Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

Sv: Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

tintilar skrev:
Det där var utöver min kunskap. Ska ta upp det nästa gång - då ska vi passa i så att jag hinner dit.
Ok

Hehe, ja fast det är inte så lätt att se detta med bara ögat på en häst som står med alla fyra på marken, tvärt om. Om travarna ofta är uppdrivna i hovarna så bör ju detta se rakt ut. Vilket det också gjorde på min häst.
Men du... Jag lyfter hästarnas ben ibland oxå... :idea:
Förövrigt så skor jag själv....

Absolut. Men vad är då en felverkad travhäst? Hur ska en travhäst verkas? Och varför? Vilka fördelar ger detta inom själva användningsomrdet. För visst verkar man till travsportes fördel - så långt har ändå männskligheten kommit. ;)
En felverkad häst är en häst du bla. beskriver här...

Då är vi där igen. Vad är felverkning på en travhäst? Om en travhäst verkas som en ridhäst skulle jag säga att den är felverkad. Det skulle ju vara till hinder för den och påfrestningen skulle ju bli större. En travhäst är väl rätt verkad om den är verkad så som man verkar för det användningsområdet. Detta verkningssättet skulle underlätta för hästen - minska påfrestningen. På vilket sätt skulle det göra skada?
Skada gör det när hästen inte står "rätt" och är verkad på rätt sätt enligt benställning.

Jag ifrågasätter endast för att jag vill kunna ha så mkt kött på benen som möjligt när jag frågar och kunna följa upp på ett konkret sätt. Jag vill såklart ha fakta - för hästens skull.
jag tycker det är bra att du ifrågasätter, men skulle önska du slutade tro att travet gör allt för pengar och att hästarna gärna är både sneda och vinda både högt och lågt

Undrar om jag ska ändra skoningen så hästen slipper bli rädd för oranga gräsklippare :angel: (förlåt men kunde inte låta bli)

Jag tror jag blir mörkrädd!!!!
Så min häst som är verkad med korta tår runt om och det jobbas på att få trakterna bak att bli lite högre :eek: han borde då altså inte kunna springa på en bana :confused: :confused:

Varje häst har sina hovar och ska skos och verkas efter deras individuella behov, går inte att dra alla över samma kam.
Har aldrig hört att man skulle snedställa en travhäst för att skona knäna i kurvorna.
Herregud, jag kör bara rakt fram (och lite höger och vänster när vägen svänger) och han behöver bara springa i doserad kurva när han startar. Och då springer han förhoppningsvis fortare än 24-tempo annars har han inget där att göra.

Jag tar allt med en nypa salt. Det är resultatet jag blivit mest förvånad över. :bow: Men som sagt har vi inte sett slutet på det än.

Skos annorlunda gör de - man använder andra skor på travhästar. Lättare oftast, men jag ska inte tala för mkt om det - då säger jag säkert fr mkt. :smirk:
Verkas annorlunda gör de också - det syns Tydligt och är fullständigt logiskt. Jag kan tyvärr inte se hur man kan verka en travhäst med fördel för ridning. Det där får nån förklara för mig för att jag ska tro på. Men jag är absolut öppen för detta då jag inte har någon egen kunskap om detta.

Att man idag ibland rider travhästar stämmer säkert - men vilka travhästar? Pratar båda om elithästar nu? Känner också till privatpersoner som rider och även tävlar travare i msv klasser, samt tävlar trav med vinst. Men jag tror inte att det är den "gruppen" vi talar om.

Att verka mer på ytter - varför är det fel? Jag har upprepat detta men inte fått ngt bra svar tycker jag. Självklart kan jag förstå att det är sämre än att sko "jämt", men kanske inte om hästen ska röra sig och belastas på det sätt den gör i trav?

Har själv inte mycket till övers för ridhästhovslagare som hör till de fina föreningarna och förbunden. Alla är säkert inte dåliga, men de är dessa jag hört mest dåiga rykten om. De hovslagare som talas bra om är de som skott mkt travare innan. Så jag har inget emot travhästhovslagare. :bow: Denna är ju också fd travhoviss.

Hur fungerar spridarskon?

Träffade på en vän idag(precis utb. hovslagare) som såg min häst och sa att "jaha, har han travskor".. Enl henne så var det i travvärlden som man sätter skorna bakofram. För att göra det lättare att rulla över. Säkert är det så, kan jag ha missuppfattat o rellaterat de långa tårna till travet totts att detta inte hade med det att göra?

Det som vi dock tydligt kom in på travsporten pga, var just att hovarna var uppdrivna. Och det är väl det som är debatten för tillfället.

Men du... Jag lyfter hästarnas ben ibland oxå...
Förövrigt så skor jag själv....
Detta övertygar inte mig att du vet vad du gör - om inte ens min förra hovslagare lyckats se det.

En felverkad häst är en häst du bla. beskriver här...
Varför? Vill veta varför? :p Jag tar inte till mig fakta utan underlag - det är som att tro att man ska klara ett hopp från 10 våningen bara för att någon säger att man gör det. :cool:

Skada gör det när hästen inte står "rätt" och är verkad på rätt sätt enligt benställning.
Men om hästen belastar knän vldigt illa när den travas i högt tempo i kurvor - är det då inte logiskt bättre att underlätta detta utförande? Och om man kan göra det genom att verka på ett speciellt sätt så är ju benställningen mer rätt när den är verkad så. Ju mindre belastning desto bättre - eller?

jag tycker det är bra att du ifrågasätter, men skulle önska du slutade tro att travet gör allt för pengar och att hästarna gärna är både sneda och vinda både högt och lågt
Vem säger att jag tro det? Jag stödjer varken travsporten eller ridsporten när den hamnar på en sån nivå att hästen går sönder. Jag kör min häst också - i sulky. Leker upploppet på hemväg och han får glada ögon så fort han ser en vagn av ngt slag - om det inte är en ponny i andra änden. ;) Han älskar det och det gör jag också. :bow:

Och då springer han förhoppningsvis fortare än 24-tempo annars har han inget där att göra.
Det är det han menar. Kurvan är doserad för 24-lopp men de springer oftast i högre tempo, vilket medför att kurvan påfrestar knäna. Ju fortare det går i en snäv sväng desto större blir påfrestningen.

Jag undrar hur det ska sluta för alla travare som börjat starta monté eftersom "travarnas verkning"inte håller för en ridhäst?
Tycker att det verkar lite kusligt när jag läser detta. Visst är det jätteroligt att felet slutligen hittades på hästen och åtgärdades, men i grund och botten är det den gamla hovslagaren som gjort fel.
Huruvida han har lärt sig sko på solvalla travbana eller hovslagarskolan har inte med saken att göra.
Självklart belastar körning och ridning olika, men inte skulle jag snedverka en häst för det.
Och det där med lång tå. SKITSNACK! Varför går en del travare då med tvärtå och bakåtvända skor? Det är den häst som har mulen (fast det står nosen i reglementet) över mållinjen först som vinner, oavsett var hovarna är.

Jag vill inte kritisera någon med detta inlägget, bara tala om vad jag har lärt mig.

Självklart finns det bra och dåliga hovslagare. Jag har sett enhel del varianter på skor (bla på en häst där man köpt en storlek för stor på ena skon så den skar man helt enkelt till, bra balans eller?)

Lycka till med alla pållar där ute!

MVH Lillan

tintilar skrev:
Det är det han menar. Kurvan är doserad för 24-lopp men de springer oftast i högre tempo, vilket medför att kurvan påfrestar knäna. Ju fortare det går i en snäv sväng desto större blir påfrestningen.
Får jag bara fråga hur ofta du tror en travare går för fullt?

Får jag bara fråga hur ofta du tror en travare går för fullt?
Inte speciellt ofta får man hoppas. Vid lopp kanske?

Svara gärna på mina frågor. :bow: Jag är inte här för att göra någon grinig, jag vill såklart få klarhet i detta och gå vidare med utökad kunskap.

tintilar skrev:
Detta övertygar inte mig att du vet vad du gör - om inte ens min förra hovslagare lyckats se det.
Nu blir jag mest nyfiken på varför du använde ordet "ens" och förutsätter att din förra hovslagare har bättre kunskap om hästens exteriör och benställningar än vad jag har?
Det är ju en ren förolämpning eftersom varken du eller din förra hovslagare verkar ha någon vidare koll på hästens hovar och benställning?

Varför? Vill veta varför? :p Jag tar inte till mig fakta utan underlag - det är som att tro att man ska klara ett hopp från 10 våningen bara för att någon säger att man gör det. :cool:
det är flera som talat om det för dig redan- hur en häst skall verkas är individuellt för just den hästen.

Men om hästen belastar knän vldigt illa när den travas i högt tempo i kurvor - är det då inte logiskt bättre att underlätta detta utförande? Och om man kan göra det genom att verka på ett speciellt sätt så är ju benställningen mer rätt när den är verkad så. Ju mindre belastning desto bättre - eller?
Ställer samma fråga som jag ställde nyligen, hur ofta tror du en travare går för fullt?
Att snedverka och ställa hästen "fel" påverkar den även i hagen, boxen, långsamkörning, rakbane jobb osv... Vilket gör att den knappast håller för den träning som är ett måste för att den ens ska komma till start och kurvorna...

Vem säger att jag tro det? Jag stödjer varken travsporten eller ridsporten när den hamnar på en sån nivå att hästen går sönder. Jag kör min häst också - i sulky. Leker upploppet på hemväg och han får glada ögon så fort han ser en vagn av ngt slag - om det inte är en ponny i andra änden. ;) Han älskar det och det gör jag också. :bow:
Tidigare inlägg från ig säger mig att du gör det... Men har jag fel så är det ju toppen :D

tintilar skrev:
Inte speciellt ofta får man hoppas. Vid lopp kanske?

Svara gärna på mina frågor. :bow: Jag är inte här för att göra någon grinig, jag vill såklart få klarhet i detta och gå vidare med utökad kunskap.
Precis, vid lopp... Hur ofta tror du de går löp?

Jag hade tyvärr missat att du svarat mig, men nu så har jag åtgärdat det ;)

Senast ändrad:

Citerar ett av mina senare inlägg som svar på långa tår-uttalandet.
Träffade på en vän idag(precis utb. hovslagare) som såg min häst och sa att "jaha, har han travskor".. Enl henne så var det i travvärlden som man sätter skorna bakofram. För att göra det lättare att rulla över. Säkert är det så, kan jag ha missuppfattat o rellaterat de långa tårna till travet totts att detta inte hade med det att göra?

Det som vi dock tydligt kom in på travsporten pga, var just att hovarna var uppdrivna. Och det är väl det som är debatten för tillfället.

Mitt fel.

Monté är väl ytterligare en annan sport? Kanske ska dra in galopp och fyrspann också när vi ändå är igång. ;) Nejdå, jag förstår jämförelsen, men jag känner inte att det tillför så mycket här. Då kan man ju börja fundera på alla alternativ som kan finnas där också. :eek: Kan dock ta upp det med hovslagaren. Mina gissningar och funderingar känns bara onödiga och tomma. Bättre att han som uttalade sig om detta från början får svara på detta så slipper vi slösa tid på gissnigar. :bow:

*knappen*
Jag skulle tycka det var intressant att få se bilder på hästens hovar? finns det någon möjlighet?

tintilar skrev:

En liten rättelse...

De flesta travbanor är olika doserade, och lägger de om kurvorna kan de ändra doseringen till en annan "fart". Min bana har jag för mig är doserad för 32-tempo.

Och så måste jag ansluta mig till alla andra här i slutet. :eek: En travhäst verkas efter benställning och inte efterkurvorna för att det ska slita så lite som möjligt på lederna. En snedverkad hov sliter MER på lederna under all övrig träning och hästen blir snart halt.

/// ghost

vad menar du med uppdrivna hovar??

en sak är säker iallafall man verkar INTE travhästar snett...dåliga hovisar kanske har dålig KOLL på hur dom verkar, men det finns ingen som verkar sina hästar snett pga en kurvtagning.......det är det absolut dummaste jag har hört

Nu blir jag mest nyfiken på varför du använde ordet "ens" och förutsätter att din förra hovslagare har bättre kunskap om hästens exteriör och benställningar än vad jag har?
Det är ju en ren förolämpning eftersom varken du eller din förra hovslagare verkar ha någon vidare koll på hästens hovar och benställning?
Han har lyckats med 'under'(om man får kalla det så) i hästvärlden och används av den mest kräsne människa jag träffat på någonsin. Han har hjälp oss att hjälpa våran häst och har(med både vår och andra) varit den som inte velat lägga ner tankarna på smärta trotts att alla möjliga experter sagt motsatta. Det var en person som förtjänat respekt och som gjorde mkt gott - gör? Så att han gjort ett sådant misstag är jag mkt förvånad över. Dock vet vi ju inte heller detta ännu - vem säger att det är den nya hoviss som har rätt? :cool:
Jag har ingen aning om vad du har för kunskaper och det finns många människor som har ett helt livs forskning att dra upp - som ändå har fel. Jag säger inte att du har fel - jag säger att hur kan jag vara övertygad om tom den person som bevisat haft mkt rätt, hade fel? Jag har inget att gå på. Och det är helt sant att min kunskap ang hovar är pinsamt liten. :o

det är flera som talat om det för dig redan- hur en häst skall verkas är individuellt för just den hästen.
Okej. Känns ändå som om man borde ha en tanke bakom hur en hov bör vara utformad för att underlätta så mkt som möjligt för just den "grenen". Allt är ju individuellt - precis allt.
Efter som att jag alltid fått så tydliga besked om att man noga ska se till att fd travarens fötter verkas om, av alla möjliga människor, så känns det också som o jag inte riktigt kan komma till ro med att alla hästar, oavsett användningsområde, ska skos lika. Det är inte logiskt och andra människor säger emot det. Dock verkar det ju som om ni här är överens...

Min hästs hovar var lååånga. :o Och han hade skor - alltid haft. Han sa att travare ska ha så långa fötter - äg alltså(o vet), inte hästen. :p

Att snedverka och ställa hästen "fel" påverkar den även i hagen, boxen, långsamkörning, rakbane jobb osv... Vilket gör att den knappast håller för den träning som är ett måste för att den ens ska komma till start och kurvorna...
Kanske är det mer påfrestande att inte göra det, då detta är i så liten mån att en häst i en hage inte lider av det - under de få år som de går elit-lopp?

Tidigare inlägg från ig säger mig att du gör det... Men har jag fel så är det ju toppen
Läser du lite mer märker du att hatar allt som slutar på 'tävling', oavsett gren. :devil:

En liten rättelse...

De flesta travbanor är olika doserade, och lägger de om kurvorna kan de ändra doseringen till en annan "fart". Min bana har jag för mig är doserad för 32-tempo.

Och så måste jag ansluta mig till alla andra här i slutet. En travhäst verkas efter benställning och inte efterkurvorna för att det ska slita så lite som möjligt på lederna. En snedverkad hov sliter MER på lederna under all övrig träning och hästen blir snart halt.
Kan säkert stämma. Men i vilken mån?

Monté är samma sport men med ryttare på ryggen.
Yes, men kanske man då tar andra saker i åtanke - kanske man bortser från en del problem.. inge aning, och onödigt att gissa vilt för då kan ni få sitta här länge. :D Ska fråga hoviss.

vad menar du med uppdrivna hovar??
Kronranden på hoven är sned. Så när man verkar hoven efter den så blir benställningen sned - förklarade i ett tidigare inlägg.

Och du kan säkert ha rätt, men detta är vad han sa och jag kan inte avgöra vad som stämmer. Jag vill att han svarar på frågorna och förklarar mer. Får hoppas att kusen tappar en sko så att han måste ut på en gång. :angel:
Jag kan förstå en del av era argument, men att säga att alla hästar skos+verkas lika är nog ngt av det dummaste jag har hört - upplever jag det som nu. Kanske har jag fel igen, men jag måste ju utgå från vad som låter logiskt i mina öron. Därför blir jag också mer tveksam till det ni säger.

man verkar hästar utifrån deras egna villkor, men hovarna skall INTE vara sneda...man verkar ju inte hästar olika på det viset så att travare skall vara sneda och ridhästar skall vara runda osv, en plan yta skall hästen ha att stå på,,,inte en sned.

En sån hovslagare skulle jag behöva... :d

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 549
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama