Husköpstråden del 3

Men om du gör en lånekoll på en bank t ex här:

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html

och lägger in en fiktiv men rimlig kontantinsats, hur ser det ut då?

Jag provade att lägga in en inkomst på 40 000 och en kontantinsats på 300 000, då får jag fram att jag kan köpa ett hus för 2 200 000.

Får du ett annorlunda resultat än jag?

300 000 är mycket pengar absolut men har man bara sig själv att försörja och kan anpassa boende och andra utgifter under tiden man sparar så går det att spara ihop på inte alltför lång tid ifall man har en okej lön och går in för det.
 
Men om du gör en lånekoll på en bank t ex här:

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html

och lägger in en fiktiv men rimlig kontantinsats, hur ser det ut då?

Jag provade att lägga in en inkomst på 40 000 och en kontantinsats på 300 000, då får jag fram att jag kan köpa ett hus för 2 200 000.

Får du ett annorlunda resultat än jag?

300 000 är mycket pengar absolut men har man bara sig själv att försörja och kan anpassa boende och andra utgifter under tiden man sparar så går det att spara ihop på inte alltför lång tid ifall man har en okej lön och går in för det.
Upplever att dom där sällan stämmer, bankerna verkar mycket snålare ”när det väl gäller”.
 
Upplever att dom där sällan stämmer, bankerna verkar mycket snålare ”när det väl gäller”.

Det har jag aldrig varit med om och jag har ansökt om lån flera gånger hos olika banker, kan du ge något exempel på vad som kan göra att bedömningen ändrar sig? Jag kan förstå om det är några dolda faktorer som har stor påverkan, typ om man har skulder hos kronofogden. Annars är ju de viktigaste faktorerna med i kalkylen, såsom ev barn, bil, andra lån.
 
Men om du gör en lånekoll på en bank t ex här:

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html

och lägger in en fiktiv men rimlig kontantinsats, hur ser det ut då?

Jag provade att lägga in en inkomst på 40 000 och en kontantinsats på 300 000, då får jag fram att jag kan köpa ett hus för 2 200 000.

Får du ett annorlunda resultat än jag?

300 000 är mycket pengar absolut men har man bara sig själv att försörja och kan anpassa boende och andra utgifter under tiden man sparar så går det att spara ihop på inte alltför lång tid ifall man har en okej lön och går in för det.

Om jag lägger in samma siffror men lägger till att jag har studielån och ett billån på 100 000 kr så kan jag köpa ett hus för maximalt 1830000 kr. I många delar av Sverige så får man inget hus för den summan.
 
Om jag lägger in samma siffror men lägger till att jag har studielån och ett billån på 100 000 kr så kan jag köpa ett hus för maximalt 1830000 kr. I många delar av Sverige så får man inget hus för den summan.
Nä, då behövs ofta mer än en inkomst för att klara lånet. Fast å andra sidan, som ensamstående är ju behovet av ett stort hus ganska litet också, i de flesta fall.
 
Jag håller inte med om de argumenten (alltså för att det skulle vara ekonomiskt vettigt för alla att äga sitt boende), det finns många risker och mycket arbete man slipper i hyresrätt. Lite kan man växla arbetsinsatser mot risker och utgifter om man har mycket ork efter jobbet såklart.

Jag bor för övrigt gärna i hyresrätt, det är en av 2 boendeformer som funkar fint för min del, av de 5 jag provat.
Kanske inte du. Men även om vi räknar bort att både du och jag är biased, och kanske lägger märke till olika saker därför, så har jag ändå sett sådana inlägg i mängd. Till den grad att min förvåning här är uppriktig. Även om det inte är du som har skrivit de där inläggen.

Jag minns som igår någon som upprepat förklarade hur hens hus blev billigare än hens lägenhet, utan att det x antal hundratusen SEK som placerats i huset överhuvudtaget betraktades som en kostnad i något avseende. Inte ens som bundet kapital. (Utan som gratis!) (Jag vet inte var pengarna kom från, personen sade sig också ha en mycket begränsad ekonomi. Kopplingen mellan bundet kapital och begränsad ekonomi gjordes inte.)

Hursom så har tydligen @Sonic76 fått lånelöfte. Det betyder väl att kontantinsats och hyggligt ekonomiskt utrymme finns. Många brukar ju hävda att bankens idé om vilken utgiftsnivå låntagare har i övrigt är överdriven. (Jag håller inte med om det, men det är ju en annan sak.)
 
Jag håller inte med om de argumenten (alltså för att det skulle vara ekonomiskt vettigt för alla att äga sitt boende), det finns många risker och mycket arbete man slipper i hyresrätt. Lite kan man växla arbetsinsatser mot risker och utgifter om man har mycket ork efter jobbet såklart.

Jag bor för övrigt gärna i hyresrätt, det är en av 2 boendeformer som funkar fint för min del, av de 5 jag provat.
Det beror ju mycket på hyresrätten man får tag på också, och hur stort boende man vill ha/behöver. Med 2 barn så om vi hade lyckats få tag på en kommunal lägenhet hade hyran varit jämförbar med månadsutgiften (ränta, amortering och driftskostnad) för en något större villa, men ändå hyfsat lika. Som det är nu när vi bor hos privat hyresvärd i nybyggd lägenhet (det som går att få tag på utan flera år i kö) så hade våra månadskostnader för ett 3 gånger så stort hus i området vi tittar fortfarande lämnat oss med 2-5 tusen mer över i månaden, om vi köper så dyrt vi kan med vår kontantinsats, och då går många hus där för mindre. Visst blir det mer löpande utgifter för reparation etc, men de kan i många fall kompenseras med att slippa en hög hyra, som man ofta aldrig ser någon vinst av (vi har sämre service här än när vi hade när vi bodde i studentboende trots högre hyra/kvm) och lägger jag pengar på ett hus jag äger är det något jag kan få igen i livskvalitet och vinst om jag eventuellt säljer. Och i och med att de fasta utgifterna varje månad är lägre har vi bättre möjlighet att spara (och behöver inte öronmärka sparandet för en kontantinsats).
 
Bluestep är ett - dyrt - sätt att låna. De erbjuder - enl hemsidan - handpenninglån förutom själva bolånet.

Pga risken är räntorna också betydligt högre än andra bankers.
Han som sålde huset till mig hade blustep-lån.
Jag tittade på det för några år sen, det var så sanslöst hög ränta att man häpnade. Räntan de lockar med på sajten var mycket lägre än när man gick vidare i processen.
 
Det beror ju mycket på hyresrätten man får tag på också, och hur stort boende man vill ha/behöver. Med 2 barn så om vi hade lyckats få tag på en kommunal lägenhet hade hyran varit jämförbar med månadsutgiften (ränta, amortering och driftskostnad) för en något större villa, men ändå hyfsat lika. Som det är nu när vi bor hos privat hyresvärd i nybyggd lägenhet (det som går att få tag på utan flera år i kö) så hade våra månadskostnader för ett 3 gånger så stort hus i området vi tittar fortfarande lämnat oss med 2-5 tusen mer över i månaden, om vi köper så dyrt vi kan med vår kontantinsats, och då går många hus där för mindre. Visst blir det mer löpande utgifter för reparation etc, men de kan i många fall kompenseras med att slippa en hög hyra, som man ofta aldrig ser någon vinst av (vi har sämre service här än när vi hade när vi bodde i studentboende trots högre hyra/kvm) och lägger jag pengar på ett hus jag äger är det något jag kan få igen i livskvalitet och vinst om jag eventuellt säljer. Och i och med att de fasta utgifterna varje månad är lägre har vi bättre möjlighet att spara (och behöver inte öronmärka sparandet för en kontantinsats).
Hyra nyproducerat är väl cirka det dyraste sättet att bo man kan ha ... Men om man inte jämför med nyprod utan mer "normal" hyra så finns det en faktor till jag tycker att man måste räkna med: om man bor ensam. I en hyresrätt är det förutsägbart vad ens boendekostnad kommer att vara, som ensamboende i hus måste du själv betala hela lånet, hela driften, ha en buffert för huset, förhoppningsvis en buffert för dig själv, pensionssparande osv. Att bo ensam är snordyrt och då skulle jag tycka att förutsägbarheten var bra.

(Jag skulle själv aldrig våga ge mig på ett hus, jag valde en boendeform som många tycker är för dyr men som passar mig, BR-radhus. Det ger mig viss förutsägbarhet, det är väldigt skönt att bara hämta föreningens gräsklippare och häcksax från garaget, att inte själv behöva ha koll på t ex när altandörrar behöver bytas och fasaden målas och betala det via avgiften i stället för att få en egen faktura för hela kostnaden)
 
Hyra nyproducerat är väl cirka det dyraste sättet att bo man kan ha ... Men om man inte jämför med nyprod utan mer "normal" hyra så finns det en faktor till jag tycker att man måste räkna med: om man bor ensam. I en hyresrätt är det förutsägbart vad ens boendekostnad kommer att vara, som ensamboende i hus måste du själv betala hela lånet, hela driften, ha en buffert för huset, förhoppningsvis en buffert för dig själv, pensionssparande osv. Att bo ensam är snordyrt och då skulle jag tycka att förutsägbarheten var bra.

(Jag skulle själv aldrig våga ge mig på ett hus, jag valde en boendeform som många tycker är för dyr men som passar mig, BR-radhus. Det ger mig viss förutsägbarhet, det är väldigt skönt att bara hämta föreningens gräsklippare och häcksax från garaget, att inte själv behöva ha koll på t ex när altandörrar behöver bytas och fasaden målas och betala det via avgiften i stället för att få en egen faktura för hela kostnaden)
Är nyproducerat verkligen den "onormala" hyran, åtminstone i städer? Här är ofta alternativet nyproducerat eller ingen lägenhet om man inte redan stått i kö 5-10 år. Och har också sett att åtminstone här så är det mesta byggt på 2000-talet ungefär att anses som nyproducerat när det gäller hyra och storlek (nyproducerat är ofta färre kvm på samma antal rum, med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum).

Sen köper jag absolut att det är stor skillnad mellan om man bor ensam eller med familj, vilket jag nämnde. Vi har en 4a nu, hade inte fått plats i färre rum om inte rummen var mycket större, och om 1-2 år hade vi behövt en 5a (då hade lillasyster behövt flytta ur vårt rum, storasysters rum är för litet för 2 sängar, ens våningssäng, och vi jobbar en hel del hemifrån och behöver ett kontor för detta). 4or och 5or är få, så högre tryck och svårare att få, och då blir det igen mer intressant med hus.

Sen gifte jag mig praktiskt nog med någon som har hobbyn att fixa med saker på huset och som saknat att få göra sånt i lägenhet :D
 
Det skulle jag inte lita alltför mycket på, inte med sådan noggrannhet att jag trodde att jag skulle komma 3000 kr billigare undan än hyran jag betalar i dag.

Ränta, amortering, värme, sopor, vatten, fiber - när mäklarna klumpar ihop det så säger det bara vad säljaren hittills betalat. Du kanske får andra villkor, inte minst på elen där det är bättre att titta på förbrukningen än hur mycket den kostat säljaren. Och rätt som det kan t ex va-taxan höjas drastiskt, det gjorde den för oss.

Och så behöver du en rejäl buffert för underhåll och oförutsedda händelser.
Och med lån på huset kräver banken en ordentlig försäkring
 
Är nyproducerat verkligen den "onormala" hyran, åtminstone i städer? Här är ofta alternativet nyproducerat eller ingen lägenhet om man inte redan stått i kö 5-10 år. Och har också sett att åtminstone här så är det mesta byggt på 2000-talet ungefär att anses som nyproducerat när det gäller hyra och storlek (nyproducerat är ofta färre kvm på samma antal rum, med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum).

Sen köper jag absolut att det är stor skillnad mellan om man bor ensam eller med familj, vilket jag nämnde. Vi har en 4a nu, hade inte fått plats i färre rum om inte rummen var mycket större, och om 1-2 år hade vi behövt en 5a (då hade lillasyster behövt flytta ur vårt rum, storasysters rum är för litet för 2 sängar, ens våningssäng, och vi jobbar en hel del hemifrån och behöver ett kontor för detta). 4or och 5or är få, så högre tryck och svårare att få, och då blir det igen mer intressant med hus.

Sen gifte jag mig praktiskt nog med någon som har hobbyn att fixa med saker på huset och som saknat att få göra sånt i lägenhet :D
Förstår verkligen att ni har det boende som ni behöver, som du säger, stora lägenheter är det inte så lätt att få. Och kan man fixa sånt som behövs själv är det ju guld värt, själv har jag tyvärr alla tummar mitt i näven.

Jag ville bara få in det där att när man bor ensam är det viktigt att inte stirra sig blind på besparingen man tror att man kommer göra jämfört med nuvarande hyra, när man läser mäklarens kalkyl. Inte minst är ju elen en vansklig puck, säljaren kanske hade ett treårsavtal på några ören. Och man behöver stor marginal om det bara handlar om EN ekonomi, när det gäller underhåll och oförutsedda händelser.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
652
· Visningar
42 049
Senast: Human
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 618
Senast: Nordthor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 048
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp