Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

Sv: Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

Varför skulle det inte vara så? Tar gärna emot fakta - det viktigaste är att min häst blir bra. :bow:

Kan tillägga att så som min häst var verkad hade inte varit rätt på en travare heller, men han hade tänkt i de banorna. Vilket inte är så konstigt då han mestadels är insatt i trav.

Det vågar jag inte svara på. ;) Kanske har det med sättet att använda dem på att göra.

tintilar skrev:
Det vågar jag inte svara på. ;) Kanske har det med sättet att använda dem på att göra.
Jag ändrade svaret, tog bara sån tid att uppdatera->

Lika korkat som din förklaring om travarens skoning ungefär.. :angel:

Skillnaden kan vara att det är lättare att SE på en travare.... Det är lika vanligt på ridhästar.

För mig låter det inte alls krokat. Men du får gärna komma med en bättre förklaring. :bow: jag måste dock välja att prova ngt och än sålänge är detta vad som känns vettigast. Så tydligt som vi såg förbättring.

men det säger ju sig själv att skulle man snedverka en häst så kan den ju inte springa, för den blir halt...vi doserar kurvorna på banorna...vi doserar inte hovarna :D....det finns mer raksträcka än kurva på en 1000 m bana...det finns vissa tänare som har förkärlek till långa tå..för det är svårare för hästen att galoppera då...men det är ingen bra lösning då andra skador brukar komma istället, ex senskador...
travare har lika fötter som alla andra hästar och skall INTE snedverkas och INTE ha långa tår...däremot så balanserar vi mera, men då oftast med olika sorters skor och olika vikter på skorna alt går dom barfota i lopp....

OM en tavare skulle snedverkas på de grunderna du tog upp......säg att dom går 2 lopp i veckan a 2,5 minut...det blir kurvtagning på ca 2-3 minuter i månaden...så kan du räkna ut hur stolligt det låter själv..... :D

tintilar skrev:
För mig låter det inte alls krokat. Men du får gärna komma med en bättre förklaring. :bow: jag måste dock välja att prova ngt och än sålänge är detta vad som känns vettigast. Så tydligt som vi såg förbättring.
Att ända och förbättre tycker jag du gör helt rätt i, men du kanske ska ta reda på fakta innan du sprider dina teorier om travträning och skoning/verkning? ?

Jag vet inte vad det är du vill jag ska förklara? :o

tintilar skrev:
Han skoddes som en travare - ska förklara.

En travare verkas med längre tår än en vanlig ridhäst och på ett sätt som passar en travares rörelsemönster. Tårna görs långa - minns ej varför men bla för att detta kan vara avgörande för hur nära mållinljen hästen är - tån över linjen. De ska röra sig med bakbenen utanför frambenen i högt tempo och verkas snett för hästen ska kunna ta kurvorna bättre. Med ryttare blir det mer belastning och man kräver även ett annat rörelsemönster.

Det är helt olika verkning för en travhäst eller än ridhäst.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Är uppvuxen med travare och tro mig dom verkades inte annorlunda mot ridhästarna... Enda skillnaden är väl att dom i regel skos oftare än vanliga ridhästar...

*verka hovarna snett vilken horribel idé..
angst_2.gif
*

*lånar*

En av våra C-ponnyer var verkad av en hovis som skodde travare när vi köpte henne. Hon hade ganska långa tår när vi fick henne trots att hon var nyskodd. När vi sen skodde om henne fick hon en helt annan trav. Mkt mjukare. Kan det ha varit pga att hon var skodd med långa tår innan? Eller kan det helt enkelt vara så att han som skodde henne innan vi köpte henne inte var så duktigt?

/Maria

Jag och min syster har nu ridit och vi upplever också att hästen rör sig mjukare och rundare - i skritt endast ännu. På något sätt känns det lättare.

Detta ska bero på att hästen nu rullar över bättre när tårna inte är så långa.

ALLA:
Samanfattar alla de senaste trådskrivarna här så blir det inte tusen små inlägg. :bow:

Travare har längre fötter än ridhästar - detta är fakta och det syntes också tydligt på min häst när jag köpte honom. Kan hända att en del väljer att inte ha långa fötter, men i övrigt så har de det. Om tårna sen också är långa kan jag inte svara på ärligt, det skulle dock inte vara så konstigt.

En travare ska också ha ett bra övertramp och springa med bakbenen vida så att de inte slår i frambenen i hög hastighet. Han tänka mig att man verkar till dettas fördel. Hur man gör det är jag inte kunnig nog att fundera ut.

Min häst är nerverkad efter travet - tog ca ett halvår. Dock verkade han så att kotans vinkel blev fel och detta påverkade blodcirkulationen. Han verkade även efter kronranden och efter som att min häst har uppdrivna hovar så blev ju hovarna också helt sneda. Det är enl honom pga att man på travare verkar lite mer på ena sidan, som uppdrivna hovar är vanligt hos travarna.

Så det min hovslagare har gjort är att följa en sned kronrand - detta vet jag stämmer. Om det sen är travsportens fel har jag för lite kunskap för att avgöra.

Idag ska han komma ut igen - ca 1 v sen skoning. Om jag hinner ut i tid så ska jag ta upp frågorna med honom, annars hoppas jag att min syster gör det. Tala gärna om varför det skulle vara negativt att verka en travare mer på ena sidan så att jag har lite att sätta emot honom. Svårt att arrgumentera för/mot ngt man vet mkt lite om. :eek:

ttl :cool:

De flesta hovslagare bör väl ändå göra som man ska, och se till att vinkel blir riktig. Skulle tro att de flesta har en vinkelmätare även om det för det mesta går att läsa med blotta ögat. De flesta kollar nog hästen rörelse och överrullningspunkt.

Jag har aldrig sett en hovslagare göra det. Och jag har sett hästar skos ganska många gånger - säkert sätt mer än hälften av de hovslagare som jobbar härikring. Ska fråga hovslagaren om detta idag om jag hinner dit. :bow:

Va bra om detta löser problemen och han blir bra!

Ang diskussionen om skoning så kan jag säga att min hovslagare som äger några travhästar håller på å gnäller om hur RIDhästar verkas, med alldeles för höga trakter :p
Han verkar inte så tån blir lång, inte heller så trakterna blir höga utan jag tycker det blir bra så vitt jag kan se. Min förra häst hade blivit sk "ridhästskodd" enligt honom, hon hade höga trakter och strålen kom inte i kontakt med marken utan den höll på att "försvinna" :eek:

Finns nog felskoningar både inom travet och inom ridningen...

Herman gick också på tå förut.
Ledde till låsningar och sträckningar i hela hästen.
Han hade en jättesträckning i hela vänsta bogbladet,
Var jätteöm i bringan på vänster sida, och öm i ryggen.

Martha, Humelibumlan, Gnist mfl!

ALLA: uppdatering*
Nu har jag svar på den stora frågan! :p Hoppas jag..

Jag hann inte till stallet men min syster fick framföra frågorna så gott hon kunde - hon hade även en del egna tankar.

VARFÖR skor man travare snett:
På en travbana är kurvan doserad för 24-lopp(dock beror det såklart på vart i kurvan man ligger). Detta är ett lugnt lopp och elithästar går i vesäntligt högre tempo. Första kurvan i ett lopp är tydligen väldigt viktig och därför måte man ta den rätt. Genom att snedverka framhoven så kan hästen lättare ta kurvan i den höga hastigheten.
OM man inte verkar hästen så, blir belastningen på ena knäet(gissar på inner) fel och för stor och bidrar med att det blir förstört. Snedverkningen är alltså för att skona hästens knä.

Han har själv skott på solvalla i 15 år, men det var några år sen och man har numera mer rakbanor än vad som fanns då. Därför finns det en chans att folk har börjat gå ifrån detta, men han har fortfarande många kontakter inom travsporten och enligt honom så är detta fakta.

En travhäst är gjord att inte ha någon om helst vikt på ryggen, och frambenen. Därav är detta inte till skada för hästen så som det är i ridningen där belastning och rörelsemönster är helt annorlunda.

Kan sen uppdatera vad som hände idag när han kom ut.
De andr ahästarna i hagen satte av i ful galopp mot grinden när min syster hämtade min häst - längst bort i hagen. Kusen min blev lite grinig - han bestämmer där - och hon släppte honom att följa efter de andra. Vid grinden kom hovis gående och min häst tvärstannade, gick fram till karln och lade huvudet på honom - har aldrig hänt förut.

Väl inne i stallet skulle en sko slås på - hästen somnade innan han ens hann börja så fort han såg att karln var där med honom. Hästen hade inga spänningar - utom en liten. Han skodde även ett halvblod som fått diagnosen fång häromdagen. Han sa att den där hästen har inte fång, det syns tydligt- Däremot är hon snedare än den snea travaren här och hon har fruktansvärt ont (hästen har är halt av okänd anledning och man säger nu att hon har fång). Han tyckte att vi skulle köpa den och ordna till den för o sen sälja den dyrt. ;) Men ekonomin tillåter tyvärr inte det. Tycker dock väldigt synd om kusan som inte blir skött. :(

Under den här veckan har min häst ridits utan att tappa något ben, han kastar inte med huvudet och blir inte rädd för blåa traktorer. Han har tidigare haft olika långt från sadeln till skulderbladen på sidorna och idag var de precis lika. Ska tillägga att människan inte utfört några kiropraktiska ingrepp alls. Han trodde även att hästen kommer att bredda sig i bogen med tiden, men det återstår att se. I övrigt är det en betydligt positivare häst med en mjukare skritt och trav.

Har säkert missat ngt nu, fråga igen då! Har jag inte svaret så frågar jag när han kommer nästa gång(om senast 5 v). :bow:

För mig är det självklart att man skor och verkar hästar olika till fördel för användningaområdet. Och med de stora olikheterna som är mellan trav och ridning låter det helt ologiskt att säga att de skos+verkas precis likadant. Det får mig att tro att människan som säger detta inte har så mycket kollpå varken häst, skoning eller användningsområdet. Men jag kan ha fel det har hänt förut och det kan hända igen. ;)

tintilar skrev:
Martha, Humelibumlan, Gnist mfl!

ALLA: uppdatering*
Nu har jag svar på den stora frågan! :p Hoppas jag..

Jag hann inte till stallet men min syster fick framföra frågorna så gott hon kunde - hon hade även en del egna tankar.

VARFÖR skor man travare snett:
På en travbana är kurvan doserad för 24-lopp(dock beror det såklart på vart i kurvan man ligger). Detta är ett lugnt lopp och elithästar går i vesäntligt högre tempo. Första kurvan i ett lopp är tydligen väldigt viktig och därför måte man ta den rätt. Genom att snedverka framhoven så kan hästen lättare ta kurvan i den höga hastigheten.
OM man inte verkar hästen så, blir belastningen på ena knäet(gissar på inner) fel och för stor och bidrar med att det blir förstört. Snedverkningen är alltså för att skona hästens knä.
1- Vad menas med att kurvan är doserad för 24-lopp?? :confused:
2- Jag har aldrig varken hört talas om eller sett hästar som varit snedverkade för att kunna ta första sväng? :eek: :o Trots att jag jobbat på valla :angel:
3- Skulle man sned verka av den anledningen, så kan an lägga ner sin verksamhet.. de tar inga kurvor alls, de går sönder långt innan de kommer till start! :smirk:
4- en snedverkad häst som du beskriver... Hur tar den raksträckorna på banan?
5- Skicka mig gärna ett PM med hovslagarens namn

Han har själv skott på solvalla i 15 år, men det var några år sen och man har numera mer rakbanor än vad som fanns då. Därför finns det en chans att folk har börjat gå ifrån detta, men han har fortfarande många kontakter inom travsporten och enligt honom så är detta fakta.
:rofl: :rofl: Som sagt, vill gärna ha hans namn :angel:

En travhäst är gjord att inte ha någon om helst vikt på ryggen, och frambenen. Därav är detta inte till skada för hästen så som det är i ridningen där belastning och rörelsemönster är helt annorlunda.
Du menar att en häst som snedverkas inte tar skada för den inte rids? Är ni totalt från vettet "där borta"? :eek: :mad:
Du kan väl åtmindstonde försöka tänka lite själv :devil:

1- Vad menas med att kurvan är doserad för 24-lopp??
2- Jag har aldrig varken hört talas om eller sett hästar som varit snedverkade för att kunna ta första sväng? Trots att jag jobbat på valla
3- Skulle man sned verka av den anledningen, så kan an lägga ner sin verksamhet.. de tar inga kurvor alls, de går sönder långt innan de kommer till start!
4- en snedverkad häst som du beskriver... Hur tar den raksträckorna på banan?
5- Skicka mig gärna ett PM med hovslagarens namn
1- Det är anpassat för att hästarna ska kunna ta kurvan i ett visst tempo. Om du sysslar med travare så borde du väl känna till detta? Det gjorde tom. jag. ;) Även o jag inte är så insatt och kunnig som er andra i ämnet.
2- Vad jobbade du so på valla då? Kanske var detta inte av beydelse för dig att veta? Det kan ta en sväng ändå, men verkningen underlättar för dem.
3- Nu förstår jag inte? Det är ju hur logskt som helst att hög hastighet i en kurva påfrestar knäna. :confused: Och det är även logiskt att om att underlättar kurvan så blir påfrestningen mindre. Vad menar du??
4- Det kan jag fråga nästa gång! Kan tänka mig att efter som att det är hovens utsida man verkar så påverkar det inte vesentligt om det är lika för båda hovarna - då blir det ju jämt markfäste. Men jag kan absolut fråga om du vill.
5- Jag vill inte skriva folk namn till människor jag inte har någon uppfattning om. Vi har pratat förut och du verkar ite vara vilken människa som helst, men för hans skull vill jag inte göra det. Dock kan jag fråga om jag får. Är det ngn hovslagare du täcker seciellt på kan du gärna få tala om vem dock. :bow:

Försöker vara kritisk till sånt jag träffar på, kommer att vara kritisk till detta också.

Du menar att en häst som snedverkas inte tar skada för den inte rids? Är ni totalt från vettet "där borta"?
Ja, ibland undrar jag om man borde ha häst. :smirk: Klart kan den ta skada, men inte i samma mån som om den rids. Och kanske gör det mer skada inom travet att inte underlätta för hästen på det här sättet. Men bara det att låta hästen gå med långa hovar är också skadligt - och det gör man ändå. För att det är det bästa alternativet kanske?

tintilar skrev:
1- Det är anpassat för att hästarna ska kunna ta kurvan i ett visst tempo. Om du sysslar med travare så borde du väl känna till detta? Det gjorde tom. jag. ;) Även o jag inte är så insatt och kunnig som er andra i ämnet.
Du menar att kurvorna är doserade för att kunna tas i 24 tempo?? :eek: Nej, det har jag aldrig hört... och 24-tempo är väl vad kallbloden ev. kan komma upp i med lite vilja o medvind

2- Vad jobbade du so på valla då? Kanske var detta inte av beydelse för dig att veta? Det kan ta en sväng ändå, men verkningen underlättar för dem.
Hästskötare.. Så jo, ganska stor betydeles för mig att veta ja... om inte annat så har jag ögonen med mig på jobbet :angel:

3- Nu förstår jag inte? Det är ju hur logskt som helst att hög hastighet i en kurva påfrestar knäna. :confused: Och det är även logiskt att om att underlättar kurvan så blir påfrestningen mindre. Vad menar du??
Hög hastighet påverkar alltid (farten dödar), därför är det viktigt att hästen kan sätta sina fötter rätt för att det inte ska bli slitage skador... en felverkad häst håller inte för de påfrestningarna.

4- Det kan jag fråga nästa gång! Kan tänka mig att efter som att det är hovens utsida man verkar så påverkar det inte vesentligt om det är lika för båda hovarna - då blir det ju jämt markfäste. Men jag kan absolut fråga om du vill.
Gärna

5- Jag vill inte skriva folk namn till människor jag inte har någon uppfattning om. Vi har pratat förut och du verkar ite vara vilken människa som helst, men för hans skull vill jag inte göra det. Dock kan jag fråga om jag får. Är det ngn hovslagare du täcker seciellt på kan du gärna få tala om vem dock. :bow:
Ja fråga gärna...

Försöker vara kritisk till sånt jag träffar på, kommer att vara kritisk till detta också.
Bra

Ja, ibland undrar jag om man borde ha häst. :smirk: Klart kan den ta skada, men inte i samma mån som om den rids. Och kanske gör det mer skada inom travet att inte underlätta för hästen på det här sättet. Men bara det att låta hästen gå med långa hovar är också skadligt - och det gör man ändå. För att det är det bästa alternativet kanske?
Om vi ser det realistiskt, så är det ju så att travare utsätts för STOR belastning och skulle de då vara felskodda, snedverkade eller liknande som du beskriver, så skulle de inte hålla för påfrestningarna...
Jag trr säkert en och annan verkar och skor sina hästar fel, men att det det skulle vara något travre vill ha, är helt fel..

Du menar att kurvorna är doserade för att kunna tas i 24 tempo?? Nej, det har jag aldrig hört... och 24-tempo är väl vad kallbloden ev. kan komma upp i med lite vilja o medvind
Det där var utöver min kunskap. Ska ta upp det nästa gång - då ska vi passa i så att jag hinner dit.

Hästskötare.. Så jo, ganska stor betydeles för mig att veta ja... om inte annat så har jag ögonen med mig på jobbet
Hehe, ja fast det är inte så lätt att se detta med bara ögat på en häst som står med alla fyra på marken, tvärt om. Om travarna ofta är uppdrivna i hovarna så bör ju detta se rakt ut. Vilket det också gjorde på min häst.

Hög hastighet påverkar alltid (farten dödar), därför är det viktigt att hästen kan sätta sina fötter rätt för att det inte ska bli slitage skador... en felverkad häst håller inte för de påfrestningarna.
Absolut. Men vad är då en felverkad travhäst? Hur ska en travhäst verkas? Och varför? Vilka fördelar ger detta inom själva användningsomrdet. För visst verkar man till travsportes fördel - så långt har ändå männskligheten kommit. ;)

Om vi ser det realistiskt, så är det ju så att travare utsätts för STOR belastning och skulle de då vara felskodda, snedverkade eller liknande som du beskriver, så skulle de inte hålla för påfrestningarna...
Då är vi där igen. Vad är felverkning på en travhäst? Om en travhäst verkas som en ridhäst skulle jag säga att den är felverkad. Det skulle ju vara till hinder för den och påfrestningen skulle ju bli större. En travhäst är väl rätt verkad om den är verkad så som man verkar för det användningsområdet. Detta verkningssättet skulle underlätta för hästen - minska påfrestningen. På vilket sätt skulle det göra skada?

Jag ifrågasätter endast för att jag vill kunna ha så mkt kött på benen som möjligt när jag frågar och kunna följa upp på ett konkret sätt. Jag vill såklart ha fakta - för hästens skull.

Jag har också jobbat med trav, Jägers, och jag har aldrig heller sett eller hört talas om att travarna skos sneda! Det är ju självklart att lederna tar mycket mer stryck om hästen skos fel, och en snedverkad hov är FEL! En del av argumenten faller dessutom på sin egen rimlighet - idag är det en mycket stor del av travarna som dessutom ridtränas så din hovis åsikt om att travarna är skodda för att inte ha någon vikt på ryggen faller platt!
Om du har en häst som inte breddar tillräkligt bak när de ökar tempot är det vanligaste (som jag sett i a f) att korta tån fram och ev ha en tåöppen sko - för att framhoven ska rulla över tidigare och komma undan snabbare. Det finns även en "spridarsko" som får hästen att bredda baksteget.
Jag är helt övertygad om att det inte finns någon "travarskoning", det finns bara bättre och sämre hovslagare! Glöm inte heller att en del travare tävlar barfota vilket gör att de måste ha lite längre fötter för att de ska ha något att slita på i loppen.
Det som däremot skiljer sig markant mellan att sko travare och ridhästar är priset. Till "ridhästfolk" (ingår själv där numera) kan man ta MYCKET mera betalt, både sett och upplevt det! (använder själv en fd travmänniska som hovslagare, kan få hjälp av honom med i pricip alla problem en hovslagare kan fixa) Dessutom är det vissa hovslagare som slår i okunniga hästägare att deras häst ska få det senaste och bästa, utan att berätta att det är en gammal sko som funnits i travet i evigheter.
En bekant hade minsann betalat 1400 för att hennes häst hade fått "gympadojjor" - wow!! Det visade sig att hästen hade fått vanlig ridhästsko och en sula med silikon under.......har funnits i travet minst 10-15 år. Om man lägger en hel sula, istället för att skära ut i mitten, så lägger man alltid silikon för att inte få in skit under sulan.
Det är bara att gratulera att du hittat en bra hovslagare men du ska nog ta en del han säger med en nypa salt!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 549
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama