huskurer :) Sammanslagen

Sv: huskurer :)

Har också fått tipset om vitkål fast inte mot hältan i sig utan mot svullnad. Skulle hacka små hål i kålen och linda runt benet, sedan bandage på det. På något sätt ska det finnas ngt i kålet som drar ut osv, dvs som flertalet olika omslag som finns. Jag har testat och svullnaden gick ner men om det var pga av kålet eller inte de vet jag ju inte. För min del så testar jag gärna huskurer på mindre allvarliga grejjer och kollar om de fungerar istället för att alltid ta till de "konstgjorda" alternativen. :)

Är det säkert? min häst har så dåliga hovar att vissa hovisar vill inte komma mer än 1 gång ... (äntligen hittat en perfekt som "älskar" att sko henne;))

men iaf, hon får biotin nu som jag tycker hjälper lite grann iaf, men skulle behöva ngt till...

Så förklara, vad ska man göra med gelantinbladen, vad är det och hur ser det ut :crazy::rofl:

(jag vet, dum skåning ;))

gelatin blad är lövtunna "blad" som man använder i matlagning/ bakning. lite silikonliknande är man blötlägger dessa...

vet inte hur man gör h*n som skrev att man kunde använda det heter här på buke; Kryptonit och för att citera
"Om man har en häst som har sköra hovar kan man lösa upp ett gelatinblad i varmt vatten och ge pållen dt en gg / dag."

får du reda på hur osv. så skriv gärna här :bow:

rapsolja/matolja mot kåda i pälsen fungerar jättebra! blir dock lite kladdigt men kådan blir lätt att ta bort

På riktigt? Men det måste varit någon "ytlig" hälta; eller hur jag skall förklara? Inget som kräver tuppkam, cortison eller så? Självklart bra att de funka, men det trodde jag aldrig!!:)

Just Hirudoidsalva och vitkål är bägge sådana saker man kan använda emot mjölkstockning när man ammar. Antar att de bägge kanske verkar för att förbättra cirkulation.

gelatin blad är lövtunna "blad" som man använder i matlagning/ bakning. lite silikonliknande är man blötlägger dessa...

vet inte hur man gör h*n som skrev att man kunde använda det heter här på buke; Kryptonit och för att citera
"Om man har en häst som har sköra hovar kan man lösa upp ett gelatinblad i varmt vatten och ge pållen dt en gg / dag."

får du reda på hur osv. så skriv gärna här :bow:

Gelatin och olja (t ex olivolja/rapsolja?) i kombination har jag fått höra är kanon både för päls och hovar! :)

En annan "klassiker" är groblad på sår, brukar jag lägga på mig själv också ibland vid t ex skavsår eller skrubbat knä. Läker fort som sjutton och "drar ur" bakterier har jag upplevt det som!

Brännässlor på senhösten/vintern är väl också en klassiker?

Kom på en grej, en liten parantes, om vi "halkar" över på människor en stund. Har alltid velat ha nyponsoppa vid migränanfall (även bakis :crazy:), fick för ett tag sen höra att ett av nyponets verksamma ämnen är just kärlvidgande, och de är ju precis det som migränmedicinen gör, vidgar kärlen! En huskur för oss ryttare! :bow:

Vitkål används även av människor. Tror det är mot ledvärk. (gammal huskur) så det kan säkert funka även på hästar för liknande besvär.

Mitt tips:
Inseksmedel

Koka upp 1L vatten med en halv burk Timjan. Låt stå och dra över natten. Sila och tillsätt 2-3 dl grön såpa. Spraya eller svampa på hästen. Funkar bra. Har använt det i 5 somrar nu. (Ingen långtidsverkan så man får ta på lite varje dag.)
Enkelt, naturvänligt och billigt.

Mitt tips:
Inseksmedel

Koka upp 1L vatten med en halv burk Timjan. Låt stå och dra över natten. Sila och tillsätt 2-3 dl grön såpa. Spraya eller svampa på hästen. Funkar bra. Har använt det i 5 somrar nu. (Ingen långtidsverkan så man får ta på lite varje dag.)
Enkelt, naturvänligt och billigt.
Bli inte hästen kladdig av det? Eller börjar löddra om det regnar :rofl:

jodå, kompress eller grötomslag med vallört som är huvudmedel för alla mjuka svullnader. eller massa färska vallörtsblad som man applicerar och fixerar med lindor på det utsatta stället.

vallörtsolja eller salva kan masseras in försiktigt för att minska svullnaden

andra lämpliga kompresser är kamomill och ringblomma.

En veterinär jag var hos sa att jag skulle lägga vitkål runt knät på min häst för hennes hälta...:confused:
Hallå, det var inte ens första april då!!!:rofl:

P.s Testade aldrig....och bytte veterinär....:mad:

Testade det för många år sen på mitt ben som var 3 ggr så tjockt, jag lova, det funkade:smirk:

jodå, kompress eller grötomslag med vallört som är huvudmedel för alla mjuka svullnader. eller massa färska vallörtsblad som man applicerar och fixerar med lindor på det utsatta stället.

vallörtsolja eller salva kan masseras in försiktigt för att minska svullnaden

andra lämpliga kompresser är kamomill och ringblomma.
Jobbar vallörten genom att öka blodflödet?

så här står det om vallört.

delar som används. rot och blad, färska eller torkade

egenskaper. lindrande, anti inflammatorisk, sårläkande, slemlösande och lungstäkkande.

användning. vallört är en av de mest kända läkeörterna. den används fortfarande som foder till hästar och kor i östra europa och ryssland. förr kallades växten i folkmun för "benkitt"tackvare sina läkande egenskaper påben, brosk och bindvävnad. växten innehåller allantoin som stimulerar cellproduktionen och därmed underlättar sårläkning.

vallört är rik på vitamin B12 och har visat sig kunna bryta ner röda blodkroppar. därför används den ofta vid utgjutningar. forskning har visat att vallört kan lindra inflammation i magens slemhinnor. därför används den ofta vid magproblem som magsår, kolik och tarminflamation

vallört är oxå känd för sin stärkande verkan på lungorna och används vid olika luftvägsbesvär. den lindrar vid tillfällig irritation och har slemlösande egenskaper. växten har traditionellt använts som ett medel mot reumatism och artrit.

dosering. 1 näve krossade färska blad. alternativ 20-30 gram torkade blad.

eller som gröt eller kompressomslag.

varning. rötterna bör inte ges under någon längre tidsperiod.

Är det säkert? min häst har så dåliga hovar att vissa hovisar vill inte komma mer än 1 gång ... (äntligen hittat en perfekt som "älskar" att sko henne;))

men iaf, hon får biotin nu som jag tycker hjälper lite grann iaf, men skulle behöva ngt till...

Så förklara, vad ska man göra med gelantinbladen, vad är det och hur ser det ut :crazy::rofl:

(jag vet, dum skåning ;))

Jag var tvungen & springa titta i min "ärve bok" som står i hyllan
& skrotar. (tyvärr för när man börjar läsa i den så blir man sittande läääänge)
Så här står det i den:
Lite gult vax smältes och uppblandas med pulveriserad alun. Härmed strykes hovarna om aftonen. Men det står inget om mängd.

Hittade en till:
50gr kokosolja, 5gr rosenvatten, 1 drope sosenolja
kokosoljan smältes, rosenvattnet drypes så småningom i under svalnandet och under kraftig omrörning, till sist rosenoljan.
Gnids in dagligen.

Lycka till!!

rolig tråd.
vart får ni tag i alla örter.
Varför ger man brännässlor? Min mormor pratade om att de gav sina hästar det men minns inte varför.
hur gör man i ordning dem i så fall.
Tänkte ev samla i hop lite recept och örter och ha på lager:D

Brännässlor hörde jag av en gammal dam att de alltid på våren plockade och torkade och gav kossorna. Skulle öka mjölkmängden om jag inte minns fel. Undrar om det har samma funktion för hästar?

Verkar finnas en del örtkunniga här och tänkte höra om tips på eget liniment som främst värmer och ökar blodflödet. Ska ha på hela kroppen.

Har en stel och knackig häst och nu när inflammationerna gett sig så kan jag börja massera igen.

Nu har jag använt Blue Lotion och bara haft på benen innan hon rört på sig.

Har även använt arnica när hon hade inflammationerna men har för mig att det mer dämpar inflammation än öka blodflödet. Minns jag fel?

Brännässlor hörde jag av en gammal dam att de alltid på våren plockade och torkade och gav kossorna. Skulle öka mjölkmängden om jag inte minns fel. Undrar om det har samma funktion för hästar?

brännässla.

egenskaper. urindrivande, sammandragande, blodstillande, stimulerar blodcirkulationen

användning. nässlor är mkt. rika på vitamin C. järn, natrium, klorofyll, proteiner och fibrer. därför är nässlor ett bra stärkande medel på våren, med blodrenande egenskaper och förmåga att öka kroppens resurser. lämpligt vid anemi (blodbrist) eftersom nässlan ger både järn och vitamin C (som gör att kroppen kan tillgodogöra sig järnet)

nässlor stimulerar cirkulationen, vilket är en stor fördel vid besvär som fång, reumatism och artrit.

dosering. 20-30 gram torkad, hackad nässla dagligen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 896
Senast: nickan1
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·
Trädgård & Växter Maskrosmarmelad 8dl vatten 1L maskrosblomblad (endast de gula) 1L syltsocker 2tsk rivet citronskal Koka vattnet och häll detöver...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: katie
·
Trädgård & Växter Då har en av alla mina syrénhäckar fått dela med sig av en drös blommor.:laugh: Årets första laddning med syrénsaft är startad. (hade...
2
Svar
38
· Visningar
5 157
Senast: Tousse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka