Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

Sv: Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

Jag frågade syster om detta med benfrakturerna och hon (som också kände hästägaren) minns det precis som jag. Vi disskuterade även frågan om hur länge man kan gå med frakturer och det är inte alls omöjligt att man går med de länge. Det gör ont men en häst döljer ju smärta till det yttersta. Hon visste dock inte vad för frakturer det handlade om i det här fallet, om det var slutna, sprickor etc..
Hästägaren har flyttat, säkert kan jag få tag på henne för o få reda på vet namn men det skulle jag ju kunna säga att jag gjort så varför skulle ni tro mer på det då? Jag känner heller inte att jag behöver någons förstålse i detta då det endast var ett ex på vad för erfarenheter jag har från kliniken tidigare. Tro vad du vill, så blir alla nöjda. ;)

"Min hoviss säger ju" har jag sagt ofta. Ni vill ju veta vad han säger?

Dessutom, om ni säger ngt och jag inte är säker på om jag vill svälja det så säger jag ju det, och varför. Om ni säger ngt som inte stämmer med det han säger så vill jag ju förklara vad han har sagt så att man kan disskutera runt det, varför säger han så?

Jag har ingen egen kunskap att ta ifrån, därför använder jag olika personers uttalanden för att argumentera så att jag sen kan få en förståelse för det vi diskuterar, se saker från olika vinklar, höra olika erfarenheter om ämnet.

Dessutom är väl hovis en ängel?
Det är en lockande rubrik och vill du inte vara seriös så kan du sluta skriva i tråden. Du vinner ingenting på att försöka trycka ner mig i skorna, det får dig bara att ut som om du inte kan acceptera andra människor. :smirk:

Jag har ingenstanns med avsikt varit otrevlig mot dig och jag önskar samma bemötande från dig, man kan acceptera att alla inte går att övertyga och att man har olika sätt att se på saker. Oavsett det så kan man som vuxen människa resonera på en seriös nivå. Vi har pratat förut med olika åsikter och det var en trevlig och mogen diskussion.

Fortsätt gärna som du gjorde innan - det hade ett syfte och gav någonting, detta gör bara att det blir dålig stämning.

Tack. :bow:

Är det för ingången eller utgången av kurvan som hästen verkats, eller står hovis beredd i första sväng???
Läs gärna mitt inlägg till Humelibumlan. Jag är mkt tacksam för åsikter och kunnighet från andra, men snälla, behåll den trevliga stämningen. :bow:

Man tar lite mer på utsidan av hoven. Detta har min häst gått med i åtta år och ändå gått väldigt bra - tom. vid ridning har han varit fantastiskt fin och samarbetsvillig. Tills nu. Så visst kan de fungera ändå. Han kunde även springa på rakt spår, om jag behöver lägga till det. Och det gjorde han trotts att han hade olika långa bakben. ;)

tintilar skrev:
Man tar lite mer på utsidan av hoven. Detta har min häst gått med i åtta år och ändå gått väldigt bra -

Det passar kanske DIN häst att bli snedverkad,
men för miljonte gången Det är INTE gängse praxis att snedverka travhästar!!!!
Fattar inte att du inte kan inse att det är ett helt befängt påstående... :confused:

En fråga bara...hur många "snedverkade" hästar har du sett i verkligheten? Och hur många travhästar har du träffat på sammanlagt?
Jag säger inte att detta är fakta, jag säger att detta är vad han sa.

Jag har inte tittat på hästarnas hovar så, efter som att jag inte har kunskapen och dessutom skulle jag inte komma på tanken att det kunde vara så. Min häst hade jämna hovar, enligt mig, olika hovslagare och hästfolk i övrigt. Men nu har jag ju sett hur väldigt sneda de var. Och det finns snedverkade ridhästar också, men han menade att i travsporten, när han verkade där, verkade man mer på ytter med avsikt vilket gjorde att de oftare hade uppdrivna hovar. Men alla hästar han ju ha det och därav bli snedverkade utan att det är avsikten.

Hur många travare? Det minns jag faktiskt inte. Travhästar och ridtravare, antalet kan jag tyvärr inte säga. Varför vill du veta det?

det måste man väl få ifrågasätta? och att det kommer med ett och annat skämt händer väl allt som oftast. Detta är ett disskusionsforum, vill man inte ha åsikter och liknande kanske man inte bör skriva här?
Jag vill gärna ha åsikter. Men inte smutskastning eller ironiska kommentarer för att dumförklara mig. Detta skulle nog få vem som helst att inte vilja ta till sig det ni säger. Dock lyssnar jag, även om de omogna små inslagen får mig att tappa respekten för hur seriösa och öppna en del människor här är. :o

Detta är en disskusionsforum, till för att hjälpa och hjälpas(våga fråga), kan man inte resonera som en vuxen, trevlig människa så kanske man inte bör skriva här?

Tack för ett av få inlägg med trevlig ton, med motsatt åsikt. :bow:

Har du kollat röreslemönster och så? vart ute och sprungit/longerat eller så? Om inte, gör gärna det och observera skillnaden.
Vi kollar absolut rörelserna. Han har tidigare rört sig väldigt konstigt - detta har vi observerat och undersökt, tagit upp med hoviss. Nya hoviss förklarade även hur han belastar hovarna i detta rörelsemönster och det känns vettigt. Vi kollar honom regelbundet på rakt och böjt spår i alla gångarter, från sidan, fram- och bakifrån.

Han rör sig stadigare nu, men han är fortfarande ovan vid nya fötterna så han är inte helt trygg med dem än. Han vågar inte riktigt ta för sig med bak än då han tidigare inte hunnit undan med fram - stoort övertramp. Han rör sig också numera mestadels på två spår. Det har han gjort i perioder förut också men han är säkrare på foten nu.

Längre tår vet jag inte om de verkas med, men längre hovar. Det har jag sätt också, men det gäller säkert inte alla.

att man kan verka mera på ut eller insidan har inte alls med snedverkning att göra, utan för att hästen isåfall växer mer på in eller utsida, pga olika orsaker...benställninhar exempelvis...då verkar man RÄTT dom och inte snett...ger man f-n i att verka t ex utsidan på en sån häst så BLIR den sned......kanske är det du fått om bakfoten....

Som jag förstod så verkade man mer på ytter för att få bort lite av hoven så att de lättare skulle kunna ta svängarna. Så att hästens hov blev lite lägre på ytter. Men när han kommer tillbaka ska jag be honom förklara det hela för mig, så kan jag försöka få en tydligare bild av det hela.

tintilar skrev:
Det är en lockande rubrik och vill du inte vara seriös så kan du sluta skriva i tråden. Du vinner ingenting på att försöka trycka ner mig i skorna, det får dig bara att ut som om du inte kan acceptera andra människor. :smirk:

Jag har ingenstanns med avsikt varit otrevlig mot dig och jag önskar samma bemötande från dig, man kan acceptera att alla inte går att övertyga och att man har olika sätt att se på saker. Oavsett det så kan man som vuxen människa resonera på en seriös nivå. Vi har pratat förut med olika åsikter och det var en trevlig och mogen diskussion.

Fortsätt gärna som du gjorde innan - det hade ett syfte och gav någonting, detta gör bara att det blir dålig stämning.

Tack. :bow:
Jag är inte ute efter att trycka ner dig i skorna över huvudtaget... Utan i så fall ute efter att få dig att lyssna och öpnna ögon och öron, framför allt att tänka sjäv...
Nu tycker jag att vi börja nå fram till dig, men i ca 2 sidor har du med "klor" försvarat din hovslagare och det han sagt, trots att vi sitter och talar om att det inte är praxis inom travet och vi jobbar med trav, travhästar osv dagligen och har aldrig hört talas om det..

Förövrigt så tycker jag fortfarande att det är jätte bra att du hittat dig en så bra hovis och håll fast vid han, även om han svammlar lite ibland ;)

Som jag förstod så verkade man mer på ytter för att få bort lite av hoven så att de lättare skulle kunna ta svängarna. Så att hästens hov blev lite lägre på ytter. Men när han kommer tillbaka ska jag be honom förklara det hela för mig, så kan jag försöka få en tydligare bild av det hela.
Det ända jag vet att man kan göra att att verka ner utsidan NÅGOT på hästar som slår sig väldigt på knäna... dvs. välja mellan pest eller kolera.. Inget de går med längre perioder, utan raspas dagen före start och raspas jämnt dagen efter ungefär?
Kan det vara det han menat?

För om man skulle verka ner ytter på båda, så blir ju inte kurvtagningen bättre? Då skulle man väl verka ner utsida på vänster och insida på höger? :idea:

Jag anser inte att vi har smutskastat dig, vi har ifrågasatt informationen du gett oss. Ironi förekommer både i verkliga livet och på disskusionsforum och behöver inte innebära att vi idiotförklarar dig, även om det även slinker med ett skämt också ibland.

Jag är inte ute efter att trycka ner dig i skorna över huvudtaget... Utan i så fall ute efter att få dig att lyssna och öpnna ögon och öron, framför allt att tänka sjäv...
Nu tycker jag att vi börja nå fram till dig, men i ca 2 sidor har du med "klor" försvarat din hovslagare och det han sagt, trots att vi sitter och talar om att det inte är praxis inom travet och vi jobbar med trav, travhästar osv dagligen och har aldrig hört talas om det..
Som jag skrev i ett annat inlägg så är nedtryckande och ironiska kommentarer som dumförklarar mig ingenting som får mig att tro mer på något, tvärt om. ;) Känns bara som ett desperat ingrepp, som att om jag inte håller med så är jag dum i huvet typ.

Jag försvarar ingen, jag försöker hitta anledningen för honom att säga detta. Hitta sanning i det eller bli mer övertygad av någon åsikt. Det känns som att det är ord mot ord och det ger mig ingen anledning att tro på något av det.

Och han har gjort min häst bättre så om det inte är lugnet efter stormen så ligger det iaf någonting i en del saker han säger/gör. Därför försöker jag se allt från olika vinklar. Ni argumenterar ju för er åsikt, mot hans. För att hålla en disskusion igång krävs två olika åsikter - därför försöker jag vinkla och få fram det han säger. Annars finns det ju ingen disskusion och jag skulle inte få ut någonting.

Men nu hoppar vi vidare och fortsätter i förhoppningsvis mysigare stämning.

Det ända jag vet att man kan göra att att verka ner utsidan NÅGOT på hästar som slår sig väldigt på knäna... dvs. välja mellan pest eller kolera.. Inget de går med längre perioder, utan raspas dagen före start och raspas jämnt dagen efter ungefär?
Kan det vara det han menat?

För om man skulle verka ner ytter på båda, så blir ju inte kurvtagningen bättre? Då skulle man väl verka ner utsida på vänster och insida på höger?
Kanske menade han så. Men för mig verkar det inte logiskt att en hov skulle bli uppdriven av att verkas ojämn några gånger ibland.

Det är meningen att hoven inte ska ta emot i kurvan på samma sätt. Inner belastas ju på ett annat sätt än ytter i en kurva. Men det kan jag också fråga, kanske har min syster redan frågat honom. Upplevde att vi talade endast om inre benparen men det känns väldigt osäkert och väldigt puckat så det vågar jag inte säga, ffa inte som disskusionen flög iväg så. :D

Humor är välkommet - jag har petat in detta jag med. Men när det går i överdrift med enda syftet att dumförklara någon så är det inte längre trevlig humor. Och då får man gärna ta det i en annan tråd för här vill jag ha bra stämning och prata med personer som har något nyttigt att säga.

tintilar skrev:
Som jag skrev i ett annat inlägg så är nedtryckande och ironiska kommentarer som dumförklarar mig ingenting som får mig att tro mer på något, tvärt om. ;) Känns bara som ett desperat ingrepp, som att om jag inte håller med så är jag dum i huvet typ.
Problemet på ett forum är ju att små skämt kan uppfattas som nedvärderande och kränkande, men om vi alla suttit IRL runt ett bord, så hade tonen kunnat vara både grövre och skämten värre, utan att någon tagit illa upp..

Jag försvarar ingen, jag försöker hitta anledningen för honom att säga detta. Hitta sanning i det eller bli mer övertygad av någon åsikt. Det känns som att det är ord mot ord och det ger mig ingen anledning att tro på något av det.
Du får faktiskt tro vad du vill, men "Vi travfolk" skulle förmodligen tycka din hovis var hel knäpp om han sa något liknande till oss...

Och han har gjort min häst bättre så om det inte är lugnet efter stormen så ligger det iaf någonting i en del saker han säger/gör. Därför försöker jag se allt från olika vinklar. Ni argumenterar ju för er åsikt, mot hans. För att hålla en disskusion igång krävs två olika åsikter - därför försöker jag vinkla och få fram det han säger. Annars finns det ju ingen disskusion och jag skulle inte få ut någonting.
Ja visst... men att din häst är snedverkad betyder ju inte att det är praxis inom trav.. Den är helt enkelt felskodd och det oavsett vad den skotts för och efter..

Men nu hoppar vi vidare och fortsätter i förhoppningsvis mysigare stämning.
:D

Kanske menade han så. Men för mig verkar det inte logiskt att en hov skulle bli uppdriven av att verkas ojämn några gånger ibland.
Nej det är det inte, men det kanske var vad han försökte förklara för din syster?
Att din häst såg ut att ha varit verkad för att han varit trång och slagit sig på knäna... Sen att den varit verkad så länge, är ju en helt annan sak..

Det är meningen att hoven inte ska ta emot i kurvan på samma sätt. Inner belastas ju på ett annat sätt än ytter i en kurva. Men det kan jag också fråga, kanske har min syster redan frågat honom. Upplevde att vi talade endast om inre benparen men det känns väldigt osäkert och väldigt puckat så det vågar jag inte säga, ffa inte som disskusionen flög iväg så. :D
Som sagt tidigare, jag har aldrig hört/sett att man skulle verka hästen för att den skulle ta sig igenom första sväng bättre..

Och för att ha mer kött på benen om vad som var praxis förr i tiden så frågade jag min fd. chef som varit proffs tränare o kusk sen inlandsisen smälte och inte heller han förstod vitsen med det din hovis sagt?

okej...jag tar upp ett exempel på vad som är det "dummaste" jag har skrivit:

Det finns folk med galna ideér inom alla sporter...och du verkar ha träffat på några ...för det som din hovslagare hävdar är vanligt har inte jag ens hört talas om att någon tränare använder sig av tidigare!

Kanske lite klantigt uttryckt...men absolut ingenting som jag skulle fästa speciellt stort vikt vid om någon skrev till mig. Jag kan inte se att någon har idiotförklarat dig, bara konstaterat att det du ser i travvärlden inte stämmer överrens med det de ser i travvärlden.

Jag säger...precis som jag sagt tidigare, att jag tycker du ska fortsätta med din hovslagare eftersom han bevisligen har nått väldigt bra resultat med din häst, men om det du säger stämmer så verkar han inte riktigt veta vad han pratar om. Det är min åsikt.

Han sa att detta var en av orsakerna till varför han slutade sko travare. Han tyckte att det var fel att göra så, så han menade nog (som jag tolkade det) att man skodde dem "fel". Alltså inte för att "rätta till" en redan felställd häst. :crazy:

Och för att ha mer kött på benen om vad som var praxis förr i tiden så frågade jag min fd. chef som varit proffs tränare o kusk sen inlandsisen smälte och inte heller han förstod vitsen med det din hovis sagt?
Detta tycker jag var roligt att höra! Nu talar vi inte längre om våra egna åsikter och det är skönt att få detta bekräftat av även utomstående personer med kunskap. :bow: Är han amatörtränare eller proffstränare? *inte för att bedömma hur kunnig han är utan för att jag är intresserad av att se vad vi pratar om för "grupp"*

No hard feelings. Och jag har förstått din åsikt om hovslagaren. Jag ska ha det i åtanke och konfrontera honom när jag träffar honom. Precis som dom flesta här verkar tycka att jag ska. :angel:

tintilar skrev:
Han sa att detta var en av orsakerna till varför han slutade sko travare. Han tyckte att det var fel att göra så, så han menade nog (som jag tolkade det) att man skodde dem "fel". Alltså inte för att "rätta till" en redan felställd häst. :crazy:
Fasen! Jag som trodde jag listat ut lösningen ;)
Fast du har ju skrivit det tidigare i tråden, så det är mitt minne som svek.. :o

Detta tycker jag var roligt att höra! Nu talar vi inte längre om våra egna åsikter och det är skönt att få detta bekräftat av även utomstående personer med kunskap. :bow: Är han amatörtränare eller proffstränare? *inte för att bedömma hur kunnig han är utan för att jag är intresserad av att se vad vi pratar om för "grupp"*
Jag skrev faktisk proffs tränare eftersom min "amatör" licens inte dög :p
Och nu talade jag med en till i telefonen (proffs, men något yngre) :angel: ... (vill påpeka att jag inte ringer runt och frågar, utan passar på när de finns på tråden :angel: ) och även han fattar noll...

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 549
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.