Hypotetisk fråga om isabellförgad Frieser

Sv: Hypotetisk fråga om isabellförgad Frieser

stopp! blanda inte in travare i tråden...då slutar den med att den blir milslång och stängs...

jag hade nog använt ett skimmel sto tex andalusier också den fuxiga frieserhingsten!!! Då bör chansen vara rätt stor att man får fram palomino faktiskt!

DEt beror helt på vad som ligger bakom helt genetiskt,

Jag har ett fuxsto i hagen & betäckt med en brun hingst. När man kolla förfädernas färger så kan det bli precis vad som helst.
Fux, brun eller svart.
Hur stoet har blivit fux vet vi inte riktigt då hon har övervägande brunt & svart bakom sig.

Skimmel är jag väldigt säker på att det inte blir :p

Men fries & PRE borde funka bra, har för mig att fries har spanskt bakom sig redan tidigare. Sen hur man ska få ihop det med färgerna har jag ingen aning om.

Det har funnits fuxfries tidigare, men dom är nog nästintill bortavlade numera, lite synd egentligen.
Tyckte Stiletts Fire magic var nästan snyggare i färgen än dom svarta. Alla har en svart fries, då hade jag hellre haft en fux eller brun. ;)

Öh, skimmelgenen har inget med cremegenen att göra, så det var det dummaste jag hört...

Men för att få en isabell måste väl båda föräldrarna bära på det gula genanlaget?
Tror jag har läst det någonstans.
Är själv inte alls insatt i färgaveln.

Men för att få en isabell måste väl båda föräldrarna bära på det gula genanlaget?
Tror jag har läst det någonstans.
Är själv inte alls insatt i färgaveln.

Endast en förälder behöver ha ett gulanlag, båda måste ha ett fuxanlag för att man ska kunna få en isabell (som alltså är en fux med ett gulanlag). För att garantera isabell behöver man korsa en fux med två gulanlag (cremello, BEC, eller vad man vill kalla den) och en fux.

jag hade nog använt ett skimmel sto tex andalusier också den fuxiga frieserhingsten!!! Då bör chansen vara rätt stor att man får fram palomino faktiskt!

Skimmelanlaget har inget med gulanlaget att göra. Vad du får för färg på fölet med den kombinationen beror på vad skimmeln har för grundfärg. Har skimmeln även ett gulanlag kan man förstås ha chans att få en isabell, men risken är att fölet även ärver skimmelanlaget och då bleknar den i vilket fall som helst.

Jag har ett fuxsto i hagen & betäckt med en brun hingst. När man kolla förfädernas färger så kan det bli precis vad som helst.
Fux, brun eller svart.
Hur stoet har blivit fux vet vi inte riktigt då hon har övervägande brunt & svart bakom sig.

Sidospår:
Fuxanlaget är recessivt, vilket betyder att det inte syns om det inte finns två av det. Alltså kan fuxfärgen vara dold i generationer hos de hästar som bara har ett anlag, och synas på det föl som ärver ett från vardera föräldern.

Ditt kommande föl kommer ha ett fuxanlag från sin mamma, och kommer därmed kunna ge fuxar även om den själv skulle bli brun eller svart. Utan att veta vilka anlag pappan har går det, som du säger, inte att räkna ut om fölet blir fux, brun eller svart.

Sidospår:
Fuxanlaget är recessivt, vilket betyder att det inte syns om det inte finns två av det. Alltså kan fuxfärgen vara dold i generationer hos de hästar som bara har ett anlag, och synas på det föl som ärver ett från vardera föräldern.

Ditt kommande föl kommer ha ett fuxanlag från sin mamma, och kommer därmed kunna ge fuxar även om den själv skulle bli brun eller svart. Utan att veta vilka anlag pappan har går det, som du säger, inte att räkna ut om fölet blir fux, brun eller svart.

Pappan är Nobel 994 och är brun, vad jag vet så har även han mestadels brunt & svart bakom enligt pedigree.

Stoet Pinball Wizzard är efter Kimberley, cabochon, legaat (kwpn) & även där är det mestadels svart & brunt bakom enligt pedigree.

Har för mig att hennes mamma Canita & hingsten Kimberley båda är bruna (osäker) Ett tag sedan jag kollade.

Som sagt, jag vet att det INTE blir en skimmel ;) Hoppas på svettfux eller svart.:love:

Men intressant läsning iallfall även kunskapen tryter rejält i färgläran.

Sorry, men detta är stor trådkapning. Det finns en tråd som heter vad blir det för färg på avkomman, smyg in i den i stället, där står en massa nyttig info. ;) Läs igenom hela så kanske du får mer kött på benen. :) Det egentligen rätt enkelt, bara man fattar själva grunden med rött och svart. Mvh Sara

Sorry, men detta är stor trådkapning. Det finns en tråd som heter vad blir det för färg på avkomman, smyg in i den i stället, där står en massa nyttig info. ;) Läs igenom hela så kanske du får mer kött på benen. :) Det egentligen rätt enkelt, bara man fattar själva grunden med rött och svart. Mvh Sara

:o:crazy::p

Hoppsan, det var inte alls meningen, ska knata in där & läsa istället.

Förlåt TS :bow:

Om jag skulle vilja ha fram en häst som såg ut som Friesern men isabellfärgad. Jag vet att det inte går att "renavla" isabellfärgen, men ändå.
Vilken ras/vilka raser skulle man använda sig av? Den ska så långt som möjligt se ut som en Frieser i modellen, höga benlyft och pampig samt i 165cm-höjden typ.

Har du turen att få tag i en frieser med fuxanlag kan du få till det på en generation med lite tur. Jag funderade på om det inte kan finnas någon lämplig "palomino-hingst" som har någerlunda rätt typ. Danmark har lite mer att välja mellan än vad vi har i Sverige. Friesern typar sina avkommor ganska tydligt..
/U

Även stegmässigt? Är väl i första hand ute efter körhästar då, därav är steget och resningen viktig. Halvbloden är ju inte ens i närheten på nått av dessa 2.

Även stegmässigt? Är väl i första hand ute efter körhästar då, därav är steget och resningen viktig. Halvbloden är ju inte ens i närheten på nått av dessa 2.

Jag kollade på de danska palominosarna och de var mer halvblodstyp än jag ville minnas.. Nordsvenska travaren kan vara ganska smäcker.. ja du det ideala om man inte ska korsa flera generationer och slippa selektera är lite svårare. Var inne på lusitano också..
Men som sagt, jag tror nästan någon palominoförening bör ha en lämplig guling eftersom det i är en färgavel och inte rasavel. Kanske att dessa dessutom inte är så tydliga i den extereriöra nedärvningen eftersom de inte är så konsoliderade som friesern avseende detta.. Men detta är rent spånande.. Kan du i ditt fantasiavlande ha flera individer att avla på så kan du själv välja ut de individer du vill avla vidare på för att få den perfekta genupsättningen..
Var inne på Hackney och kanske hollänska "körhalvblodet"..
/U

En palominoarab i så fall kanske? Jag avlar själv på arab/frieser och det som händer i den kombinationen är att dom behåller väldigt mycket av friesertypen - även gångarterna till stor del, fast dom blir smäckrare. Ett plus för övrigt är att araben tillför bättre hjärta och lungor, vilket ger mer uthållighet.

*delvis kl*

Då tycker jag att Morganhästen verkar bättre att tillföra då den dessutom tävlas framgångsrikt i körning, samt har samma uthållighet som en arab, men med mer massa. De finns dessutom i dessa färger, vilket inte araben gör.

Pastejja föreslog Hackney, men de är väl också rätt gracila i benstomme och muskler? För jag antar att du vill behålla friesertypen så gott det går?

Jag skulle ha kollat på Welsh Cobbarna. De har ju också resning och knälyft. Och ffa en massa gulingar.

En palominoarab i så fall kanske? Jag avlar själv på arab/frieser och det som händer i den kombinationen är att dom behåller väldigt mycket av friesertypen - även gångarterna till stor del, fast dom blir smäckrare. Ett plus för övrigt är att araben tillför bättre hjärta och lungor, vilket ger mer uthållighet.

Den allmänna meningen är väl att gulanlaget inte finns hos arab?

Det var därför jag skrev palominoarab som ju inte är renrasiga araber. I övrigt är jag inte så bra på det där med gulanlag och hur det funkar och vad som krävs men spånar gärna lite.... Tycker att den hypotetiska isabellfärgade friesern låter riktigt läcker! :laugh:

Visst gör den!! Lång vit man, lagom mörkt gul kropp och gärna vita strumpor och bläs! Tänk sen 4 eller 6 sånna framför en vacker vagn :love:
Säger jag som inte kört annat än rockard :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar