Morgonillamående/hunger

MML

Trådstartare
Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan somna om innan jag klivit upp och ätit något. I bland lägger sig inte illamåendet ändå, och ofta har jag svårt för att äta något då jag är både hungrig och illamående samtidigt. Äter jag "fel" sak har det hänt att jag kräkts i stället. Vid ett tillfälle har jag blivit väldigt yr och tuppat av ett ögonblick, innan jag hunnit få i mig något.

Jag har inte ändrat mina matvanor (eller andra rutiner). Vi äter middag runt 18-tiden, och sedan äter jag i regel något mindre framåt 21. Jag förstår inte riktigt varför det har börjat bli så här, och jag tänkte höra mig för lite om någon här har varit med om liknande och kanske har några tankar om vad det kan handla om.

Fortsätter det likadant, eller om det blir värre, kommer jag naturligtvis att kontakta vården. Det känns dock en aning onödigt att göra, om det finns något enkelt knep som jag inte tänkt på själv, som kan lösa problemet åt mig :)
 
Har du testat att dricka juice eller mjölk när du går upp och är illamående och hungrig samtidigt?
 
Har du testat att dricka juice eller mjölk när du går upp och är illamående och hungrig samtidigt?

Absolut, det har jag testat. Jag brukar i regel börja med ett glas mjölk för att lindra den mest akuta hungern, speciellt de dagar jag känner mig svimfärdig (yr, kallsvettig, svag i kroppen o. s. v. ) Om jag dricker ett glas mjölk och sitter ner i några minuter, så blir det ofta i alla fall lite bättre så att jag orkar göra i ordning något lite stadigare. Det är dock inte alltid det hjälper.
 
Kan det vara magkatarr?

Jag tycker inte det, baserat på mina tidigare erfarenheter av magkatarr. Det kan förstås ge olika symptom, men när jag haft perioder med magkatarr har jag brukat ha det typiska med halsbränna, obehag/smärta i övre delen av magen, uppblåst känsla o. s. v. Så upplever jag det inte nu.
 
Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan somna om innan jag klivit upp och ätit något. I bland lägger sig inte illamåendet ändå, och ofta har jag svårt för att äta något då jag är både hungrig och illamående samtidigt. Äter jag "fel" sak har det hänt att jag kräkts i stället. Vid ett tillfälle har jag blivit väldigt yr och tuppat av ett ögonblick, innan jag hunnit få i mig något.

Jag har inte ändrat mina matvanor (eller andra rutiner). Vi äter middag runt 18-tiden, och sedan äter jag i regel något mindre framåt 21. Jag förstår inte riktigt varför det har börjat bli så här, och jag tänkte höra mig för lite om någon här har varit med om liknande och kanske har några tankar om vad det kan handla om.

Fortsätter det likadant, eller om det blir värre, kommer jag naturligtvis att kontakta vården. Det känns dock en aning onödigt att göra, om det finns något enkelt knep som jag inte tänkt på själv, som kan lösa problemet åt mig :)
Låter som att det kunde vara magkatarr. Köp receptfri medicin med omeprazol och testa det först. Efter några dagar borde du märka en förbättring.
 
Jag tycker inte det, baserat på mina tidigare erfarenheter av magkatarr. Det kan förstås ge olika symptom, men när jag haft perioder med magkatarr har jag brukat ha det typiska med halsbränna, obehag/smärta i övre delen av magen, uppblåst känsla o. s. v. Så upplever jag det inte nu.
Det kan vara försteget innan de värre symptom som du räknar upp kommer.
 
Jag tycker inte det, baserat på mina tidigare erfarenheter av magkatarr. Det kan förstås ge olika symptom, men när jag haft perioder med magkatarr har jag brukat ha det typiska med halsbränna, obehag/smärta i övre delen av magen, uppblåst känsla o. s. v. Så upplever jag det inte nu.
Jag får med viss regelbundenhet magkatarr - oftast i perioder då livet är stressigt, oroligt och jag äter för lite / för mycket / "fel" mat. Och jag kan få både de symptomen du har nu och de mer klassiska med halsbränna, ont i magen osv. Och det ena leder inte nödvändigtvis till det andra, utan magkatarren kan ge olika symptom vid olika tillfällen lite slumpartat sådär. Men ett väldigt tydligt tecken för mig att det börjar bli magkatarr är en sugande känsla i magen som ligger nånstans mellan hunger och illamående.
 
Låter som att det kunde vara magkatarr. Köp receptfri medicin med omeprazol och testa det först. Efter några dagar borde du märka en förbättring.

Ja, jag får testa att ta omeprazol i några dagar och se om det hjälper. Jag har inte sammankopplat det här med magkatarr/dyspepsi eftersom det är så olikt hur jag brukat känna, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det inte kan vara magkatarr eller försteg till magkatarr nu.
 
Jag får med viss regelbundenhet magkatarr - oftast i perioder då livet är stressigt, oroligt och jag äter för lite / för mycket / "fel" mat. Och jag kan få både de symptomen du har nu och de mer klassiska med halsbränna, ont i magen osv. Och det ena leder inte nödvändigtvis till det andra, utan magkatarren kan ge olika symptom vid olika tillfällen lite slumpartat sådär. Men ett väldigt tydligt tecken för mig att det börjar bli magkatarr är en sugande känsla i magen som ligger nånstans mellan hunger och illamående.

Jag har vid tidigare perioder med magkatarr också haft en väldigt specifik känsla som ligger mellan hunger och illamående. Det har, för mig, varit ett "sug i magen", ganska olikt den hunger och illamående jag känner nu.

Men det kan givetvis vara så att det är en "ny sorts" magkatarr/dyspepsi för mig, även om det är andra symptom den här gången.
 
Stress kanske?
Då kan ju magsäcken dra ihop sig till ett litet russin.
Och där får ju ingenting plats.

Stressad är jag väl mer eller mindre konstant, men jag skulle ändå säga att det är en mer hanterbar stress just nu än vad det ofta varit. Det känns därför inte som att det borde vara p. g. a. stress.
 
Under en rätt lång period av mitt liv vaknade jag ofta kl 05 med rejäl magknip. Det dök upp regelbundet, och jag tänkte på det som "klockanfem-magknipet" som en nästan självklar ingrediens av livet.
Jag var dock alldeles för envis och viljestark för att ge efter för "klockanfem-magknipet" 😅 utan bara härdade ut det. Det brukade ge med sig efter nån timme och försvinna.
När jag fick ordning på mina (då rätt konstanta) stressnivåer och hittade en metod som passade mig för bättre blodsockerbalans (och även i samband med bättre sömn) så har det faktiskt försvunnit och inte kommit tillbaks.
Hade glömt bort det men kom att tänka på det nu när jag såg din tråd. :)
Hoppas att du hittar någon lösning!
 
Jag har också olika typer av magkatarr, som jag tolkar det. Ett av de första symptomen är just att jag vaknar hungrig mitt i natten, och mår illa och har ofta dålig aptit på dagtid. :confused:

Bäst lindring får jag av en kopp varm choklad (ofta mitt i natten), men det har i gengäld gjort mig nojjig över tänderna eftersom jag inte kan gå och borsta tänderna om jag vill ha någon chans att somna om. :banghead: (Som väl är så verkar tänderna vara det enda på min kropp som är riktigt stryktåligt, och jag tar en flourtablett innan jag somnar om.)
 
Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan somna om innan jag klivit upp och ätit något. I bland lägger sig inte illamåendet ändå, och ofta har jag svårt för att äta något då jag är både hungrig och illamående samtidigt. Äter jag "fel" sak har det hänt att jag kräkts i stället. Vid ett tillfälle har jag blivit väldigt yr och tuppat av ett ögonblick, innan jag hunnit få i mig något.

Jag har inte ändrat mina matvanor (eller andra rutiner). Vi äter middag runt 18-tiden, och sedan äter jag i regel något mindre framåt 21. Jag förstår inte riktigt varför det har börjat bli så här, och jag tänkte höra mig för lite om någon här har varit med om liknande och kanske har några tankar om vad det kan handla om.

Fortsätter det likadant, eller om det blir värre, kommer jag naturligtvis att kontakta vården. Det känns dock en aning onödigt att göra, om det finns något enkelt knep som jag inte tänkt på själv, som kan lösa problemet åt mig :)
Om du äter medicin kan det vara bra att kolla om det kan vara en bieffekt av den. Om du svimmar känns det ju som att blodsockret svajar.
 
Om du äter medicin kan det vara bra att kolla om det kan vara en bieffekt av den. Om du svimmar känns det ju som att blodsockret svajar.

Ja, jag har också tänkt att det nog är blodsockret som dippar - men jag har också fått höra att "man kan inte få så lågt blodsocker" så där hux flux utan underliggande sjukdom.

Jag äter hur som helst ingen medicin som har någon biverkning likt det jag upplever.
 
Jag har haft nått likande i bland, då tror jag det varit magkatarr på grund av stress, brukade ha proviva/blåbärssoppa eller liknande bredvid sängen för att kunna ta direkt jag vakande på morgonen, tycker det brukade fungera.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 186
Senast: amsway
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 512
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 377
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 823
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp