Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

Sv: Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

tintilar skrev:
frågan är om det finns ngn arthros. Hon sa att enl våra beskrivningar och hans symptom så finns det en stor chans att det är en arthros.. men hon visste inte då hon inte kunde se ngt på röntgen. Men den kliniken står tydligen för ca 80% av utömningen av hästar i hela sv, och har bedömt galet fel många ggr, så jag hoppas att hoviss har rätt. Efter som att hästens höft är rak nu så är det svårt att veta.

Låter ruskigt! Hoppas verkligen att dom inte dömer ut hästar där problemet inte är identifierat... :confused:

Håller med till fullo:)

Dessutom kanske man ska ha i tanken att många travare faktiskt springer barfota och det skulle bli katastrof om dom var snedverkade. Inte troligt att dom skulle kunna genomföra ett lopp då. Jag har barfota hästar inom ridning och jag har sett vad en dålig verkning kan ställa till med. :cool:

Hade ett litet samtal med min syster idag och ifrågasatte det hon sagt för o se om jag missförstått henne eller om hon sagt något konstigt.

Hon hade faktiskt sagt till hoviss att lopp går de ju mkt sällan och borde man inte verka så att hästen är "rätt" den övriga tiden - exvis hagen. Han svarade att detta var en av orsakerna till varför han slutade sko travhästar - han tyckte också att det var helt fel. Men tydligen ville folk verka dem så iaf. Men så hade han ju lagt till att detta var när han skodde - innan rakbanorna blev så vanliga mm.

Ang. hans höga fötter. Detta är pga att hans hovar bara växer neråt. Då han är så felverkad under lång tid så belastas inte hela hoven rätt och pga det växer inte hoven åt "sidorna". Detta kan vi själva tänka oss stämmer då vår förra hovis sa att han sliter så mkt på ena sidan av hoven och därför råkade han flera ggr bottenverka. Vi undrade hur hästen kunde slita hoven under skon? :confused: Detta förklarar han jag vet inte hur och efter som att det var min syster som alltid planerade tid med honom så var jag oftast i skolan när han kom - hon betalar hovslagaren. Enl. nya hoviss så sliter han då inte hoven mer på ena sidan utan den har slutat växa som den pga felbelastning och dålig blodcirkulation. Kunde man kanske räknat ut själv men vi tog upp frågan om att han slet hoven under skon med många och ingen hade något att tillägga utom att "det var ju konstigt, ja men så kanske det är".

Jag frågade henne om detta med uppdrivna hovar gällde just travare och han hade uttryckt sig "Det här är väldigt vanligt på travare med sånna här problem".. Han sa också att anl till detta kunde vara att man i travsporten ofta verkar hästen snett just så. Många hovslagare verkar också utefter kronranden - detta vet stämmer - och därför blir det såklart fel om hästens kronrand inte stämmer. Detta var alltså en slutsats som han drog - och det betonade han - och han förklarade bara vad han baserade det på när min syster frågade.

Dessutom så är ju större delen av travloppet på raksträcka...
Anledningen var första kurvan.

Jag känner också folk som sysslar med trav - och rider travare. En del gör både och. Men jag känner inte Stig H Johansson.. Och det kanske är i dom klasserna som detta förekommer? Jag kan fråga, men inte just precis nu. ;)

tintilar skrev:
Anledningen var första kurvan.

Jag känner också folk som sysslar med trav - och rider travare. En del gör både och. Men jag känner inte Stig H Johansson.. Och det kanske är i dom klasserna som detta förekommer? Jag kan fråga, men inte just precis nu. ;)
Om det skullevara så att man medvetet snedverkar hästar för kurvorna, så kan ja lova att det är amatören "Nisse Hult" som gör det för han förstår inte bättre... Stig H mfl. har fullkoll på vad de gör och det tåls tydligen att upprepas- En snedverkad häst kommer inte till start! De går sönder pga. av felbelastningen som blir av snedverkningen... :idea:

Hej igen! :)
De sista bilderna är efter sista skoningen av gamla hoviss. Har alltså inte tagit några bilder på hans "nya" hovar. Han tog dessutom inte så mkt som behövs tas bort då det handlade om så mkt hov.

Hur har ni lagt upp det fortsatta verkningsarbetet? Hur långa intervaller ska ni ha och hur ska ni sko hästen? Hur lång tid/hur många verkningar uppskattar din hovis det kommer ta innan ni är uppe i normal hovfrom?
Hur känns hästen nu, med sina nya fötter? Fortfarande bättre?
Hoviss kommer ut om 5 v igen(4v kvar nu då). Anledningen är att efter ca 5v börjar musklerna gå tillbaka till sina vanliga vanor - hans muskler arbetar ju annorlunda nu när han är helt omgjord i fötterna.
Då ska han se vad som har hänt, massera igen och leta reda på spänningar. Sen verkar han ner lite till om det går. Hur lång tid det skulle ta vet jag inte om de pratade om exakt. Det skulle såklart ta ett tag men det beror på hästen. Dock skulle vi se skillnad på hästen i övr. fort och det har vi ju redan gjort.

Han är mer positiv - öronen framåt hela tiden. :bow: Detta har vi inte varit med om på nästan ett år. Han rör sig på ngt sätt mjukare. Han har aldrig varit stötig men det har funnits en knyck i honom som vi inte känner nu - detta kände vi båda innan ngn av oss berättade det för den andra. Han är bättre i benen också, speciellt i fram. Nu har han blivit biten över ryggen av en häst som bestämt sig för att dela hage med dem så vi har inte suttit på honom på 2 dagar. Vi har dock gått promenad och han ser stadigare ut i traven. Han saktar nu också av mer än hälften av gångerna med bakdelen även på lång tygel. Tidigare sprang han gärna ikapp fram med bakbenen och dunkade av till skritt på framdelen. :crazy:

Låter ruskigt! Hoppas verkligen att dom inte dömer ut hästar där problemet inte är identifierat...
Har hört att över 50% av alla hästar som döms ut i hela Sverige, döms ut där. Så troligtvis. :crazy: En vän var där med sin häst och de redde ut hans ryggproblem under 1 år - olika veterinärer kikade. De kom fram till att det var spatt och hästen borde avlivas. Av ngn anledning besökte en anna veterinär hästen efter och han hittade ingen spatt alls. Däremot hade hästen flera benbrott på båda frambenen. :crazy: Kliniken hade inte ens kollat benen - mer än att se efter ledinflammationer. De drog antagligen bara till med spatt när de inte kunde hitta felet. Kusligt om det stämmer. :eek:

Jag kan inte avgöra hur mycket och hur tidigt en häst påverkas av denna snedverkning då jag heller inte vet HUR mycket mer man tar på utsidan. Därför säger jag ingenting mer om det. :cool:

tintilar skrev:
Har hört att över 50% av alla hästar som döms ut i hela Sverige, döms ut där. Så troligtvis. :crazy: En vän var där med sin häst och de redde ut hans ryggproblem under 1 år - olika veterinärer kikade. De kom fram till att det var spatt och hästen borde avlivas. Av ngn anledning besökte en anna veterinär hästen efter och han hittade ingen spatt alls. Däremot hade hästen flera benbrott på båda frambenen. :crazy: Kliniken hade inte ens kollat benen - mer än att se efter ledinflammationer. De drog antagligen bara till med spatt när de inte kunde hitta felet. Kusligt om det stämmer. :eek:
Ja, nu är vi så där realistiska och tänker efter igen :eek:

Du menar alltså att hästen gått med brutna framben i över 1 år, olika veterinärer kollar ryggen, röntgar och finner spatt... sen kommer ny vet. som oxå röntgar med hittar ingen spatt men frakturer i båda fram... och hästen var inte ens halt vid böjproven?? :eek:
Förlåt men :rofl: :rofl: :rofl:

tintilar skrev:

Det där låter som en äkta rövarhistoria.. :eek: :rofl:
AM

tintilar skrev:
Jag kan inte avgöra hur mycket och hur tidigt en häst påverkas av denna snedverkning då jag heller inte vet HUR mycket mer man tar på utsidan. Därför säger jag ingenting mer om det. :cool:

Kan vi bara få det bekräftat att du har förstått att alla i denna tråden, som sysslar med trav på helttid, både som tränare, kuskar och skötare från hela landet, och gjort det i massor av år, aldrig varken sett eller hört talas om det din hovslagare påstår är vanligt och normalt för travsport!?

Jag var själv med under detta så det är allt ifrån påhittat. Däremot trodde jag också att dom skämtade när dom sa det, för min är ett benbrott = avlivning på stört. Benen var inte av helt dock. Idag är hästen fortfarande i livet och problemen är borta. :bow: Den kliniken har många saftiga historier bakom sig. :smirk: Som jag dock bara hört. Och uträkningen ang utdömda hästar var en seriös verksamhet som tagit fram.

Där han jobbade, när han jobbade. Jag kan ju inte garantera att han inte ljuger. :smirk:

tintilar skrev:
Jag var själv med under detta så det är allt ifrån påhittat. Däremot trodde jag också att dom skämtade när dom sa det, för min är ett benbrott = avlivning på stört. Benen var inte av helt dock. Idag är hästen fortfarande i livet och problemen är borta. :bow: Den kliniken har många saftiga historier bakom sig. :smirk: Som jag dock bara hört. Och uträkningen ang utdömda hästar var en seriös verksamhet som tagit fram.
Men snälla lilla kära du! :eek:
Det funkar ju inte ens med god fantasi att få ihop det?

De röntgade och fann spatt- men spatten försvann när nästa veterinär röntgade?
De böjde hästen fram- men hästen var ohalt, trots frakturer i båda frambenen?

Hur ska du ha det?
Jag var själv med under detta så det är allt ifrån påhittat.
Eller?
De drog antagligen bara till med spatt när de inte kunde hitta felet. Kusligt om det stämmer

tintilar skrev:
Där han jobbade, när han jobbade. Jag kan ju inte garantera att han inte ljuger. :smirk:
Efter vad vi vet då, kanske han var hovslagare hos "Amatören Nisse Hult"... och sen har du fått det till att det är normalt inom travet? :crazy:

De sa att han antagligen hade spatt om jag inte minns fel. Minns inte varför hon bytte vet - men denna hittade iaf benbrotten. Spatt hittade han ingen. Jag kan inte berätta mer än det jag vet tyvärr. Var inte med vid undersökningarna etc.

Han hade iof ganska mycket känningar inom travet, det sa han. Och att detta var vad man gjorde. Han skodde för flera tränare på solvalla. Dock sa han inte om det var nisse hult eller stig h. :smirk:

tintilar skrev:
De sa att han antagligen hade spatt om jag inte minns fel. Minns inte varför hon bytte vet - men denna hittade iaf benbrotten. Spatt hittade han ingen. Jag kan inte berätta mer än det jag vet tyvärr. Var inte med vid undersökningarna etc.
Men? Hästen böjdes ju, det skrev du ju själv... hästen bode inte ens velat gå om han haft frakturer i båda fram...
Antagligen har spatt? Så de röntgade inte hästen?

Ärligt så verkar du inte veta något alls, utan bara sprida ett rykte där du saknar alla fakta vidare :smirk:

Men? Hästen böjdes ju, det skrev du ju själv... hästen bode inte ens velat gå om han haft frakturer i båda fram...
Antagligen har spatt? Så de röntgade inte hästen?
Tydligen inte. Min häst borde inte heller ha gjort saker som han gjorde. :smirk:
Jag vet inte om de röntgade - de antar jag om de hittade spatt. Jag vet bara vad dom sa.

tintilar skrev:
Han hade iof ganska mycket känningar inom travet, det sa han. Och att detta var vad man gjorde. Han skodde för flera tränare på solvalla. Dock sa han inte om det var nisse hult eller stig h. :smirk:
Ok.. ja fråga han om du får ge ut hans namn... Han borde väl skott när jag jobbade inne på valla så då bör jag väl veta vem han är..

Men vi kan ju tillsvidare gissa på Nisse, för hade han skott så hos Stig H så kan det ju vara förklaringen till varför han inte längre skor på valla eller travhästar :smirk: :angel:

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 549
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama