Hypotetisk fråga om isabellförgad Frieser

Sv: Hypotetisk fråga om isabellförgad Frieser

Jag skulle ha kollat på Welsh Cobbarna. De har ju också resning och knälyft. Och ffa en massa gulingar.

Lite inne på dom också, men det känns som om knälyftet försvinner mer och mer på dom? Eller så är det jag som hittat fel exemplar bara :D

*delvis kl*

Då tycker jag att Morganhästen verkar bättre att tillföra då den dessutom tävlas framgångsrikt i körning, samt har samma uthållighet som en arab, men med mer massa. De finns dessutom i dessa färger, vilket inte araben gör.

Pastejja föreslog Hackney, men de är väl också rätt gracila i benstomme och muskler? För jag antar att du vill behålla friesertypen så gott det går?

Ja, gärna lite tyngre tänkte jag. Älskar körvarianten av Gelderländer, men den maffigheten och framförallt allt hår på Frisern skulle nog göra sig i isabellfärgen tror jag. I alla fall ser den underbar ut i mitt huvud :p
Morgan skulle absolut kunna vara ett alternativ. Den finns ju som cremello också, vilket ju skulle underlätta isabellavlandet men hingsten som Stilett länkade till :D

Visst gör den!! Lång vit man, lagom mörkt gul kropp och gärna vita strumpor och bläs! Tänk sen 4 eller 6 sånna framför en vacker vagn :love:
Säger jag som inte kört annat än rockard :grin:

Jag kan inte låta bli :angel:
ett gäng isabellfärgade welsh cob och voila´!! Långa vita manar, massor med hovskägg och vackra huvuden. Kan det bli bättre!? :D

Ja, jag har funderat på det. Men dom är för små. Vill ha i 165-cmhöjden. Svenska WC's verkar ju ytterst sällan vara över 150 ens. Sen är väl resningen inte riktigt samma? Och manmängden?

Min ena cob är idag 160, 3 år gammal.......så visst finns det stora cobbar men de tenderar tyvärr till att bli lite otypade.

Din hypotetiska korsning skulle kunna ha en pappa i ponnystorlek och en mamma som är större , med lite tur så skulle du få en mitt i mellan storlek.

Skulle du använda en cob (inte för att jag gillar korsningsavel) så behöver du inte vara rädd för hållning, knälyft el manbortfall. Det du kan vinna på är att du får ett vackrare huvud, för Friesern har ju ett så långt o tungt huvud.

Min ena cob är idag 160, 3 år gammal.......så visst finns det stora cobbar men de tenderar tyvärr till att bli lite otypade.

Din hypotetiska korsning skulle kunna ha en pappa i ponnystorlek och en mamma som är större , med lite tur så skulle du få en mitt i mellan storlek.

Skulle du använda en cob (inte för att jag gillar korsningsavel) så behöver du inte vara rädd för hållning, knälyft el manbortfall. Det du kan vinna på är att du får ett vackrare huvud, för Friesern har ju ett så långt o tungt huvud.

Ingen fara, detta är rent hypotetiskt och kommer aldrig ske IRL :laugh:
Så för att ta fram en isabellfärgad kraftigare körhäst så skulle man kunna korsa Frieser och cob?

Ja om du tar en cob med gulanlag och hittar en frieser med fuxanlag så borde det gå, det mest troliga är att du får en gulsvart alt gulbrun annars.

Det bästa med hypotetisk avel är att jag kan använda vilka hästar jag vill :D
Har ju hingsten Stilett länkade till, nu ska jag bara hitta en snygg cremellofärgad WelshCob flicka i bra storlek. Svårare att hitta kanske, får väl rita en själv :p

hade du tänkt dig att den ska se ut så här fast isabellfärgad? :D

bilder

(den hästen har frieserblod och arabiskt blod)

fast arab passar ju inte om du ska ha isabell, men tänkte om det va typ så du tänkt dig i annan färg :laugh:

Ja precis så!! Massor av man och pannlugg, kanske lite mer hår på benen :D men annars är den helt rätt förutom färgen!

Med den här färgen:
palomino6.jpg

Senast ändrad:

Hej
Jag har en nästan.
KWPN sto som har en del saddlebreed, gelderländer samt morgan på pappas sida.
Hon har även frieserlyft fram och någon typ av chaplinstuk i traven bak.;)

Alltså hon kan gå fint också men blir hon ivrig och okoncentrerad så släpper det lite. Dessutom rätt bra bakben.

Ljuvlig gräddgul färg, min största lycka i hästväg hittills. Har ett sinne som en varm vårvind.

Lite liten. ca 155 men blev med föl som 2 åring pga tjuvbetäckning, hon ger fullsize föl.

Tyvärr inga som jag kan lägga upp
men gå in på www.equipage.se sök på jennys blogg i början av december finns det ett foto med rubriken 'nytt sto i stallet'.
Bara hagbild, men när dottern kommer hem från Trysil med kameran ska jag prova att få några bilder med trav.
Vi står utgivarens stall.

Helt suveränt, jag betalade kallhyra i 8 månader för att behålla min plats medans jag väntade på att sista fölet skulle vänjas av. De får bära ut mig med fötterna före, släpper den inte innan.

stamtavla finns på allbreed- Valomino = Inte bruksnamn

KL:om jag int eminns fel så har det fötts ett antal sådana föl du efterfrågar i USA.min hästs ägare var genetiker och forskade bla på detta.Hon utavlade en del individer ur Frieserrasen för att bevara den för eftervärlden med bla Lippizzaner och Lusitano.Bland Lussefölen vet jag attdet ska finnas minst ett sådant här föl.
hennes forskningsgrupp var oerhört stor,och är nu spriden.

Mmm, helt okej. Vill ha den lite maffigare dock, den var lite för slimmad för att den ska duga i mitt 4-spann :)

Du får ta en frieser av gammal barocktyp och korsa med dito PRE. :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar