Fille

Trådstartare
Jag har varit kass i magen så länge jag kan minnas, jag har trott att det beror på att jag ätit för mycket skräpmat i perioder men är även dålig i magen när jag ätit bra mat. Har till och med varit på vårdcentralen men dom säger att det inte är nåt fel på mig. Mina besvär då? Jo, kan gå på toa och göra tvåan kanske 4-5 gånger om dagen om jag har otur, väldigt gasig, min sambo ogillar skarpt mina dofter och visst kan ju springa på toa o fisa varje gång, men blir lite tjatigt tillslut! Har även magknip till och från. Blir värre om jag äter fet mat eller mycket kolhydrater, speciellt kolhydrater från spannmål. Men är inte glutenintollerant enl vc! Vad tror ni allsmäktige buke? Och ja, jag absolut ringa vc igen men kom att tänka på detta precis innan jag börja skriva. Han googla en sväng därimellan och mina besvär står ju med!
 
Sv: Ibs??

Undvik att äta det din mage "reagerar" på och se hur du fungerar då.

Min mage fixar inte heller fet mat (tex lax, vissa såser, vissa nötter), även om jag inte får samma slags reaktion som dig, och även tex mat med mycket mjöl i. Är utredd för tex gluten, laktos och gallsten. Men

Det finns ju ingen behandling för IBS mer än att inte äta det magen inte gillar, så att få det bekräftat betyder ju inte så mycket. Mer att man vill utreda det andra det kan bero på först.
 
Sv: Ibs??

Igår åt jag lax med tzatsiki både till lunch och middag, till lunchen åt jag bara grönsaker till och till kvällen åt ja potatisgratäng...! Plus en baguett till frulle! Min mage hatar mig hårt sen igår kväll kan jag lova! Men ja, vart ganska onyttigt igår! Vad äter man om man väljer bort både fett och kolhydrater? Kyckling och brocoli? ;) gillar bara nötfärs och korv utöver kyckling och fisk! Men är inte direkt kräsen på grönsaker/ägg/kvarg/keso/frukt! Brukar dock få ont i magen av äpple och morot, som inte är tillagat!
 
Sv: Ibs??

Jag har IBS, fast av förstoppningstypen. Precis som Zaga rekommenderar jag dig att försöka hitta vad du reagerar på, och helt enkelt låta bli det! Skit tråkigt, jag vet men hellre det än att må dåligt! Google is your friend, det finns massor med listor på livsmedel som är kända för att ge olika typer av magproblem.
Ex:
Förstoppande: mjölk, nötter, vitt mjöl, vitt ris, fiberfattig mat i allmänhet
Lösande: torkad frukt, fibrer (kiwi, broccoli m.m.), socker, kaffe
Gasbildande: baljväxter, kål (vitkål, broccoli m.m.), sockeralkoholer (sorbitol mfl.), fiberrika spannmålsprodukter

Hittade en liten lista http://www.orebroll.se/Files-sv/Öre...ppande, lösande och gasbildande livsmedel.pdf

Prova undvika livsmedel som är ökända för att orsaka problem som dina :)
 
Sv: Ibs??

Fast det handlar inte om att äta onyttigt eller inte.
Skulle det vara jag som åt det du åt igår skulle jag tex reagera både på laxen och tzatsikin (beroende på vilka former de är i, tex gravad lax funkar) och även potatisgratängen (beroende på vad den är gjord av för form av grädde/mjölk).
 
Sv: Ibs??

Jag har också IBS och det jag inte tål är främst friterad pommes. Det är värst. Tål inte heller läsk.
Det är det jag har kommit fram till ännu. Det tar tid att lära sig vad man kan äta och inte. Jag misstänker att lök inte fungerar också, håller på och utreder det... misstänker att jag inte mår bra av för mycket fibrer också.
Vissa saker kan var lite underligt, jag tål lasagne men jag tål inte spagetti och köttfärssås... vilket är i stort sett samma sak (jag gör såsen med ungefär samma ingredienser).

Har en kompis med ganska svår IBS som har testat nåt pulver som fungerar bra för henne. Kan kolla upp vad det heter.
 
Sv: Ibs??

se dig själv som gluten- och eller laktosintollerant ett par månader och testa.

Det kan ju vara det även om inte doktorns tester visar det.

Du borde märka redan efter ett par dagar om du blir bättre! Och blir du markant bättre är det bara att fortsätta! Finns oändligt mycket laktos- och glutenfria produkter idag och massor med info och recept i cyperspace!
 
Sv: Ibs??

låter som klassisk IBS. Och ibs,........ ja man kan ju diskutera vad det egentligen är för sjukdom. Det är den diagnosen man får när allt annat är uteslutet. Det finns knappt någon bra behandling (iaf inte enligt läkaren på tv nyhetsmorgon för ett par dagar sedan) och man vet inte vad det beror på ens. Du får försöka hitta dina egna knep med kosten, vad som lindrar. Annars verkar det mest vara "lär dig leva med det"
 
Sv: Ibs??

Vill lägga till att man även kan vara mjölkproteinallergiker vilket är något annat än laktosintolerant och därför inte visas i testerna :)
 
Sv: Ibs??

Jag har helt slutat med både mjölk och mjöl och är nu helt bra i magen:) Magen är dessutom inte svullen längre. Helt underbart. Men enligt testerna som gjorts kunde man inte påvisa detta. Prova dig fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Ibs??

KL

Tack för bra svar! Har ju varit dålig i magen länge men börjar tröttna..! Folk skrattar åt mig och säger att jag är klen när jag säger att jag får ont i magen av stark mat! Reagerar nog mest på fett, kolhydrater från mjöl, stark mat, kolsyra, äpple och morötter. Vad jag kan komma på nu! Körde modifast två veckor för nåt halvår sen och då mådde jag bra!:) men kan ju inte alltid leva på modifast.!!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 324
Kropp & Själ Anonymt nick! Är det någon som känner igen sig/symtomen? Jag har haft problem med magen i ett år, även om det sakta blev bättre i...
2
Svar
26
· Visningar
6 375
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp