I väntan på veterinären....

Sv: I väntan på veterinären....

Beklagar verkligen sorgen. Jättefin ponny!

Angående att de är vaccinerade så står det på SVA's hemsida att
Rekommendationen för grundvaccinering är tre vaccineringar med fyra veckors mellanrum, åtföljd av årlig revaccinering. Fullgott skydd förväntas två veckor efter tredje grundvaccineringen enligt tillverkaren.

Men samtidigt står det
De botulismfall som verifierats hos häst i Sverige har alla orsakats av typ B toxin, vilket är det toxin som ingår i vaccinet
Kan man där misstänka att vissa fall fått botulism pga vaccinet?

Nej. Typ B är den sorten som hästar här dött av i Sverige. Och det är just den sorten man vaccinerar mot.

AM

*kl*
Beklagar sorgen. Läste tråden i morse och hoppades att det skulle gå bra :(

Vila i frid Volvo!

Det är visserligen försent nu.
Men husse hade byggt om transporten så vi hade kunnat hänga upp den i matta (liten ponny trots allt) och sen kört.

Eftersom det tar ca 12-15 timmar att köra *utan* transport så hade denna lilla ponny inte hunnit fram innan det varit försent. Dessutom får man inte transportera sjuka djur hur som helst.

Till TS, jag beklagar verkligen sorgen... Försök att behålla de ljusa minnena efter din fina ponny. Hur man än ser på det så fick hon vara där hon helst av allt ville vara. I sitt hem.

*kramar om* Usch vad ledsen jag blir för er skull... :(
Men nu har hon det bra uppe på ängarna bland våra änglahästar <3

kl

Min älskade Volvo dog för en stund sedan.
Grannen ringde och berättade. Hon ligger lugnt på sidan i boxen.

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Har skrikit och gråtit men det känns inte verkligt än. Har varit där och kramat henne. Hon ska begravas.

Åh vad ledsamt, beklagar verkligen!!!:cry:

Vad söt hon är på bilden, så lik min egen lilla vän...

Funderar på vad jag kunde gjort annorlunda.

Är så rädd att andra hästen ska råka ut för samma öde. Hon är dock som vanligt
Har varit ner med henne så hon fick nosa på Volvos kropp.. Hon stannade till lite snopet först men sen nosade hon och sen var hon nöjd. Var lite lugnare på hemvägen.

Blodprover skickas imorgon så får svar på tisdag, om det går att se något intressant på dom.

Att fundera på vad man kunde gjort annorlunda hör till sorgearbetet. För det mesta kommer man fram till att man inte KUNDE gjort nåt annorlunda. Dessutom har du ju haft ute veterinär. Om en som är utbildad på sjuka djur inte vet vad som ska göras, hur ska då du veta det?

Kram, vännen!

Min tanke också..botulism.
Stelhet bak.
Temp ras
Andningen..........
Mat i mun men tuggar inte..

Eller nja, vet inte, bara en flyktig tanke.

Beklagar Lycanthrope :(

AM

Ja jag funderar i samma bana som du, låter väldigt likt min väninnas fall för ett par månader.

Till TS

Beklagar sorgen

Åh nej, så fruktansvärt tråkigt att hon inte klarade sig :( Följde tråden i tysthet och hoppades på ett positivt besked.

Funderar på vad jag kunde gjort annorlunda.

Du har, enligt mig i alla fall, gjort det du kunde med tanke på ditt geografiska läge.

Du bor ju inte en kvart från klinik och då kommer en massa andra aspekter in.

Du ska inte ta på dig någon skuld. Du hade kontaktat veterinär och ingen kan göra underverk.

Se framåt..inte bakåt.

AM

Du har, enligt mig i alla fall, gjort det du kunde med tanke på ditt geografiska läge.

Du bor ju inte en kvart från klinik och då kommer en massa andra aspekter in.

Du ska inte ta på dig någon skuld. Du hade kontaktat veterinär och ingen kan göra underverk.

Se framåt..inte bakåt.

AM
Håller med du har gjort vad du har kunnat.

Verkligen tråkiga nyheter!

Har följt tråden i tysthet och som alla andra hade jag hoppats på ett bättre slut. Jag beklagar verkligen sorgen och skickar stora styrkekramar till dej och din familj!

Det är alltid lika svårt att skiljas från en vän, oavsett om det är människa eller djur.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 561
Senast: malumbub
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 263
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka