Huttrande/skakande häst

the_connemara

Trådstartare
Läste nr 8 av Equipage igår kväll och en artikel "Fryser hästen - och i så fall när?". Där står bla ett citat "En häst som huttrar verkar oftast helt oberörd av det." av Anna Jansson.

Jag har aldrig sett en huttrande häst som verkar det minsta oberörd, snarare VÄLDIGT obekväm. Har tydligen missat något :p Vad är era erfarenheter?

Jag tycker blöta hästar ofta är väldigt besvärade även om de inte börjat huttra (tex att ta på grimman på en blöt häst, det har alltid varit svårt för mig, hästen vill undvika all möjlig beröring) och att hästar visar obehag av blåst innan de börjar huttra. När de väl skakar så har jag upplevt dem som väldigt besvärade och inte heller direkt villiga att knalla runt o äta utan de har snarare sett direkt plågade ut och verkat vänta på bättre tider eller nåt. Går runt och äter har jag bara sett dem göra spända med svansen "mellan benen" och rumpan mot vinden, när de blir mer besvärade av vädret övergår de i stadiet ovanför att de ställer sig ihopkurade i så mycket skydd de hittar och inte äter längre.

Sv: Huttrande/skakande häst

Jag har samma erf som dig! Huttrande, obekväma hästar som knappast vill att man rör vid dem. Grimma uppskattas inte och när man väl fått in dem har det väl gått minst 30 minuter ;)
Har aldrig sett en huttrande häst som varit bekväm eller stått stilla, inte en endaste gång. Antingen nästan apatiska eller tämligen upprörda (oftast det sista dock, svåra att få kontakt med över huvud taget).

Har alltså även samma upplevelser innan de börjat huttra, bara genomblöta, förtydligande :D

Har inte läst artikeln och har sällan huttrande hästar. Det har hänt någon enstaka gång och jag upplever det inte som att själva huttrandet är ett problem men att dom blir överkänsliga/ömma i hud och muskulatur. Det är normalt, den huttrar ju för att få upp värmen, öka blodcirkulationen. Skakandet är ju en rad muskelanspänningar så självklart blir det en ökad känslighet i det, tänker jag...

Jag har sett min ena ponny rejält huttrande två gånger, båda gångerna har han själv verkat oberörd. Samtidigt som har skakat har han kollat sig nyfiket omkring och ska vara med och nosa på allt osv. Är precis som vanligt med andra ord. Kommer ihåg det för jag blev så förvånad, han hade inget problem att man gosade eller rörde vid honom...

Min spontana tanke är att denna Jansson är helt befriad från empatisk förmåga..... De gångar jag sett mina hästar skaka har de varit allt annat än oberörda!! :crazy:

Inte för att jag har sett så många huttrande hästar men att av mina importston har skakat några gånger när hon råkat stå otäckad och det börjat regna ett sådant där iskallt regn (tex sensommar/höst) och hon inte har haft ordentlig päls.
Hon har varit oberörd såtillvida att hon varit som vanligt, stått och käkat eller väntat vid grinden och gärna stoppat huvudet i grimman, sitt vanliga glada jag. Inte sur och ovilig, oberörd helt enkelt. Men det klart att dom inte går omkring när dom fryser, dom gör ju allt för att spara energin då.

Däremot har hon ju kommit in och fått täcke på sig omedelbart, jag låter henne inte stå och huttra! Hon är också mycket känsligare för kyla/väta -dvs fryser mycket fortare än de andra hästarna.

Min vill inte ens sätta på sig grimma om den fryser om öronen.

Blir trött på såna där "studier".

Vi skakar av samma anledning o när den där Anna hackar tänder så fryser hon inte alls. -du fryser inte när du skakar- du bara alstrar värme.

Det är ju kroppens sista sätt att värma sig. När du slutar att skaka har lemmarna börjat tappa blodflöde helt. Kroppens nästa försvar.

Nu tror jag inte att hästar fryser ihjäl i första taget eller förfryser benen.

+ wrangler

Intressant att ni haft sådana erfarenheter! Jag kände mig väldigt frågande när jag läste det :-)

Jag bara undrar -vad menas med att den huttrande hästen är oberörd? Huttrar den är den ju berörd av något.

Mitt sto var så frusen för ett par veckor sen (i ca -7) att hon skakade trots 300g täcke -slutade skaka när hon fick ett 420g -som den andra hästen hade förra vintern när det var mellan 15 och 20 minus ute. MEN, när hon var så frusen så stod hon helt stilla i hagen (syntes pga snön vart hon gått eller inte gått), nu rör hon sig i hagen och fryser mindre.
Jag skulle inte kalla henne för "oberörd" när hon var så frusen...

Ja den är ju iaf berörd på så sätt att den fryser.
Jag antar att det menas att hästen inte ändrar beteende, vilket ju vissa här vittnar om att hästen gör om den fryser.

Däremot kan jag tänka mig att det dels har med att göra hur länge hästen har stått och huttrat -det säger ju sig självt att musklerna blir spända och ömma om hästen står och skakar länge (vilket inte min har gjort) och dels är säkert olika hästar olika tåliga/påverkade.

Jag antar att det menas att hästen inte ändrar beteende, vilket ju vissa här vittnar om att hästen gör om den fryser.

Däremot kan jag tänka mig att det dels har med att göra hur länge hästen har stått och huttrat -det säger ju sig självt att musklerna blir spända och ömma om hästen står och skakar länge (vilket inte min har gjort) och dels är säkert olika hästar olika tåliga/påverkade.

Ja, att beteendet kan ändras eller inte -det kan jag vara med på, och det är ju säkert väldigt individuellt det med, likaså NÄR de fryser. Jag trodde verkligen inte att min skulle frysa så som hon gjorde då jag bara varit med om det innan när de antingen blivit genomblöta eller det blåser riktigt ordentligt (eller en kombination av regn och blåst).

Det stod i stil med att hästen huttrade men gick runt och pillade i gräset som vanligt och var glad eller något. Alltså som wrangler skrev om ändrat beteende :-)

Ja alltså, jag kan ju också gå runt på stan och käka muffins trots att jag fryser så att jag skakar,
så bara för att man kan göra något samtidigt som man huttrar, så betyder det inte att man är oberörd.

Bara det att hästarna står still med rumpan mot vinden gör ju att de känner- spara energi! De gör ju inte som vi- börjar röra oss mer innan man inte orkar göra mer än.... att skaka.

Det enda de kan göra är att söka ev. skydd o ställa sig ihop- OM de nu är en flock.
Mina hästar knackar på fönstret- släpp in oss nu!
Hur många kan göra det;)

Lösdrifthästar har det i många fall mkt bättre än de som går ute långa dagar iom kravet på ligghall.

Har precis samma erfarenheter. Och det konstiga är att när en människa fryser så hon skakar är det en obehaglig känsla, och vi kallar det att frysa. Men när hästar står å fryser så de skakar, då "skakar de för att få upp kroppsvärmen". Tycker man ska kalla "en spade för en spade" och det är troligen inte mer lustfyllt för en häst att frysa än för en människa...

Det finns hästar som fått korsförlamning sommartid av ihållande regn.

Det är inte bra att skaka fram så mkt mjölksyra/ laktat i rumpans stora muskulatur.

Håller med om att iafl min häst blir väldigt berörd när han fryser! Han skakar så han inte kan stå still.. Hela bakpartiet blir superspänt och ryggen ihopsjunken. Han ställer sig inne i sitt vindskydd och vägrar röra sig. Kryper ihop och ser ut att vilja ge upp helt. Vill inte göra nånting och ser ut att må allmänt kasst. Slutar äta.

Folk klagar på att jag har mycket täcken på han. Men det dom inte tänker på är att när han har sina tre täcken när det är -25 och blåser så går han omkring i hagen, rör sig och är nöjd och glad. Då spelar det ingen roll för mig vad någon säger, min häst säger att läget är bra då. Det märks direkt på han om han är kall eller inte.

Så visst blir hästar berörda av att bli kalla. Kan ju inte säga att jag tycker de ser nöjda ut när de står genomblöta med svansen mellan benen och skakar. Och som ni säger, man får knappt ta i dem och än mindre vill de bli sadlade och sticka ut och rida, som de annars älskar.

Det finns hästar som fått korsförlamning sommartid av ihållande regn.

Det är inte bra att skaka fram så mkt mjölksyra/ laktat i rumpans stora muskulatur.

Min förra häst var en sådan. Extrem korsförlamningshäst! Dock inte frusen av sig men det var viktigt att hålla henne varm hela tiden. Sommartid så var det regntäcke på alla dagar om det inte var vräkvarmt och strålande sol. Var det minsta tveksamhet att det kunde komma en skvätt regn så var det täcke på. Det gick inte. Hon var aktiv tävlingshäst (travare, framgångsrik sådan) och det trevliga var att när hennes karriär avslutades och hon fick föl slutade bekymren. Efter det har hon kunnat gå ute sommartid i regn utan täcke. Väldigt skönt. Var nog till stor del lite stressrelaterat (även om hon var en kolugn häst, underliggande stress?) dock en kronisk skada som låg och vilade som säkert gav lite utslag även om det gick bra om man skötte om den. Men med rätt foder, rätt träning och hon hölls varm och torr så kunde det gå flera år utan korsförlamning efter att man lärt sig att hantera henne. Innan jag tog hem henne när hon stog i proffsträning kunde hon ha 3-4 korsisar i veckan.. :crazy:

Det kan nog till stor del bero på hur tjurskalliga de är ;) när islänningarna huttrat så har de "låtsats som inget" men självklart blivit mycket glada när de fått komma in och bli torkade. Islänningarna har ju lite mer naturliga beteenden kvar, och de brukar mörka det mesta och inte visa hur de mår i första taget.

Storhästen jag har nu, han ändrar beteende lååååångt innan han börjar huttra. Det räcker att det blåser snålt(såhär års) eller att det snöar blött, så ställer han sig i vindskyddet och äter inte tillräckligt(och får därmed diarre). Med täcke på är han oberörd i samma väder. Tror aldrig han låter sig bli så blöt och kall att han börjar huttra om han kan undvika det.

I båda hagarna har de självklart ligghallar, men islänningarna verkar inte välja att använda dem för skydd för väder på det viset.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 993
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 962
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·
Hästvård Idag väntades ju oväder så jag gav mig ut i hagen för att hämta on hästarna. Mitt kallblod och min russvalack kom direkt, precis som...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V
  • Klippa hund