Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

Sv: Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

tintilar skrev:
Tydligen inte. Min häst borde inte heller ha gjort saker som han gjorde. :smirk:
Jag vet inte om de röntgade - de antar jag om de hittade spatt. Jag vet bara vad dom sa.
Vet du bara vad de sa? Nyss var du ju med?? :confused: :confused:

Jag var med under förloppet då hon åkte in och ut - hon berätta vad som sas etc. Jag var inte MED in till klinikerna. :o

För om jag sitter här och säger saker som är missförstånd så är det inte så roligt om hans rykte blir lidande. :crazy: Jag har ju fått höra det min syster sa att han sa.

tintilar skrev:
Men jag VET ju inte. Och efter som att han har gjort min häst så mycket bättre - med just denna 'fakta' - så ger jag honom en chans. Händelser övertygar mer än ord.

Du verkar inte vara intresserad av att ta åt dig våran samlade kunskap, istället tror du blint på vad din "superhovis" påstår....
Se´n att vi är många här inne, som säger att det han påstår Är Inte Sant och att hästarna skulle få skador och felbelastningar mm mm, det får inte ljuset att tändas ang att han kanske inte HAR nån kunskap om travsporten, travare och hur dom verkas mm ??
Det kan ju vara så att han bara skryter om hur "duktig" han är och vad "mycket" han kan och du som inte vet själv, går på hans sk*tsnack och blir jätteimponerad....

*Lille Gnist Travhästsmänniska se´n 20 år :cool:*

Jag är villig att lyssna, men jag kan inte avgöra vad som är rätt eller inte. Därför är jag öppen för båda förslagen och ska därför fråga honom om detta. Och som jag sagt upprepade ggr, han är fortfarande här "på prov". Vi har alltså inte bestämt oss för om han är vettig eller ej. Men min häst har bara honom att hoppas på, och därför ger vi honom en chans. Jag säger inte att ni har fel, inte heller att han har rätt. Sen är världen sällan svart eller vit heller.

tintilar skrev:
Jag är villig att lyssna, men jag kan inte avgöra vad som är rätt eller inte. Därför är jag öppen för båda förslagen och ska därför fråga honom om detta. Och som jag sagt upprepade ggr, han är fortfarande här "på prov". Vi har alltså inte bestämt oss för om han är vettig eller ej. Men min häst har bara honom att hoppas på, och därför ger vi honom en chans. Jag säger inte att ni har fel, inte heller att han har rätt. Sen är världen sällan svart eller vit heller.
När du ändå är i farten och frågar runt, så kan du ju ta och fråga veterinärerna på kliniken hur det var möjligt att de missade att en häst hade frakturer i båda frambenen... :angel:

Tycker att du genom hela denna tråd framhållit din hovis, som "experten" som kan och vad alla vi sagt spelar ingen roll, eftersom din respons varit att:
"min hovis säger ju..."

Gnist skrev:
Tycker att du genom hela denna tråd framhållit din hovis, som "experten" som kan och vad alla vi sagt spelar ingen roll, eftersom din respons varit att:
"min hovis säger ju..."
Dessutom är väl hovis en ängel? :angel:

Humelibumlan skrev:
Ok.. ja fråga han om du får ge ut hans namn... Han borde väl skott när jag jobbade inne på valla så då bör jag väl veta vem han är..

Men vi kan ju tillsvidare gissa på Nisse, för hade han skott så hos Stig H så kan det ju vara förklaringen till varför han inte längre skor på valla eller travhästar :smirk: :angel:

Men Humelibumlan då, inte trodde jag att du var så gammal så att du jobbade inom travet FÖRE rakbanornas tid???? :D

Jag måste säga att det var en otrolig sakkunskap i denna tråd??? :angel: :D

Hästar med frakturer som inte varit halta??? :crazy: Snedverkade hovar för första kurvan, men då har vi ett problem... :confused: Är det för ingången eller utgången av kurvan som hästen verkats, eller står hovis beredd i första sväng??? :devil: :rofl:

/// ghost

Måste ju då också få tillägga...då min häst tävlade som bäst hade jag möjligheten att se många bra hästar som exempelvis Copiad, Zoogin, Ina scot, Gum ball, Huoston Laukko, Almsäter, Borkrigel, Verner o.s.v, alla med flera miljoner på kontot och flera som tränades av sk. "stortränare" (Stig H - Gum ball, Zoogin - Åke svanstedt te.x.)

INGEN av dessa hästar var snedverkade! Folk brukar ta efter framgångsrecept...och till den kategorin tillhör tydligen inte att snedverka hästen.

Det finns folk med galna ideér inom alla sporter...och du verkar ha träffat på några :angel: ...för det som din hovslagare hävdar är vanligt har inte jag ens hört talas om att någon tränare använder sig av tidigare!

En fråga bara...hur många "snedverkade" hästar har du sett i verkligheten? Och hur många travhästar har du träffat på sammanlagt?

ghost skrev:
Men Humelibumlan då, inte trodde jag att du var så gammal så att du jobbade inom travet FÖRE rakbanornas tid???? :D

Jag måste säga att det var en otrolig sakkunskap i denna tråd??? :angel: :D

Hästar med frakturer som inte varit halta??? :crazy: Snedverkade hovar för första kurvan, men då har vi ett problem... :confused: Är det för ingången eller utgången av kurvan som hästen verkats, eller står hovis beredd i första sväng??? :devil: :rofl:

/// ghost
Har för mig att det står en siffra i tråden någonstans om när han skodde på valla... :o

Hovis förväntas stå i mitten av svängen såklart.... aldrig hört om depå stopp? :eek: :p

Jag blev nyfiken när jag såg denna tråd,två jätteglada tjejer som fått hjälp med sin problemhäst...

Men varför ska det sluta med smutskastning..?

Är det inte så att hon hört allt i andra hand efter vad systern hört av hovisen..?

Kan det bara inte bara vara så enkelt att hovslagaren förklarat på ett sätt o systern tolkat det lite annorlunda innan hon berättat i sin tur för sin syster som tolkat aningen annorlunda..och någon missat nåt på vägen..?

jag är också glad att tintilars häst fått hjälp och det skrev jag i första inlägget också, men när det kommer till felaktigheter som att travarna snedverkas så måste jag korrigera....nu tror jag iofs att det gått in hos henne att dom INTE gör det( hoppas jag) men ett tag blev jag orolig att hon verkligen trodde på det....att sen en "bra" hovis som skott travhöstar gurglar ur sig nåt dyligt är verkligen beklämmande...stackars dom hästar som blivit utsatta för hans verkningar om det nu bara är travare han gör så på....det faller ju på sin egen orimlighet att man snedverkar hästar övht.

Vi ifrågasätter informationen...vi smutskastar inte henne. Givetvis är jag glad över att hennes häst blir bättre och jag tycker faktiskt att hon skall fortsätta med denna hovslagare eftersom det ger så tydliga resultat....MEN informationen han gett henne (systern) stämmer verkligen inte med det jag och flera andra av oss som jobbar eller äger travhästar har upplevt....det måste man väl få ifrågasätta? och att det kommer med ett och annat skämt händer väl allt som oftast. Detta är ett disskusionsforum, vill man inte ha åsikter och liknande kanske man inte bör skriva här?

Hej igen!
Då förstår jag varför det ser så "långt kvar" ut även på de sista bilderna. Jag hoppas verkligen hästen blir bra iom detta. OM det är så att han ändå har en krämpa nånstans, så kanske den lindras såpass mycket av den nya verkningen att han kan leva med det.

Jag måste ärligt talat säga att din hästs fötter har sett för:devil:iga ut :crazy: Inte alls konstigt att han haft ont av dem
Även fast ni inte har tagit jättemycket nu känns det som, kan det hända att ni kommer bli tvungna att ta ännu mindre nästa gång. För din hästs hovar är väldigt höga och jag undrar om inte sulan har växt sig rätt hög också. Så man kan bara ta lite i taget och det går långsamt för hoven att återbilda sig och få en någorlunda normal form igen. Ta inte för mycket. Du berättade bland annat om din gamla hovis som bottenverkade hästen :crazy:
Önskas bilder på nya hovarna, gärna från flera vinklar.

Angående övriga debatten:
Inte läst hela tråden, men travare verkas INTE snett. Då blir de skadade. Som alla andra hästar. Sedan kan vissa travare verkas med lite längre tår än en ridhäst normalt gör. Men i mitt tycke har de flesta ridhästar inte mycket kortare tår är travare, de har bara alldeles för övervuxna trakter. Det tycker jag även att din häst har. Men det man i regel kan säga om travare är att de skos och verkas helt individuellt. Finns nog inget folk som är så insatt i olika sko- och verkningsformer som travfolk. Tänk bara på hur många olika sorts skor det finns till travare. Och kolla sen ridfolk. Falsad järn... (Håller ni med eller inte?)

Har du kollat röreslemönster och så? vart ute och sprungit/longerat eller så? Om inte, gör gärna det och observera skillnaden. Gör det gärna i olika faser i skoperioden så du ser hur skillnaden blir mot hur hans hovar ser ut.

Lycka till! /Z

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 549
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.