Hyra ut fritidshus - behöver hjälp

eldione

Trådstartare
Jag och min sambo har tänkt köpa 2 mindre fritidshus för att hyra ut veckovis under sommaren, men även mellan september - april till någon permanent hyresgäst.

Är det någon som har erfarenhet av liknande situation? Hur får man tag i seriösa hyresgäster och vad är viktigt att tänka på när det gäller husens skick?

Husen ligger cirka 1 km från badplats och båda har aningens havsutsikt.
Det största minuset som vi förstått är att det inte är någon kvällssol. Vad tycker ni om det? Påverkar det när man hyr ut veckovis?

Det här är jag intresserad av också då min mamma har ett tomt hus på sin gård som hon funderar på att hyra ut!

Min spontana tanke är att det kanske är svårt att hitta någon som vill hyra sept-april? Oftast vill man väl kanske vara kvar under just sommaren, lite beroende på vart det ligger förstås, och om det är året-runt-standard.
I övrigt kan det väl vara bra att anlita någon stugförmedling om man inte har så mycket erfarenhet?

Jag och min sambo har tänkt köpa 2 mindre fritidshus för att hyra ut veckovis under sommaren, men även mellan september - april till någon permanent hyresgäst.

Är det någon som har erfarenhet av liknande situation? Hur får man tag i seriösa hyresgäster och vad är viktigt att tänka på när det gäller husens skick?

Husen ligger cirka 1 km från badplats och båda har aningens havsutsikt.
Det största minuset som vi förstått är att det inte är någon kvällssol. Vad tycker ni om det? Påverkar det när man hyr ut veckovis?
Vi hyr ut veckovis under juni till september, resten av året till en permanent hyresgäst. Har annons på en stuguthyrningsfirma, kostar några hundra om året. Där kan du se vad andra tar ut i hyra och jämföra med era hus.

Ligger huset nära någon universitets ort kanske det kan vara idé att hyra ut från terminsstart på hösten till terminsslut på våren?

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 119
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 976
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?