Sv: huskurer Sammanslagen
Samlade ihop alla huskurer som kommit upp i tråden, bara att fylla på i listan under så är det enkelt att hålla koll eller spara.
Diarre
*Koka upp 1-1½ l vatten. Lägg i 3-4 påsar kamomillthé och 2 påsar vanligt thé och låt dra/svalna ca 20-30 min. Häll över ljummet thé i rengjord petflaska. Servera som det är eller använd istället för vatten till betforn. 1-2 dgr (flaskor) brukar räcka för mitt hbl att bli normal i kistan igen.
Dåliga hovar
*Gelatinblad (lägges i blöt och blandas sen i fodret).
*Lite gult vax smältes och uppblandas med pulveriserad alun. Härmed strykes hovarna om aftonen. Men det står inget om mängd.
*50gr kokosolja, 5gr rosenvatten, 1 drope sosenolja
Kokosoljan smältes, rosenvattnet drypes så småningom i under svalnandet och under kraftig omrörning, till sist rosenoljan. Gnids in dagligen.
Dåliga karleder
*Gul hackad lök, vitkål och plast linda sedan bandage runt låt sitta över natten. Blir super fina. Löken först därefter vitkålsblad o sist plasten.
Flugmedel
*Svampa hästen varje dag med 1 del ÄCV 10 delar vatten.
Bakteriedödande, och illaluktand, håller i alla fall några knott/flugor borta.
*Koka upp 1L vatten med en halv burk Timjan. Låt stå och dra över natten. Sila och tillsätt 2-3 dl grön såpa. Spraya eller svampa på hästen. Funkar bra. Har använt det i 5 somrar nu. (Ingen långtidsverkan så man får ta på lite varje dag.)
Fästingmedel
*Koka upp en halv påse timjan i 1 liter vatten. Låt det dra tills det svalnat. Pressa 1 citron i detta. Sila väl genom en silduk eller dyl. Häll vätskan i en sprayflaska. Upprepa varje dag.
Hostmedicin till hästar
*Du tar 1,2 liter vatten och 40 g Anis, koka i 10 minuter. Dra av kastrullen från värmen och tillsätt 30 g timjan. Låt stå och dra i 12 timmar. Sila av örterna och tappa upp avkoket på flaska. Ge sen 2 gånger om dagen, 1 dl / måltid, och ev lite vitlök, lakritsrot och äppelcidervinäger. OBS! Skall ej ges till dräktiga hästar...
*1 dl timjan i maten varje dag.
Hovböld
*Koka en potatis, skära den på hälften och lägga den under hoven + lägga bandage om hoven. Fuktigheten och värmen gör så att hovbölden mognar snabbare
Hälta
*Hacka små hål i kålen och linda runt benet, sedan bandage på det. På något sätt ska det finnas ngt i kålet som drar ut osv, dvs som flertalet olika omslag som finns.
Kåda i pälsen
*Rapsolja/Matolja
*Barnolja
Mugg
*Blanda olivolja och pressad vitlök, rör ihop till geggig smet. "Bre" på rikligt.
*Koka gul lök till en gröt, lägg som omslag över natten på mugg.
Svullnad/Galla/Senskada/Leder
*Kompress eller grötomslag med vallört som är huvudmedel för alla mjuka svullnader, eller massa färska vallörtsblad som man applicerar och fixerar med lindor på det utsatta stället.
*Vallörtsolja eller salvia kan masseras in försiktigt för att minska svullnaden
*Andra lämpliga kompresser är kamomill och ringblomma.
*Hirudoidsalva- fick rådet av veterinär att gnugga in i huden när hästen troligtvis fått en liten liten senskada.
* Leder och hovar: 10-20 g per 100 kg häst, nyponskal
Leder: 1½ potatis, skivad tunt, i betforvattnet, morgon och kväll.
Sår
*En annan "klassiker" är groblad på sår, brukar jag lägga på mig själv också ibland vid t ex skavsår eller skrubbat knä. Läker fort som sjutton och "drar ur" bakterier har jag upplevt det som!
*Plåsterspray- bra till sår som man inte vill att flugorna ska kleta omkring i.. Även bra att spruta på pälsen så blir de inte sönderbitna. Nu menar jag givetvis inte HELA hästen utan vissa små ställen.