Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Fast då kanske det inte är ngn idé för ngn att skaffa barn öht, jag menar.
Pappan kan ju faktiskt dö & mamman kanske inte hittar en ny partner.
Jag känner faktiskt ett tvillingpar där pappan dog i en tågolycka när de bara var några månader gamla & detta är ca 20 år sedan, mamman har inte hittat ngn ny kille alls så de har ju växt upp utan biologisk pappa.Men väl med andra manliga förebilder.

Som jag skrev till Trygg: man bör skilja på faktorer som man kan påverka och faktorer man inte kan påverka. Tror du att barnen ifråga hade varit lyckligare om pappan inte dött i en tågkrasch? Som det nu föll ut hade de inget val, eller hur? Man måste fortsätta framåt ändå. Men jag känner många vars föräldrar förolyckats i vuxen ålder som fortfarande sörjer. Jag tycker det låter som om du anser att barn ska kunna stå ut med det mesta.

Sedan vill jag upprepa min poäng ovan: varför är blodsbanden viktigare för den vuxna kvinnan än för barnet, ur din synvinkel? Varför kan inte kvinnan nöja sig med att vara deltidsmamma, när barnen tydligen ska finna sig i en deltidspappa? En pappa är för mig någon som tar på sig ett livslångt ansvar att uppfostra ett barn. En farbror som tittar förbi ibland eller en dagisfröken uppfyller inte det kriteriet.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Blodsband förstår jag mej inte alls på, jag hade kunnat adoptera ett barn lika mkt som att skaffa egna.
Men ni var ju emot adoption även av ensamstående som jag förstår det så då skulle ju inte dessa kvinnor ens kunna välja barn utan blodsband.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Blodsband förstår jag mej inte alls på, jag hade kunnat adoptera ett barn lika mkt som att skaffa egna.
Men ni var ju emot adoption även av ensamstående som jag förstår det så då skulle ju inte dessa kvinnor ens kunna välja barn utan blodsband.

Det är ju redan tillåtet, så egentligen är det ju inget fruktsamt att diskutera. Men för er som vill ha en lagändring som tillåter insemination borde det väl egentligen vara överflödigt?
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

På vilket sätt ska det vara överflödigt?
Att man som ensamstående får adoptera visar ju att man, i högre instanser, accepterar ensamstående föräldrar & då är det ingen större skillnad på att en ensamstående blir inseminerad.
Ensamstående som ensamstående.
Har även för mej att barn efter 18 års ålder, eller myndighetsdagen har rätt att veta vem biologiska pappan är, men kommer inte ihåg vilket land det var?Danmark kanske?eller så var det där man inte behövde avslöja donatorn...
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

På vilket sätt ska det vara överflödigt?
Att man som ensamstående får adoptera visar ju att man, i högre instanser, accepterar ensamstående föräldrar & då är det ingen större skillnad på att en ensamstående blir inseminerad.
Ensamstående som ensamstående.
Har även för mej att barn efter 18 års ålder, eller myndighetsdagen har rätt att veta vem biologiska pappan är, men kommer inte ihåg vilket land det var?Danmark kanske?eller så var det där man inte behövde avslöja donatorn...

Jag tror att i Danmark är det anonymt, i Sverige anonymt fram till 18 års ålder. Men jag hade som sagt blivit vansinnig ändå. Jag anser det vara en självklar rättighet att få veta vem ens föräldrar är, om det är möjligt. Det är en minst lika stor rätt som att skaffa barn, om inte större.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

På vilket sätt ska det vara överflödigt?

Överflödigt i den mening att det inte behövs insemination, då adoption trots allt är ett bättre alternativ. Jag tycker också att det är en viss skillnad iom att barnet redan är fött och att föräldrarna testas rigoröst.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Så du menar att du inte ser skillanden mellan;

1. Min mamma och min pappa satte mig till världen, älskade mig och tog hand om mig men sorgligt nog dog min pappa när jag var väldigt liten.

och...

2. Min mamma satte mig till världen och bestämde att jag inte skulle få en chans till att ha en pappa överhuvudtaget.

(Krasst sett, då, finns ju många nyanser på det hela man skulle kunna dra till med.)
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Fast det vet vi inget om. Jag känner tre personer som inte vuxit upp med sin pappa. Två av dessa barn hamnade snabbt mycket snett, båda har suttit inne i omgångar. Min man förlorade sin pappa ung. Ytligt sett har allt gått strålande för honom, men han har demoner inom sig. Jag tycker att det är lite konstigt att jämföra saker som man faktiskt kan påverka med sådana saker man inte kan påverka. Vi kan bara indirekt, lite grann, påverka klimatet. Men vi kan i högsta grad välja vem som blir pappa till våra barn.
Eftersom ingen av oss har sett några undersökningar eller känner ett barn som är resultat av en insemination, tycker jag att man ska låta tvivlet styra - rather safe than sorry - och inte mammans barnönskan. Hon är vuxen och kan fatta rationella beslut. Barnet har inget val alls.

Fasen, jag har ju inte tid med det här!
Solen skiner. Det blåser inte. INTE ENS I GÖTEBORG! Barnen är hämtade..


Jag tycker mig utbena några saker här.
Rätta mig om jag har fel för jag har ingen fakta att komma med!

Men i huvudsak är det pojkar som riskerar att hamna snett då ingen pappagestalt finns?

Jag har hittills inte hört talas om pojkar som har hamnat snett pga dödsfall i familjen utan det handlar -mig veterligen- om uppväxande pojkar som av någon anledning har blivit sviken av sin pappa..?

Läste om igen nu att din man tyvärr förlorade sin pappa under uppväxten. (säger ju att jag är stressad!)
Socialt och ekonomiskt har det gått bra för honom men du säger att han har demoner inom sig.
Det vet ju ni och självklart han bäst men är det verkligen konstaterat att det är hans pappas frånfälle som har orsakat hans demoner?
 
Senast ändrad:
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Överflödigt i den mening att det inte behövs insemination, då adoption trots allt är ett bättre alternativ. Jag tycker också att det är en viss skillnad iom att barnet redan är fött och att föräldrarna testas rigoröst.


Men du, det har visats att adoptivbarn löperstörre risk att hamna i utanförskap & få diverse problem.Självmord, kriminalitet är inte helt ovanligt i dessa grupper.
& med tanke på hur svår start ett adopterat barn fått i livet krävs en väldigt bra & kapabel förälder för att uppfostra ett sånt barn.
Ett inseminerat barn får oftast inte samma start eller samma dåliga förutsättningar i livet som ett adopterat barn, bland annat pga att detta barn är önskat.

Så oftast krävs mer av en förälder som adopterar än en biologisk förälder som varit med från början.
Adoptivbarn kan oxå få otroligt jobbigt i tonåren för att de börjar tänka på varför deras biologiska föräldrar övergav dem.
Min mammas bekanta adopterade 2 pojkar & allt gick väldigt bra fram till tonåren då det spårade ur helt, jag vet inte hur det går med dem med sociala myndigheter blev nog inblandade.
Pojkarna fick det väldigt svårt, började fundera på var de kom från, varför deras föräldrar inte ille ha dem osv.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Läste om igen nu att din man tyvärr förlorade sin pappa under uppväxten. (säger ju att jag är stressad!)
Socialt och ekonomiskt har det gått bra för honom men du säger att han har demoner inom sig.
Det vet ju ni och självklart han bäst men är det verkligen konstaterat att det är hans pappas frånfälle som har orsakat hans demoner?

Underbart härligt väder här också! När såg man solen senast? Tusan att du skulle svara - nu måste jag ju försvara min ståndpunkt ju! :D

Min man ja: Han blir lätt deprimerad, har prestationsångest och världens duktighets-komplex. Han säger att det beror på hans pappa, som inte brydde sig om honom eller tyckte att han dög, samt att han så saknar en fadersgestalt. Inte minst funderar han i dessa banor när han nu vill skaffa familj. Han saknar någon att se upp till i den rollen. Visst blev han sviken av sin far, men denne var svårt psykiskt sjuk, och det har min man accepterat. Han förstår att hans pappa gjorde så gott han kunde. Men han menar att det absolut format honom som människa.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Men du, det har visats att adoptivbarn löperstörre risk att hamna i utanförskap & få diverse problem.Självmord, kriminalitet är inte helt ovanligt i dessa grupper.
& med tanke på hur svår start ett adopterat barn fått i livet krävs en väldigt bra & kapabel förälder för att uppfostra ett sånt barn.
Ett inseminerat barn får oftast inte samma start eller samma dåliga förutsättningar i livet som ett adopterat barn, bland annat pga att detta barn är önskat.

Visst, men någon måste ju ändå adoptera dessa barn. Situationen är som den är. Men måste vi sätta fler barn till världen som inte får en pappa?
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Äsch, det var så länge sedan vi hade en "holmgång" så jag blir nästan orolig..;)

Beklagligt med din man!
Ser själv på mina barns pappa att han lätt tar efter det dysfunktionella beteendet han olyckligtvis växte upp i.
En pappa som stack till de nyfunna lätta kapitalets Ryssland när barnen var små och lämnade dom med en -nu nykter- alkoholiserad läkare till mor. (många % i dom flaskorna)

Nu är ju hans pappa i livet så allting har retts upp så gott det går nu i vuxen ålder men ibland vid festligheter där alkohol är inblandat förstår man att såren finns där...

Nu ska jag på kalas till en kille som fyller 14 år idag!
Hans pappa övergav honom när han var i 5-års åldern.
Det gjorde så ont i en att se honom sitta där med den packade väskan och vänta på en pappa som inte kom den helgen heller..

Innan lade han all skuld på mamman.
Det var hennes fel att inte pappa kom osv.
Sedan övergick det till ett "hat" mot pappan och nu är det ett slags stilla accepterande.
Men allt detta kommer säkert komma upp till ytan en dag.
han har ingen som helst kontakt med sin pappa idag..

Nu kommer det med all säkerhet gå bra för den här killen ändå!
Han är så trygg tack vare sin mamma och alla dom han har runt omkring sig!
Inga tendenser till destruktiva beteenden och han sköter skolan med bravur.
Hans räddning har nog till viss del varit musiken (piano) som han har kunnat kanalisera igenom!

Se där, ett sidospår vilket alltför ofta är mitt signum!

Men jag står fast vid att mitt hjärta säger ja till insemination trots allt!
Även om det är emot allt förnuft egentligen!

Kanske är det för att jag själv aldrig skulle vilja vara i den situationen där jag äger makten att förneka någon det finaste man kan uppleva.
Så visst, där finns "tänket" hos mina medsystrar och inte hos barnen..kanske..
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

En pappa är för mig någon som tar på sig ett livslångt ansvar att uppfostra ett barn. En farbror som tittar förbi ibland eller en dagisfröken uppfyller inte det kriteriet.

:bow:

Min sambo har också en pappa som inte brytt sig speciellt mycket, man märker så väl hur dåligt han mår av detta att bli bortvald av sin pappa,som än idag kan ringa på "fel" födelsedag och önska grattis,försvinner emellanåt utan att han eller halvsyskonen vet vad han är. Sådant sätter sina spår även om det finns en bra mamma och en bra bonuspappa med i bilden.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Ja där ser man, man kan må dåligt av dåliga biologiska pappor oxå, tänka sig:angel:
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Jag ville väl mer påvisa frågan om varför man skall "skapa" fler barn som som från början inte har en chans att lära känna sin biologiska pappa när det verkar finnas ganska många barn som far illa utan sin pappa.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Ja, men man kan inte räkna med det.

Nej, man kan inte räkna med det. Men man kan heller inte INTE räkna med det. Du skrev att ett seminbarn inte "lär få" en styvpappa. Så jag tolkade dig som att det var typ 100% säkert att de absolut INTE får det.
Vilket jag ville säga emot.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Överflödigt i den mening att det inte behövs insemination, då adoption trots allt är ett bättre alternativ. Jag tycker också att det är en viss skillnad iom att barnet redan är fött och att föräldrarna testas rigoröst.

Om man nu gärna vill ha just en egen biologisk avkomma (vilket de flesta ju försöker med först. Först "den vanliga vägen" därefter IVF o dylikt) så är ju insemination alternativet.
Då finns ju dessutom den där biologiska "knytningen" till den förälder som den faktiskt har. Till skillnad från ensamadoption.
 
Sv: Idag ( nu ) är det Ekdahl . Rättighet att skaffa barn?

Om man nu gärna vill ha just en egen biologisk avkomma (vilket de flesta ju försöker med först. Först "den vanliga vägen" därefter IVF o dylikt) så är ju insemination alternativet.

Ja, det förstår jag. Men tycker man då inte att det spelar roll för barnet att han eller hon vet identiteten på sin pappa? Om blodsband är viktiga för mamman är de sannolikt även viktiga för barnet. Men det känns som om mödrar som inseminerar sig med en slumpmässig donator (som precis lika gärna kan vara det där krogdrägget de inte villl ha något med att göra) framför allt har sitt eget bästa för ögonen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: Queen
·
Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
4 348
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
11 068
Senast: Praefatio
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp