peace

Trådstartare
Hur går man till väga om man vill hyra ut sitt hus? Vad ska man tänka på och hur räknar man ut "rätt" hyra?Något mer man behöver tänka på,skattemässigt och så?
 
Sv: Hyra ut

De första tio viktiga överväganden är om man verkligen är beredd att ta risken. Det är otroligt många som i varierande grad fått sina fastigheter förstörda.

Tråkigt inlägg, men tyvärr det första jag tänker på.
 
Sv: Hyra ut

Börja med att läsa mina trådar i ämnet.
När du har gjort det så kan jag berätta mera om du fortfarande känner att du vill genomföra det.

Det verkar osannolikt om man läst dina trådar. Jag tycker du bedriver jobbig informationsspridning.

Hur ska nu alla knäppa idioter till hyresgäster hitta nya hyresvärdar att blåsa? ;)
 
Sv: Hyra ut

Man hyr inte ut det.

Nu hyr jag förvisso själv, och har föräldrar som hyr ut gårdar.. Och trots kontrakt så blir det lätt tjafs. Vi har några gånger haft riktigt bra hyresgäster, men flertalet har varit knepiga... Förstört husen, tagit med sig vitvaror när dom flyttat, struntat i att klippa gräs, inte betalt för sig etc.. Och det är inte enkelt att bli av med dom heller.

Självklart finns det bra hyresgäster också. Men är dom dåliga så vet du det inte förrän efteråt...
Ska du hyra ut, gör kreditupplysning först! Sen se till att ha ett bra kontrakt, skriv med vad dom står för, och vad du ska stå för. Inga bytesaffärer, tex måla detta rum så får ni gratis hyra 1 månad...
 
Sv: Hyra ut

Hur ska nu alla knäppa idioter till hyresgäster hitta nya hyresvärdar att blåsa? ;)

De letar aktivt efter oerfarna hyresvärdar som de kan lura.
De stora hyresvärdarna har ofta reda ratat dessa personer av olika orsaker och då så ger de sig ut på privatmarknaden.

Vi är ganska så många här på forumet som har provat på den biten.
Jag har ändå varit ganska så förskonad.
Mina hus står fortfarande kvar och är hela.
 
Sv: Hyra ut

Mot de riktiga rötäggen så hjälper inget kontrakt i världen.
Och med de bra hyresgästerna så behövs inget.

Hyreslagen är detaljerad nog att ta hand om det mesta som man kan råka ut för.
 
Sv: Hyra ut

Ojdå...är det verkligen så illa??.....Någon som hyrt ut via kommunen och/eller migrationsverket?
 
Sv: Hyra ut

DET låter väl som ett definitivt bottennapp.

Jag hade möjligen övervägt ett större företag, t ex SAS eller Ericsson.
 
Sv: Hyra ut

Jag läste rätt nyss om någon här i Värmland som brukade hyra ut på sommaren och det hade gått bra i många år men till slut råkade han ut för några galningar. Golven blev skadade och dom lämnade ostädat och sedan hade dom mage att påstå att golven var fula då dom kom och eftersom han inte hade fotbevis så vann han inte i rätten. Därför kan det nog vara en god idé att ta foton av alla rum innan man hyr ut och dokumentera eventuella småskador. Men jag hyr själv och det är bara en av de jag hyrt av hitintills som har tagit kreditupplysning på mig och ringt till min förra hyresvärd så många är nog ganska godtrogna. Dom går väl på att jag ser så oskyldig ut...

Det finns något som heter besittningsrätt. Det innebär att om någon hyrt i minst tre år så får du inte säga upp denna med mindre än att du ska bo där själv eller sälja det. Men om du skriver in i kontraktet att hyresgästen avstår från besittningsrätt så slipper du det problemet. Om du vill kan du hålla med en enkel gammal gräsklippare, då kan dom inte skylla på att den egna skurit och att dom inte har råd med en ny... Och blir du orolig för värmen på vintern kan du montera in en frostvakt så att du får besked direkt om temperaturen sjunker i huset. Men man kan inte gardera sig mot allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyra ut

Det är så att jag har träffat en ny kärlek....Vi pratar om att jag ska flytta till honom,kruxet är att han bor 70 mil härifrån.....Vill hellst inte sälja huset till att börja med.......
 
Sv: Hyra ut

Om man nu ändå överväger att ta risken....Är då Blocket bästa stället att sätta ut annons?
 
Sv: Hyra ut

Hur går man till väga om man vill hyra ut sitt hus? Vad ska man tänka på och hur räknar man ut "rätt" hyra?Något mer man behöver tänka på,skattemässigt och så?

Dubbel, trippelkolla den som vill hyra.
Kolla med tidigare hyresvärdar.
Kolla om de haft problem med trafiksäkerhetsföreningen för det brukar pundarna ha...
 
Sv: Hyra ut

Ok,,och dom får lov att lämna ut all uppgifter?

Betalningsanmärkningar kollas lätt. du köper uppgifterna för ngr spänn via nätet.

Tidigare hyresvärdars namn o telefonnr får du från den som vill ha din lägenhet, om inte så diskvalificerar det honom från urvalsprocessen.
Samma sak gäller bankkontakter, arbetsplatser etc etc.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 013
Senast: MiniLi
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 841
Senast: Tiffany
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 897
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 879
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp