Hyra husbil

Blueberry

Trådstartare
Jag har aldrig campat.
Jag har aldrig ens velat campa.
Jag vet inte hur man gör eller vad som krävs.

Meeen jag tänker att nästa år kanske det vore nice med en husbil i ett par veckor?

Då har vi två barn, på 3,5 och knappt 1 år. Det känns som att en turnébuss skulle kunna passa ganska bra för att åka till typ Kolmården, Astrid Lindgrens värld och kanske High Chaparral. (Under förutsättning att man får ta med två små hundar.)

Har du hyrt husbil?
Hur var det?

Jag har aldrig campat.

Meeen jag tänker att nästa år kanske det vore nice med en husbil i ett par veckor?

Då har vi två barn, på 3,5 och knappt 1 år. Det känns som att en turnébuss skulle kunna passa ganska bra för att åka till typ Kolmården, Astrid Lindgrens värld och kanske High Chaparral. (Under förutsättning att man får ta med två små hundar.)

Har du hyrt husbil?
Hur var det?

Mitt förslag hur en stuga/ boende och va några dagar vid astrid lingrens värd, hyr ny stuga vid nästa ställe. Det finns stugor man får ha hund.

Jag gilalr idén med husbil.
Exets familj hade en "campingbuss" dvs en egenbyggd husbil gjord av en gammal mercedesvan.

den hade vatten, avloppsdunk, gasolkök och ett litet kylskåp som drevs av fritidsbatteri som laddades under körning.

Den gick ju att ställa var som helst! Ville man turista i nån stad ställde man den på torget och gick ut. Vid museibesök eller andra platser så ställde man den bara på parkeringen som vilken bil som helst. Nattetid behövdes bara en buske att kissa i. Vi sov mitt ute i skogen rätt många gånger. (jajaja, jag vet att man inte får......).

Ja<g lånade den när jag åkte på träningsläger med hästen eftersom den hade dragkrok och var en långsam men stark gammal diesel så gick det utmärkt.

Så detta är en lovsång till husbilen - men ingen erfarenhet av att hyra ;)

Jag har aldrig campat.

Har du hyrt husbil?
Hur var det?

Låter som en bra idé :)

Min man föddes i en husvagn :p och själv har jag blivit medbjuden på camping av honom både i stuga, husvagn och husbil ett ex antal ggr.

Våran husbilstripp var dock lite annorlunda från er. Vi var iväg 10 dagar och körde 300-350 mil när barnen var 5 och 7 år i Tyskland. Det fungerade jättebra.
Att åka på eran planerade tripp låter som en bra resa med tanke på åldern på barnen. Det är nog vad dom orkar med att åka i milantal. (Sedan har vi gjort en bilresa till Frankrike när barnen var 3 1/2 och 5 1/2 år och det gick det med trots den långa resan. Tricket är bra underhållning! 1 natt i Tyskland på vägen ner.) Sedan finns det hundpensionat utanför Kolmården (var där i helgen så hade kollat upp det men fick passning till hunden) och på high chaparall får man ta med hund in men bör avstå om hunden är skotträdd. Hur det är vid Astrid vet jag inte då vi vara åkt över dagen och haft hundpassning.
Huruvida man kan lämna djuren i husbilen vet jag inte (tänker på värmen) men jag vet att på tex Kolmården är det inte bara att promenera ut och rasta hunden. Det är en bit (räkna 1 timma ut och in plus rastning minst. Från linbanan stod det att det tar 30 min att gå ut utan att se på något utan bara gå raka vägen ut) att gå och backar som fan själv anlade :p Där förespråkar jag att lämna in på pensionat över dagen när man är inne på djurparken. Men har du tänkt pensionat när ni är inne på alla parker så är det ju lugnt :)

Annars fördelar med husbil - toa i din direkta närhet-kan stanna på vilken rastplats som helst på vägen och gå på toa, kylskåp och möjlighet att laga egen mat.
Slipper eländet med att släpa saker ut och in från olika hotell om ni ska göra hela roadtrippen. Allt är på en plats och det är bara att lämna och gå när ni ska göra något.

Nackdel- ni får hålla er till era resmål eller större affärer. Ni drar inte in husbilen i centrum i en stad för att kika runt. Men är det ändå inte med i någon plan så går ni inte miste om något.

Har för mig att det är sjukt dyrt att hyra husbil och kan tänka mig att det kan bli krångligt att hitta en där hundar tillåts (som med hyrbil...).

Ett par bekanta funderade på att hyra husbil under någon sommarmånad men det slutade med att de köpte en liten men fräsch begagnad istället för att det ändå blev så dyrt att hyra (dyrare än stugor). Om hundarna ska lämnas i husbilen en längre tid är det viktigt att det finns AC som kan vara på annars blir det för varmt.

Syrran med fam hyrde en husbil i år, de tyckte det var riktigt trevligt! Vet inte vad det kostade dock. De har en bebis o en treåring. Det som va minst bra var väl att sätena där man sitter o äter var i vit mocca...:laugh::banghead: och att de inte riktigt hade koll på takhöjden när de skulle in på parkeringen på Liseberg...:nailbiting::angel:

Syrran med fam hyrde en husbil i år, de tyckte det var riktigt trevligt! Vet inte vad det kostade dock. De har en bebis o en treåring. Det som va minst bra var väl att sätena där man sitter o äter var i vit mocca...:laugh::banghead: och att de inte riktigt hade koll på takhöjden när de skulle in på parkeringen på Liseberg...:nailbiting::angel:

Fördonshöjd och bredd brukar ju annars vara anslagen med diverse lappar på instrumentbrädan/solskärmen och i hyresdokument (gäller även vanliga personbilar från tex Hertz) i hyresfördon, så missar man dessa är det fråga om man inte behöver kolla sin syn.

Fördonshöjd och bredd brukar ju annars vara anslagen med diverse lappar på instrumentbrädan/solskärmen och i hyresdokument (gäller även vanliga personbilar från tex Hertz) i hyresfördon, så missar man dessa är det fråga om man inte behöver kolla sin syn.
Denna var hyrd av en privatperson så det kanske inte fanns, vad vet jag. Eller så va det bara ren oaktsamhet :sneaky:

Denna var hyrd av en privatperson så det kanske inte fanns, vad vet jag. Eller så va det bara ren oaktsamhet :sneaky:

Ok. Privatpersoner brukar inte vara så noga. De lär sig reg beviset utanantill för eget bruk, och glömmer bort sådant som höjd och bredd om de hyr ut bilen.

Jag har aldrig campat.

Har du hyrt husbil?
Hur var det?
Jag och pojkvännen hade en hyrhusbil i 6 dagar nu i sommar, åkte till Danmark och sov i Gränna på nervägen och Ullared på hemvägen. Vi betalade dock bara försäkring då killen är journalist och ska skriva ett reportage om resan med reklam för uthyrningsföretaget. Att hyra den kostar nästan 20 000 kr/vecka och det var en väldigt liten, för Max 2 personer. Dock typ sprillans ny.
Vi tyckte det var skitnajs! På 5 minuter är man redo att byta ställe, bara att dra ut sladden och köra. Och allt finns ju, kök och toa osv. Men hade jag behövt betala fullpris åker jag nog hellre på annan sorts resa för de pengarna.

Jag hyr inte husbil, jag hyr in mig i min kompis husbil varje sommar :D
Det är väldigt praktiskt hon kör och jag åker :p man har allting med sig, man kan stanna och gå på toa eller laga mat precis när man känner för det. Vi är 2 pers och 5 mindre hundar och det är en husbil med alkov och en våningssäng bak, fordonslängd 5,99m. Hade blivit riktigt trångt med fler personer. Dock måste man stå på camping eller ställplats lite då och då för att fylla på vatten, tömma gråvatten och toa beroende på hur mycket man använder det.

Det är mysigt men en del meck när man ska plocka undan innan avfärd, fälla in saker och packa. Vi har ju med staket med så vi kan ha hundarna lösa utanför. När vi var i Östersund nu i sommar var solen på på sidan och de var riktigt varmt jag hade mina hundar i övre garaget på den sidan och där blev inte varmt alls, nyare husbilar är ordentligt isolerade. Lägger man sen på en silvershade duk utanpå är det inga problem att ha hundarna där ett tag.

Vi har alltid med cykel så vi kan cykla och göra ärenden utan att bryta campet :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 434
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 949
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar