huskurer :) Sammanslagen

Sv: huskurer :) Sammanslagen

kur mot inkar :gnid in inkarna med vasselin ofta och håll dom kladdiga så minskar dom och försvinner till sisst men ha tålamod. har själv provat på min häst hon hadde en rejäl när hon var 3år är nu 17år och det har aldrig kommit tillbaka.fick tippset när jag bodde i belgien och har rekomenderat det till minst fyra andra och alla har blivit av med sina inkar.

Samlade ihop alla huskurer som kommit upp i tråden, bara att fylla på i listan under så är det enkelt att hålla koll eller spara. :)

Diarre
*Koka upp 1-1½ l vatten. Lägg i 3-4 påsar kamomillthé och 2 påsar vanligt thé och låt dra/svalna ca 20-30 min. Häll över ljummet thé i rengjord petflaska. Servera som det är eller använd istället för vatten till betforn. 1-2 dgr (flaskor) brukar räcka för mitt hbl att bli normal i kistan igen.

Dåliga hovar
*Gelatinblad (lägges i blöt och blandas sen i fodret).

*Lite gult vax smältes och uppblandas med pulveriserad alun. Härmed strykes hovarna om aftonen. Men det står inget om mängd.

*50gr kokosolja, 5gr rosenvatten, 1 drope sosenolja
Kokosoljan smältes, rosenvattnet drypes så småningom i under svalnandet och under kraftig omrörning, till sist rosenoljan. Gnids in dagligen.

Dåliga karleder
*Gul hackad lök, vitkål och plast linda sedan bandage runt låt sitta över natten. Blir super fina. Löken först därefter vitkålsblad o sist plasten.

Flugmedel
*Svampa hästen varje dag med 1 del ÄCV 10 delar vatten.
Bakteriedödande, och illaluktand, håller i alla fall några knott/flugor borta.

*Koka upp 1L vatten med en halv burk Timjan. Låt stå och dra över natten. Sila och tillsätt 2-3 dl grön såpa. Spraya eller svampa på hästen. Funkar bra. Har använt det i 5 somrar nu. (Ingen långtidsverkan så man får ta på lite varje dag.)

Fästingmedel
*Koka upp en halv påse timjan i 1 liter vatten. Låt det dra tills det svalnat. Pressa 1 citron i detta. Sila väl genom en silduk eller dyl. Häll vätskan i en sprayflaska. Upprepa varje dag.

Hostmedicin till hästar
*Du tar 1,2 liter vatten och 40 g Anis, koka i 10 minuter. Dra av kastrullen från värmen och tillsätt 30 g timjan. Låt stå och dra i 12 timmar. Sila av örterna och tappa upp avkoket på flaska. Ge sen 2 gånger om dagen, 1 dl / måltid, och ev lite vitlök, lakritsrot och äppelcidervinäger. OBS! Skall ej ges till dräktiga hästar...
*1 dl timjan i maten varje dag.

Hovböld
*Koka en potatis, skära den på hälften och lägga den under hoven + lägga bandage om hoven. Fuktigheten och värmen gör så att hovbölden mognar snabbare

Hälta

*Hacka små hål i kålen och linda runt benet, sedan bandage på det. På något sätt ska det finnas ngt i kålet som drar ut osv, dvs som flertalet olika omslag som finns.

Kåda i pälsen

*Rapsolja/Matolja
*Barnolja

Mugg
*Blanda olivolja och pressad vitlök, rör ihop till geggig smet. "Bre" på rikligt.
*Koka gul lök till en gröt, lägg som omslag över natten på mugg.

Svullnad/Galla/Senskada/Leder
*Kompress eller grötomslag med vallört som är huvudmedel för alla mjuka svullnader, eller massa färska vallörtsblad som man applicerar och fixerar med lindor på det utsatta stället.
*Vallörtsolja eller salvia kan masseras in försiktigt för att minska svullnaden
*Andra lämpliga kompresser är kamomill och ringblomma.
*Hirudoidsalva- fick rådet av veterinär att gnugga in i huden när hästen troligtvis fått en liten liten senskada.
* Leder och hovar: 10-20 g per 100 kg häst, nyponskal
Leder: 1½ potatis, skivad tunt, i betforvattnet, morgon och kväll.

Sår
*En annan "klassiker" är groblad på sår, brukar jag lägga på mig själv också ibland vid t ex skavsår eller skrubbat knä. Läker fort som sjutton och "drar ur" bakterier har jag upplevt det som!
*Plåsterspray- bra till sår som man inte vill att flugorna ska kleta omkring i.. Även bra att spruta på pälsen så blir de inte sönderbitna. Nu menar jag givetvis inte HELA hästen utan vissa små ställen.

denna är kanon mot bromsar ( om man står ut med lukten)

Pressa ner vitlök i matolja. det ska vara mycket vitlök.
penslar det på benen, det blir lite kladdigt.

Kl:

Ingen som har denna bok? ;) Stallmästarens bästa tips, knep och gamla huskurer

Bilder006.jpg

Den boken har jag oxå! :D Den är jättebra! Dock saknas det en del pga feltryck...

puttar på för fler tips! :love:

KL

Mot Mugg:
Plocka rabarberblad, lägg runt utsatt område, på med linda och låt sitta något dygn. Drar ur. Har behandlat flera hästar med samma metod efter att fått det som tips då vi kämpade med en häst som led av riktigt svår mugg där vet.beh. inte hjälpte ett jota. På en vecka var han superfin!
Testade nyss igen på min fölis o med samma goda resultat även om hennes mugg var lindrig.

Dock är rabarberblad giftiga om man äter dem i stora mängder ;)

Sårbehandling:

Jag köpte sårspray på 100 ml flaska. När sprayen var slut så blandade jag jodopax o vatten i flaskan. Perfekt att spraya sårrengöring på såren ist för att kladda med skitiga fingrar o bomull! Men det måste vara bra tryck i sprayen så det sköljs bort och inte bara fuktar.

Senast ändrad av en moderator:

Åh vilken bra tråd, jag har samlat ihop allt och sparat :)

Jag kommer inte på något som inte redan nämts..
Det enda jag kan komma på är att ha på hög solskyddsfaktor på ljusa mular om sommaren, men det är ju ingen huskur direkt :o

Det jag provat och som funkat är följande, sen om det är huskur eller inte, men jag har ordnat till problemet iallafall:

- Dålig mage - vanlig bakjäst. Ett paket om dagen i tre-fyra dagar ger resultat. Sägs vara bra förebyggande för fånghästar också, och för pälsen förstås.

- Hosta - rödalger (carragen). Äckligt och långdraget men bra resultat.

- Lymfangit - tvätt med först såpa, sedan utspädd jodopax och därefter omslag med mycket alsolsprit över natten.

-Häst som lätt får kolik - linfrö i hett vatten som får stå över natten och bilda slem. Serveras gärna med rejält vattning betfor och eventuellt kli. Långtidskur, förstås.

- För att få vit päls vitare - en skvätt jodopax i tvättvattnet.

- Häst som dricker dåligt - ett par nävar betfor i vattnet, alternativt äppeljuice.

vid hovböld kan man linda in hoven i vitkål, vetrap och sist silvertejp. låta detta sitta kvar två dygn, sedan ta av och då har bölden "dragits ut". och det funkar!!!

*knapplån*

hovböldsomslag: HETT vatten hälls över ett par nävar salt, blandas med lättrinnande liniment. vattnet ska vara så hett att saltet löses upp.
dränk bomull med blandningen, linda fast den dränkta bomullen under och runt hoven. låt sitta över natten minst. "drar ut" hovbölder.. akta dock karlederna..är nog inte så skönt att få detta i karlederna..

hann inte med att läsa alla svar men läste ett om citron och tydligen ska citronets låga pH värde ta död på alla bakterier i sår. de sätts på sår för att förhindra infektioner. citronet påskyndar även läkningen och sägs göra ärr mindre (även på människor, så tips till de som får sår. de påskyndar läkning och hjälper läkning så ärren blir mindre.)

:) såg de där om vitkål och ska testa de tipset! :D härligt med sånna hära trådar. ska även tillägga att kåda är kanon! sätter man kåda på sår drar de ut infektioner och även om ngt sitter fast i såren(dock då mindre delar, inte nu träbitar eller liknande men stickor, smågrus och liknande. den renar. har inte testat de själv men har sett de fungera för andra. har fungerat jättebra :)

bidrag för att väcka och kanske hålla tråden vid liv :) huskurer är nått jag tror ska användas mer!

Det jag provat och som funkat är följande, sen om det är huskur eller inte, men jag har ordnat till problemet iallafall:

- Dålig mage - vanlig bakjäst. Ett paket om dagen i tre-fyra dagar ger resultat. Sägs vara bra förebyggande för fånghästar också, och för pälsen förstås.

- Hosta - rödalger (carragen). Äckligt och långdraget men bra resultat.

- Lymfangit - tvätt med först såpa, sedan utspädd jodopax och därefter omslag med mycket alsolsprit över natten.

-Häst som lätt får kolik - linfrö i hett vatten som får stå över natten och bilda slem. Serveras gärna med rejält vattning betfor och eventuellt kli. Långtidskur, förstås.

- För att få vit päls vitare - en skvätt jodopax i tvättvattnet.

- Häst som dricker dåligt - ett par nävar betfor i vattnet, alternativt äppeljuice.

Ger bakjäst till min häst med, men hon får ett halvt paket. Väger kanske 450kg. Tog ett tag för henne att vilja börja äta det, men gudars vilken fin päls hon fick :laugh:

Kl

Vad jag blandar för att hålla dom flygande :devil: borta.
1l vatten som jag pressar 1hel vitlök och låt det stå under 1dyngn,
sila bort vitlöken.
Tillsätter Citronella essens och blandar det sedan med hjorthonsolja.

Skall testa att byta ut vattnen mot äpplecidervinäger nästa gång.

Har hört att Citronella kan ge utslag på dopingtester men vet inte, någon annan som vet?

Har även en aloe vera planta i stallet för mindre sår, bara att bryta av och trycka ut vätskan på såret funkar på både folk och fä.

Kram

Brännässlor hörde jag av en gammal dam att de alltid på våren plockade och torkade och gav kossorna. Skulle öka mjölkmängden om jag inte minns fel. Undrar om det har samma funktion för hästar?

Finns det någonting som minskar mjölkmängden:rofl:. Har ett 25-årigt sto som fick sitt senaste föl för två år sedan och hon har fortfarande mjölk....

Mot insekter - Vitvinsninäger ( 0,35L) + två pressade vitlökar, låt stå över natten. Luktar väldigt, väldigt illa men håller bort en del insekter.

Känns som om insekterna blir allt "tåligare" för varje år som går :S
Någon fler som har något bra tips på insekts medel? :D

Mot torra/"dåliga" hovar - Man kan dutta/pensla på kronranden någon vegetabilisk olja så blir den nya "hoven" av mycket bättre, har testa själv och den nya delen av hoven är mycket bättre än den gamla deln. Men det här tar ju förstås tid och ska göras varje dag.

Har hört att tjära är bra för hästens hovar. Någon som har någon åsikt om detta? Eller kan förklara vad det är bra för? :)
Har också hört att älgört/älggräs har en lugnande effekt, är det sant?

Har provat detta mot mugg, även ganska besvärlig sådan:

Tvätta med ljummet vatten, torka.
Kleta på en rejäl klick honung på muggen, gnid in.
Lägg ganska löst bandage som får sitta ett dygn ungefär.
Upprepa tills muggen försvinner.

Honung är svamp-bakterie-virusdödande och även uttorkande. Svider inte, klibbar inte fast i sår. Kan dock locka till sig en del insekter, därför bandaget. (Och för att honungen ska sitta kvar, förstås!;))

Insektsmedel?

Finns det något man kan ge i fodret som går ut i kroppen och håller dem borta?
Har funderat över ÄCV, man varnar ju folk som dricker det ofta att sånt går ut i huden när man svettas (; Nåt som funkar som insektskydd mot hästar tro?

ALLT MED VITLÖK I ÄR INAKTUELLT FÖR MIG PGA ALLERGISK HÄST

Groblad använder jag på nagelbandsinflammationer. krossa ett färsktblad, linda runt fingertoppen, packa in i plast över natten. Är det riktigt illa har jag dränkt in det hela i vit sprit!
Kamomill på kliande manar, De islänningar med excem som jag har testat på har svarat otroligt positivt!
Zinksalva på vätskande sår är också toppen.
Ringblomssalva på nariga händer och fötter och manar svansrötter är helt magiskt!

Detta är precis vad jag för tillfället behandlar ett islandssto med nu !

Mitt senaste egna hopkok bestod av :
Avkok på Kamomill och Vallört.
Pressade i vitlök.
Äppelcidervinäger.
Rapsolja.

Gjorde samtidigt en salva där jag uteslöt ÄCV och tillsatte ringblomssalva och drygade ut med zinkpasta ( kan lika gärna ta helosan ). Denna läggs på vätskande små sår som man upptäcker , och de bör man inte lägga ÄCV direkt på.

Fick hit hästen i februari och har inte haft att göra med ngn exemhäst förr , så detta blev ett riktigt projekt för mej att försöka hjälpa henne så gott jag bara kan !
Och faktiskt så börjar det fjuna sej lite päls på sina ställen :) och andra ställen ( öron , pannan bl.a ) har hon fått tillbaka päls på !

Men det är ett otroligt heltidsjobb att vårda en sådan stackare .....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 896
Senast: nickan1
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·
Trädgård & Växter Maskrosmarmelad 8dl vatten 1L maskrosblomblad (endast de gula) 1L syltsocker 2tsk rivet citronskal Koka vattnet och häll detöver...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: katie
·
Trädgård & Växter Då har en av alla mina syrénhäckar fått dela med sig av en drös blommor.:laugh: Årets första laddning med syrénsaft är startad. (hade...
2
Svar
38
· Visningar
5 157
Senast: Tousse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka