Idag drar turnéen igång...

Sv: Idag drar turnéen igång...

Jag vill inte gå på lägsta mammapenning så jag borde väl jobba kvar så jag har 6 månader på nacken? Annars har jag ett dåligt betalt jobb sen innan som jag är kvar på 1 gång/vecka. Vet inte riktigt hur det funkar...

Jo en månad sen om dom skickar iväg men en massa får jag väl säga upp mig rätt o slätt, då har jag dock 1 månads uppsägningstid så det är ju skit samma - turnén är slut då :(
Varför säja upp dig? Om du har såna besvär av dina foglossningar att du inte ens kan dammsuga utan att det är apjobbigt, då lär det inte vara några problem att få en läkare att sjukskriva dig från ett jobb som din kropp inte orkar med....

Jag tycker inte att du överdriver.

Vad är egentligen viktigast, föräldrapenningen eller din hälsa?

Jag kommer få lägstaFP, eftersom jag gav mig själv ledigt under tiden att jag blev gravid (ej planerat) efter att ha jobbat som en dåre i flera år. Känns lite sunkigt, MEN det är egentligen inte det viktigaste. Man får vända på kronorna, sambon får jobba så mycket han kan. Det allra viktigaste är ju faktiskt att må bra, särskilt under graviditeten.

Men om du känner att du klarar av en månad till, go for it. Men tänk på hälsan i första hand :)

Kolla arbetsförmedlingen, ring på alla jobb du kan hitta, BYT jobb, ta "vad som helst".....!!!!

1. sjukskriv dig själv 1 vecka
2. ta tag i läkare, du skall väll inte behöva bära och slita sådär mkt som gravid... du mår dessutom psykiskt dåligt.
3. Kan inte chefen ge dig andra arbetsuppgifter så måste väl FK godkänna sjukskrivning.
4. Funkar inte det ska jag personligen komma ner och nypa din chef i örat, du har mitt ord :devil:

Senast ändrad:

Menneee... om ditt kontrakt säger mån-fre 9-18 så förstår jag inte varför du gick med på detta från början :confused: vad gäller detta egentligen? Jag tycker att det är skitsamma om du är gravid eller inte, du ska utföra det arbete du är anställd för... annars blir det ju en fråga för facket...

Som sagt, dom kan ju liksom inte bara skyffla på allt detta extra? Har du sagt ja till det nya schemat?

Kolla arbetsförmedlingen, ring på alla jobb du kan hitta, BYT jobb, ta "vad som helst".....!!!!

2. ta tag i läkare, du skall väll inte behöva bära och slita sådär mkt som gravid... du mår dessutom psykiskt dåligt.
3. Kan inte chefen ge dig andra arbetsuppgifter så måste väl FK godkänna sjukskrivning.
4. Funkar inte det ska jag personligen komma ner och nypa din chef i örat, du har mitt ord :devil:

:bow: Mycket bra råd tycker jag, och den sista där, den är jag med på!
Fast jag kan nypa i näsan istället, så får han ont lite extra:devil:

Men, hur långt har du kvar, ska man inte har rätt att gå ner i arbetstid 6 månader innan förlossning utan att sgin påverkas? det borde väl gälla även om man håller på och arbetar upp sgi?

Fast det kanske är svårt att jobba mindre än sagt på turné.. milen tar ju ändå den tid de tar att köra...

Beräknad till 28/3.
Jag har ingen aning om sånt där :(....

Å skoja inte, igår såg min dag ut såhär:

09:00 - kontoret
14:00 - Köra till Karlstad
17:00 - Framme, packa upp o fixa.
22.00 - Packa ihop, lasta in i bilen.
22.30 - Klar
01.30 - Hemma i sthlm, Zzz.

Jag är en trött människa idag. Å idag ser det ut såhär istället:

14:30 - Köra till Linköping
16.30 - Framme, packa upp o fixa
22.00 - Packa ihop osv.
23.00 (tar nog längre tid idag) - Köra till Sthlm
01.00 - Hemma.

Jag vill inte bli ovän med min chef heller... Så det är en jäkligt jobbig sits, vi pratade massor igår o han verkar rätt oförstående till att jag inte vill åka runt. "Många skulle döda för det"... Jaha men inte jag - fick han till svar. Så sa han att vi får prata om det sen, som vanligt... Men å, jag vet inte.

"Det är ju sånt här vi gör" säger han.
Fast enligt mitt anställningsbevid är det inte det, o det har jag rätt i säger han. Men nu ser det ut så.. Borde inte jag ha nåt att säga till om? Jag vill inte jobba med event på själva platsen...

Varför säja upp dig? Om du har såna besvär av dina foglossningar att du inte ens kan dammsuga utan att det är apjobbigt, då lär det inte vara några problem att få en läkare att sjukskriva dig från ett jobb som din kropp inte orkar med....

Tror du inte? Min BM sa, när jag berättade om turnéen, att "Ja men du kan ju inte sjukskriva dig redan.." osv. Men då berättade jag inte om att jag har besvär utan bara att sitationen är rubbad.. Hon sa "säg upp dig", ja det var ju lämpligt i min sits... Började tycka mindre om henne efter det samtalet.

Jag tycker inte att du överdriver.

Vad är egentligen viktigast, föräldrapenningen eller din hälsa?

Jag kommer få lägstaFP, eftersom jag gav mig själv ledigt under tiden att jag blev gravid (ej planerat) efter att ha jobbat som en dåre i flera år. Känns lite sunkigt, MEN det är egentligen inte det viktigaste. Man får vända på kronorna, sambon får jobba så mycket han kan. Det allra viktigaste är ju faktiskt att må bra, särskilt under graviditeten.

Men om du känner att du klarar av en månad till, go for it. Men tänk på hälsan i första hand :)

Vi håller på att leta ny bostad så jag skulle verkligen behöva ha mitt jobb kvar.. vi bor i en 1:a nu o det går ju såklart inte sen. Min sambo har "då o då" jobb - typ hela tiden men det är ändå inte säkert. Han får förmodligen en fast tjänst lagom till bebisen kommer för att en annan ska vara mammaledig där då.

Vad surt att du fick lägsta trots slit.. Jag skulle också känna så, inte haft semester sen förra sommaren till exempel. Men tänkte på en sak, om jag står ut en månad till - när min provanställning går ut, då har jag ju jobbat 6 månader i sträck? Då borde den inkomsten vara SGI?

Jag skulle verkligen vilja byta jobb - men då hinner jag bara jobba ca 5 månader = då blir varken min nuvarande eller kommande inkomst SGI = lägsta mammapenning? Stämmer det? Om inte så hade jag gjort det på studs. Vem som nu vill anställa mig...

1 - Skulle jag kunna göra, i slutet av min provanställning just för att jag förmodligen kommer kunna slingra mig ur dom flesta spelningarna i Oktober pga allt som är bokat.

2 - Dom har en läkare på MVC på tisdagar, är det honom eller ska jag gå till en läkare "vem som"? Han på MVC har träffat mig en gång tidigare men då pratade vi om annat.

3 - Ja om dom tycker att mina sjukskrivningsanledningar duger så tycker man det... Men jag har aldrig hanskats med sånt här förrut, aldrig känt såhär att det är jobbigt psykiskt - hur förklarar man sånt så dom tror en..?

4 - Det skulle jag vilja se!! :rofl:

Menneee... om ditt kontrakt säger mån-fre 9-18 så förstår jag inte varför du gick med på detta från början :confused: vad gäller detta egentligen? Jag tycker att det är skitsamma om du är gravid eller inte, du ska utföra det arbete du är anställd för... annars blir det ju en fråga för facket...

Som sagt, dom kan ju liksom inte bara skyffla på allt detta extra? Har du sagt ja till det nya schemat?

*Tar fram kontraktet*

Nähä okej, han sa det tydligen muntligt Må-Fre. Det står bara 9-18. Men det spelar ju ingen roll iofs, att turnéra är sällan 9-18 som man kanske förstått. Igår jobbade jag 9-01.30 med restid. Står viss möjlighet till flextid - o med det menas att jag kan börja 9.30 om jag vill.

Tillträdesdag 2008-05-09

Arbetsuppgifter/yrkesbenämning/tjänstetitel - Projektledar assistent.

Anställningsform - 6 månaders provanställning/halvtid

Övertid - Ingen övertidsersättning

Semester - Enligt semesterlagen

Uppsägningstid Enligt Las Vad menas med det?

Vi håller på att leta ny bostad så jag skulle verkligen behöva ha mitt jobb kvar.. vi bor i en 1:a nu o det går ju såklart inte sen. Min sambo har "då o då" jobb - typ hela tiden men det är ändå inte säkert. Han får förmodligen en fast tjänst lagom till bebisen kommer för att en annan ska vara mammaledig där då.

Vad surt att du fick lägsta trots slit.. Jag skulle också känna så, inte haft semester sen förra sommaren till exempel. Men tänkte på en sak, om jag står ut en månad till - när min provanställning går ut, då har jag ju jobbat 6 månader i sträck? Då borde den inkomsten vara SGI?

Nu har jag ingen koll på hur det där funkar, men det borde vara så tycker jag. Ring försäkringskassan o kolla.

Pengar är ett jävla problem helvete, vi kommer troligtvis få leva på soc november och ev. december. Pojkvännen är arbetslös, har ett par jobberbjudanden, men kan inte börja arbeta förens vi flyttar ut till min lägenhet i okt/nov månadsskiftet.
Om du vill kan jag tipsa om våran hyresvärd. En privat HV med bostäder främst i söderort och på söder. Har en del ganska omoderna lägenheter, men satan vad billiga dom är. Ligger oftast i lugna områden med bara pensionärer.
Jag betalar 6010.-/mån för 4rok.

*Tar fram kontraktet*

Nähä okej, han sa det tydligen muntligt Må-Fre. Det står bara 9-18. Men det spelar ju ingen roll iofs, att turnéra är sällan 9-18 som man kanske förstått. Igår jobbade jag 9-01.30 med restid. Står viss möjlighet till flextid - o med det menas att jag kan börja 9.30 om jag vill.

Tillträdesdag 2008-05-09

Arbetsuppgifter/yrkesbenämning/tjänstetitel - Projektledar assistent.

Anställningsform - 6 månaders provanställning/halvtid

Övertid - Ingen övertidsersättning

Semester - Enligt semesterlagen

Uppsägningstid Enligt Las Vad menas med det?

Det fetstilta är ju ajajaaaj alltså :eek: det innebär att han har rätt att kräva att du arbetar i stort sett hur många timmar som helst utan extra ersättning. Det är fan en sån jäkla fälla alltså :cry:

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tipsa dig om isf... men börja med att sjukskriva dig, och gå till en läkare som ngn tidigare sagt. Tänk på att bebisen i magen är det viktigaste!

*lyckatillkram*

Nja. När man jobbar som turneledare är man "i tjänst" dygnet runt. Vad TS har för avtal vet jag inte, men vanligast är att man har betalt för ett visst antal dagar, inte för antal jobbade timmar. Därför finns det ingen övertidsersättning.

Nej du får ju räkna in allt du jobbat senaste året..... så byter du jobb nu och jobbar 1 månad är det ju 6 månaders jobb = SGI-grundande.... men DUBBELKOLLA med FK, ring och prata med handläggare.....

Ang sjukskrivning, jag skulle be barnmorskan att rekommendera en läkare som håller på med mödrar/barn dom brukar ha mer förståelse för gravidkrämpor :devil: jag har träffat MÅNGA läkare i mina dar men ingen har varit så bra som kvinnan som jag fick tid hos via min BM..... hon hade väldigt bra koll på gravida! Dessutom var hon suverän gällande mental ohälsa som jag också har :angel: där var det action, inte som med andra läkare som inte tagit en på allvar eller "det sitter i huvudet".... så prata med din BM igen och fråga om hon har en läkare att rekommendera och jag skulle vilja säga.... en kvinnlig, jag tycker dom har mer förståelse för gravida.

Som sagt jag kommer ner.... och nyper chefen, I promise! :devil:

Dels håller jag med den om sade att kommentareran räknas som sexuella trackasserier, detta ska anmälas.

Ring till FK och prata med dem om Havandeskapspenning, känns som att du borde kunna få det iom det arbete du har. I annat fall så kan du byta BM till en med lite mer förståelse, alternativt ha kvar den du har och få (som filiduttan sade) hänvisning till läkare på mvc. Håller dock inte alls med om att det måste vara kvinnliga läkare, de manliga jag haft har haft stor förståelse för mina bekymmer, så så länge det är läkare som har erfarenhet av graviditeter, vilket de på mvc bör ha, så spelar nog könet på denne ingen roll.

Sedan, skicka iväg ett PM till pmm, har för mig att hon fick tidigare HP på grund av att hennes arbetsplats inte höll sig till regelverket för gravida enligt arbetsmiljöreglerna. Hon har stenkoll på det, och jag skulle bli ytterst förvånad om de uppfyller kraven.

Är det inte så att du ska ha en inkomst sex månader i följd? Det måte väl inte vara på samma plats? Så så länge du var studerande/arbetssökande alternativt hade ett annat arbete fram tills du gick på detta jobb ska det inte vara någon fara? Kolla upp detta, och sök andra arbeten om du inte vill vara kvar på detta (verkar inte som något vidare överlag).

Nu har jag ingen koll på hur det där funkar, men det borde vara så tycker jag. Ring försäkringskassan o kolla.

Pengar är ett jävla problem helvete, vi kommer troligtvis få leva på soc november och ev. december. Pojkvännen är arbetslös, har ett par jobberbjudanden, men kan inte börja arbeta förens vi flyttar ut till min lägenhet i okt/nov månadsskiftet.
Om du vill kan jag tipsa om våran hyresvärd. En privat HV med bostäder främst i söderort och på söder. Har en del ganska omoderna lägenheter, men satan vad billiga dom är. Ligger oftast i lugna områden med bara pensionärer.
Jag betalar 6010.-/mån för 4rok.

Å vad tokigt :( Hoppas det löser sig!

Ja skicka gärna ett PM!!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka