Huttrande/skakande häst

Sv: Huttrande/skakande häst

Ja, alltså jag vil poängtera att oavsett så ska hästen slippa stå och skaka och huttra! När den gör det har det gått för långt och då ska hästen in och/eller täcke på/mer mat, eller vad som nu behövs för att den ska sluta frysa. Givetvis!

Angående min fryslort så¨är det bara en iaktagelse jag har gjort, att hon verkar som vanligt i övrigt men också att hon uppenbarligen fryser långt innan de andra hästarna. Naturligtvis har jag då stoppat det omedelbart jag har uppmärksammat det och lärt mig att hon behöver täcke oftare än de andra hästarna (som kanske inte behöver täcke någonsin).

Jag har också ligghall i hagen även att mina hästar är uppstallade på natten.

Det finns hästar som fått korsförlamning sommartid av ihållande regn.

Det är inte bra att skaka fram så mkt mjölksyra/ laktat i rumpans stora muskulatur.

Hoppas du förstod mig rätt. Jag var lite ironisk och menar förståss att det är oförlåtligt att låta hästen stå å frysa så den skakar, utan att göra nåt åt det, bara för att det är naturligt "att skaka så man får upp kroppsvärmen". Det betyder ju i praktiken att hästen fryser...

De få gånger mina hästar har huttrat när jag tagit in dem har de varit jättespända och kinkiga. Typ om det har blåst och regnat ordentligt när de inte haft täcke eller fel täcke där det har läckt in. Inga nöjda hästar där inte. Men de slutar oftast huttra så fort de får komma in och ta av sig de blöta kläderna och börja äta hö :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 993
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 962
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·
Hästvård Idag väntades ju oväder så jag gav mig ut i hagen för att hämta on hästarna. Mitt kallblod och min russvalack kom direkt, precis som...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka