huskurer :) Sammanslagen

Sv: huskurer :)

Det är sant, Det drar ut inflammationer. Botade en böjsena på 3 veckor istället för 4 månader. Veterinären trodde inte sina ögon.
(Vitkålen alltså)

DÅLIGA KARLEDER. gul hackad lök,vitkål och plast linda sedan bandage runt låt sitta över natten.Blir super fina.Löken först därefter vitkålsblad o sist plasten

Huskurer

Kan inte ni skriva ner ALLA huskurer ni kan i den här tråden??jag tkr det är ganska kul att läsa och så är en del riktgt bra:)

Sv: huskurer :) Sammanslagen

Vet inte om det räknas som en huskur, men om hästen har en hovböld som man vill ska mogna snabbare, så ska man koka en potatis, skära den på hälften och lägga den under hoven + lägga bandage om hoven. Fuktigheten och värmen gör så att hovbölden mognar snabbare.

ett tips till vid hovböld: våtvarmt omslag gör att bölden mognar fortare.

Hehe... Det var ju det jag skrev!
"Fuktigheten och värmen gör så att hovbölden mognar snabbare".
Fuktighet=våt, värme=varmt. Våtvarmt!:rofl:

Hur gör ni med vitkålen? Någon skrev att man skulle göra små hål i den och sen linda. Lägger ni kål runt om benet och så vanlig stallbandagering runt det? Känns nästan dumt att skriva om, men ska absolut testa det på mitt sto :)!

NUUUUUUUU drar jag igång denna gamla tråden!
Någon som har ngn huskur som hjälper mot fästingar?
Min gamle valack har även fått massa småsår. Blivit ovanligt känslig i år. Någon som har tips på vad man skall lägga på?
Fler flugmedel/knottmedel/myggmedel?

Kom igen nu Buke!! Nu börjar de hemska tiderna för våra älsklingar igen!

Hosta: 1 dl timjan varje dag i maten
Leder och hovar: 10-20 g per 100 kg häst, nyponskal
Leder: 1½ potatis, skivad tunt, i betforvattnet, morgon och kväll.

Läs vad trådskaparen skrev i början av tråden. Där var ett recept som var mot just fästingar.

*kl*

Om hästen har dålig hovkvalitet så kan man ge nyponpulver i fodret ist fö tex biotin. Fungerer jättebra! Fick tipset av en gammal hovslagare.

Jag ger 1/2 dl dagligen till min d-ponny.

Såg de tipset o ska testa de, tänkte om de fanns fler =).

brännässla.

egenskaper. urindrivande, sammandragande, blodstillande, stimulerar blodcirkulationen

användning. nässlor är mkt. rika på vitamin C. järn, natrium, klorofyll, proteiner och fibrer. därför är nässlor ett bra stärkande medel på våren, med blodrenande egenskaper och förmåga att öka kroppens resurser. lämpligt vid anemi (blodbrist) eftersom nässlan ger både järn och vitamin C (som gör att kroppen kan tillgodogöra sig järnet)

nässlor stimulerar cirkulationen, vilket är en stor fördel vid besvär som fång, reumatism och artrit.

dosering. 20-30 gram torkad, hackad nässla dagligen.

Så bra att man blir påmind om lite gamla huskurer! Som jag egentligen "vet", men det är så lätt att man glömmer bort när sommaren kommer och växterna finns där att plocka, men ändå gör jag det inte! :o
Ska testa torka lite brännässlor till vintern, då lär det ju vara bra för hästarna som står stilla i box längre tid.

Nyponpulver har väl f ö ungefär samma effekt?

Är nyfiken på om Nyponpulver och Brännässla har samma effekt?
Funkar nässlan till dåliga hovar?

Kan man torka brännässla och nypon själv? HUR torkar man på bäst sätt örterna? Är det bara bladen hos nässlan eller stjälk också? Är det nypon "kulan" eller är det blad/blommor man vill åt? Annars, var kan man inhandla detta, är dock mest sugen på att lösa själv...

Om jag inte har helt fel för mig, tror att Carolina Kluft gjorde det på ett knä en gång!! (vet dock inte vad som finns i kålen som skulle vara bra!!)

det blev nog knäs- KÅL :D

min farmr sa att man gjorde så förr, och det funkade

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 896
Senast: nickan1
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·
Trädgård & Växter Maskrosmarmelad 8dl vatten 1L maskrosblomblad (endast de gula) 1L syltsocker 2tsk rivet citronskal Koka vattnet och häll detöver...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: katie
·
Trädgård & Växter Då har en av alla mina syrénhäckar fått dela med sig av en drös blommor.:laugh: Årets första laddning med syrénsaft är startad. (hade...
2
Svar
38
· Visningar
5 157
Senast: Tousse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka