Träningsmaskiner hemma tror jag för de flesta ger mer dåligt samvete än träning. :-)
Jag slår också ett slag för Friskis och Svettis om det finns sådant nära dig, jag var RÄDD för att gå till gymmet och tyckte att set var skrämmande att komma iväg till Friskis första gången, men det gick över. Noll prestige, alla kroppstyper och människotyper, välkomnande atmosfär.
Senare fick jag hjälp av en fysioterapeut att komma igång med gymövningar anpassade för mig på det gym jag ville träna på, och kom över gymskräcken. Nu går jag in på fria vikteravdelningen också och lyfter hantlar och skivstänger.
Friskis har något de kallar jympa som är en bra gruppträning på olika nivåer. Ge det ett par chanser så hoppas jag att du blir fast precis som jag blev. Det ger massor av positiv energi, passen är till glad musik och i grundnivåpassen ingår inga hopp eller svåra rörelser.
Det låter som om du även kan ha nytta av att träffa en sjukgymnast som jobbar i anslutning till ett gym som kan visa dig övningar, med tanke på att du har lite krämpor så är det klokt. Det blir nästan som att träna med PT men fördelen att det är väldigt mycket billigare.