Sv: Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)
Hur många gånger behöver vi upprepa att ingen hört talas om att "vi" ska snedverka våra hästar för att de ska kunna kuta bättre i kurvorna?
Tror det finns travfolk från hela landet i denna tråden... Vi borde väl veta?
Trav är en hård sport och hästarna måste verkligen vara i topp trim både fysiskt och psykiskt för att klara av att tävla. Så om man snedverkar eller liknande, så är man fel ute...
oktintilar skrev:Han har lyckats med 'under'(om man får kalla det så) i hästvärlden och används av den mest kräsne människa jag träffat på någonsin. Han har hjälp oss att hjälpa våran häst och har(med både vår och andra) varit den som inte velat lägga ner tankarna på smärta trotts att alla möjliga experter sagt motsatta. Det var en person som förtjänat respekt och som gjorde mkt gott - gör? Så att han gjort ett sådant misstag är jag mkt förvånad över. Dock vet vi ju inte heller detta ännu - vem säger att det är den nya hoviss som har rätt?
Jag har ingen aning om vad du har för kunskaper och det finns många människor som har ett helt livs forskning att dra upp - som ändå har fel. Jag säger inte att du har fel - jag säger att hur kan jag vara övertygad om tom den person som bevisat haft mkt rätt, hade fel? Jag har inget att gå på. Och det är helt sant att min kunskap ang hovar är pinsamt liten.
Men att underlätta för grenen säger du... men det blir ingen gren alls om hästen inte har friska ben... friska ben får den bla. av att den skos och verkas rätt...Okej. Känns ändå som om man borde ha en tanke bakom hur en hov bör vara utformad för att underlätta så mkt som möjligt för just den "grenen". Allt är ju individuellt - precis allt.
Efter som att jag alltid fått så tydliga besked om att man noga ska se till att fd travarens fötter verkas om, av alla möjliga människor, så känns det också som o jag inte riktigt kan komma till ro med att alla hästar, oavsett användningsområde, ska skos lika. Det är inte logiskt och andra människor säger emot det. Dock verkar det ju som om ni här är överens...
Hur många gånger behöver vi upprepa att ingen hört talas om att "vi" ska snedverka våra hästar för att de ska kunna kuta bättre i kurvorna?
Tror det finns travfolk från hela landet i denna tråden... Vi borde väl veta?
Din häst kanske behövde längre tår... andra hästar går med tvärt tå osv... Helt beroende på individ. Men inget får gå till överdrift åt varken det ena eller andra hållet.Min hästs hovar var lååånga. Och han hade skor - alltid haft. Han sa att travare ska ha så långa fötter - äg alltså(o vet), inte hästen.
Men snälla du... Den påfrestning hästen utsätts för är väldigt stor.. De tränas HÅRT, väldigt hårt... och ingen snedverkad häst kommer till Elit loppet kan jag lova... de kommer förmodligen inte ens till kval...Kanske är det mer påfrestande att inte göra det, då detta är i så liten mån att en häst i en hage inte lider av det - under de få år som de går elit-lopp?
Trav är en hård sport och hästarna måste verkligen vara i topp trim både fysiskt och psykiskt för att klara av att tävla. Så om man snedverkar eller liknande, så är man fel ute...
Ok..Läser du lite mer märker du att hatar allt som slutar på 'tävling', oavsett gren.