Sv: Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)
Martha, Humelibumlan, Gnist mfl!
ALLA: uppdatering*
Nu har jag svar på den stora frågan!
Hoppas jag..
Jag hann inte till stallet men min syster fick framföra frågorna så gott hon kunde - hon hade även en del egna tankar.
VARFÖR skor man travare snett:
På en travbana är kurvan doserad för 24-lopp(dock beror det såklart på vart i kurvan man ligger). Detta är ett lugnt lopp och elithästar går i vesäntligt högre tempo. Första kurvan i ett lopp är tydligen väldigt viktig och därför måte man ta den rätt. Genom att snedverka framhoven så kan hästen lättare ta kurvan i den höga hastigheten.
OM man inte verkar hästen så, blir belastningen på ena knäet(gissar på inner) fel och för stor och bidrar med att det blir förstört. Snedverkningen är alltså för att skona hästens knä.
Han har själv skott på solvalla i 15 år, men det var några år sen och man har numera mer rakbanor än vad som fanns då. Därför finns det en chans att folk har börjat gå ifrån detta, men han har fortfarande många kontakter inom travsporten och enligt honom så är detta fakta.
En travhäst är gjord att inte ha någon om helst vikt på ryggen, och frambenen. Därav är detta inte till skada för hästen så som det är i ridningen där belastning och rörelsemönster är helt annorlunda.
Kan sen uppdatera vad som hände idag när han kom ut.
De andr ahästarna i hagen satte av i ful galopp mot grinden när min syster hämtade min häst - längst bort i hagen. Kusen min blev lite grinig - han bestämmer där - och hon släppte honom att följa efter de andra. Vid grinden kom hovis gående och min häst tvärstannade, gick fram till karln och lade huvudet på honom - har aldrig hänt förut.
Väl inne i stallet skulle en sko slås på - hästen somnade innan han ens hann börja så fort han såg att karln var där med honom. Hästen hade inga spänningar - utom en liten. Han skodde även ett halvblod som fått diagnosen fång häromdagen. Han sa att den där hästen har inte fång, det syns tydligt- Däremot är hon snedare än den snea travaren här och hon har fruktansvärt ont (hästen har är halt av okänd anledning och man säger nu att hon har fång). Han tyckte att vi skulle köpa den och ordna till den för o sen sälja den dyrt.
Men ekonomin tillåter tyvärr inte det. Tycker dock väldigt synd om kusan som inte blir skött.
Under den här veckan har min häst ridits utan att tappa något ben, han kastar inte med huvudet och blir inte rädd för blåa traktorer. Han har tidigare haft olika långt från sadeln till skulderbladen på sidorna och idag var de precis lika. Ska tillägga att människan inte utfört några kiropraktiska ingrepp alls. Han trodde även att hästen kommer att bredda sig i bogen med tiden, men det återstår att se. I övrigt är det en betydligt positivare häst med en mjukare skritt och trav.
Har säkert missat ngt nu, fråga igen då! Har jag inte svaret så frågar jag när han kommer nästa gång(om senast 5 v).
För mig är det självklart att man skor och verkar hästar olika till fördel för användningaområdet. Och med de stora olikheterna som är mellan trav och ridning låter det helt ologiskt att säga att de skos+verkas precis likadant. Det får mig att tro att människan som säger detta inte har så mycket kollpå varken häst, skoning eller användningsområdet. Men jag kan ha fel det har hänt förut och det kan hända igen.