I förebyggande syfte

Vica

Trådstartare
En liten fråga till er alla, vad gör ni för träning i förebyggande syfte för era hundar? Anledningen till att jag frågar är pga att vi nyligen börjat vattengympa vår 9 åriga leonbergertant för att hålla hennes leder igång och förebygga ev skador och sjukdomar men fick reda på av sjukgymnasten att det är väldigt få som tänker förebyggande.

Någon mer här som vattengympar/stretchar/masserar eller liknande utan att ha haft en skada innan?

Sv: I förebyggande syfte

Jag gör!

Jag värmer alltid min hund innan träning och samma sak efteråt som nedvarvning. Jag stretchar grundligt efter hårda pass och masserar ansträngda muskelpartier flera gånger i veckan.
Han fystränas både i vatten och ute i terräng och övar upp balans, styrka och koordination/kroppskontroll på boll mm. :)

I princip all fysträning jag gör är för flera anledningar. Dvs att förebygga skador/öka hållbarhet, stärka hälsan och att öka förutsättningarna för de grenar vi tränar och tävlar.

Utöver promenader och träning i själva grenarna blir det konditionsträning (löpning och cykling), träning av kroppskontroll (tricks) och balansträning (tricks, stenar/stubbar och pilatesboll). Simma skulle jag vilja göra men väntar tills ekonomin är lite bättre.
Har även en plan på att kolla igenom hunden förebyggande och ev. lägga upp en träningsplan mha sjukgymnast.

Naturligtvis är jag även noga med upp- och nedvärmning och masserar lite då och då.

Wahidah har visserligen haft en skada som ung (sträckning i ett lår).
Men, jag har alltid varit noga med just förebyggande grejer ändå.

Jag är jättenoga med uppvärmning och nedvarvning. Hon får massage någon gång ibland och efter att hon ansträngt sig rejält fysiskt så stretchar jag. Jag ser också till att träna allsidigt och går otroligt gärna off road i skogen, för att hon ska lära sig hålla koll på kropp, tassar osv. Dessutom bygger hon ju bra med muskler av det.

Jag sätter också på täcke om det finns risk för att hon snabbt blir nedkyld efter arbete och försöker alltid hålla framförallt ryggen varm. Inte för att hon har ryggproblem eller något, utan för att ryggen ändå är det som "håller ihop allt" och så lätt blir kall. Hon har ju inte mycket underhudsfett, min lilla saluki.

Utöver det blir det inte så mycket. Jag ger så bra mat som möjligt för att hon ska vara så frisk som möjligt, håller henne i bra vikt och välmusklad.

I lördags var vi på hundsim. Vi har inte råd att börja med något sådant regelbundet nu, men det kändes väldigt bra att ha provat på det, OM hon skulle skada sig och behöva det sedan. Dessutom har jag tänkt att hon till sommaren kan få börja simma ute, bara jag har koll på att hon faktiskt kan simma osv. (Det kunde hon :D)

Som hästägare har man det ju i sig, man skrittar fram och skrittar av. Jag cyklar mycket med min hund, då är det alltid skrittpass först och sist.

Sommartid är det simträning med flytväst. Inte bara bada.

Jag kan skriva under på det Jenka skrev, med undantag för att vi simtränar i sjöar sommartid.

Jag är alltid noga med upp- och avvärmning, använder täcke om de sitter stilla ute mellan passen.
Mina har tre vilodagar i månaden, får massage två gånger i veckan, drar mig på cykel mellan 12-30 km/veckan, skrittar (ibland med vikter) i skogen ett par timmar i veckan, vallar minst fyra timmar i veckan och så en massa "parkour" i skogen och på gårdsplan. De ska kunna hoppa, klättra, balansera, krypa, löpa och använda sin kropp fullt ut i tjänst, så de måste vara i toppform!

/Migo

I princip det enda jag gör just i förebyggande syfte är uppvärmning och nedvarvning. Främst vid agilityträning.
Sen gör vi mycket annat som kan räknas som förebyggande; fysträning, balansträning, simning på sommaren osv, men detta gör jag egentligen mest för att min hund blir galen utan fysträning och också för att det ger möjlighet till ökad prestation inom de andra grenarna.
Är tyvärr dålig på att strecha och massera.. Borde göra det mer.

Uppvärmning och så är jag noga med, oftast kommer det av sig självt så att säga, går en stund innan vi cyklar för att de ska få kissa och samma när vi är klara. Sommartid simmar de mycket, men nu har vi börjat gå in lite i dvala. Jag hinner helt enkelt inte, jobbar när det är ljust så det blir mindre tid i skog och mark nu, mer tid vi cykel eller på rastplatsen.

Hade det inte varit ganska dyrt hade jag gärna simmat dem vintertid, jag tycker det är en oerhört bra träning. Eller vattenlöpband.

Uppvärmning är något självklart som man som Blandras skriver sitter i ryggmärgen pga hästarna.

Stretch: Vi stretchar alltid efter jogging. I samband med LC- och raceträning är det dock nästan omöjligt att få till en bra stretch på träningsplatsen (hundarna är på helspänn). Efter den typen av träning brukar jag senare på dagen, när hundarna har ätit och vilat, ta en rask promenad på 40 minuter och sedan stretcha dem. Då brukar jag även passa på att göra en felsökning. Har någon skada uppstått så kan jag upptäcka den direkt.

Tidigare i år hade Dafne dock vissa rörelsehämningar och då stretchade vi två gånger om dagen under några månaders tid (efter 30-40 minuters uppvärmning).

Massage: Jag märkte i våras att det är något som jag behöver göra (se ovan om rörelsehämningarna). Dafne blir väldigt lätt spänd i gluteerna. I somras blev hon ordentligt genomgången och man fann då även att hennes ryggmuskulatur ligger lite väl tätt mot ryggraden, så de måste jag också knåda ut minst en gång i veckan. Gaia får bara lätt uppmjukande massage bara, ingen djupmassage.

Annars håller jag med R_C om att obanad terräng är toppen för att få en hållbar hund, särskilt för LC som vi kör med våra. Det är nog den i särklass bästa träningen för att få en hållbar LC-hund. Jag har haft lite dålig tillgång till bra skog där jag kan släppa hundarna, så det har inte blivit så mycket som jag skulle önska. Men nu kommer vi att flytta i februari och ha skogen 5 minuters promenadväg från hemmet. Så det kommer verkligen att bli kanon! :)

Kl.

Som flera andra; Försöker att vara väldigt noga med uppvärmning och att varva ner; täcke på innan träning, efter träning och i pauser för att hålla musklerna varmare.

Jag masserar henne själv i princip efter varje träningspass eller flera dagar i veckan. Ca 1 gång i månaden/varannan månad kollar jag upp henne hos massör för att se hur musklerna mår och om jag kan massera på annat sätt för att förebygga etc.

Förutom vanlig motion och "off road-promenader" skrittas hon mycket i koppel då hon behöver det. I övrigt tränar vi också balans, kroppskontroll, styrka etc.

Simmar gör hon under de varmare månaderna och på vintern promeneras hon mycket i djupsnö för att stärka kroppen (funkar även i högt gräs).

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 229
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: cassina
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar