huskurer :) Sammanslagen

B

blohme

Kan inte alla som sitter på en "huskur" skriva den här i tråden
det kan gälla vad som helst :)

Läste denna i en tråd här på buke:

Mot fästingar:
1 liter vatten
½-1burk rosmarin (torkad)
*koka upp vattnet, häll i kryddan, låt dra 1 timme
Sila genom filter
häll upp i en sprayflaska.

Man får spraya var dag.

låt nu inte denna tråden bli utan inlägg !!!!!

Sv: huskurer :)

Svampa hästen varje dag med 1 del ÄCV 10 delar vatten.
Bakteriedödande, och illaluktande=håller i alla fall några knott/flugor borta.
Insektsmedel: ÄCV, vitlök, citronmeliss, vatten.
Obs; är under utveckling, har fått ånga tips och ideer
här på Buke.
Ber att få återkomma, håller på att testa just nu;)

ahh, läste oxå de någonstans , fungerar det bättre me timjan oxå ?

Nästan lika som första inlägget.

Koka upp en halv påse timjan i 1 liter vatten.
Låt det dra tills det svalnat.
Pressa 1 citron i detta.
Sila väl genom en silduk el.dyl.
Häll vätskan i en sprayflaska.
Upprepa varje dag.
Fann detta i en tidning under rubriken fästingmedel

*damma, dammar av gammal tråd* ;)
det måste ju finnas jätte mycket huskurer och tips där ute i hästvärlden! kom igen nu!! :banana:

läste i en annan tråd att man kunde ge gelatinblad till hästar med dålg hovkvalitet.

Hostmedicin till hästar;
Du tar 1,2 liter vatten och 40 g Anis, koka i 10 minuter.
Dra av kastrullen från värmen och tillsätt 30 g timjan.
Låt stå och dra i 12 timmar. Sila av örterna och tappa upp avkoket på flaska.
Ge sen 2 gånger om dagen, 1 dl / måltid, och ev lite vitlök, lakritsrot och äppelcidervinäger. OBS! skall ej ges till dräktiga hästar...

Mot mugg:
Blanda olivolja och pressad vitlök, rör ihop till geggig smet. "Bre" på rikligt.

(Tvätta muggen först)

Hirudoidsalva- fick rådet av vetrinär att gnussa in i huden när hästen troligtvis fått en liten liten senskada

*gnuggar knölarna*

plåsterspray- bra till sår som man inte vill att flugorna ska kleta omkring i.. även bra att spruta på pälsen så blir de inte sönderbitna. Nu menar jag givetvis inte HELA hästen utan vissa små ställen

En veterinär jag var hos sa att jag skulle lägga vitkål runt knät på min häst för hennes hälta...:confused:
Hallå, det var inte ens första april då!!!:rofl:

P.s Testade aldrig....och bytte veterinär....:mad:

jag vet en tjej som provat det på flera olika hästar och det har funkat!

På riktigt? Men det måste varit någon "ytlig" hälta; eller hur jag skall förklara? Inget som kräver tuppkam, cortison eller så? Självklart bra att de funka, men det trodde jag aldrig!!:)

jag vågade själv inte skriva detta då jag inte kommer i håg vad det var för sorts hälta det handlade om i de olika fallen...
mins bara att det fungerade... (minnet sviker på äldre dar :rofl:)

jag vågade själv inte skriva detta då jag inte kommer i håg vad det var för sorts hälta det handlade om i de olika fallen...
mins bara att det fungerade... (minnet sviker på äldre dar :rofl:)

Ja...du va ju nästan gammal...;)
Det här var spännande...han sa något mer om citron oxå men det har jag förträngt nu....:angel:

:rofl::rofl::rofl: precis demensen kommer fort. kommer bli hemskt när jag är RIKTIGT gammal :rofl:

kom igen gnugga dina knölar oxå... :bow:

:rofl::rofl::rofl: precis demensen kommer fort. kommer bli hemskt när jag är RIKTIGT gammal :rofl:

kom igen gnugga dina knölar oxå... :bow:

citronen skulle användas i såriga karleder för att jämna ut surhetsgraden eller nå´t!? Borde göra ont...:crazy:

läste i en annan tråd att man kunde ge gelatinblad till hästar med dålg hovkvalitet.

Är det säkert? min häst har så dåliga hovar att vissa hovisar vill inte komma mer än 1 gång ... (äntligen hittat en perfekt som "älskar" att sko henne;))

men iaf, hon får biotin nu som jag tycker hjälper lite grann iaf, men skulle behöva ngt till...

Så förklara, vad ska man göra med gelantinbladen, vad är det och hur ser det ut :crazy::rofl:

(jag vet, dum skåning ;))

En veterinär jag var hos sa att jag skulle lägga vitkål runt knät på min häst för hennes hälta...:confused:
Hallå, det var inte ens första april då!!!:rofl:

P.s Testade aldrig....och bytte veterinär....:mad:

Om jag inte har helt fel för mig, tror att Carolina Kluft gjorde det på ett knä en gång!! (vet dock inte vad som finns i kålen som skulle vara bra!!)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 896
Senast: nickan1
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·
Trädgård & Växter Maskrosmarmelad 8dl vatten 1L maskrosblomblad (endast de gula) 1L syltsocker 2tsk rivet citronskal Koka vattnet och häll detöver...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: katie
·
Trädgård & Växter Då har en av alla mina syrénhäckar fått dela med sig av en drös blommor.:laugh: Årets första laddning med syrénsaft är startad. (hade...
2
Svar
38
· Visningar
5 157
Senast: Tousse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka