hyra magen på sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FadeAway
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 071

FadeAway

Trådstartare
Vad är en lämplig kostnad på det förutom alla kostnader för betäckningen då givetvis :p

Har en fundering på att göra det nästa år eftersom jag vill ha ett föl om två år. Då studier och sådant är klart. Nån som har erfarenhet av detta? Har haft fölungar innan men eftersom jag endast är intresserad av en känns det lite för mycket hattande fram och tillbaka med ett eget sto.

Sv: hyra magen på sto.

Att man betalar allt foder som hästen behöver extra tycker jag, beroende på om man ska låna hem stoet eller inte, så bör man väl stå för allt.
Men ska stoet vara kvar hos ägaren så tycker jag man ska betala det extra foder som behövs, alla betäckningsavgifter och kanske någon symbolisk månadsavgift.

Jo det förstår jag ju men jag vill mer ha en faktisk summa. Jag vill inte låna hem stoet just eftersom jag tycker det verkar jobbigt med massa nya ägare och sådant jag är ju inte intresserad av mer än ett föl och även om man har hästen på 'foder' så måste ju det kategoriseras som samma sak ;)

Att man betalar allt foder som hästen behöver extra tycker jag, beroende på om man ska låna hem stoet eller inte, så bör man väl stå för allt.
Men ska stoet vara kvar hos ägaren så tycker jag man ska betala det extra foder som behövs, alla betäckningsavgifter och kanske någon symbolisk månadsavgift.

Så du tycker att stoägaren ska ställa upp med ett sto, och stå risken att fölningen går på tok, och stoet måste avlivas, "för en symbolisk summa".:confused:

I år skulle ett av våra fölston planerat gå tom. Då dök det upp en person som vill låna henne. Vi har gjort denna deal.
Han betalar oss allt som kostar i samband med semin/fölning. Han betalar inte oss nåt för själva hyran av stoet. Däremot får vi stå som uppfödare, vilket kan betyda en hel del när det gäller en bra stammad travare.
Jag är nöjd, stohyraren är nöjd.

Senast ändrad:

*kl*

Jag lånade ut magen på mitt sto ett år, eller rättare sagt hela stoet, de stod då för alla kostnader rörande stoet och dräktigheten minus stoets försäkring. (fosterförsäkringen var deras ansvar)

Skulle någon idag vilja låna magen på nåt av mina ston kommer de gå kvar hemma, jag står för "markservicen" samt stoets ordinare kostnader, "hyraren" får betala alla hingstavgifter, station- o seminavgifter etc samt extra foderkostnader etc samt försäkring av fostret om denne vill ha det..

Om jag skulle ta ut något för besväret dvs "hyra" vet jag inte men jag misstänker att det är det du frågar om :D
Summan får ju inte vara för hög för då "kan man ju lika gärna köpa ett eget sto" men den måste ju vara anpassad till stoet, jag menar har man ett ELIT-premierat sto med guldkantad stam och som förärver sig bra så är ju det mer värt än ett vanligt dödligt sto s.a.s
Men några tusen kanske? Det bästa är väl att fråa hyraren vad denne kan tänka sig att betala och diskutera fram nåt som känns bra.

Ja men med symbolisk summa gör man väl upp något som båda blir nöjda med. Klart det är risker med fölning men går man ens med på att låna ut magen på stoet är man ju medveten om det. Klart att stoägaren ska stå som uppfödare om inte mag-lånaren betalar rubbet, och står som fodervärd.

*kl*

Jag lånade ut magen på mitt sto ett år, eller rättare sagt hela stoet, de stod då för alla kostnader rörande stoet och dräktigheten minus stoets försäkring. (fosterförsäkringen var deras ansvar)

Exakt så har vi också gjort. Vår märr "hyrdes" ut till ett gäng från Stockholm.
Märren stod kvar hos oss (ställde vi som villkor) och dom fick betala helinackordering och samtliga kostnader som om det vore deras egen.
Undantaget just försäkringen. Den står vi för.

Dom hyrde henne 4 månader före betäckning.
Och betalar fram till avskiljning allt som rör sto och föl.

TÄnker man efter så är det en rejäl summa.

AM

En kompis frågade helt enkelt sto ägaren om hon kunde betäcka stoet med en viss hingst och sedan så köpte hon avkomman för en reducerad peng.

Ja, det gjorde hon. Dom tyckte att det var en bra deal. Jag vill minnas att köparen betalde språngavgiften men jag är inte säker. Stoägaren visste ju att avkomman skulle säljas.

Hej! Jag har hyrt magen på ett varmblodssto. ( För fyra år sedan) Stoet var mycket duktigt när hon tävlat och gått snabba tider. Lämnat också flera avkommor som tagit segrar. Kostnaden för att "hyra magen" uppgick till 5000 sek. Utanpå detta tillkom alltså betäckningsavg, frakt, transport av stoet, uppstallning, försäkring, skötsel och all mat, eftersom jag hade stoet hemma hos mig den aktuella tiden. Det enda som "ägaren" bekostade var stoets egna försäkring.

Har inte läst hela tråden, men kan berätta att jag har ett sto som jag lånar ut helt "gratis" till en tjej under tiden jag studerar. Hon står ju för alla omkostnader (men har ju dock egen hings och eget stall), men jag står för försäkringen så jag vet att veterinärvård verkligen fås vid behov.
Jag valde att inte ta något betalt eftersom jag var tvungen att lämna bort min häst p.g.a. studier och valde ett bra hem framför någonting annat.
Vad som händer senare återstår att se. Om ägaren vill ta ännu ett föl så förlänger vi väl kontraktet med samma överenskommelser annars så måste jag leta efter annan "fodervärd". Men som sagt, du kan hitta många fina ston som säkert inte kostar så mycket, måste ju finnas flera i min sits liksom.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 184
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
768
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 644
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka