I dag bär det av.

Lantmäteriet talar om hur man numrerar lägenheter:

Det står på en liten vit lapp högst upp på ens ytterdörr annars. Men jag förstod det som att Enya faktiskt vet vad hon har för nummer, men att skm inte accepterade det när hon matade in det på webben i något ärende.
 
Det står på en liten vit lapp högst upp på ens ytterdörr annars. Men jag förstod det som att Enya faktiskt vet vad hon har för nummer, men att skm inte accepterade det när hon matade in det på webben i något ärende.
Det står då inte på min ytterdörr. Står endast i hyreskontraktet.

Men som jag har förstått det kan man adressändra utan lägenhetsnummer, men att de då kommer att kontakta en för att ta reda på vilket lägenhetsnummer man bor på.
 
Det ska finnas anslaget väl synligt, det är fastighetsägaren ålagd att se till. Antingen på dörr eller i porten eller på annan väl synlig plats.
 
@honung Var tvungen att gå ut och titta på min dörr, sitter inget där. Har även egen ingång, så finns ingen annanstans som det skulle kunna sitta. Då hyr jag ändå av ett kommunalt bostadsbolag...
 
@honung Var tvungen att gå ut och titta på min dörr, sitter inget där. Har även egen ingång, så finns ingen annanstans som det skulle kunna sitta. Då hyr jag ändå av ett kommunalt bostadsbolag...
Ja det är ju inte mitt fel. Men jag antar att du bor i flerbostadshus och då är som sagt fastighetsägaren ålagd att tydligt märka ut lägenhetsnummer, på dörr, i port eller annan väl synlig plats.
 
Ja det är ju inte mitt fel. Men jag antar att du bor i flerbostadshus och då är som sagt fastighetsägaren ålagd att tydligt märka ut lägenhetsnummer, på dörr, i port eller annan väl synlig plats.
Nej, det är absolut inte ditt fel. Det var inte det som jag menade, utan att det inte alltid hyresvärden gör som den ska. :grin: Ber om så mycket om ursäkt, om du uppfattade det så.:)
 
Det står på en liten vit lapp högst upp på ens ytterdörr annars. Men jag förstod det som att Enya faktiskt vet vad hon har för nummer, men att skm inte accepterade det när hon matade in det på webben i något ärende.

Aha, då missuppfattade jag. Skumt isf att de inte godtar hennes nummer.

Jag som bor i bostadsrätt har ett nummer anslaget på dörren sedan huset byggdes på 90-talet, dvs föreningen nummer. Det är ett annat nummer än det folbokföringen har.
 
Aha, då missuppfattade jag. Skumt isf att de inte godtar hennes nummer.

Jag som bor i bostadsrätt har ett nummer anslaget på dörren sedan huset byggdes på 90-talet, dvs föreningen nummer. Det är ett annat nummer än det folbokföringen har.
De gjorde om det där för ett par år sedan, alla lägenheter fick standardiserade fyrsiffriga nummer enligt ett visst system. Tror det var i samband med folk- och bostadsräkningen.
 
De gjorde om det där för ett par år sedan, alla lägenheter fick standardiserade fyrsiffriga nummer enligt ett visst system. Tror det var i samband med folk- och bostadsräkningen.

Jo, det vet jag. Det är det systemet som beskrivs i länken jag gav Enya. Jag bodde på landet då när det infördes, i ett hus som låg i en fastighet om fem bostäder. Det var mycket viktigt att rätt fyrsiffriga nummer blev registrerat på rätt bostad. Det har bland annat att göra med polis-, brandkårs- och ambulansutryckningar. Som jag fattade det.
 
Jo, det vet jag. Det är det systemet som beskrivs i länken jag gav Enya. Jag bodde på landet då när det infördes, i ett hus som låg i en fastighet om fem bostäder. Det var mycket viktigt att rätt fyrsiffriga nummer blev registrerat på rätt bostad. Det har bland annat att göra med polis-, brandkårs- och ambulansutryckningar. Som jag fattade det.
Aha, missade länken, förlåt!
 
Aha, då missuppfattade jag. Skumt isf att de inte godtar hennes nummer.

Jag som bor i bostadsrätt har ett nummer anslaget på dörren sedan huset byggdes på 90-talet, dvs föreningen nummer. Det är ett annat nummer än det folbokföringen har.
Från din egen länk på förstasidan:

"Numren i det nationella lägenhetsregistret ersätter inte utan vidare andra lägenhetsbeteckningar som fastighetsägarna använder. I bostadsrättsföreningar används t.ex. lägenhetsbeteckningarna i föreningens lägenhetsförteckning för pantsättning, upplåtelser och liknande.

Det kan alltså finnas två parallella beteckningssystem för bostäderna. Du kan läsa mer om detta i detta reviderade brev till landets bostadsrättsföreningar och bostadsföreningar (pdf) som första gången skickades ut våren 2010."
 
Från din egen länk på förstasidan:

"Numren i det nationella lägenhetsregistret ersätter inte utan vidare andra lägenhetsbeteckningar som fastighetsägarna använder. I bostadsrättsföreningar används t.ex. lägenhetsbeteckningarna i föreningens lägenhetsförteckning för pantsättning, upplåtelser och liknande.

Det kan alltså finnas två parallella beteckningssystem för bostäderna. Du kan läsa mer om detta i detta reviderade brev till landets bostadsrättsföreningar och bostadsföreningar (pdf) som första gången skickades ut våren 2010."

Jag vet faktiskt inte vad du svarar på. Det där vet jag redan, och har inte sagt något annat.

Min länk till Enya handlade just om hur lägenhetsregistret till folkbokföringen är uppbyggt, som en hjälp för att ta reda på rätt nummer. Sedan skrev du att Enya redan har rätt nummer men att skm inte godtog det. Det visste inte jag.
 
Jag beundrar dig jättemycket! Själv stressar jag runt i ett liv jag inte trivs och jobbar på att få till det liv jag vill ha och behöver så både avundas och peppas av ditt mod.
Tack! :)

Jag gör...gjorde får jag väl säga, samma sak. Ett jobb jag inte trivdes med, bostad jag hatade och familj jag var trött på. Alla elräkningar som jag knappt vågade titta på, bensinkostnader jag suckade djupt över och så vintern som är plågsam med eldning, snö och is.

Det är därför jag är så glad nu! Elen och värmen ingår i hyran. Jag behöver inte öppna en endaste elräkning alls just nu, inte elda, inte frysa, inte bära ved, inte oroa mig för vattnet. Det må vara en tvåa på 50 kvm, men den verkar större och den är värd det. Jag tror att barnen också kommer att trivas här! :D
 
Tvärt om!
Du är en förebild som förerkligar saker istället för att inte våga ta språnget!
Men det tog lååååång tid och frågan är om jag kommer att ångra mig snart?

Fast, jag har hela tiden vetat att jag KOMMER att ångra mig då och då, bara för att jag inte känner till något här.
 
Bor du i hyresrätt el bostadsrätt? Frösäng är bra, och som i alla områden finns det alltid några som kanske stör. Jag bor vid gärdena på andra sidan, vid skolan som ditt ena barn ska gå på tror jag när jag läser om hans åldersgrupp. Gatan bakom mig har varit rörig och kanske är fortfarande, men inget vi märker av, då vi har lgh mot dom stora gräsytorna och skogen.
Det är bostadsrätt jag bor i. Verkar vara ett lugnt område faktiskt, inte riktigt festande eller mycket folk ute. Det gör att jag glor misstänksamt när jag ser nån ute när det är mörkt och jag är ute med Snigel, redo att hugga ifall behov uppstår ;) För Snigel gör inget sånt....

Om jag fattat det rätt bor du på andra sidan över bron?
 
Lantmäteriet talar om hur man numrerar lägenheter:

http://www.lantmateriet.se/Fastighe.../Lagenhetsregistret/Innehall/Lagenhetsnummer/

Du är en beundransvärd kvinna, Enya! Vilken grej att flytta sådär! Jag har missat hur det ligger till på jobbfronten. Minns att du var på intervju i Eskilstuna bla.
Det ena jobbet i Eskilstuna fick jag inte och det andra valde de att inte anställa någon på. Har sökt flera jobb där, men det är ju semester och tiden för ansökningar har inte gått ut ännu. däremot uppstår frågan nu om jag VERKLIGEN ska jobba där med tanke på var jag bor. I Nyköping gr direktbuss, men här innebär byte av buss i Nyköping. Kan bli lite mer tidskrävande. Så fråga nummer två är om jag ska vara iskall och vänta till ett jobb närmare mig dyker upp.

Jag har fått rätt nummer av hyresvärden och honung hade rätt i att det står ovanför dörren också :) Någon av er hade rätt i att numret jag hade nog är föreningens nummer, så det finns alltså två. Nu har jag rätt och adressändring är gjord. Nu är det bara eftersändning av post kvar, men den sidan var det krångel med så jag ska gå in och göra det i dag så det är gjort det med. Men en fråga jag undrar är vem jag ska kontakta för att få rätt namn vid dörren? Där står förra hyresgästens namn och det är ju inte rätt ;)
 
Kan man visst det, och gå till affären i pyjamas och kanintofflor, det har jag sett live i Stockholm. :laugh:
Kan man inte alls om man är rädd om panschisarnas hjärta! ;) Och ja, gå ut med Snigel i pyjamas KOMMER jag att göra, jag har gjort det med alla mina hundar när de varit valpar! Fast hon är ju visserligen ingen valp med sina snart 8 år i bagaget... hm. Men jag får vänta tills de är lite mer vana vid att se mig..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 157
Senast: Enya
·
Övr. Katt Denna gången för Molly. Den första katten min familj skaffade. I 12 år har hon bott hemma hos min mamma, jag var 14 när hon kom till...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: CeciliaHeikne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp