I behov av uppbetsling under kortare tidsperiod, tips?

DarkInNight

Trådstartare
Kort bakgrundafakta:

Jag har en nordistravare, stark som få om han sätter den sidan till. För mååånga år sedan när jag började rida honom gick det inte att få stopp på honom, men det är nu borttränat och rider man korrekt så är han mjuk, fin, arbetar i en korrekt form samt är lyhörd med ett vanligt tredelat (lösa/fasta ringar), eller tvådelat under dressyrpassen. Dessa fungerar oftast även under uteritter och hoppning om han inte är extremt taggad och busig, dessa gånger används ett rakt kimblewick/jaktkandar.

Nu till problemet. Jag är gravid i 6 månaden och känner att kroppen inte orkar hålla honom ihop honom lika bra när han sätter den pigga/busiga sidan till. När han känner att man inte orkar hålla ihop honom ordentligt så kan han börja testa ryttare, dra iväg och/eller bocka, jag vill inte riskera något sådant. Jag skulle helt enkelt behöva ett skarpare bett under den här övergångsperioden (som just är en övergångsperiod) för att ha mer att säga till om ifall djävulen/buset slår till i honom, han skärper sig direkt när han vet att han inte har något att säga till om . :devil:

Det finns inte på kartan att sluta rida honom eftersom främst dressyrpassen gör gott för min foglossning och jag överlag mår mycket bättre när jag får rida ett par gånger i veckan. Har redan dragit ner till bara ett antal ggr/vecka och överlåter en del till syster eftersom för mycket motion/rörelse/ridning förvärrar foglossningen och lagom förbättrar. BM är informerad och anser att det är bra att jag håller igång och rider så länge det känns bra.

Så, har ni några tips på lite skarpare bett; ett till dressyren (utan hävstångsverkan) och ett till uteritterna (hävstång är OK bara bettet är odelat och kindkedja används).

Sv: I behov av uppbetsling under kortare tidsperiod, tips?

Har du provat kimblewick aka jaktkandar? "Snällare" än pelham men ändå lite skarpare, beroende på var du fäster tygeln. Ute då, då det har hävstång. Kan inte komma på ett skarpare bett utan

Jag kör och rider på stång! Det är inte bettet som är skarpt utan handen som blir skarpare med skarpare bett.

Dessutom så går det att sätta i snällt läge och slacka kedjan. Men då är bettet med och går lätt att skärpa till om det behövs!

Sen gör jag tvärtom, träna hästen på att tåla sig och gå lugnt utan att du håller ihop den. Det går, men visst kan det vara bökigt.

Jag kör och rider på stång!

Med stång menar du...? Kandarstång?

Hästen är lydig och gör som man säger i 99% av fallen. Jag vet hur han fungerar efter tio år tillsammans. Men ibland är han väldigt pigg och då vill jag ha lite extra styrka i bettet när jag inte kan använda min kropp för att kontrollera honom på samma sätt som i vanliga fall.

Senast ändrad:

Jag kör och rider på stång! Det är inte bettet som är skarpt utan handen som blir skarpare med skarpare bett.

Dessutom så går det att sätta i snällt läge och slacka kedjan. Men då är bettet med och går lätt att skärpa till om det behövs!

Sen gör jag tvärtom, träna hästen på att tåla sig och gå lugnt utan att du håller ihop den. Det går, men visst kan det vara bökigt.

Om du gör kedjan lösare blir bettet skarpare och stoppet kommer senare...Motsatt effekt..

Du vet väl att bettet blir skarpare ju lösare du har kedjan? :crazy:

Om du gör kedjan lösare blir bettet skarpare och stoppet kommer senare...Motsatt effekt..

Alltså det här fascinerar mig rätt mycket! Vad många det är som förspråkar och rider på bett de inte har en aning om hur det funkar! :crazy: Jag skulle aldrig använda nåt jag inte behärskar (jag tycker inte man gör det när man inte ens kan funktionsbeskriva grejerna man använder rätt).

När ska folk få intresse av att lära sig VAD de stoppar i munnen på sina hästar och sen sitter och drar i?

Jag är inte motståndare till hävstångsbett alls, tvärt om. Men jag tycker att det är ryttarens skyldighet att veta vad de håller på med.
Det är liksom inte en smaksak eller erarenhetesgrej när man funktionsbeskriver bett - det är fysikens lagar. och de är rätt konstanta.

Varför inte använda jaktkandaret även i dressyren? Om du inte ska tävla utan bara rida hemma så spelar det ju ingen roll vad du har för bett bara det fungerar för dej och hästen.

Alltså det här fascinerar mig rätt mycket! Vad många det är som förspråkar och rider på bett de inte har en aning om hur det funkar! :crazy: Jag skulle aldrig använda nåt jag inte behärskar (jag tycker inte man gör det när man inte ens kan funktionsbeskriva grejerna man använder rätt).

När ska folk få intresse av att lära sig VAD de stoppar i munnen på sina hästar och sen sitter och drar i?

Jag är inte motståndare till hävstångsbett alls, tvärt om. Men jag tycker att det är ryttarens skyldighet att veta vad de håller på med.
Det är liksom inte en smaksak eller erarenhetesgrej när man funktionsbeskriver bett - det är fysikens lagar. och de är rätt konstanta.

Jag håller helt med :crazy: Varför stoppar man något i munnen om man inte har kunskapen att prova ut det rätt och använda det rätt? Jag menar, kan man inte prova ut sadlar själv så tar man ju hjälp, varför gör man inte det med bett också?

Jag rider numera alltid på westernstång ute, oavsett häst. Våra hästar gillar bettet och jag vet att jag alltid får stopp på dem om något skulle ske. Det är ett tredelat lite stelt nästan som rakt bett med rörlig mittenrulle. Även den fd galoppören älskar bettet och hon har en problem mun.

Fördelen är att jag kan rida med längre tygel o hästen jobbar i en låg form och jag behöver inte vara orolig för att inte ha kontroll.

Rätta mig om jag har fel, men blir inte det samma verkan med det bettet som det blir med pessoa? Eftersom du fäster sidostyckena i en annan ring än bettet och det inte används med kindkedja?

Du skrev iof att man skulle använda kindkedja, men det ser inte ut som om tillverkaren har tänkt det så. Gör kindkedjan att det blir ett godtagbart bett även med pessoa isåfall? Eller har jag tänkt helt fel gällande dessa betten :p

Det är tänkt att man ska använda curbstrap (är ett "westernbett") vilket har samma funktion som den klassiska kindkedjan, dock ofta inte lika skarpt.

Blir inte som ett pessoa man sätter kindkedja på eftersom ett pessoa är ett delat bett och knäcker upp i gommen på hästen, det gör inte detta.

Senast ändrad:

Jag håller helt med :crazy: Varför stoppar man något i munnen om man inte har kunskapen att prova ut det rätt och använda det rätt? Jag menar, kan man inte prova ut sadlar själv så tar man ju hjälp, varför gör man inte det med bett också?

Ja eller hur. Tycker det är konstigt! Men det är klart, det är lättsamt att betala 250kr och slänga in det i käften och sen dra. :(

Ja eller hur. Tycker det är konstigt! Men det är klart, det är lättsamt att betala 250kr och slänga in det i käften och sen dra. :(

Fast ibland får man testa o se vad hästen gillar o inte gillar. Vårt fullblod fick 2 bett utprovade till sig, fast trots detta så gillar hon sitt westernbett bättre.

Fast ibland får man testa o se vad hästen gillar o inte gillar. Vårt fullblod fick 2 bett utprovade till sig, fast trots detta så gillar hon sitt westernbett bättre.

Självklart kan man ibland få testa många bett för att hitta ett bett som hästen gillar men då måste man ju också ha kunskapen så att man kan se om hästen gillar det och om det ligger som det ska. Att som någon ovan skrev ha kedjan lösare för att få ett mindre skarpt bett är ju skrämmande då effekten blir precis tvärtom.

Blir inte som ett pessoa man sätter kindkedja på eftersom ett pessoa är ett delat bett och knäcker upp i gommen på hästen, det gör inte detta.

fast pessoa finns väll i två- och tredelad samt rak mundel?

för jag vet hur man sätter kinkedja på ett pessoa, men om det gick borde det ju bli samma funktion som vilket annat hävstångsbett som helst (om man använder ett pessoa med rak mundel) eller tänker jag fel?

sen finns det ju förövrigt en hel del hävstångsbett att gå tag på som både är två och tredelade, dom måste väll också knäcka upp i gommen precis som ett pessoa?

Senast ändrad:

jag skulle ha jaktkandar ute om det funkar bra och sen sätta på en gramman vid dressyren eftersom den går att släppa efter och ta tag i vid behov för kan inte komma på nått skarpare bett utan hävstång

på ett pessoa sitter mundelen i en ring där det kan röra sig upp och ner (dvs det tar längre tid innan kedja tar i eftersom mundelen måste vridas klart först innan det tar stopp)
på stänger så sitter mundelen fast och då rör sig bettet tillsammans med kedjan mer eller mindre

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·
B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Belleriet
·
V
Ridning Hej! Har ett jätte trevligt halvblodssto, ganska stor och rida. Iaf så är hon ganska tung, ligger på bettet om ni förstår vad jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 964
Senast: LisaY
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: minponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama