Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Men det känns som om mödrar som inseminerar sig med en slumpmässig donator (som precis lika gärna kan vara det där krogdrägget de inte villl ha något med att göra) framför allt har sitt eget bästa för ögonen.

Ja, jag tror att de helt enkelt vill ha barn. Liksom par som vill ha barn, men inte kan få egna. Man adopterar (normalt) inte för att göra någon slags samhällstjänst åt ett föräldralöst barn. Man adopterar barn för att man vill ha barn. Likdant med insemination.

Så; självklart handlar det om personens egna "behov" av att vilja ha ett barn. Liksom allt annat barnanskaffande också gör till syvende och sits.

Det jag inte kan förstå riktigt är varför det skulle vara så mycket mer egoistiskt att vilja det för att man är ensam?

"Krogdräggen" tycker jag är ett sämre alternativ än singelinsemination eller singeladoption därför att då blir det en pappa som faktiskt "finns" på ett påtagligare sätt, men som aldrig fick ett ord med i laget. Det handlar alltså inte om att det nödvändigtvis är "drägg" utan att denna person blir involverad i något som han inte ens vet om att han är med om (skapa ett barn). Han som lämnat sin sperma har ju redan från början vetskap om att tanken är att det ska bli barn av det hela, barn som han inte har någon "rätt" till så att säga.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Ja, det förstår jag. Men tycker man då inte att det spelar roll för barnet att han eller hon vet identiteten på sin pappa? Om blodsband är viktiga för mamman är de sannolikt även viktiga för barnet.

Man kanske tycker det är bättre för barnet att leva med en biologisk förälder än att adoptera och barnet inte har någon biologisk anknytning till föräldern?
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

"Krogdräggen" tycker jag är ett sämre alternativ än singelinsemination eller singeladoption därför att då blir det en pappa som faktiskt "finns" på ett påtagligare sätt, men som aldrig fick ett ord med i laget. Det handlar alltså inte om att det nödvändigtvis är "drägg" utan att denna person blir involverad i något som han inte ens vet om att han är med om (skapa ett barn).

Fast det här är väl ändå inte verkligheten? Om krogragget resulterar i ett barn har han rätt till "ett ord med i laget". Och han är förhoppningsvis medveten om att han har sex, vilket kan resultera i barn.

På dig låter det som att det finns en massa män som är fäder utan att ha en aning om det.:confused:

Jag kan inte de lagar som styr faderskapsutredningar och sånt, men nån annan kanske vet...?
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Fast det här är väl ändå inte verkligheten? Om krogragget resulterar i ett barn har han rätt till "ett ord med i laget". Och han är förhoppningsvis medveten om att han har sex, vilket kan resultera i barn.

På dig låter det som att det finns en massa män som är fäder utan att ha en aning om det.:confused:

Jag kan inte de lagar som styr faderskapsutredningar och sånt, men nån annan kanske vet...?

Nej, det är nog ganska sällsynt. Men nog finns det. Jo, han borde väl vara medveten om det. Men jag vet att många män inte tar fram en kondom som självklarhet när/om de följer med en kvinna hem för tillfälligt sex. De "litar på" att kvinnan skyddar sig. Frågan kommer i regel inte ens upp på bordet. Tyvärr. OM de frågar så kan ju en kvinna (jo, jag vet att de finns, de är få, men de finns) säga att hon äter ppiller och ljuga. Eller hon kan stå för kondomen och se till att den är preparerad. Om hon gärna vill ha barn så är hon inte så angelägen om att vara den som diskuterar pmedel så att säga...

Så; i praktiken kan ju en kvinna se till att hon blir med barn och faktiskt också se till att hon inte ens tar reda på minsta fakta om mannen (hon kanske medvetet inte ens frågar efter efternamn tex). I så fall blir den framtida faderskapsutredningen ändå rätt svår att göra. "Tja, det är nog Bosse som är farsa. Var han bor? Nej, jag har ingen aning!" :crazy: Visst är det möjligt.

Jag har inte talat om frekvensen av det, men vet att det finns kvinnor som överväger det som ett alternativ för att de väldigt gärna vill ha barn, men inte funnit rätt partner. De jag mött (några få vänner) har också varit närmare 40 år och troligen är det just det faktumet som fått dem att tänka i dessa banor. De känner att de inte "hinner med" annars. Den jag tänker främst på har tidigare i sitt liv aldrig ens tänkt den tanken....

Jag har även träffat några män som varit på väg att bli farsa mot sin vilja. En trodde på hennes utsaga om att hon "troligen" var steril, eftersom hon aldrig tidigare blivit med barn. Det kan väl tyckas naivt i och för sig att lita på den saken. Men så var det. (Den graviditeten slutade i abort).

Om alternativet är krogragg eller insemination så tror jag att tex nämnda vän ovan hellre skulle välja insemination. Och jag tycker det vore mer "rätt" gentemot alla parter i ett sånt fall.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: Queen
·
Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
4 348
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
11 068
Senast: Praefatio
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp