Husvärdering idag hjälp

Simply me

Trådstartare
Sitter i en ganska tråkig situation, vill inte flytta från mitt lilla fina hus som vi bott i sen 1990. Men börjar inse att vi nog måste, inte av någon normal anledning utan att kommunen vill riva hela byn jag bor i och bygga ut en kombiterminal.

Försöker nu fixa och dona det sista innan kommunens värderingsman kommer ikväll, men det går så trögt, hela jag protesterar. Så är det någon som läser detta och har några bra tips inför värderingen, vill jag gärna ha dem.

Någon som varit med om att få sitt hus mer eller mindre tvångsinlöst av kommun?

Vi har kämpat i nära tre år, utgången är så oviss och man orkar inte hur länge som helst har jag lärt mig

Sv: Husvärdering idag hjälp

Det är så hemskt när myndigheter klampar över den lilla människan.

Kanske du kan kolla in vad hus i er storlek och skick på ett ungefär kostar, på samma avstånd från närmaste stora stad.

Så att nu har nåt att jämföra med ifall den där värderingsmannen säger typ"Ert hus är värt 5:-".

Skulle värderingen vara låg i ert tycke kan ni ju kolla lite med mäklare vad de skulle värdera huset till i jämförelse med liknande fastigheter.

Värderingen borde gå att överklaga om den blir orimligt låg.

Samtidigt- om du kollar runt på tex hemnet så kanske du hittar massor av jättefina hus som tom är bättre och trevligare än det ni redan har- och då kanske det känns lite lättare att kunna se fram mot ett nytt fantastiskt boende?

Senast ändrad:

Tack för svaret. Tyvärr har det visat sig att mäklare här i staden inte vill komma och värdera hus i den här byn, eftersom de inte går att sälja till den öppna marknaden, har dock fått höra en granne som fått hjälp att få ut en oberoende värderare via sitt försäkringsbolag.

Men kruxet är ju också att få kommun att acceptera en andra värdering, de litar ju på sin värderingsman.

Ja det är en himla konstig sits och jag skulle göra nästan vad som helst för att få bo kvar i huset där mina barn har växt upp osv. Men vi måste sälja till kommunen innan årsskiftet för att vara garanterade något pris.... sen är det öppna marknaden som gäller eller en riktig tvångsinlösen

Värdet torde väl vara vad det kostar att köpa ett likvärdigt hus med avseende på storlek, skick och läge.

Finns det två oberoende värderingar gjorda så är det ju något för kommunen att ta ställning till.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Å det är med så blandade känslor jag börjar planera vår flytt. Vi hade nog aldrig tänkt flytta, har bott så länge här men ibland råder...
Svar
6
· Visningar
1 696
Senast: Simply me
·
Kropp & Själ För att göra en lång historia kort så har jag i grund och botten en fibromyalgi-diagnos. Ovanpå det har de påbörjat utredningar på flera...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
40 613
Senast: Angua
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 017
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård