I väntan på veterinären....

Sv: I väntan på veterinären....

Sambon är på väg för att hämta mig. Volvo låg ner när han kom dit och vill inte upp. Vet sa att det är viktigt att få upp henne men hon vill inte. Hon drog sig lite mot höt för att äta några strån.

ska ringa kliniken i Finland men svårt att lasta sån här ponny och köra 50 mil :/vad kan jag göra? Finns det något att göra?

När man inte vet vad det är som är fel är det svårt att råda :(
Jag känner att jag inte kan ge något råd alls, inser att jag är bortskämd med veterinärvården i Skåne för här finns flera djurambulanser, "klinikbilar", veterinärvårdskliniker, jourveterinärer osv. Så jag hade ju personligen sett till att hästen fått vård - men jag kan inte heller sätta mig in i hur det är att INTE ha den möjligheten.

Låter fruktansvärt detta.
Hur hade hon tagit sig ut från hagen? Låter som en nervskada om hon gått omkull eller fastnat när hon rymt. Har hon krupit under så kan det ju blivit skada någonstans i ryggen. Slemhinnorna och avföring/urin ser normalt ut eller? Om det är förgiftning så känns det väl som att hon skulle haft lite kraftfullare symptom.

På väg hem till henne. Slemhinnor och avföring ser bra ut. Hon brukar böja huvudet under tråden och gå ut, har inte vart ström.

När de får korsförlamning, som förr kallades för måndagssjukan när arbetshästar med bibehållen fodergiva sattes igång efter söndagens vila, vill de gärna ligga ner. Det är helt okay om det är fråga om korsförlamning. Det får inte bli mer än en eller ett par timmar åt gången. De spänner sig också och kan börja darra och ibland blir varenda muskel i kroppen spänd. Har haft en pålle med kraftig korsförlamning som är helt okay idag.
Man kan konstatera detta med blodprov och de brukar oftast tillfriskna bra. Jag känner igen symtomen du berättar om med vinglig bakparti bl.a.
Nu är det svårt när man inte ser hästen men man behöver inte måla fan på väggen. Kolla pulsen, tempen och magljuden är de okay och äter och dricker hästen är det mindre chans att det är kolik.

Men som sagt låt veterinären kolla.

Rolle
Islandsfullblod som får vara hästar så mycket det går....

Jag hade ringt ut jourvet igen. Låter ju som hon blivit sämre. KAN hon resa sig om ni drar upp henne?

Vad otäckt! Jag tycker att det låter som hjärtfel när du skriver att den har hög puls och faller ihop och jag hoppas att det är någonting annat!

Tycker det börjar låta som korsförlamning iom att hon inte vill resa sig.

Om du vill åka till klinik hade jag övervägt att hyra in ett gäng bekanta och sedan lyfta på henne på transporten, bädda upp med halmbalar så hon kan ligga stadigt med stöd under resan och sen åkt.

Svarar alla igen!

Har pratat med vet ett par gånger och hon kan inte göra mycket mer som det är nu.

När jag kom så stod hon upp igen! Så hon var inte helt liggande, alltid något.
Hon hade kissat och druckit och stod med en hötuss i munnen, som hon inte tuggade på dock. Hon tar det lugnt.

Temp; 36,8grader så inte feber. Hittar tyvärr inte anteckningsboken med hästarna temp som jag brukar anteckna då och då så är osäker på vad hon brukar ha.

Hon andas fortf snabbt och tungt, var svettig (kanske efter att ha ställt sig upp när vi inte var där, sambon var ju och hämtade mig, grannens sambo höll ett öga på henne). Hon är svettig mest på hals och kring juver.

Hon stod däremot och avlastade bakdelen och när hon gick ett par låååååångsamma steg så var bakdelen väldigt stel. Jag provade försiktigt att lyfta och det tog emot i benen, framförallt höger bak var rakt som en pinne innan det "klickade" och böjde sig lite som vanligt. Provade bara väldigt försiktigt såklart.

Hon har fått finadyne.

Tillägger: Grannen ringde och sa att hon ligger ner igen, andas som lite tyngre när hon ligger. Nästan som att hon ska krysta ut något. Hon tycker nog att det låter mycket som korsförlamning också.

Men vad gör man åt korsförlamning? Smärtstillande har hon fått.
Hon ska hållas varm, ligga mjukt, inte tvingas att ställa sig upp har jag förstått.
Men mediciniering?

Jag läste att man inte ska transportera om dom har korsförlamning, men vet ju inte säkert om det är det. Svar på blodprov går att få på klinik imorgon.

Om det är korsförlamning så är det vila, värme och inget kraftfoder som gäller. Jag kan mycket väl tänka mig att hon svettas av smärta, tror att ryggskott är det närmaste en människa kan råka utför som liknar korsförlamning. Så om du inte haft själv hör med någon som haft och hur ont det kan göra.
Blodprovet kan vilken veterinär som helst ta och jag är osäker på om en s kliniken kan "läsa av" det utan får skicka iväg det.

Tänk på att om du ska till Finland så krävs ett hälsointyg utfärdat av distriktsveterinär som inte får vara äldre än 48 timmar. Kan ju vara svårt att ordna till och lagen förbjuder faktiskt transport av sjuka djur egentligen.

Detta är tagit från AGRIAS hemsida om vad som ska göras vid korsförlamning
"Att göra:
Avbryt pågående motion eller träning
Håll hästen torr och varm
Tvinga inte en liggande häst att resa sig
Se till att en liggande häst ligger mjukt
Kontakta veterinär, ring gärna Agrias telefonveterinär på telefonnummer 0900-100 51 61
Ge selen och vitamin E
Ge B-vitamin
Se över foderstaten
Låt hästen vila i liten hage utan andra hästar
Undvik alla former av stress, till exempel transport av hästen"

Det låter lite som korsförlamning som dom andra varit inne på. Sådär reagerade min förra häst, vi tvingade i honom massa b-vitamin och efter det så släppte alla symptom. Täckade honom med tjockt fleecetäcke trots att det var mitt i sommaren (han var förvisso en mycket känslig herre).

Han stod och skakade, hakade upp sig i bakdelen och föll omkull. Var genomsvettig med hög puls och lite förhöjd feber.

Hoppas VERKLIGEN det löser sig för din lilla pärla! Vart i Norrland bor du?

MVH
Theresé

kl

Min älskade Volvo dog för en stund sedan.
Grannen ringde och berättade. Hon ligger lugnt på sidan i boxen.

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Har skrikit och gråtit men det känns inte verkligt än. Har varit där och kramat henne. Hon ska begravas.

Åh vad tråkigt. Har följt tråden och hoppats att det skulle gå åt rätt håll.

Men usch vad hemskt :'(

Beklagar verkligen sorgen och skickar stora kramar och styrka till dig.

Vila i frid fina Volvo <3

Har följt tråden i tysthet och hoppats. Beklagar verkligen förlusten av din fina Volvo! :(

Men vad tråkigt :( Beklagar!

Kan ju ha varit precis vad som helst, men jag vet inte, känns på något sätt som förgiftning för mig..?

Ungefär sådär var min kompis häst innan hon dog i boxen, men jag ville inte skrämma upp dig. Beklagar verkligen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 561
Senast: malumbub
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 263
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka