet, det kan mycket väl vara falskt. (Men jag utesluter inte att du har rätt, även om jag tror att du har fel:))

Det ska väl vara så, i alla fall! Vi får fråga Görel mer om detta! :)
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Det handlar om insemination för ensamstående som inte är tillåtet i Sverige idag.

Vad tycker ni om det ?

Jag tycker det känns fel att medvetet skaffa barn som aldrig kommer att ha en chans att veta vem pappan är.
Även om det kanske kommer att komma in en ny man i barnets liv så småningom tror jag endå barnet vill veta vem som är biologiska pappan. För många är ursprunget viktigt även om de inte umgås med ena föräldern eller ens haft denna i sittliv så "finns" denna.

Är adopterad själv,och trots 2 föräldrar fattas det endå en pusselbit någonstans.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Här är länken, men hur kopplar du det argumentet till inseminering? Tala om att ge f-n i sina barn om man bara donerar sperma...

http://www.dailymail.co.uk/pages/li...ain.html?in_article_id=513962&in_page_id=1774

Ska läsa när jag hinner. Tack!
Nu har jag inte läst ju, men sådan forskning brukar baseras på fall där pappan valt att inte delta i barnets liv, medan mamman skulle önska att han gjorde det. Eller att pappan har sådana problem att det inte är lämpligt att han gör det. Det finns redan en given föräldrakonflikt i botten till skillnad från vid insemination. (Där det givetvis också kan finnas konflikter men kanske av andra skäl. Dessa föräldrar kan ju vara högst olämpliga också förstås).
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Då finns det väl grundade skäl, får man hoppas! Men det gör väl inte att inseminationsbarn blir lyckligare eller får en bättre start i livet?

Jag tycker de får en bättre start i livet med en lämplig förälder än 2 olämpliga.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Jag tycker det känns fel att medvetet skaffa barn som aldrig kommer att ha en chans att veta vem pappan är.
Även om det kanske kommer att komma in en ny man i barnets liv så småningom tror jag endå barnet vill veta vem som är biologiska pappan. För många är ursprunget viktigt även om de inte umgås med ena föräldern eller ens haft denna i sittliv så "finns" denna.

Är adopterad själv,och trots 2 föräldrar fattas det endå en pusselbit någonstans.

Precis, det här tror jag är superviktigt. Jag tycker det är så själviskt att resonera - som inseminerad kvinna - att barnet inte behöver en pappa eller veta vem han är. Då låter man sina egna behov gå före barnets.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Jag tycker de får en bättre start i livet med en lämplig förälder än 2 olämpliga.

Utgår du från att alla barn har två olämpliga föräldrar?... Däremot kan man utgå ifrån att det inseminerade barnet bara får en förälder, en mamma, och vad händer om även hon inte är särskilt lämplig i sin roll?
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Nu har jag ögnat, och är inte speciellt förvånad.

Intressantare skulle förstås vara att motsvarande studier gjordes på samkönade relationer med barn och att man sedan jämförde dessa. Handlar det om fadern eller handlar det om föräldraengaemang.

Kanske skulle man också behöva studera ensamstående med barn ännu grundligare, utan att så traditionellt lägga huvudfrågan på avsaknaden av pappan. (Och det finns ju även ensamstående pappor.) Frågan är också vilken roll samhällets värdering av kärnfamiljen skapar för känslor hos den ensamma föräldern och barnet.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Nu har jag ögnat, och är inte speciellt förvånad.

Intressantare skulle förstås vara att motsvarande studier gjordes på samkönade relationer med barn och att man sedan jämförde dessa. Handlar det om fadern eller handlar det om föräldraengaemang.

Kanske skulle man också behöva studera ensamstående med barn ännu grundligare, utan att så traditionellt lägga huvudfrågan på avsaknaden av pappan. (Och det finns ju även ensamstående pappor.) Frågan är också vilken roll samhällets värdering av kärnfamiljen skapar för känslor hos den ensamma föräldern och barnet.

Problemet är väl att det inte finns underlag för en sådan jämförande studie. Det här är ju en sammanfattning av de längre undersökningar som har gjorts under många år.

Personligen tycker jag inte att det vore särskilt konstigt om barn som bara sas får tillgång till ett kön får problem att förhålla sig till det andra när de växer upp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Utgår du från att alla barn har två olämpliga föräldrar?... Däremot kan man utgå ifrån att det inseminerade barnet bara får en förälder, en mamma, och vad händer om även hon inte är särskilt lämplig i sin roll?

Det hade besparat mej mkt tid om du slutade misstolka mina inlägg.
Jag skriver inte att alla föräldrar som är ihop är olämpliga, var gör jag det enligt dig?
Nu måste jag ju skriva samma mening igen för att skriva vad jag menade, att det inte är bättre att ha 2 olämpliga föräldrar bara för att amn ska ha 2 föräldrar , än att ha en förälder.
& den förklaringen låter ju krångligare än den första så jag hoppas du förstår den:angel:
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Frågan är också vilken roll samhällets värdering av kärnfamiljen skapar för känslor hos den ensamma föräldern och barnet.

Det där måste ju vara extremt svårt att påvisa either way. Man kan ju inte utesluta den faktorn.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Det hade besparat mej mkt tid om du slutade misstolka mina inlägg.
Jag skriver inte att alla föräldrar som är ihop är olämpliga, var gör jag det enligt dig?
Nu måste jag ju skriva samma mening igen för att skriva vad jag menade, att det inte är bättre att ha 2 olämpliga föräldrar bara för att amn ska ha 2 föräldrar , än att ha en förälder.
& den förklaringen låter ju krångligare än den första så jag hoppas du förstår den:angel:

Jag förstod helt enkelt inte din poäng, för den framgick inte. Det är inte mitt fel.

Och om jag ska vara ärlig: jag förstår fortfarande inte riktigt. Man kan ha två olämpliga föräldrar av två möjliga. Ja. Man kan ha en olämplig förälder av en möjlig. Ja. Men var är argumentet för inseminering?
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Personligen tycker jag inte att det vore särskilt konstigt om barn som bara sas får tillgång till ett kön får problem att förhålla sig till det andra när de växer upp.

Det tycker inte jag heller. Som jag tror: Mycket på grund av de sociala konstruktionerna runt kön som befäster olikheterna man/kvinna och understyker behovet av att ha tillgång på båda i sitt liv. Som andra tror: På grund av något inneboende biologiskt behov av kvinnliga och manliga förebilder.

Jag förkastar inte det senare, men är beredd att ifrågasätta och fundera på hur mycket av behovet som skapas genom den sociala konstruktionen. Precis som en beteendediagnos med sina symptom är utformad efter den sociala konstruktionen, kan de negativa beteendena och känslorna hos barn "utan" pappa bero på detsamma, (fast lägg till det uppenbara sveket från en förälder som inte bryr sig. Men med barn som tillkommit genom ägg/sperma-donation kan man kanske räkna bort sveket?)
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Det tycker inte jag heller. Som jag tror: Mycket på grund av de sociala konstruktionerna runt kön som befäster olikheterna man/kvinna och understyker behovet av att ha tillgång på båda i sitt liv. Som andra tror: På grund av något inneboende biologiskt behov av kvinnliga och manliga förebilder.

Jag förkastar inte det senare, men är beredd att ifrågasätta och fundera på hur mycket av behovet som skapas genom den sociala konstruktionen. Precis som en beteendediagnos med sina symptom är utformad efter den sociala konstruktionen, kan de negativa beteendena och känslorna hos barn "utan" pappa bero på detsamma, (fast lägg till det uppenbara sveket från en förälder som inte bryr sig. Men med barn som tillkommit genom ägg/sperma-donation kan man kanske räkna bort sveket?)

Intressant poäng. Jag måste ge dig en komplimang också för din sakliga argumentation. Supertrevlig! :bow::bow:
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Jag förstod helt enkelt inte din poäng, för den framgick inte. Det är inte mitt fel.

Och om jag ska vara ärlig: jag förstår fortfarande inte riktigt. Man kan ha två olämpliga föräldrar av två möjliga. Ja. Man kan ha en olämplig förälder av en möjlig. Ja. Men var är argumentet för inseminering?

Tja, förstår du inte så förstår du inte.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 437
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 741
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp