Jag tror absolut de kommer gå upp, frågan är bara hur mycket de hinner gå upp på de 6-12 månader som vi skulle behöva för att få ihop lite mer kontanter och kanske ha hunnit landa lite i att vara föräldrar. Kanske är det samma priser som nu, kanske hinner de sticka iväg. Det man kan hoppas på är ju att lägenhetspriserna följer med om det sticker, det är ju just kontanter som är tufft för oss och inte lån, vilket gör att vi egentligen tjänar lite på att sälja och köpa på dyr marknad just nu för det innebär att vi får loss mer kontanter. Just nu är vår lägenhet värderad till 300 tkr mer än vad vi köpte den för. Skulle den vara värderas till 400 tkr mer om ett år är det 700 000 mer på slutpriset som vi kan köpa för för de 100 tkr plus att vi kanske sparat ihop 100 tkr till vilket blir 1,4 milj. Det sämsta som skulle kunna hända är att huspriserna går upp och lägenheterna i stan går ner eller står stilla.
Sen ska jag säga att även om hus är dyrt som fan, så har pandemin även gjort att 3or och 4or här i stan har stuckit iväg. De säljs för ca 105-110 tkr/kvm i mitt område. För nåt år sen tänkte vi fortfarande att får vi inte råd med hus så blir vi kvar i stan några år till och köper en trea. Men det är fasen dyrare
Det finns ändå radhus/parhus där vi tittar för 6,5-7 milj, det får du inte många kvm i stan för just nu. Stor och fin familjevilla känns långt bort, men ett parhus på 120 kvm känns fullt görbart (hoppas jag och önskar att jag hade en spåkula).