Hitta person för att skaffa barn

Men går det ens i sverige? Har en vän som försökt många år bli gravid men som blivit nekad ivf pga att hon är singel. Det var först när hon flyttade ihop med sin sambo som hon fick tillgång till det.
Jag förmodar att det går eftersom jag känner tre som har gjort det och har barn som springer runt i olika åldrar. Men jag har inte satt mig in i detaljerna.

Fast hm det heter nog inte IVF utan. (goglar) ah, insemination. Ursäkta ev kasst ordval i tidigare post.
(Fast den äldsta kanske åkte till Danmark.)
 
Men går det ens i sverige? Har en vän som försökt många år bli gravid men som blivit nekad ivf pga att hon är singel. Det var först när hon flyttade ihop med sin sambo som hon fick tillgång till det.

Ivf för ensamstående kvinnor är tillåtet i Sverige sen 2019. Kan det vara något annat som gjort att din vän blivit nekad? Vet att det finns ålderskrav och att åtminstone vårt landsting har krav på högsta BMI.
 
Ivf för ensamstående kvinnor är tillåtet i Sverige sen 2019. Kan det vara något annat som gjort att din vän blivit nekad? Vet att det finns ålderskrav och att åtminstone vårt landsting har krav på högsta BMI.
Precis, det kan även finnas orsaker i den psykosociala utredningen. Jag kan ex. inte få hjälp med graviditet som ensamstående pga. psykiatrisk anamnes
 
Ivf för ensamstående kvinnor är tillåtet i Sverige sen 2019. Kan det vara något annat som gjort att din vän blivit nekad? Vet att det finns ålderskrav och att åtminstone vårt landsting har krav på högsta BMI.
Skumt, nä dom hakade upp sig väldigt på att dom inte var sambos. Sen var det inga problem efter det. Finns inga psykiska problem med i bilden heller utan det var just det faktum att hon var ensamstående som dom hakade upp sig på.
 
Skumt, nä dom hakade upp sig väldigt på att dom inte var sambos. Sen var det inga problem efter det. Finns inga psykiska problem med i bilden heller utan det var just det faktum att hon var ensamstående som dom hakade upp sig på.

Jag tror att ens sociala sammanhang också räknas in. Jag tror att man måste ha tillräcklig backup i form av släkt och vänner som kan ställa upp vid behov.
 
Jag tror att ens sociala sammanhang också räknas in. Jag tror att man måste ha tillräcklig backup i form av släkt och vänner som kan ställa upp vid behov.
Jo det fanns det gott om, normal person med bra jobb, bra lön, hus och häst men då ensamboende. Nu blev dom gravida utan behov av hjälp tillslut ändå tack och lov. Men det var en väldigt jobbig tid med allt nekande pga att hon bodde ensam.

Dom rådde henne dock att testa söka privat, då hade hon fått hjälp förmodligen men då fått bekosta det själv.
 
Senast ändrad:
Skumt, nä dom hakade upp sig väldigt på att dom inte var sambos. Sen var det inga problem efter det. Finns inga psykiska problem med i bilden heller utan det var just det faktum att hon var ensamstående som dom hakade upp sig på.

Inte var sambos? Hade alltså partner av annat kön (man)? Man måste vara ensamstående på riktigt.

Sen kan det också vara så att de har blivit nekade av andra skäl, men man kanske inte vill fläka ut sig hur som helst.

Men ja, man får det som ensamstående och barnlös kvinna som uppfyller krav avseende hälsa, ekonomi och sociala liv (jobb, nätverk).
 
Inte var sambos? Hade alltså partner av annat kön (man)? Man måste vara ensamstående på riktigt.

Sen kan det också vara så att de har blivit nekade av andra skäl, men man kanske inte vill fläka ut sig hur som helst.

Men ja, man får det som ensamstående och barnlös kvinna som uppfyller krav avseende hälsa, ekonomi och sociala liv (jobb, nätverk).
Näe, det är min närmaste och bästa vän, vi känner varandra sen pyttesmå. Dom sa flertalet gånger att hon inte blev godkänd pga att hon bodde själv. Hon är inte ensam om att bli nekad även om allt stämmer på pappret. Dom hade ändå varit ihop i flera år så det var ju ingen ny bekantskap om man säger så. Dom hakade helt och hållet upp sig på att hon då bodde själv.

Som sagt, hade dom gått privat så hade hon nog fått hjälp.

Och det står för övrigt ingenstans att man måste vara helt singel för att få den behandlingen. Och om det nu är så att man inte får ha en partner utan man måste vara singel så är det väldigt väldigt konstigt att hon blev nekad pga att hon inte enligt dom hade stabilt förhållande pga att dom för tillfället inte bodde ihop.
 
Senast ändrad:
Fick veta i helgen att en vän överväger att skaffa barn själv. Hon har dock ingen familj här, och jag tror verkligen man behöver hjälp. Jag vet inte vad jag gjort om jag varit helt ensam, och samtidigt vet jag att det har en tendens att lösa sig för de som har förutsättningarna. Så jag sa inget om det. Vi pratade om att det är tufft, och det vet hon. Jag vill stötta henne och inte avskräcka, det här kan vara hennes sista chans och hon vill verkligen. Hon har familj på annan plats hon vill bara inte flytta hem, men när allt kommer omkring så är det bra att alternativet finns i varje fall. Annars finns ju vi, hennes vänner. Vi får väl rycka in. Men överväger man att få barn utan partner så bör man nog också se över vilken avlastning man har möjlighet att få. Man vet ju inte hur det blir, eller vilket barn man får, och får man som vi en liten natterrorist då blir man knäckt rätt snabbt utan avlastning.
 
Näe, det är min närmaste och bästa vän, vi känner varandra sen pyttesmå. Dom sa flertalet gånger att hon inte blev godkänd pga att hon bodde själv. Hon är inte ensam om att bli nekad även om allt stämmer på pappret. Dom hade ändå varit ihop i flera år så det var ju ingen ny bekantskap om man säger så. Dom hakade helt och hållet upp sig på att hon då bodde själv.

Som sagt, hade dom gått privat så hade hon nog fått hjälp.

Och det står för övrigt ingenstans att man måste vara helt singel för att få den behandlingen. Och om det nu är så att man inte får ha en partner utan man måste vara singel så är det väldigt väldigt konstigt att hon blev nekad pga att hon inte enligt dom hade stabilt förhållande pga att dom för tillfället inte bodde ihop.

Det låter ändå som att det är särboförhållandet som ställt till det. På Region Skånes hemsida står det att man antingen ska ha varit ensamstående i minst ett år ifall man söker ensam, och söker man som par så ska man vara folkbokförda på samma adress.
 
Näe, det är min närmaste och bästa vän, vi känner varandra sen pyttesmå. Dom sa flertalet gånger att hon inte blev godkänd pga att hon bodde själv. Hon är inte ensam om att bli nekad även om allt stämmer på pappret. Dom hade ändå varit ihop i flera år så det var ju ingen ny bekantskap om man säger så. Dom hakade helt och hållet upp sig på att hon då bodde själv.

Som sagt, hade dom gått privat så hade hon nog fått hjälp.

Och det står för övrigt ingenstans att man måste vara helt singel för att få den behandlingen. Och om det nu är så att man inte får ha en partner utan man måste vara singel så är det väldigt väldigt konstigt att hon blev nekad pga att hon inte enligt dom hade stabilt förhållande pga att dom för tillfället inte bodde ihop.
Men då sökte de väl som par och inte hon som ensamstående? Och då är det väl inte så långsökt att något socialt kriterium missas om de tänkta föräldrarna inte delar bostad?
 
Fick veta i helgen att en vän överväger att skaffa barn själv. Hon har dock ingen familj här, och jag tror verkligen man behöver hjälp. Jag vet inte vad jag gjort om jag varit helt ensam, och samtidigt vet jag att det har en tendens att lösa sig för de som har förutsättningarna. Så jag sa inget om det. Vi pratade om att det är tufft, och det vet hon. Jag vill stötta henne och inte avskräcka, det här kan vara hennes sista chans och hon vill verkligen. Hon har familj på annan plats hon vill bara inte flytta hem, men när allt kommer omkring så är det bra att alternativet finns i varje fall. Annars finns ju vi, hennes vänner. Vi får väl rycka in. Men överväger man att få barn utan partner så bör man nog också se över vilken avlastning man har möjlighet att få. Man vet ju inte hur det blir, eller vilket barn man får, och får man som vi en liten natterrorist då blir man knäckt rätt snabbt utan avlastning.
Sen kan det ju hända grejer som gör att det ändå inte blir som man tror. När jag fick barn 2019 var mina föräldrar nyblivna pensionärer och skulle komma minst en vecka varje gång min sambo var ute på jobb. När han började jobba igen var det februari 2020 🙈😂. Det hade inte spelat någon roll om vi hade bott 5 min ifrån, eller som vi gör 3,5 h (med tåg, säkert 5 h med bil). Eller så hade de kunnat bli sjuka, eller vad som helst. Vad jag lärt mig under dessa år är att det finns annan ”familj” än den närmsta, tex nu ikväll ringde mormor (80 år) till dotterns kompis (där mamman är självstående) och frågade om hon inte skulle ta med sig båda två efter förskolan imorgon. Nästa vecka när jag är ensam med barn ska vi till en kompis land där vi även firade nyår med en annan självstående kompis med barn och hamnar i en salig röra av familj till dem, kompisar osv. Man kan, om man vill skapa ett community för sig själv och barnet utan att ha familj nära. Jag är väldigt glad (och lite stolt) över att vi lyckats med att vi har så många familjer vars grundtanke är att vi hjälps åt. Även om vi är två så har vi tex en kompis till dottern nu som ska få ett småsyskon närsomhelst (de är två också), är mitt i en flytt och är jävligt slitna, det är ju bara en bonus att hämta upp kompisen på vägen, käka lunch och hänga några timmar så de får vila. Bebistiden är förstås annorlunda men den är ju svår kanske att avlasta ifrån ändå. Åtminstone mitt barn satt tätt på oss tills hon var kanske 6-7 månader och började krypa. Däremot var det ju för oss en ganska lätt tid att vara social, barnet kunde somna lite varsomhelst (ofta i selen) och det är nästan ett större projekt nu att åka iväg på kvällarna.
 
Och det står för övrigt ingenstans att man måste vara helt singel för att få den behandlingen. Och om det nu är så att man inte får ha en partner utan man måste vara singel så är det väldigt väldigt konstigt att hon blev nekad pga att hon inte enligt dom hade stabilt förhållande pga att dom för tillfället inte bodde ihop.

Jo, ska du ha ivf som ensamstående kvinna ska du vara ensamstående under hela behandlingen. Är du i en relation kan man få ivf om man är barnlös och inte blivit gravid på naturlig väg. Men då behöver man bo ihop.
 
Näe, det är min närmaste och bästa vän, vi känner varandra sen pyttesmå. Dom sa flertalet gånger att hon inte blev godkänd pga att hon bodde själv. Hon är inte ensam om att bli nekad även om allt stämmer på pappret. Dom hade ändå varit ihop i flera år så det var ju ingen ny bekantskap om man säger så. Dom hakade helt och hållet upp sig på att hon då bodde själv.

Som sagt, hade dom gått privat så hade hon nog fått hjälp.

Och det står för övrigt ingenstans att man måste vara helt singel för att få den behandlingen. Och om det nu är så att man inte får ha en partner utan man måste vara singel så är det väldigt väldigt konstigt att hon blev nekad pga att hon inte enligt dom hade stabilt förhållande pga att dom för tillfället inte bodde ihop.

Antingen måste man vara helt ensamstående (d.v.s. Ingen pojkvän/särbo) och då kan man få inseminering/IVF. Eller så är man i ett förhållande. Om förhållandet är mellan man och kvinna måste man förutom att ha försökt på naturlig väg ett tag även bo ihop och vara stabila och seriösa för att få IVF. Det finns inget mellanting.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 401
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 725
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 209
Senast: Halona
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 631
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp