Sv: Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)
Förövrigt så skor jag själv....
Oktintilar skrev:Det där var utöver min kunskap. Ska ta upp det nästa gång - då ska vi passa i så att jag hinner dit.
Men du... Jag lyfter hästarnas ben ibland oxå...Hehe, ja fast det är inte så lätt att se detta med bara ögat på en häst som står med alla fyra på marken, tvärt om. Om travarna ofta är uppdrivna i hovarna så bör ju detta se rakt ut. Vilket det också gjorde på min häst.
Förövrigt så skor jag själv....
En felverkad häst är en häst du bla. beskriver här...Absolut. Men vad är då en felverkad travhäst? Hur ska en travhäst verkas? Och varför? Vilka fördelar ger detta inom själva användningsomrdet. För visst verkar man till travsportes fördel - så långt har ändå männskligheten kommit.
Skada gör det när hästen inte står "rätt" och är verkad på rätt sätt enligt benställning.Då är vi där igen. Vad är felverkning på en travhäst? Om en travhäst verkas som en ridhäst skulle jag säga att den är felverkad. Det skulle ju vara till hinder för den och påfrestningen skulle ju bli större. En travhäst är väl rätt verkad om den är verkad så som man verkar för det användningsområdet. Detta verkningssättet skulle underlätta för hästen - minska påfrestningen. På vilket sätt skulle det göra skada?
jag tycker det är bra att du ifrågasätter, men skulle önska du slutade tro att travet gör allt för pengar och att hästarna gärna är både sneda och vinda både högt och lågtJag ifrågasätter endast för att jag vill kunna ha så mkt kött på benen som möjligt när jag frågar och kunna följa upp på ett konkret sätt. Jag vill såklart ha fakta - för hästens skull.