Jag har aldrig campat.
Jag har aldrig ens velat campa.
Jag vet inte hur man gör eller vad som krävs.
Meeen jag tänker att nästa år kanske det vore nice med en husbil i ett par veckor?
Då har vi två barn, på 3,5 och knappt 1 år. Det känns som att en turnébuss skulle kunna passa ganska bra för att åka till typ Kolmården, Astrid Lindgrens värld och kanske High Chaparral. (Under förutsättning att man får ta med två små hundar.)
Har du hyrt husbil?
Hur var det?
Låter som en bra idé
Min man föddes i en husvagn
och själv har jag blivit medbjuden på camping av honom både i stuga, husvagn och husbil ett ex antal ggr.
Våran husbilstripp var dock lite annorlunda från er. Vi var iväg 10 dagar och körde 300-350 mil när barnen var 5 och 7 år i Tyskland. Det fungerade jättebra.
Att åka på eran planerade tripp låter som en bra resa med tanke på åldern på barnen. Det är nog vad dom orkar med att åka i milantal. (Sedan har vi gjort en bilresa till Frankrike när barnen var 3 1/2 och 5 1/2 år och det gick det med trots den långa resan. Tricket är bra underhållning! 1 natt i Tyskland på vägen ner.) Sedan finns det hundpensionat utanför Kolmården (var där i helgen så hade kollat upp det men fick passning till hunden) och på high chaparall får man ta med hund in men bör avstå om hunden är skotträdd. Hur det är vid Astrid vet jag inte då vi vara åkt över dagen och haft hundpassning.
Huruvida man kan lämna djuren i husbilen vet jag inte (tänker på värmen) men jag vet att på tex Kolmården är det inte bara att promenera ut och rasta hunden. Det är en bit (räkna 1 timma ut och in plus rastning minst. Från linbanan stod det att det tar 30 min att gå ut utan att se på något utan bara gå raka vägen ut) att gå och backar som fan själv anlade
Där förespråkar jag att lämna in på pensionat över dagen när man är inne på djurparken. Men har du tänkt pensionat när ni är inne på alla parker så är det ju lugnt
Annars fördelar med husbil - toa i din direkta närhet-kan stanna på vilken rastplats som helst på vägen och gå på toa, kylskåp och möjlighet att laga egen mat.
Slipper eländet med att släpa saker ut och in från olika hotell om ni ska göra hela roadtrippen. Allt är på en plats och det är bara att lämna och gå när ni ska göra något.
Nackdel- ni får hålla er till era resmål eller större affärer. Ni drar inte in husbilen i centrum i en stad för att kika runt. Men är det ändå inte med i någon plan så går ni inte miste om något.