Hej igen! Huset vi var intresserade av hade förhandsvisning samma dag som dottern bestämde sig för att komma tidigt, så det gick ju åt skogen. Nu har vi span på ett annat hus och har några frågor.
Det är ett nybygge och utan att hunnit prata med mäklaren ännu så skulle jag kunna sätta mitt huvud på att det är blivande grannen som styckat av sin tomt, bygger och säljer. Det ser så ut. Allt verkar klart och huset i fråga är bestämt. Så om jag förstått det rätt så säljer de nu, som en nyproduktion, och så bygger säljaren det och man får tillträde när huset är klart. Vad ska man tänka på?
Hur vet man att man får ett bra hus och att säljaren inte bygger ett slarvigt korthus? För för sig att ”göra själv”? Vid ett byggt hus gör man ju besiktning innan man köper, men hur gör man nu? Vi vet vilken husleverantör och modell det är, det är dock inte ett helt nyckelfärdigt hus utan verkar göras ”varianter” på modellen.
Varför tror ni köparna säljer redan nu, och inte avvaktar till bygget är klart?
Hur funkar det med pantbrev tro? Gissar att de inte kommer ha lån på tomten (det ligger på deras befintliga tomt som de har kvar?) men kan ha lån för bygget som räknas som pantbrev?